Elektronická fakturace  

Přejdi na

Elektronická fakturace  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Základní registry uskutečnily miliardu transakcí

Systém základních registrů, odkud úřady čerpají vždy platné referenční údaje, uskutečnil za čtyři roky existence neuvěřitelnou miliardu transakcí. To je důkazem, že jsou základní registry spolehlivým a bezpečným elektronickým nástrojem veřejné správy.  

První transakcí s desetimístným pořadovým číslem uskutečnil informační systém Generálního finančního ředitelství 10. června ve 13:15:00 hodin. Od 1. července 2012 mají všechny orgány veřejné moci povinnost čerpat pro svoji potřebu údaje ze základních registrů a nevyžadovat je opakovaně od svých klientů. Naprostá většina úřadů dnes tyto údaje čerpá automaticky pomocí agendových informačních registrů, které jsou připojeny k rozhraní základních registrů. K 31. 5. 2016 mělo takto připojeno 3216 orgánů veřejné moci 4556 agendových informačních systémů. Menší obce a úřady pak potřebné údaje získávají pomocí formulářů aplikace CzechPOINT@office nebo cestou datových schránek.

„Miliarda uskutečněných transakcí ukazuje, že cesta sdílení informací, které už stát jednou získal, je cestou správnou. Naším cílem je tímto způsobem dále rozšiřovat rozsah údajů i o ty nereferenční, které jsou uloženy v jednotlivých informačních systémech státu. Údaje v registru obyvatel pak chceme využít jako základ pro vytvoření systému elektronické identity občanů,“ vysvětluje Jaroslav Strouhal, náměstek ministra vnitra pro řízení sekce ICT.

Ukazuje se, že kritika, která směřuje na adresu špatného fungování  eGovernmentu, není mnohdy oprávněná. Využívání základních registrů je ukázkou jednoho z úspěšných projektů eGovernmentu, který usnadňuje náš každodenní život,“ komentoval koordinátor digitální agendy ČR Tomáš Prouza.

„Chceme i nadále zkvalitňovat a rozšiřovat naše služby, zvyšovat bezpečnost a i do budoucna si udržet pozici spolehlivého partnera veřejné správy,“ doplňuje Michal Pešek, ředitel Správy základních registrů.

Základní registry jsou jedním ze základních pilířů eGovernmentu. Držitelé datových schránek navíc mohou díky formulářům CzechPOINT@home na Portálu veřejné správy kdykoliv a zdarma získat přehled o svých údajích nebo třeba o tom, kdo, kdy a proč jejich osobní údaje využívá.

K údajům v základních registrech má přístup pouze ten, kdo k tomu má zákonné oprávnění, a každý přístup je navíc zaznamenán. V základních registrech jsou pak pouze aktuálně platné údaje bez historie. Referenční údaje jsou uloženy ve čtyřech základních registrech (obyvatel, osob, územní identifikace adres a nemovitostí a práv a povinností) a nad nimi funguje tzv. ORG – převodník identifikátorů, který jako jediný dokáže propojit data v jednotlivých registrech. Samotné sdílení dat zajišťuje Informační systém základních registrů, který zároveň kontroluje oprávnění k přístupu k datům. O provoz a bezpečnost základních registrů se stará Správa základních registrů.



Lucie Nováková
ředitelka odboru tisku a public relations 

vytisknout  e-mailem