Elektronická fakturace  

Přejdi na

Elektronická fakturace  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Ministerstvo vnitra na konferenci ISSS - on-line zpravodajství

On-line zpravodajství z 16. ročníku konference Internet ve státní správě a samosprávě 

  • Úterý 9. dubna 2013
  • Pondělí 8. dubna 2013

Úterý 9. dubna 2013

13.15 – Konec, aneb co vše zaznělo v Hradci Králové
Konference Internet ve státní správě a samosprávě, konkrétně její 16. ročník, je u konce. Ministerstvo vnitra během pondělí 8. a úterý 9. dubna 2013 představilo hned několik projektů, které snesou nejpřísnější měřítko naplnění smyslu eGovernmentu. Tedy projekty využívající ICT tak, aby moderní technologie zjednodušovaly i zlevňovaly fungování veřejné správy a aby veřejná správa co nejméně zatěžovala běžného občana.
 
Ke slovu přišel úřad z domova CzechPOINT@home i Czech POINT v bankách, podrobně byly popsány výhody systému pro tvorbu přístup k právu eSbírka, eLegislativa nebo způsob procesní reformy veřejné správy včetně využití základních registrů.
 
Letošní ročník se však oproti minulým přeci jen v něčem lišil. Kromě chystaných a neoddiskutovatelně přínosných projektů představil v Hradci Králové ministr vnitra Jan Kubice vizi eGovernmentu, která upouští od stavění dalších velkých infrastrukturních projektů. Mj. i proto, že prakticky vše, co Ministerstvo vnitra v eGovernmentu plánovalo postavit, už postavilo. „Jsem proto přesvědčen, že nastal čas začít existující infrastrukturu propojovat s existujícími systémy, efektivně sdílet a vzájemně využívat veškerá data, která máme k dispozici,“ uvedl ministr s tím, že k tomuto konečně máme vhodný nástroj v podobě základních registrů.  
 
 
12.30 – Čtyři základní témata
Diskuse se vede ke čtyřem hlavním tématům, a sice k průzkumu stavu využívání Informačního systému základních registrů a datových schránek na obcích, k tomu, co mohou obce očekávat od programového období 2014 až 2020, jak lze obec připojit na Komunikační infrastrukturu veřejné správy a debata k Procesnímu modelování agend.

Ondřej Felix například popisoval bezpečnostní výhody využití identifikace osob prostřednictvím nového elektronického průkazu v kombinaci s bezpečnostním osobním kódem, tzv. BOK. Díky tomu bude mj. daleko složitější zneužít případný kradený průkaz totožnosti.
 
Michal Pešek zase reagoval na dotazy věnující se výpisům ze základních registrů obyvatel a osob, které v minulých týdnech přišly uživatelům zdarma do datových schránek. Michal Pešek potvrdil názor Ministerstva vnitra, že je dobře, když se občané v takových případech obracejí na konkrétní úřady a chtějí vědět, proč si o nich jeho úředníci zjišťovali informace. Občané s datovou schránkou tak díky základním registrům automaticky a zdarma zjistí, kdy, kdo a v jaké agendě si o nich na úřadech zjišťovali informace ze základních registrů. Konečně tedy mohou kontrolovat stát. O podobný výpis může navíc za poplatek požádat kdokoli a kdykoli např. na Czech POINTu.
 
 
11.40
Odbornou část konference Internet ve státní správě a samosprávě čeká závěrečný vrchol. Jde o diskusní fórum nazvané eGovernment dnes a zítra z pohledu samospráv. Debaty se za Ministerstvo vnitra zúčastní hlavní architekt eGovernmentu Ondřej Felix, ředitel Správy základních registrů Michal Pešek, vrchní ředitel sekce pro informatiku Miroslav Tůma a Josef Beneš z projektového týmu Procesního modelování agend. Z dalších úřadů bude zastoupeno Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo financí nebo komise pro informatiku Svazu měst a obcí.
 
 
10.45 Digitální mapa veřejné správy – vedlejší výstupy

Jiří ČtyrokýJiří Čtyroký
 



Druhá prezentace Evy Kubátová byla o vedlejších výstupech projektu Digitální mapa veřejné správy, což je klíčový eGovernment projekt v oblasti prostorových informací. Manažerka projektu Digitální mapa veřejné správy se tak spolu s Jiřím Čtyrokým, členem pracovního týmu pro projekt Digitální technické mapy věnovala legislativní podpoře vedení technické mapy obce a průzkumu uživatelských požadavků na ortoofo.
  
