Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Moderní úřad


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Účast MV a Policie ČR na veletrhu Pragoalarm/Pragosec 2011 a mezinárodní konference „MKDS a ochrana osobních údajů“

Ve dnech 17. až 19. února 2011 se uskutečnil na pražském Výstavišti XVIII. ročník mezinárodního veletrhu zabezpečovací techniky, systémů a služeb, požární techniky a ochranných zařízení PRAGOALARM/PRAGOSEC 2011 v Levém křídle Průmyslového paláce. 

Resortní expozici organizačně a obsahově zajistil odbor prevence kriminality ve spolupráci s příslušníky Preventivně informačního oddělení Policejního prezidia Policie ČR.

Cílem expozice bylo seznámit veřejnost s legálními prostředky ochrany osob a majetku a s resortními preventivními programy a projekty (zejména Bezpečná lokalita, Rok zabezpečení vozidel). Návštěvníci veletrhu kvitovali odbornou erudici resortních zástupců, kterých se nejčastěji ptali na možnosti ochrany a zabezpečení osob, automobilů, bytů, rodinných domů či legální používání kamerových systémů. Občané také využili širokou nabídku preventivních brožur, letáků či jiných materiálů, které kromě nesporné informační hodnoty přispěly ke spolupráci resortu s veřejností.

Mezinárodní konference „Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů“

Pravidelnou součástí veletrhu jsou odborné doprovodné semináře a konference z oblasti zabezpečení osob a majetku, které předpokládají i odborný podíl resortních pracovníků.

Jednu z nich připravil odbor prevence kriminality, Mezinárodní konferenci „Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů“. Tento odbor má již od roku 1996 v gesci problematiku Programů prevence kriminality na místní úrovni ve městech a krajích České republiky. Nejžádanějším, finančně nejnákladnějším a zároveň nejefektivnějším projektem je právě instalace a provozování městských kamerových dohlížecích systémů (MKDS). Vzhledem k tomu, že je třeba při monitorování těchto systémů přísně dodržovat oblast ochrany osobních údajů a dalších právních předpisů, rozhodl se odbor prevence kriminality připravit výše zmíněnou mezinárodní konferenci. Cílem konference bylo poukázat na mezinárodní přístupy k řešení problematiky ochrany osobních údajů a na situaci v České republice, zhodnotit klady využívání kamerových systémů v oblasti prevence kriminality v České republice a umožnit výměnu zkušeností a dobré praxe v této oblasti.

Mezinárodní konference se uskutečnila 18. února 2011 v konferenčním sále v budově MV na Letné v Praze za partnerství MV, Policie ČR a Asociace technických bezpečnostních služeb Grémium Alarm a pořadatele veletrhu Pragoalarm/Pragosec 2011 Incheby Praha.

Konference se zúčastnilo celkem 71 posluchačů, byla rozdělena do tří částí a moderoval ji JUDr. Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality MV. Na konferenci vystoupili mj. zahraniční představitelé Evropského fóra pro bezpečnost ve městech – „The European Forum for Urban Safety (dále jen „EFUS“; EFUS je evropská nevládní nezisková organizace, která vznikla v roce 1987 jako platforma starostů evropských měst, s potřebou spojit se a vytvořit síť pro sdílení společné vize Evropy a budoucnosti svých měst. V současnosti sdružuje EFUS přibližně 300 místních samospráv a jeho hlavní náplní je problematika bezpečnosti ve městech. K obecným cílům EFUSu patří – vybudování sítě evropských místních samospráv prostřednictvím výměny informací a praktických zkušeností; posilování politiky snižování kriminality a podpoření rolí místních samospráv v národní i evropské politice). Dalšími zahraničními účastníky konference byli zástupci ze Slovenska.

V úvodním bloku byli účastníci konference seznámeni se stavem v oblasti kamerových systémů a ochranou osobních údajů v zahraničí. Již v prvním příspěvku přednesl Sebastian Sperber, tajemník EFUSu, vyčerpávající informaci o schválené „Chartě pro demokratické využívání bezpečnostních kamerových systémů“ a celkové činnosti EFUSu. K základním 7 pilířům „Charty“ patří – principy legality, nezbytnosti, přiměřenosti, transparentnosti, odpovědnosti, nezávislého dohledu a princip zapojení občanů.

Zástupkyně z Rotterdamu, paní Arke Besselink konfrontovala obecně doporučovanou „Chartu“ s praxí ve městě Rotterdamu. V Rotterdamu mají celkem 321 kamer, nejvíce z celého Nizozemí. Kamery jsou nasazovány zejména na vlakových nádražích, v obchodních střediscích, v rizikových místech spojených s drogovou problematikou, na fotbalových stadionech. Přes 82 % občanů se v Nizozemí vyslovuje pro podporu CCTV. V Nizozemí dávají velký důraz při nasazování kamerových systémů na dokonalé proškolení operátorů, kteří snímky vyhodnocují.

