Poznámky
1) Zde je třeba říci, že na objasňování spáchané trestné činnosti se významně podílel i Kriminalistický ústav Praha, a to zejména zpracováním znaleckých posudků, odborných vyjádření a výjezdy na místo činů (zpracováno bylo celkem 9.252 expertíz).
2) Celková částka zajištěných hodnot, které pocházejí z trestné činnosti nebo byly použity jako předmět ke spáchání trestné činnosti, případně byly v důsledku trestné činnosti nabyty a dále ty, které byly zajištěny na úhradu způsobené škody.
3) Nálezem Ústavního soudu č. 186/97 byla zrušena ke dni 1.7.1998 dvě ustanovení zákona č. 283/91 Sb., o Policii ČR, která umožňovala provádět zajištění pachatelů podle tohoto zákona. Po zrušení zmíněných ustanovení musí být ve větší míře po pachatelích pátráno až po předání věci vyšetřovateli za pomoci institutů trestního řádu.
4) Ministerstvo vnitra v květnu 1998 iniciovalo u Ministerstva spravedlnosti změnu vládního nařízení ČSFR č. 464/91 Sb., podle kterého pro účely trestního zákona se za nejnižší měsíční mzdu považuje částka 2000 Kč.
5) Podrobná analýza resocializačních programů pro odsouzené je obsažena v materiálu "Strategie prevence kriminality v ČR do roku 2000" - vzdělávání odsouzených včetně získávání výučních nebo záučních listů, skupinové poradenství, psychoterapie atd. byly zaměřeny především na osvojování sociálních dovedností apod. Pokračoval monitoring drog, 20 % osob nastupujících do vězeňských zařízení je buď přímo závislých nebo s občasným užíváním návykových látek.
6) Podrobněji je situace analyzována v Koncepci další trestní politiky a vývoje vězeňství (1999). Přístup vlády k této otázce se promítnul do vládního návrhu novelizace trestního zákona a trestního řádu, vláda přeložila Parlamentu návrh zákona o probační mediační službě, připravuje se návrh zákona o soudnictví nad mládeží. Ve 2. pololetí 2000 předloží ministr spravedlnosti vládě Zprávu o plnění systémových opatření v oblasti vězeňství a trestní politiky z hlediska reformy vězeňství a Zprávu o plnění doporučení Evropského výboru pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání.
7) K 31.12.1999 bylo evidováno na území České republiky 228.862 cizinců s povoleným trvalým a dlouhodobým pobytem (+8.675, +3,9 %).
8) Vláda ČR přijala usnesení ze dne 6. října 1999 č.1032 k Návrhu systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy.
9) MŠMT ve spolupráci s Velvyslanectvím USA a Velké Británie vydalo publikaci Pedagogové proti drogám - program preventivních aktivit uplatňovaných ve školách a školských zařízeních, prezentuje řadu námětů, metodických přístupů a v praxi ověřených poznatků. Dále MŠMT vydalo pro učitele metodiku "Zásady efektivní primární prevence". Problematika prevence zneužívání návykových látek je podrobněji analyzována ve Zprávě o stavu a vývoji ve věcech drog za rok 1999.
10) Komplexně se bude otázkami postupu státu i nestátních institucí při předcházení delikvence mládeže a volbě opatření výchovné a až v krajním případě sankční povahy při jejím postihu zabývat připravovaný návrh zákona o soudnictví nad mládeží.
11) Státní zastupitelství vypracovalo Zvláštní zprávu o vyhodnocení účinnosti současných právních předpisů vztahujících se k násilí na dětech.
12) Vzhledem k tomu, že Bezpečnostní informační služba předkládá vládě vlastní zprávy, není v této kapitole zahrnuta trestná činnost příslušníků BIS.
13) Státní zastupitelství vypracovalo Zvláštní zprávu obsahující vyhodnocení závažných poznatků o trestné činnosti příslušníků Policie ČR.
