Dostupné služby státu nebo rozdělení na státní a logistickou část. Česká pošta má detailní plán transformace
Finanční stabilizaci České pošty i budoucí Balíkovny, která převezme od České pošty její logistickou část, ale také fungování pobočkové sítě jako kontaktního místa, které občanům usnadní a urychlí komunikaci se státem. To řeší implementační plán transformace České pošty, vycházející ze strategického rámce, který v červnu schválila vláda.
„Implementační plán obsahuje konkrétní kroky, které z České pošty vytvoří kontaktní místo státu s občany. Na konci cesty budeme mít moderní poštu s pobočkami, které lidem nabídnou nové služby veřejné správy, a státní akciovou společnost Balíkovnu, připravenou na tvrdý konkurenční boj, který na trhu logistických služeb panuje. Máme na stole podrobný plán s jasným výhledem, jak udělat z pošty moderní podnik sloužící lidem. Teď je na managementu České pošty, aby tyto cíle splnil,“ řekl ministr vnitra Vít Rakušan.
„Podpora vlády nás těší a uděláme maximum, abychom v následujících 14 měsících úspěšně realizovali implementační plán transformace a připravili Českou poštu na rok 2025, kdy bychom měli začít fungovat podle nové poštovní licence. Aktualizovaný finanční plán transformace ukazuje, že transformační příspěvek od státu bude použit výhradně na investice do transformace a rozvoje České pošty a Balíkovny. Peníze daňových poplatníků tedy nebudou použity na dotování běžného provozu pošty,“ řekl pověřený zástupce generálního ředitele České pošty Miroslav Štěpán.
Česká pošta v rámci finančního plánu transformace přesně vyčíslila náklady na jednotlivá transformační opatření a současně i jejich finanční přínosy. Přínosy ČP vyčíslila pro roky 2024 až 2026 na 4 miliardy korun a náklady na 3,3 mld. korun. Realizace těchto transformačních opatření zajistí, že od roku 2026 bude provozní hospodaření České pošty již ziskové a bez nároků na další transformační podporu od státu.
Díky důslednému krizovému řízení ČP dále snížila odhad výše letošní ztráty z červnových 1,5 mld. korun na současných 0,9 mld. korun (únorový odhad činil 3,5 miliardy korun). Hospodaření České pošty se tedy pomalu stabilizuje po finanční i provozní stránce a nebude tak, oproti původním předpokladům, na pokrytí svých provozních výdajů v průběhu příštího roku potřebovat z veřejných rozpočtů žádné finance. Ty budou využity výhradně na financování transformačních aktivit, které zajistí stabilitu hospodaření České pošty a zkvalitnění poskytovaných služeb dlouhodobě.
Příkladem posílení role České pošty jako kontaktního místa mezi občanem a státem je připravovaná spolupráce s Úřadem práce ČR, která zvýší dostupnost jeho služeb na pobočkách České pošty v celé České republice.
„Jsme největší pomáhající organizace v ČR. Naším cílem je být lidem fyzicky i digitálně co nejblíž. Na základě několika krizových situací v minulosti, které postihly celou společnost, si bereme z těchto zkušeností ponaučení. Chceme a musíme být připraveni kdykoli naši kapacitu radikálně navýšit v případě, že to bude nutné a naše společnost to bude potřebovat. Toho docílíme díky digitalizaci agendy Úřadu práce ČR a také díky spolupráci s Českou poštou,“ říká generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof a dodává: „Připravovanou spolupráci budeme nejprve společně testovat v pilotním provozu v předem vybraných lokalitách. Na základě analýzy a důkladného vyhodnocení pak nastavíme finální model spolupráce.“
Tři části plánu
Implementační plán transformace je rozdělený na tři části. První představuje program transformace, tedy nezbytné úkony, termíny a podmínky, které jsou nutné k naplnění klíčového strategického cíle – vyčlenění balíkové logistiky do Balíkovny. Součástí programu je i finanční rámec transformace, nutnost vzniku transformačního zákona nebo zákona o poštovních službách. Důraz také program klade na oblast IT a majetku.
Druhá část řeší fungování České pošty a pobočkové sítě a definuje oblasti vhodné k úsporám i dalšímu rozvoji. S další redukcí pobočkové sítě plán nepočítá, prioritou je další rozvoj projektu Pošta partner. Pobočková síť by brzy měla poskytovat nejen základní poštovní služby, ale i nové služby veřejné správy stejně jako služby komerční. Hlavně u veřejných služeb by část nových činností České pošty měla zajišťovat i síť poštovních doručovatelů.
Třetí část se věnuje Balíkovně, tedy připravované státní akciové společnosti, která si chce nejen udržet největší tržní podíl na trhu balíkových zásilek, ale postupně dosáhnout i výrazně ziskového hospodaření. Plán obsahuje analýzu i návrh komplexního budoucího business řešení, portfolia produktů, technologií a provozních systémů.
Klára Dlubalová
odbor komunikace Ministerstva vnitra