 
9.55 – GeoInfoStrategie
Prostorová data ve veřejné správě, přesněji Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v České republice do roku 2020. Touto přednáškou přivítala opět plný velký sál kongresového centra Eva Kubátová z odboru veřejné správy a eGovernmentu. Odbornice Ministerstva vnitra představila především hlavní cíle strategie, tedy nalezení souladu mezi potřebami uživatelů dat vytvářených veřejnou správou, finančními nároky a přínosy, vytvoření jednotné informační báze propojením územně orientovaných dat z různých datových zdrojů a zajištění efektivního financování pořizování prostorových dat ze státního rozpočtu a dosažení progresivních finančních úspor výdajů státního rozpočtu.
 
Eva KubátováEva Kubátová
Samotná strategie bude obsahovat popis stavu NIPI, přehled klíčových problémů a analýzu jejich příčin a možností řešení, vytýčení cílového stavu s jasně formulovanými společnými prioritami a měřitelnými cíli, návrh konkrétních opatření a úkolů k dosažení vytýčených cílů, stanovení legislativních a organizačních opatření a gestorů jednotlivých opatření a cílů, časový harmonogram plnění jednotlivých úkolů, odhad nákladů a přínosů jednotlivých opatření, upřesnění rolí dotčených subjektů veřejné správy i zainteresovaných uživatelských skupin.
  
 
9.15 – Druhý den konference
Druhý a závěrečný, v žádném případě však méně důležitý. Takový bude dnešní den v kongresovém centru Aldis v Hradci Králové. Prezentující v rámci 16. ročníku konference Internet ve státní správě a samosprávě tematicky naváží na včerejší příspěvky. Na řadu přijde například Digitální mapa veřejné veřejné správy. V pondělí 8. dubna 2013 představilo Ministerstvo vnitra např. projekt úřadu z domova CzechPOINT@home, ředitelka odboru veřejné správy a eGovernmentu Jarmila Šmardová ohlásila první udělenou autorizaci na provoz kontaktního místa veřejné správy Československé obchodní bance a dostalo se i na projekty Procesního modelování agend nebo eSbírka, eLegislativa.
 
Během slavnostního večera předal náměstek ministra vnitra pro ICT Petr Solský zvláštní ceny ministra vnitraza přínos k rozvoji informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě za rok 2012. Vzhledem k loňskému přelomovému roku v podobě spuštění základních registrů nepřekvapilo, že ceny byly za využívání této databáze. Cenu za nejlépe komunikující úřad se základními registry získaly úřady dva. Za státní správu ministr vnitra ocenil Českou národní banku, za samosprávu město Nový Bor.
 
V minulých letech ocenil ministr vnitra zvláštní cenou za přínos v rozvoji ICT např. Fakultu informatiky Masarykovy univerzity za potírání plagiátorství pomocí informačních technologií nebo internetový projekt Nadace Charty 77 Senzační senioři.

Pondělí 8. dubna 2013

18.00 – ITS NGN a CMS
Prezentací na téma přínosu projektů kritické infrastruktury pro veřejnou správu uzavřel ředitel odboru koncepce, architektury a projektů ICT Tomáš Faško odbornou část úvodního dne konference. Večer dojde v kongresovém centru mj. k předání Cen ministra vnitra za přínos k rozvoji informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě. Konference samotná bude pokračovat zítra 9. dubna 2013 od 9ti hodin.
 
 
17.30 – Dostupnost a kvalita práva

Aleš GolaAleš Gola
Moderní systém pro přístup k právu a pro jeho tvorbu. Přesně to je projekt eSbírka, eLegislativa. Na přípravě projektu, který mj. konečně v České republice zajistí právně závaznou podobu zákonů v elektronické podobě, se podílí také Aleš Gola z odboru legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra. Zatímco eSbírka se stane oficiálním a komplexním zdrojem informací o právu, eLegislativu Gola popsal jako moderní nástroj pro tvorbu a projednání návrhu právního předpisu respektující jeho specifika. Koncem příštího roku by pak mohl začít pilotní provoz určitých částí projektu.
 
 
17.00 - Dostupnost informací pro hendikepované
Co je přístupnost ve veřejné správě, vysvětlil za Ministerstvo vnitra Michal Rada. Jde o zajištění rovného přístupu pro všechny, včetně osob se zdravotním postižením.
 