14) Vojenská policie se v součinnosti se specializovanými službami Policie ČR a resortními orgány MO podílela na šetření a prověřování poznatků o kvalifikované majetkové a hospodářské trestné činnosti v resortu MO. K řešení těchto úkolů byla zřízena zvláštní pracovní skupina.
15) Realizováno bylo proškolování lékařů posádkových ošetřoven, novela branného zákona zavádí systematickou přípravu členů odvodních komisí ve spolupráci s okresními úřady, která bude zaměřena i na protidrogovou prevenci. Provedeno bylo celkem 56 preventivních akcí k odhalování drog za využití služebních psů VP. Podrobněji je celá oblast prevence sociálně patologických jevů ve vojenských útvarech zohledněna v Strategii prevence kriminality do roku 2000.
16) Dne 15.10.1999 byla za Českou republiku podepsána Evropská úmluva o odškodňování obětí násilných trestných činů, sjednaná ve Štrasburku dne 24.11.1993, v únoru 2000 byla projednána a schválena Poslaneckou sněmovnou.
Státní zastupitelství vypracovalo Zvláštní zprávu o vyhodnocení účinnosti současných právních předpisů vztahujících se k násilí na ženách a vztahujících se k násilí na dětech.
17) Struktura kategorie "skupiny osob" umožňuje pouze určit celkový počet osob ve skupinách, nelze však zatím rozlišit, kolik z tohoto bylo žen a kolik mužů. V celkovém počtu kategorie "muži", "ženy" nejsou tyto osoby zahrnuty.
18) Následující údaje vychází z těchto šetření: "Bezpečnostní rizika 1999" (J. Buriánek, UNIVERSITAS, grant MV ČR), ve kterém bylo dotázáno 1361 respondentů starších 14 let, z toho doplňkové ankety, týkající se problematiky domácího násilí, se zúčastnilo 900 respondentů. Výzkum proběhl v květnu 1999 a údaje se týkají období roku 1998 a začátku roku 1999; "Postoje veřejnosti ke kriminalitě a relativní sociální deprivace" (J. Buriánek, FF UK, grant GAČR 403/98/0395), pro který byl sběr dat uskutečněn v listopadu 1998 a obsahuje údaje za období 1997-1998. Vzorek činil 1719 osob starších 15 let; data z výzkumu na toto téma realizovaného týmž autorem v roce 1995.
19) Nejčastěji uváděné trestné činy: jiná větší krádež, úmyslná majetková škoda; vloupání; krádež automobilu; drobné pouliční či kapesní krádeže.
20) Buriánek, J., výzkumná šetření z roku 1999, 1998 a 1995.
21) Buriánek, J.: Veřejnost a kriminalita v ČR: trendy vývoje. Sociológia 32/2000. Výzkum např. prokázal souvislost mezi mírou obav ze zločinu a sledování určitého typu televizního zpravodajství (konkrétně u diváků TV Nova)
22) Reálné proporce jsou leckde posunuty: např. v roce 1998 ve skupině vlastníků auta dosáhl podíl velkých obav o auto 51 %, u sexuálních trestných činů je podíl mužů zanedbatelný.
23) Buriánek, J.: "Aktuální trendy ve vztahu veřejnosti ke kriminalitě". Signální informace z výzkumu "Bezpečnostní rizika 1999" - viz. příloha.
24) Buriánek, J.: Veřejnost a kriminalita v ČR: trendy vývoje. Sociológia 32/2000.
25) Pokračovala spolupráce resortů zapojených do Integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví. Vláda svým usnesením ze dne 16.12.1998 č.849 vzala na vědomí Zprávu o plnění usnesení vlády z 9.5.1996 č.285 k systému ochrany movitého kulturního dědictví ČR a uložila zainteresovaným resortům a institucím pokračovat v realizaci tohoto systému.
26) Policie ČR Služba policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti (dále SPOK) se v souladu se svým statutem zaměřuje zejména na odhalování kriminálních aktivit v oblasti ekonomických zájmů státu usilujících proniknout do struktur státní správy a ovládnout ekonomické procesy s cílem legalizovat finanční prostředky pocházející z trestné činnosti, včetně zabezpečení jejich dalšího reinvestování do zločinu a legální či nelegální ekonomiky.
