Výběr dodavatelů i konkrétní podoba pořízení telekomunikačních služeb bude napříště v kompetenci jednotlivých úřadů. Ty tak nebudou muset nakupovat služby od dodavatelů centrálně vysoutěžených Ministerstvem vnitra (MV). Díky možnosti individuálního postupu navíc získají nástroj k efektivnímu nakoupení těchto služeb za výhodnější ceny než umožňoval dosavadní postup.
Vláda dne 18. ledna 2012 schválila materiál Ministerstva vnitra, který upozorňoval na to, že centrální model nákupu telekomunikačních služeb pro úřady neodpovídá situaci na IT trhu, a proto je příliš nákladný. Premiér spolu s ministry podpořil navrhovanou změnu původního způsobu, který vycházel ze situace na trhu před deseti lety, a umožnil tak úřadům zajistit si služby za tržně výhodné ceny.
„Naše analýza jasně dokazuje, že jediným efektivním způsobem nákupu datových a hlasových služeb je v tuto chvíli jejich decentralizovaný nákup jednotlivými úřady pro období jednoho roku, a to za volitelné asistence MV poskytované formou vzorových zadávacích podmínek nebo provozováním elektronické aukce pro tyto účely,“ vysvětlil náměstek ministra vnitra Radek Šmerda a doplnil, že MV do konce letošního března připraví po odborné diskusi návrh nejvýhodnějšího postupu na další roky.
Oproti situaci před deseti lety už dnes mj. existuje celá řada operátorů schopných datové i hlasové služby poskytovat na nejvyšší úrovni. Došlo tedy k rozvoji konkurenčního tržního prostředí na takovou úroveň, že dochází k samoregulaci ceny a kvality služeb. Centrální nákup tak dnes neplní svou původní roli nejefektivnějšího dostupného způsobu nákupu.
Vzhledem k tomu, že současné smlouvy na telekomunikační služby přestanou platit 28. března 2012, zveřejnilo MV na internetových stránkách www.mvcr.cz v sekci KIVS podrobné návody, jakým způsobem mohou úřady při jejich zajišťování postupovat. Ministerstvo vnitra je také připraveno v případě potřeby úřadům dále asistovat.
Pavel Novák
ředitel odboru tisku a public relations