Přechodný pobyt
- Osvědčení o registraci
- Povolení k přechodnému pobytu rodinného příslušníka občana EU
Osvědčení o registraci
Osvědčení o registraci není podmínkou pobytu občana EU na území ČR, je proto ponecháno na jeho vůli, zda o vydání tohoto osvědčení požádá či nikoliv.
Osvědčení o registraci se vydá na žádost občana EU, který hodlá pobývat na území ČR déle než 3 měsíce a neohrozil bezpečnost státu nebo závažným způsobem nenarušil veřejný pořádek.
Žádost o vydání Osvědčení o registraci se podává na území České republiky na pracovišti Ministerstva vnitra, a to na řádně vyplněném tiskopisu s názvem "Žádost občana EU o vydání osvědčení o registraci". S ohledem na možné následné kontakty s pracovištěm MV ČR se doporučuje žádost podat na pracovišti příslušném dle místa hlášeného pobytu žadatele.
Náležitosti žádosti:
-
cestovní doklad (tj. i průkaz totožnosti občana EU),
-
1 fotografie,
-
doklad o zdravotním pojištění (nevyžaduje se, je-li účelem pobytu zaměstnání, podnikání nebo jiná výdělečná činnost),
Jde-li o rodinného příslušníka občana EU, který sám je občanem EU a hodlá na území ČR pobývat přechodně po dobu delší než 3 měsíce společně s občanem Evropské unie, bude žádost o vydání osvědčení o registraci doložena:
-
cestovním dokladem / dokladem totožnosti,
-
dokladem potvrzujícím, že je rodinným příslušníkem občana EU,
-
1 fotografií,
Náležitosti žádosti o vydání osvědčení o registraci nesmí být starší 180 dnů, s výjimkou cestovního dokladu, matričního dokladu a fotografie žadatele, pokud odpovídá jeho skutečné podobě. Vždy je nutno odevzdat originály nebo úředně ověřené kopie dokumentů. Cestovní doklad a předkládané matriční doklady musí být vždy předloženy v originále.
Všechny předkládané dokumenty musí být vyhotoveny v českém nebo slovenském jazyce, příp. do češtiny úředně přeloženy. Předkládané dokumenty, vyhotovené v jiných jazycích, budou bez úředního překladu přijaty pouze tehdy, půjde-li o veřejné listiny, vydané členským státem Evropské unie občanu tohoto členského státu, a doprovázené vícejazyčným standardním formulářem (podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1191/2016). Seznam takových veřejných listin, vydávaných jednotlivými členskými státy Evropské unie, je k dispozici na tomto odkazu.
Všechny ostatní předkládané listiny pak musí být předloženy v originálním znění s úředně ověřeným překladem. Překlady listin mohou být vyhotoveny osobou zapsanou v seznamech tlumočníků pro český jazyk nebo osobou zapsanou v obdobném seznamu v jiném členském státě EU, a to za podmínek stanovených nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1191/2016.
Žádost se vyřizuje bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení.
V kladném případě je žadatel vyzván pracovištěm odboru azylové a migrační politiky MV ČR telefonicky nebo písemně k vyzvednutí Osvědčení o registraci. Toto osvědčení bude vydáno s dobou platnosti na deset let ode dne jeho vydání. Platnost osvědčení o registraci nemůže být prodloužena. V případě, že cizinec nepožádá o vydání povolení k trvalému pobytu na území České republiky a platnost jeho osvědčení o registraci skončí, bude nutné podat žádost o vydání nového osvědčení.
Pro upřesnění je třeba uvést, že osvědčení o registraci bylo do 1. srpna 2021 označováno jako potvrzení o přechodném pobytu. Vydaná potvrzení o přechodném pobytu se od 2. srpna 2021 považují za osvědčení o registraci a zůstávají platná až do doby skončení jejich platnosti. Ministerstvo vnitra na tomto místě dále upozorňuje, že ke dni 31. prosince 2019 skončí platnost všech potvrzení o přechodném pobytu vydaných občanům Evropské unie přede dnem 1. ledna 2010.
MV ČR po schválení žádosti o potvrzení o registraci pro cizince automaticky vyžádá rodné číslo a po poskytnutí rodného čísla jej cizinci přidělí (kromě cizinců, kterým bylo již rodné číslo přiděleno, včetně občanů Slovenské republiky narozených do roku 1993).
Kontaktní místa pro podání žádostí v hlavním městě Praha.