27) Státní zastupitelství vypracovalo zvláštní zprávy především k aktuálním výsledkům akce "Čisté ruce", ke spolupráci se zvláštními složkami PČR na odhalování závažné finanční kriminality, a o trestním stíhání trestných činů pojistného podvodu (§ 250a tr.zák.) a úvěrového podvodu (§ 250b tr.zák.).
28) Z hlediska především povinnosti oznamovat trestné činy dle § 8 odst. 1 druhé věty trestního řádu (ve spojení s § 24 odst. 5 písm. b) až d) zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů), ale i z hlediska povinnosti vyhovovat dožádáním dle § 8 odst. 2 trestního řádu (ve spojení s § 24 odst. 5 písm. b) zákona o správě daní a poplatků).
29) Orgány činné v trestním řízení, vzhledem k zásadám legality a oficiality zakotvenými v trestním řádu, jsou v řadě případů namísto účinného postihu hospodářské kriminality nuceny opatřovat příslušné doklady pro právníky, zastupující tzv. poškozené firmy či podnikatele pro vymáhání jejich pohledávek na klientech, které by si jinak museli opatřit sami a za své peníze. Jde zde o celou řadu účelových trestních oznámení ohledně nezaplacených faktur a nevyrovnaných pohledávek z obchodní činnosti. Efektivnost případného trestního postihu v těchto případech je minimální, a to již s přihlédnutím k tomu, že trestní právo nemůže sehrát roli "všeléku" na všechny negativní jevy hospodářského života společnosti (subsidiarita trestní represe a uplatnění zásady "in dubio pro libertate").
30) Globálním otázkám v oblasti praní špinavých peněz se věnovala třetí výroční konference v březnu 1999 v Praze. Účinná opatření se musí opírat o právní rámec - odpovídající zákony proti praní peněz a o konfiskaci majetku, a o praktickou spolupráci zúčastněných zemí. Významným je sjednání přístupu vyšetřovacích a celních orgánů do bankovních účtů a jiných materiálů, jež byly dosud kryty bankovním tajemstvím.
32) Vznik finanční policie by podle MF napomohl snížení daňových úniků i při stánkovém prodeji.
33) Vláda přijala usnesení ze dne 6.října 1999 č.1030 k návrhu řešení problematiky krácení nepřímých dní z vybraných výrobků při dovozech a vývozech.
35) Na kontaktní lince, zřízené jako jedno z opatření v boji proti korupci v celní správě, bylo zaznamenáno 29 sdělení, z toho 8 podnětů se dále šetří. Převážná část se vztahovala k propustnosti hraničních přechodů, problematice vážení a rychlosti odbavování. Na kontaktní lince MV přibližně 60 oznámení směřovalo na Policii ČR, z toho 12 oznámení lze označit jako korupční jednání policistů (např. krytí obchodu s kradenými vozidly, převzetí úplatku při projednávání dopravních přestupků, při zkouškách v autoškole apod.). Obsahem dalších podání je zejména nečinnost policistů, nevhodné chování, nesprávný či zdlouhavý způsob vyšetřování atd.
40) Ministerstvo vnitra v současné době zpracovává analýzu problematiky v oblasti životního prostředí, která by měla přinést návrhy na konkrétní opatření.
41) Státní zastupitelství zpracovalo materiály týkající se výsledků akce "Čisté ruce".
42) Aktivity zločineckých organizací včetně násilné kriminality viz též kapitola Organizovaný zločin.
43) Počet trestných činů spáchaných s legálně resp. nelegálně drženou zbraní neuvádíme, neboť do trestné činnosti s legálně drženou zbraní jsou zahrnovány trestné činy, kde nebylo zjištěno, zda se jedná o legální či nelegální držení zbraní.
44) Pozitivně se projevilo komplexní posílení ochrany osob a majetku České pošty. Pokračovat bude zavádění a modernizace bezpečnostních boxů pro zabezpečení přepravy finančních hotovostí a rozšíření rozsahu technického zabezpečení pošt.
