Zavedení adresy pro doručování písemností (její změna nebo zrušení) prostřednictvím informačního systému evidence obyvatel
Podle zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, můžete požádat o zavedení (změnu, zrušení) doručovací adresy do agendového informačního systému evidence obyvatel.
Doručovací adresu je možné zavést do agendového informačního systému obyvatel ve formátu:
-
adresa v České republice
-
adresa v České republice s připojenou doplňující identifikací místa
-
adresa mimo území České republiky
-
adresa poštovní přihrádky nebo dodávací schránky
Adresa, na kterou mají být doručovány písemnosti, tzv. doručovací adresa (odlišná od adresy místa trvalého pobytu), je referenčním údajem podle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
Na tuto adresu pak budou všechny úřady doručovat písemnosti, nemáte-li zpřístupněnu datovou schránku.
Kdo a za jakých podmínek
V této věci je oprávněn jednat občan starší 15 let, příp. jeho zmocněnec na základě plné moci.
Jak a kam se obrátit
Ohlášení adresy pro doručování (její změnu nebo zrušení) provedete na ohlašovně v místě svého trvalého pobytu nebo v místě svého posledního trvalého pobytu na území České republiky, tj.
-
obecním úřadu,
-
v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech na úřadech městských částí nebo městských obvodů, pokud tak stanoví statuty těchto měst, (dále též "příslušný úřad").
Co musíte předložit
-
písemnou žádost na příslušném úřadu. Žádost v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana; to neplatí v případě, kdy občan podepíše žádost před zaměstnancem ohlašovny. Pokud má žádost formu datové zprávy, občan ho po vyplnění podepíše uznávaným elektronickým podpisem nebo dodá prostřednictvím datové schránky,
-
v případě osobního podání žádosti na příslušném úřadu prokázat totožnost občanským průkazem, popřípadě cestovním dokladem.
Formuláře
Doporučený vzor žádosti "Hlášení adresy pro doručování" je k dispozici mimo jiné na příslušném úřadu.
Žádost může obsahovat datum, od kterého občan žádá, aby na adresu, na kterou mu mají být doručovány písemnosti, byly písemnosti doručovány. Není-li toto datum v žádosti občanem uvedeno, jedná se o datum podání žádosti.
Poplatky a termíny
Správní poplatek
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Lhůty
Ohlašovna zapíše údaj o adrese pro doručování písemností bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o vzniku nebo změně skutečnosti související se zapsaným údajem dozví.
Právní úprava
- Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů
Doplňující zákony a předpisy
- Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Opravné prostředky a sankce
Opravné prostředky
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
Sankce
Sankce nejsou stanoveny.
Za správnost odpovídá
- Ministerstvo vnitra, odbor správních činností, oddělení evidence obyvatel,
nám. Hrdinů 3, 140 21 Praha 4
e-mail: oscoeo@mvcr.cz