Základní principy přístupnosti dle prezentace Michala Rady:

  • Michal RadaMichal Rada
    Pro zrakově postižené - přístupný web a přístupné dokumenty
  • Pro sluchově postižené - znaková videa, kontakty, SMS a elektronická komunikace
  • Pro pohybově postižené - bezbariérový přístup, snadná manipulace
  • Další druhy handicapu a kombinovaná postižení znamenají specifické požadavky
A co se v České republice chystá, tedy co je nutné udělat, aby přístupnost byla i u nás co nejpropracovanější? Ministerstvo vnitra od loňského roku dle Rady zintenzivňuje aktivity, je stanoven harmonogram aktivit s průběžným plněním, přístupnost je chápána v komplexnějším pojetí a chystá se i nová legislativní i procesní úprava. Rada také přivítal, že pro hendikepované jsou přístupné už i datové schránky.
 
 
16.30 - Datové schránky mezi dvěma ISSS
Ondřej MenoušekOndřej Menoušek
Ondřej Menoušek z odboru veřejné správy a eGovernmentu se věnoval dalšímu velkému tématu eGovernmentu v Česku, projektu datových schránek. Shrnul, že od spuštění v roce 2009 nepoznamenal systém žádný bezpečnostní výpadek a stále nabízí garantovanou dostupnost 99,9 %. Co se změnilo od minulé konference ISSS pak je to, že za poslední rok projektový tým např. dokončil zřizování datových schránek ze zákona. „Zajímavé také je, že oproti roku 2011 vzrostl v loňském roce počet datových schránek zřízených na žádost o téměř 100 %, tedy o téměř 14 tisíc,“ upřesnil Ondřej Menoušek.  
 
Datové schránku už také lze obsluhovat z tabletů či mobilních telefonů a v nejbližší době umožní přístup pro aplikaci CzechPOINT@home. Prostřednictvím datových schránek se jejich uživatelé také dozvěděli, kdo, kdy a proč si o nich na úřadech zjišťoval informace. Kompletní informace k datovým schránkám naleznete na http://www.datoveschranky.info/
 
 
15.00 – CzechPOINT@home a banka jako úřad
Jarmila ŠmardováJarmila Šmardová













Poměrně zajímavé novince v podobě úřadu z domova se věnovala Jarmila Šmardová, ředitelka odboru veřejné správy a eGovernmentu. Tzv. CzechPOINT@home je varianta kontaktního místa veřejné správy, která nabídne uživatelům datových schránek získávat z řad občanů, podnikatelů a firem dosud neexistující komfort. Pro získání elektronického výpisu z obchodního, insolvenčního či živnostenského rejstříku, rejstříku trestů právnických osob či seznamu kvalifikovaných dodavatelů nebudou muset chodit ani na úřad, ani na jakýkoliv „kamenný“ Czech POINT. Díky CzechPOINT@home je získají zdarma do datové schránky. Výčet dosud pěti výpisů poskytovaných službou CzechPOINT@home do datové schránky se navíc bude postupně rozšiřovat. 
 
Jarmila Šmardová také informovala, že po důkladném řízení a na žádost banky samotné udělilo Ministerstvo vnitra Československé obchodní bance 5. dubna 2013 autorizaci k provozu kontaktního místa veřejné správy. Pokud si např. bude chtít podnikatel a zároveň klient uvedené banky založit účet nebo požádat o úvěr, nebude muset jít zvlášť pro výpisy na Czech POINT a zvlášť do banky, ale vyřídí vše na jednom místě. Nejen na radnici, poště nebo u notáře, ale i v bance tak získá např. výpis z rejstříku trestů, z katastru nemovitostí nebo ověření počtu trestných bodů z Centrálního registru řidičů.
 
Možnost fungovat jako úřad mají za přesně stanovených podmínek všechny bankovní instituce od konce roku 2011. Banka má v takovém případě povinnost vykonávat všechny agendy dostupné na Czech POINTu a zaměstnanci banky se stávají tzv. asistenty Czech POINTu, kteří musí složit zkoušku z konverze. Autorizace se vydává na pět let a za roční poplatek dva miliony Kč. Ministerstvo vnitra má možnost nad subjekty s autorizací vykonávat kontrolní činnost, případně akreditaci i odebrat.
 
V první fázi budou kontaktní místa na pobočce v krajských městech, do tří let se výhledově počítá se zřízením další 70 poboček regulérního Czech POINTu ČSOB.
 