Zahraniční blok uzavřel Ing. Peter Grečko, projektový manažer preventivního projektu „Bezpečné bývanie“ ze Slovenska. Projekt se zaměřuje na prevenci kriminality na sídlištích s převážně panelovými vícebytovými domy. K základním cílům projektu patří zvýšení bezpečnosti obyvatel domů, snížení anonymity v domě, snížení rizika pohybu neoprávněných osob v prostorech domu, snížení rizika poškozování zařízení domu (vandalismus) a zamezení páchání trestných činů a přestupků v prostorách domu. Mezi základní pilíře projektu patří komunikace, identifikace, zábrana, monitorování, vzdálená správa a spolupráce s policií.

Druhý blok konference byl orientován na standardy a kritéria pro kamerové systémy v České republice. Nejdříve zazněl pohled Úřadu na ochranu osobních údajů, který zprostředkovala inspektorka ÚOOÚ PhDr. Miroslava Matoušová. Přítomní se seznámili s právními východisky, se zásadami zpracování osobních údajů při vynucování práva, se zásadami při zpracování osobních údajů při provozování kamerových systémů, s postojem ÚOOÚ ke kamerám na veřejných prostranstvích a v závěru s poznatky při dozorové činnosti.

Následovala prezentace Ing. Miroslava Urbana, technického tajemníka Asociace Grémium Alarm s odkazy na nutnost dodržování technických norem, a to zejména řady EN 50 132-x (Alarm systems – CCTV surveillance systems for use in security applications; Poplachové systémy – CCTV sledovací systémy pro použití v bezpečnostních aplikacích), kde jsou velmi dobře rozpracovány technické podmínky i podmínky pro dodržování ochrany osobních údajů při práci s kamerovými systémy.

Na závěr druhého bloku hovořil JUDr. Tomáš Koníček o důležitých bodech vycházejících z přijatých zásad, postupů, doporučení a o podmínkách, které musí žadatel o státní finanční dotaci na program prevence kriminality na místní úrovni bezpodmínečně splňovat. Jde o podstatné informace z dokumentu „Rozšiřující podmínky pro zpracování projektů a standardní postupy pro hodnocení účinnosti MKDS,“ které jsou součástí schválených „Zásad pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na výdaje realizované v rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni.“ K obligatorním podmínkám lze řadit zejména preventivní funkci MKDS; zacílení pouze na veřejný pořádek na veřejně přístupném prostoru; nutnost on-line vyhodnocování bezpečnostní situace 24 hodin denně; operátorem smí být pouze policista či strážník; dodržování všech právních předpisů včetně oblasti ochrany osobních údajů; zpracované a aplikované směrnice a standardy provozu, obsluhy a vyhodnocování MKDS; kontrola a stálý zájem představitelů měst a obcí o ochranu veřejných prostranství a zvyšování pocitu bezpečí občanů.

Třetí blok, výměnu dobré praxe a zkušeností, zahájil stručnou zprávou o stavu městského kamerového dohlížecího systému ve městě Brně přednášející PhDr. Stanislav Jabůrek, vedoucí Koordinačního centra prevence z oddělení Odboru sociální péče Magistrátu města Brna. Zdůraznil, že primárními cíly instalace kamerových systémů jsou – zvýšení pocitu bezpečí občanů v rizikových lokalitách města se zvýšeným nápadem trestné činnosti majetkové, omezování příležitostí k páchání trestné činnosti, umožnění včasného operativního zásahu bezpečnostních sil v případě, dochází-li v monitorované oblasti k porušování zákonů a páchání trestné činnosti a využití kamer jako odstrašujícího prvku, automaticky snižujícího trestnou činnost a pomáhajícího k jejímu vytěsňování do méně „atraktivních“ lokalit. Instalaci a používání kamerových monitorovacích systémů lze jednoznačně považovat za vhodnou součást bezpečnostní politiky měst. Budou-li legislativními a technickými prostředky dostatečně zabezpečena takto získaná data a záznamy, a tak chráněna základní osobní práva a svobody občanů, lze jejich použití a rozšiřování ve fungující demokratické společnosti doporučit. Rizikem – jako vždy a všude, kde se pracuje s citlivými údaji – je selhání lidského faktoru.

Ředitel Městské policie v Sokolově Mgr. Petr Kubis seznámil posluchače s preventivním projektem „Bezpečné město,“ který se realizuje kromě Sokolova také v Plzni. Filosofie projektu je postavena na tom, že veškeré aktivity v oblasti bezpečnosti vycházejí z potřeby občanů; musí být nastolena systematická spolupráce a koordinace. Žádoucí je také odstranění anonymity, nastavení osobní odpovědnosti na všech úrovních a k dosažení úspěchu je nutná aktivní komunikace.