45) Evidenčně statistický systém kriminality Policie ČR vykazuje pouze ty požáry, které byly po jejich zjištění kvalifikovány jako trestné činy (resp. se jedná o policii oznámená nebo operativně zjištěná "důvodná podezření", že byl spáchán trestný čin), což je příčinou diskrepance vzhledem k údajům, Hasičského záchranného sboru evidujícího veškeré události-požáry.
46) Protože pachateli v rámci uliční kriminality jsou často mladí lidé, vytvářejí školská poradenská pracoviště ve spolupráci s Policií ČR, městskou policií a odděleními sociální prevence obvodních úřadů preventivní programy proti sprejerství, vandalismu atd.
48) Novela zákona o drahách, která byla vyhlášena ve Sbírce zákona č. 23/2000, upravuje pobyt osob v obvodu dráhy.
49) Pod pojmem extremismus se rozumí verbální, grafické, fyzické a jiné aktivity spojené zpravidla s vyhraněným ideologickým nebo jiným kontextem, které vyvíjejí jednotlivci nebo skupiny osob s názory výrazně vybočujícími z všeobecně uznávaných společenských norem se zřetelnými prvky netolerance, zejména rasové, národnostní, náboženské nebo jiné obdobné nesnášenlivosti, a které útočí proti demokratickým principům, společenskému uspořádání, životu, zdraví, majetku nebo veřejnému pořádku (viz základní vymezení pojmů z předchozích zpráv schválených vládou ČR). Extremismus je v podstatě politologický, nikoli právní pojem, který charakterizuje protisystémový postoj a nelze jej zcela zaměňovat s termíny jako např. "teroristický", "kriminální" apod. Extremismus je vžitý pojem pro krajně vyhrocené, demokratickému systému nepřátelské postoje, názory, ideologie, které se objevují v pozadí destruktivních aktivit. Za destruktivní, nežádoucí, resp. nebezpečné je nutno považovat takové aktivity, záměry a jevy, které působí - ať již přímo nebo v dlouhodobém důsledku - destruktivně na stávající politicko-ekonomický systém (demokracii), tj. snaží se nahradit demokratický systém systémem antagonistickým (totalitním režimem, diktaturou, anarchií). Cílem nebo celkovým důsledkem je rozvrat, zničení daného systému nebo podřízení společnosti jako celku jediné ideologii, resp. jejím nositelům. Za extremistické jsou také někdy označovány takové aktivity, které používají k uskutečnění svých jinak legitimních cílů (např. dílčí změna politického nebo ekonomického rozhodnutí) neadekvátní, tj. nezákonné či subverzivní metody. Podrobnější informace ke kriminalitě s extremistickým podtextem bude obsahovat "Zpráva o postupu státních orgánů při postihu trestných činů motivovaných rasismem a xenofobií nebo páchaných příznivci extremistických skupin a o aktivitách extremistických uskupení na území České republiky v roce 1999", kterou na základě usnesení vlády č. 192/1998, usnesení vlády č. 720 ze dne 14. července 1999 a plánu práce vlády na I. pololetí roku 2000 (nelegislativní úkoly) předloží ministr vnitra ve spolupráci s ministrem spravedlnosti k projednání vládě v termínu do 30. června 2000.
50) V rámci kompetencí MPO jsou zjišťovány a sankcionovány případy diskriminačních omezení, nejedná se výslovně o trestné činy, v oblasti obchodu a služeb (dle § 6 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele). Česká obchodní inspekce šetřila 62 stížností na diskriminaci ve sféře služeb (v roce 1998 65), z toho 22 na rasovou diskriminaci.
51) Dle informací z Nejvyššího státního zastupitelství.
54) Situace v roce 2000 bude zřejmě ovlivněna aplikací nového zákona o pobytu cizinců a dalších zákonů, které souvisejí s problematikou migrace. Nové zákony obsahují nástroje k řešení negativ, které se projevovaly v minulých letech.