 
13.45 – eGovernmentem k procesní reformě
Procesní modelování agendProcesní modelování agend


Procesní modelování agend, nástroj, jak už vyčerpanou reformu institucionální nahradit mnohem efektivnější reformou procesní, představil vrchní ředitel sekce veřejné správy a eGovernmentu Ministerstva vnitra Petr Prokop spolu s Josefem Benešem z projektového týmu Procesního modelování agend.
 
Vrchní ředitel sekce veřejné správy a eGovernentu popsal projekt jako účinných nástroj, jak provést standardizaci veřejné správy. Petr Prokop k tomu dodal: „Standardizaci chápeme jako stanovení závazných postupů orgánů veřejné moci při výkonu jejich agendy, která obsahuje procesní popis vykonávané agendy, minimální parametry jejího plnění, popis časových, personálních, informačních a technologických požadavků.
 
Josef Beneš poté vysvětlil, že projekt by měl být dokončen do konce března příštího roku. Více k Procesnímu modelování agend naleznete v dubnové příloze magazínu Veřejná správa. K dispozici je také video na youtube kanálu MV.
 
11.10 – Slavnostně a oficiálně
Jan KubiceJan Kubice




Po odborné části odstartovala konference také oficiálním slavnostním zahájením. O to se postaral ministr vnitra Jan Kubice. Hned na úvod připomněl, že prakticky každý rok Ministerstvo vnitra v Hradci Králové představovalo projekty, jejichž cílem bylo využít informační technologie k dosažení rychlejší, levnější a přívětivější veřejné správy. Tento cíl se samozřejmě podle ministra nemění. Co se mění, je způsob, kterým toho chce vnitro v budoucnu dosáhnout.
 
Když to zjednoduším, tak co jsme chtěli postavit, to jsme už postavili nebo v dohledné době dokončíme. Jsem proto přesvědčen, že nastal čas přestat stavět další obří systémy. Je čas začít existující infrastrukturu propojovat s existujícími systémy, efektivně sdílet a vzájemně využívat veškerá data, která máme k dispozici. Musíme také reformovat jednotlivé procesy ve veřejné správě a nastavit standardy, které nám umožní nereformovat veřejnou správu plošně, ale tam, kde si budeme jistí, že je to skutečně třeba. Tento závěr není žádný náš rozmar ani výmysl úředníků z Prahy. Jde o jedinou možnou reakci na tvrdou ekonomickou realitu, pokud se nechceme dostat do situace, že nedokážeme veřejnou správu ufinancovat,“ řekl například Jan Kubice a dodal, že většina zásadních projektů eGovernmentu dnes už v určité podobě funguje. Stát je může využít jako základu pro smysluplnou modernizaci veřejné správy.
  
 
10.20 – Stavíme dálnice pro eGovernment
Petr SolskýPetr Solský


O tom, jak je pro stát i jeho každodenní činnost důležitá fungující infrastruktura, především pak ta kritická, přednášel náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie Petr Solský.
 
V tuto chvíli např. pracujeme na posílení integrované telekomunikační sítě nebo na upgradu Centrálního místa služeb,“ navázal na předřečníky náměstek Solský, který za jednu z nejdůležitějších věcí považuje připravované posílení operačních středisek všech složek integrovaného záchranného systému.
 
 
10.00 – Jak dál?
Jaká je komplexní vize eGovernmentu Ministerstva vnitra na další programovací období 2014+? Účastníci konference ISSS už to vědí. Seznámil je s ní náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu Pavel Kolář. Pro nové programové období 2014-2020 je hlavním mottem integrace, spolupráce, efektivita a „polidštění“ prostředí ICT a vytvoření jeho vazeb směrem k občanovi. 
  
Pavel KolářPavel Kolář
Chceme to, co je vytvořeno, poskládat tak, aby jednotlivé segmenty spolu navzájem komunikovaly, a tím nekladly na občana nárok opakovaně navštěvovat úřad nebo dokládat jednu a tu samou věc,“ vysvětlil Pavel Kolář s tím, že také proto zavádíme tzv. čtyřvrstvý model sdílených služeb ve veřejné správě. Čtyřvrstvou architekturu konceptu sdílených služeb představují čtyři položky, z nichž služby veřejné správy se týkají výkonu konkrétních agend, které jsou definovány platnými zákony, služby informační společnosti se opírají o katalog eGon služeb, jejichž prostřednictvím jednotlivé agendové informační systémy při výkonu veřejné správy přistupují k datům. Tuto „dvojici“ pak doplňují služby ICT platforem a služby kritické a provozní infrastruktury.
  