Primárně jde o předcházení, prevenci, ochranu, tedy snižování nápadu protiprávních jednání ve městě a zvýšený pocit bezpečí občana. Sekundárně o objasněnost, pachatel je rychle dopaden, rychle odsouzen a potrestán, procentuální úspěšnost. Je-li naplněna primární rovina, zlepšuje se i sekundární rovina, občan důvěřuje policii a s policií komunikuje.

Projektový manažer pilotního projektu „Bezpečná lokalita – Bezpečné bydlení“ v Brně Luboslav Fiala seznámil přítomné s průběhem projektu. V loňském roce se za podpory Statutárního města Brna (400 tisíc Kč) a přidělené státní finanční dotace z MV ČR (600 tisíc Kč) podařilo dokončit II. etapu pilotního projektu prevence kriminality „Bezpečná lokalita – Bezpečné bydlení,“ který se věnuje bezpečnému bydlení v bytovém domě Koniklecova č. 5 v Brně. Projekt přispívá ke zvýšení standardu bezpečí, zlepšení mezilidských vztahů a spolupráci mezi veřejností, policií, samosprávou a vlastníky tohoto bytového domu. Jedná se o unikátní projekt v rámci ČR. Na projektu v Brně se mimo Statutárního města Brna podíleli pracovníci Městské policie Brno, Krajského ředitelství Policie ČR JMK, HZS Jihomoravského kraje, Asociace technických bezpečnostních služeb Grémium Alarm, Probační a mediační služby ČR a také zástupci Městské části Brno - Nový Lískovec.

Ředitel Městské policie města Zlína Ing. Milan Kladníček na závěr třetího bloku představil Integrovaný bezpečnostní systém ve Zlíně. Projekt Integrovaný bezpečnostní systém (IBS) slouží k podpoře práce bezpečnostních složek jako integrační, multifunkční celek, jehož základem je propojení mezi jednotlivými pracovišti do uceleného systému řízení bezpečnosti a pořádku.

Integrované pojetí dovoluje vydělit jednotlivé činnosti na samostatná, specializovaná pracoviště, obsluhovaná kompetentními specialisty. Tato pracoviště jsou propojena a jejich činnost může být systémem synchronizována buď automaticky (při vzniku události s vysokým stupněm naléhavosti) nebo z podnětu operátora. Cílem projektu bylo vytvořit technickou a organizační vazbu mezi systémy technické podpory ochrany bezpečnosti a veřejného pořádku Policie ČR, Městské policie Zlín a ostatních složek IZS ve městě Zlíně. Dále zvýšit efektivitu a účinnost dříve pořízených bezpečnostních technologií a vytvořit novou integrační platformu společného obrazu situace, technologií a činností. IBS spojuje všechna dostupná data, optimalizuje zpřístupnění informací, jež jsou v daném okamžiku relevantní pro rozhodovací proces operátora, při zachování dostupnosti a integrity ostatních dat, jež na pozadí obrazovky zajišťují logiku, přesnost, včasnost a výkon podpůrných operací.

Vybudování IBS ve Zlíně je v tomto kontextu spolu s ostatními opatřeními procesem situačně preventivním a zároveň represivním. Je účinnou reakcí na řešení bezprostřední bezpečnostní situace. Situace v oblasti veřejného pořádku a občanského soužití se výrazně zlepšila. Občané Zlína velmi kladně vnímají skutečnost, že se setkávají se strážníky v ulicích, kteří svou přítomností motivují k dodržování veřejného pořádku a zákonnosti obecně. Uvedené skutečnosti spolu s větší čistotou a bezpečností veřejných prostranství jsou pozitivně vnímána, hodnocena a důvěra v bezpečnostní složky je i díky tomuto projektu výrazně posílena.

Po třetím bloku následovala diskuse. Průběh konference i dotazy v jejím závěru plně podtrhují úsilí odboru prevence kriminality MV o nastavení standardů a pravidel v oblasti MKDS. Nic nebrání tomu, aby statutární zástupci některých měst realizující MKDS připojili své podpisy pod mezinárodní „Chartu“.
Na závěr zástupci EFUSu poděkovali za možnost sdílení svých zkušeností i získání nových poznatků a zhodnotili vývoj MKDS a oblast ochrany osobních údajů v ČR za velice pozitivní.

Účastníci konference také ocenili příjemné prostředí konferenčního sálu na Letné, bezchybné tlumočení a technické a provozní zajištění. Zahraniční hosté poté společně poobědvali a navštívili veletrh Pragoalarm 2011 na pražském Výstavišti.

Všechny prezentace budou následně vyvěšeny na resortní webové stránky k dalšímu možnému využití .

Zpracoval: JUDr. Tomáš Koníček, z odboru prevence kriminality MV ČR, tel.: 974 833 217, E-mail: sekropk@mvcr.cz

Odbor prevence kriminality, 8.3.2011

 

vytisknout  e-mailem