Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

eGovernment


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Alarmující indikátory základem preventivní strategie amoku ve školách

Prof. JUDr. Miroslav Protivinský, DrSc.  

Které příčiny, podmínky a faktory ovlivní mladistvého natolik, že v amoku zaútočí ve školní budově na spolužáky a učitele se zbraní? K zodpovězení této otázky je nezbytné zkoumat pokud možno měřitelné a spolehlivé náznaky možných alarmujících indikátorů. Pro vyvíjení preventivních strategií by měly mít význam společenská hodnotová orientace odmítající násilí, cílená a na skupiny orientovaná prevence a také intervenční taktika v jednotlivých případech. Sociální prostředí (rodiče, učitelé, školní kamarádi, přátelé, kolegové na pracovišti, policie, pokud již před tím přišla do styku s touto osobou např. ohledně zbraně, pracovníci sociálně právní ochrany mládeže, pokud má například probíhat soudní řízení) by v případě odpovídající citlivosti mohlo podstatně přispět k rozeznání alarmujících indikátorů. Analýza v konkrétním případě nemůže dospět jednoznačně k celému řetězci možných příčin. Přesto konstatovaný souhrn potenciálních příčin může poskytnout širokou základnu pro prodiskutování a zvážení jednotlivých faktorů. Z toho vyplývající závěr o alarmujících indikátorech by mohl přispět ke stanovení konkrétní koncepce preventivní strategie.

V prvých reakcích médií a také odborníků (kriminologů, psychologů a lékařů) k případu Sebastianaa B. v Emsdettenu dne 20. 11. 2006 se často kladla otázka, zda bylo možno tomuto útoku předejít. V tomto případě byla dána přednost Robertzově definici „School Shooting“ jako „ usmrcení nebo pokusu o usmrcení mladistvou osobou ve škole, které jsou páchány v přímém nebo cíleném vztahu k určité škole (Robertz, 2004, s. 20). Na rozdíl od kriminologů kriminalisté používají pojmy School Shooting a amok promiscue.
 

vytisknout  e-mailem