Kolář také připomněl, že aby bylo možné model sdílených služeb ve veřejné správě uvést v život, bude nutné provést co nejdříve některé nutné legislativní úpravy.
 
  
9.40 – Je čas rozpohybovat eGona
Michal PešekMichal Pešek

Základních registrů není nikdy dost a dlouho asi ještě nebude. V českém eGovernmentu totiž dosud neexistuje žádný projekt podobných rozměrů a ambicí. Michal Pešek, ředitel Správy základních registrů, přednesl vyčerpávající a podrobné statistiky i technické informace o dosavadním provozu registrů, které byly do ostrého provozu spuštěné v červenci 2012.
 
Podle Michala Peška jsou dnes všechny klíčové orgány veřejné moci připojeny k základním registrům, spolupracují s nimi a čerpají aktuální změny. Připojeny jsou např. všechny krajské úřady, všechna statutární města, všechna ministerstva kromě zdravotnictví a školství, která přistupují přes Czech POINT.
 
Ředitel Správy základních registrů připomněl nedávno uskutečněnou akci, která ve státní sféře dosud neměla obdoby. A sice skutečnost, že stát poprvé ve své historii díky základním registrům a datovým schránkám poslal občanům, podnikatelům i firmám informace, jaký úřad a proč si o nich v minulém roce zjišťoval údaje.
  
 
9.30 – Co jsme si postavili
Ondřej FelixOndřej Felix







Úvodní dopolední blok Ministerstva vnitra nazvaný „Zpráva o stavu unie“ má za sebou vystoupení hlavního architekta eGovernmentu České republiky Ondřeje Felixe. Felix nejenže představil vybrané prioritní projekty, které Ministerstvo vnitra v minulých letech realizovalo, jako jsou datové schránky, Czech POINT nebo základní registry, ale především seznámil posluchače s představou Ministerstva vnitra, jak by se uvedené projekty mohly využít jako sdílené služby ve veřejné správě. „Povedlo se to v soukromé sféře, nevidím důvod, proč by se to nemohlo podařit i ve veřejné správě,“ vyjádřil přesvědčení Ondřej Felix.
  
Jako projekty se zásadním potenciálem fungovat způsobem sdílené služby ve veřejné správě vidí hlavní architekt eGovernmentu základní registry, datové schránky, Czech POINT, Portál veřejné správy, Centrální místo služeb, Národní datové centrum i Technologické centrum.
   
Jde o projekty, které jedna či několik složek financuje a nabízí služby, informace či jiné produkty svého projektu celé veřejné správě. V případě základních registrů jde o referenční údaje o občanech, podnikatelích, firmách i úřadech, které díky sdílení nemusí ostatní úřady nijak složitě uchovávat, vyhledávat ani ověřovat.
 
Dalším příkladem mohou být možnosti, které nabízí datové schránky. „Přes datové schránky se bude v budoucnu rovnocenně posílat po celé Evropě,“ uvedl Felix.
 
 
8.50 - Vítejte v Hradci Králové
Neoficiálně, ale přece. Zatímco oficiálního slavnostního zahájení 16. ročníku konference ISSS se dočkáme až v 10.30 hodin, odborná část konference už je v plném proudu. Po roce vám tak opět přinášíme pravidelné on-line zpravodajství z konference Internet ve státní správě a samosprávě. Aktuální informace z průběhu budeme na stránkách www.mvcr.cz zveřejňovat 8. a 9. dubna 2013.
  
Konference opět nabídne dva dny plné eGovernmentu a nejnovějších trendů v elektronizaci státní správy i samosprávy. Konferenční centrum Aldis v Hradci Králové se i letos postupně zaplní až dvěma tisíci hosty konference, která je považována za nejdůležitější akci o elektronizaci veřejné správy ve střední Evropě.
   
Hlavními letošními tématy je sdílení služeb a systémů ve veřejné správě, další rozvoj základních registrů i dalších projektů eGovernmentu. Ministerstvo vnitra také představí projekt CzechPOINT@home, projekt eSbírky a eLegislativy, Procesní modelování agend nebo další rozvoj datových schránek či Portálu veřejné správy.
 
Záštitu konferenci poskytli např. ministra vnitra Jan Kubice nebo předseda vlády Petr Nečas. Jan Kubice pak v 10.30 hodin konferenci oficiálně zahájí.

 

vytisknout  e-mailem