Elektronická fakturace  

Přejdi na

Elektronická fakturace  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

1. červenec 2009 = revoluce v byrokracii

Dalším krokem na cestě k eGovernmentu je zavedení informačního systému datových schránek. Jedná se o nejpřevratnější novinku v komunikaci státní správy. A jak bude naplňování strategie eGovernmentu pokračovat? O tom dnes na tiskové konferenci informoval náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček: 

"Strategii eGovernmentu realizujeme už přes dva a půl roku podle přesného plánu: prvním krokem bylo zprovoznění kontaktních míst Czech POINT, druhým KIVS neboli komunikační infrastruktura veřejné správy. Dnešním dnem se nám podařilo realizovat předposlední krok - díky zákonu č. 300/2008. Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, vstupují v platnost datové  schránky a přesně za rok, tedy 1.7.2010, bychom měli završit naše úsilí zavedením základních registrů."
 

Datové schránky

"Předposlední projekt, který spouštíme právě dnes, je projekt datových schránek a autorizované konverze dokumentů. Je to nástroj pro efektivní doručování dokumentů právnickým osobám, fyzickým osobám, podnikatelům a úřadům. Naším cílem bylo vytvořit státem garantovaný systém pro elektronickou komunikaci.
Někomu by se mohlo zdát, že jsou datové schránky něco podobného jako e-mail. Mezi nimi jsou však základní rozdíly, a to v odpovědnosti. Pokud se v e-mailové komunikaci něco ztratí, nemáte nikoho, po kom byste mohli požadovat náhradu škody za to, že jste něco poslali, a druhé straně to nebylo doručeno. V systému datových schránek je to stát a provozovatel Česká pošta, kteří nesou odpovědnost za to, že dokumenty budou doručovány.
Další rozdíl je, že v e-mailové komunikaci sinemůžete být jisti, že ten, s kým komunikujete, je opravdu ta osoba, za kterou se vydává. To se v datových schránkách nestane. Přesně víte, s kým komunikujete. Proto je systém datových schránek nesrovnatelný s emailovou komunikací,"
vysvětlil výhody datových schránek náměstek Zajíček.
 

Základní registry

"Systém základních registrů vychází ze jednoduchého principu. Stát má mnoho poboček a institucí, které potřebují sdílet informace, jež se týkají lidí, firem, majetku a jejich práv a povinností. To jsou klíčové údaje, které ve veřejné správě potřebujeme sdílet. Proto vzniknou čtyři základní registry: registr obyvatel, registr osob, registr územní identifikace, adres a nemovitostí a registr práv a povinností.
Žádné úřady v ČR, pokud mají přístup do základních registrů, nebudou obtěžovat firmy a občany, aby po nich chtěly údaje, které mohou získat ze základních registrů samy. Odpadne tak opakované předkládání dokumentů.
Zavedení základních registrů bude završení strategie eGovernmentu v České republice, kdy přestaneme obíhat úřady a obíhat začnou pouze data.
Všechny projekty eGona (Czech POINT, KIVS, eGovernment act a základní registry) tak, jak se skládají dohromady, znamenají jeden velký posun. Začínáme dělat pořádek v české byrokracii. Zjistíme, kolik úřadů, které vykonávají nějakou pravomoc, Česká republika má. Díky tomu, že zřídíme datové schránky, budeme vědět, kolik je úřadů, jaké jsou to úřady a jaké kompetence mají. Konečně můžeme začít hodnotit, zda se veřejná správa v ČR dělá efektivně a kvalitně. Díky datovým schránkám a základním registrům budeme mít komplexní přehled o české byrokracii,"
dodal na závěr Zdeněk Zajíček.

  

Jana Malíková
ředitelka odboru a tisková mluvčí

  


1. července 2009

Odkazy do noveho okna

Datové schránky (1)

Datové schránky (1) 

Detailní náhled

Datové schránky (2)

Datové schránky (2) 

Detailní náhled

Datové schránky (3)

Datové schránky (3) 

Detailní náhled

Datové schránky (4)

Datové schránky (4) 

Detailní náhled

Datové schránky (5)

Datové schránky (5) 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem