Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

eGovernment


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Schválení cesty na dálku

Konference V4DIS v Hradci Králové se tentokrát zaměřila na mobilní technologie a řešení pro chytrá města. Jaké inovace zavedly Barcelona, Milevsko či Lety?


O tom, že mobilní technologie pronikly i do veřejné správy, již nelze pochybovat. Ostatně svědčí o tom i vítězství v kategorii Nejlepší elektronická služba v soutěži Zlatý erb, kdy uspěla mobilní aplikace Praha chytře. Vsadit na nová zařízení se rozhodli i v daleko menším městě, jihočeském Milevsku s 8 724 obyvateli. V pilotním projektu jim tak „úřadování“ usnadňují tablety. Práci s ním představil na konferenci V4DIS tajemník tohoto úřadu František Troják. Tablet je možné využít při zapojení do dokovací stanice i místo klasického počítače a je také možné se přes vzdálený přístup připojit do systému úřadu. Výhodu však má takové řešení především při pohybu v terénu. Problém tak není, aby tajemník schválil zaměstnanci úřadu služební cestu na dálku a dotyčný tak nemusí čekat, až se jeho nadřízený vrátí. Vše se tak značně urychlí.

Tablet znamená podstatné ulehčení také pro strážníky či zaměstnance odboru investic a správy majetku. Úředník si tak může při pasportizaci nemovitého majetku proměřit místnosti, nafotit, zdokumentovat, jak byt vypadal při předávání, či si nechat vypočíst plochu bytu. „Zaměstnanec v některých případech dokonce nemusí chodit do konkrétního bytu či nebytového prostoru. Je schopen podle situačních fotografií, náčrtů a podkladů připravit podklady na údržbu či opravy,“ upřesňuje František Troják. Také městská policie může prostřednictvím tohoto nástroje přímo na místě snáze zdokumentovat situaci, vyfotit ji, odeslat, případně sepsat protokol nebo si připravit svodku o průběhu služby. Pokud se tablety osvědčí, chtějí je rozšířit i pro další úředníky, kteří pracují nejvíce v terénu, jako je odbor životního prostředí, dopravy, sociálních věcí, majetku, či regionálního rozvoje. „Jsou tam i konkrétní úspory, pět odborů totiž sídlí v jiné budově. Když vedoucí odborů budu volat kvůli podpisu dokumentů, tak to stojí jeho čas, pokud přijde pěšky, nebo i finanční prostředky v případě, že využije auto,“ uvedl tajemník František Troják. 
 

SMS i chytré parkování 
 

V obci Lety mají pro změnu dobré zkušenosti s hromadným rozesíláním SMS, o něž se na V4DIS podělila starostka Barbora Tesařová. Využívají ho již deset let. Obec, v níž žije 1 300 obyvatel a nachází se zde tři sta padesát rekreačních objektů, leží poblíž řeky Berounky. V roce 2002 bylo při povodni zaplaveno 93 domů a evakuováno 240 osob. Vyvstala tedy nutnost komunikačního systému pro případ ohrožení. Situaci, jak informovat o evakuaci, ztěžovala skutečnost, že většina obyvatel dojíždí za prací do Prahy a hlášení obecním rozhlasem je tak neúčinné. V roce 2004 proto obec začala nabízet možnost odběru SMS zpráv. Existují přitom tři kanály, a to Krize – zprávy v případě povodně či jiné havárie, který je k dispozici zdarma, Aktuality – oznámení jako je vypnutí elektrického proudu, ale i různé pozvánky na kulturní akce, rozesílání je zpoplatněno sedmdesáti korunami za rok, a Zastupitelstvo – informace pro zastupitele. Každá další povodeň znamenala nárůst přihlášených, nyní kanál Krize využívá 350 lidí.

Jak by se vám líbilo chytré parkování, které mají v Barceloně? Tuto technologii, při níž jsou přímo v asfaltu zabudovány senzory, které dokážou detekovat příjezd automobilu, představil Pavel Křižanovský. Informace je následně předána do městské multifunkční sítě. V kombinaci s daty z video kamery a parkovacího automatu tak lze snadno vyhodnotit v každém okamžiku, kolik je dostupných míst či která stání jsou zaplacená. Má to tak několik zajímavých využití. Občan tak například prostřednictvím aplikace pro chytré telefony zjistí, kde je volné místo, či je navigován přímo k němu. Zástupci města získají údaje o obsazenosti míst a mohou je vzít v úvahu při plánování, třeba při rozhodování, kam umístit pěší zónu. Městská policie má přehled o tom, kdo nemá zaplaceno, nebo kdo stojí na místě, kde se nemá parkovat. Také obchodníci nacházející se v dané oblasti, kteří jsou závislí na tom, kolik lidí u nich může zaparkovat, by údaje o dostupných místech během dne ocenili, případně mohou v návaznosti na to například upravit otevírací dobu. Technologické řešení se dá využít i pro jiné oblasti, třeba pro veřejné osvětlení, kdy je intenzita světla regulována podle toho, kolik lidí se zrovna v daném místě pohybuje, nebo při monitorování odpadního hospodářství, kdy jsou signalizovány plné popelnice.

Na závěr pak jedna vize budoucnosti. Pavel Křižanovský ve své prezentaci zmínil, že na přelomu let 2009 a 2010 se počet chytrých zařízení na planetě vyrovnal počtu lidí, v roce 2020 to již bude 50 miliard takových zařízení. Počítají se mezi ně nejen mobily, ale i senzory či komunikace mezi stroji. Změnit by se tak mohla situace například v dopravě. Inteligentní auta by spolu dokázala komunikovat, reagovala by na sebe. Kapacita dálnic by se zprůchodnila o 273 procent a v roce 2040 by mohlo 75 procent aut fungovat bez řidiče.
 
Ivana Jungová

 

 

vytisknout  e-mailem