55) Jedním z regulativů omezujících nelegální migraci je zavádění vízové povinnosti v relaci s některými konkrétními státy (vláda ČR schválila usnesením č. 843 ze dne 25. srpna 1999 Koncepci vízové politiky České republiky, která zohledňuje jak aspekty bezpečnostní a ekonomické, tak i zahraničněpolitické, včetně vstupu ČR do EU).
56) Pokles nelegální migrace přes státní hranice je však pouze relativní, protože souvisí zejména s uklidněním situace v oblasti Kosova a obrovským snížením počtu běženců z této oblasti. Zastoupení občanů SRJ mezi zadrženými běženci na celkovém počtu nelegálních přechodů bylo v roce 1997 cca 12 %, v roce 1998 téměř 36 % a v roce 1999 necelých 9 %.
57) Významným krokem bylo přijetí novely zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, který přesněji vymezuje okruh subjektů působících v roli zaměstnavatele, upřesňuje kritéria pro povolování zaměstnávání cizinců atd. MPO vydalo pokyn, který koordinuje činnost zainteresovaných resortů při kontrole aktivit především obchodních společností zakládaných cizinci za účelem obejití usměrňujících opatření úřadů práce při vstupu cizinců na trh práce.
58) Z podnětu MPO byla realizována mimořádná plošná kontrola živnostenského podnikání veřejných obchodních společností založených zahraničními fyzickými osobami. Poznatky jsou v současné době vyhodnocovány (konečné výsledky budou do konce června 2000), již nyní lze však konstatovat u 30 % subjektů závažné nedostatky a téměř 20 % subjektů nelze vůbec kontaktovat (na uvedené adrese se buď nezdržují, nebo nepřebírají úřední korespondenci). Řešení problému je možné zpřísněním podmínek zakládání právnických osob, cestou novelizace obchodního zákoníku.
60) Terorismus je obvykle chápán jako příprava a páchání závažných zločinů, použití násilí nebo hrozby násilí s cílem vyvolat strach k dosažení politických, náboženských nebo ideologických cílů. Bývá také definován podle použitých prostředků - pumové útoky, dopisové bomby, zadržování rukojmí, vraždy, únosy atd. V roce 1999 byla Parlamentu postoupena k souhlasu s ratifikací "Úmluva o potlačování teroristických bombových útoků" (přijatá OSN v roce 1997). V prosinci 1999 byla v rámci VS OSN přijata "Úmluva proti financování terorismu", k níž se ČR hodlá připojit.
61) Na odhalování případů v této oblasti se významně podílejí celní úřady.
62) V uplynulém roce řada resortů participovala na kampani proti obchodu s lidmi, realizované Mezinárodní organizací pro migraci (např. prostřednictvím Správy služeb zaměstnanosti MPSV byly distribuovány informace určené potenciálním obětem zejména z řad mladých dívek).
63) Podrobná analýza je obsažena v materiálu Meziresortní protidrogové komise Úřadu vlády ČR "Výroční zpráva o stavu a vývoji ve věcech drog za rok 1999". Další poznatky jsou zvláštní zprávy Nejvyššího státního zastupitelství o závažných poznatcích o aplikaci novely trestního zákona č. 112/1998 Sb., zejména nové skutkové podstaty podle § 187a trestního zákona".
64)Dosavadní právní úprava trestního řízení státu neumožňuje adekvátně reagovat na narůstající kriminalitu, trestní řízení je komplikované, v některých svých částech duplicitní. Návrh novelizace se zaměřuje především na přílišnou složitost platné právní úpravy, podstatou přípravného řízení by nemělo být obsáhlé dokazování v procesní formě, ale příprava na rychlé objektivní řízení po podání obžaloby. Rychlost trestního řízení v ČR je dlouhodobě zcela neuspokojivá. Návrh novelizace se zaměřuje i na širší postih hospodářské kriminality.
Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví metody pro zjišťování hořlavosti a oxidačních vlastností chemických látek a chemických přípravků. Návrh vyhlášky MV, kterou se mění vyhláška MV č. 228/1995 Sb., kterou se stanoví peněžní částka nezbytná k hrazení nákladů na pobyt cizince na území ČR a na jeho vycestování.
Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví technické podmínky požárních dveří, kouřotěsných dveří a kouřotěsných požárních dveří. Návrh vyhlášky MV o technických podmínkách požární techniky. Návrh vyhlášky MV o technických podmínkách věcných prostředků požární ochrany. Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví náležitosti a počty fotografií vyžadovaných podle zákona o pobytu cizinců.
Tyto návrhy vyhlášek byly v roce 1999 schváleny a publikovány ve Sbírce zákonů pod čísly 85, 116, 202, 254, 255 a 368.
Návrh vyhlášky MV o náhradách výdajů poskytovaných příslušníkům Policie ČR v souvislosti s výkonem služby.
Návrh je projednáván v legislativních orgánech vlády. Návrh vyhlášky MV, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie ČR, ve znění pozdějších předpisů. Návrh vyhlášky MV o naturálních náležitostech potřebných pro výkon služby příslušníků Policie ČR.
Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti některých činností, u nichž hrozí nebezpečí vzniku požárů. Návrh vyhlášky MV, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o evidenci obyvatel a o rodných číslech. Návrh vyhlášky MV, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o občanských průkazech.
Návrh vyhlášky MV, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o cestovních dokladech a o změněn zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech). Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví podrobnosti ke zpracování havarijního plánu okresu a vnějšího havarijního plánu (v Sbírce zákonů publikován pod číslem 25/2000). Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví podmínky pro připojení a provoz zařízení k monitorování telekomunikačního provozu podle zvláštních předpisů.
Uvedené návrhy jsou v současné době v různém stádiu zpracování a jejich dokončení se předpokládá v roce 2000.
66)Podrobnou Zprávu o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality do roku 2000 za rok 1999 předloží ministr vnitra v dubnu 2000.
67)Ministerstvo vnitra nese gesci za činnost Republikového výboru pro prevenci kriminality. V rámci tohoto orgánu odpovídá za koncepční, iniciativní a metodickou činnost při vytváření preventivních programů na místní úrovni a za správu státního dotačního systému, který je určen na pomoc městům realizujícím KSP.
68) Zvláštním opatřením ministra vnitra byla navíc vyčleněna částka 10 milionů Kč na řešení situace v oblasti Matiční ulice v Ústí nad Labem.
69) Ministerstvo vnitra bude realizovat tři z nich - Boj proti hospodářské kriminalitě, Příprava na praktické provádění schengenských dohod, Posilování institucí v boji proti organizovanému zločinu. Do konce roku 1999 byly zpracovány první technické podklady a podklady pro vzdělávací aktivity.
70) Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Republiky Kazachstán o spolupráci v boji proti organizovanému zločinu, nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami, terorizmu a dalším nebezpečným druhům trestné činnosti - podepsána 9.4.1998, vstoupila v platnost 20.8.1999.
Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Spojených států amerických o repatriaci občanů České republiky po uplynutí doby platnosti jejich cestovních pasů - formou výměny diplomatických nót, vstoupila v platnost 8.11.1999.
Ujednání mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem justifyvnitra Polské republiky, jímž se mění Ujednání mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem vnitra Polské republiky ze dne 17.8.1993 k provedení Dohody mezi vládou České republiky a vládou Polské republiky o předávání osob na společných státních hranicích ze dne 10.5.1993 - formou výměny diplomatických nót, vstoupilo v platnost 1.1.1999.
Ujednání mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem justifyvnitra Polské republiky, jímž se mění Ujednání mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem vnitra Polské republiky ze dne 17.8.1993 k provedení Dohody mezi vládou České republiky a vládou Polské republiky o předávání osob na společných státních hranicích ze dne 10.5.1993 - formou výměny diplomatických nót, vstoupilo v platnost 7.3.1999.
Dohoda o spolupráci mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem vnitra Tuniské republiky - podepsána 10.5.1999, vstoupila v platnost 10.5.1999.
Protokol mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem vnitra Ukrajiny k provedení Dohody mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny o spolupráci v boji proti organizovanému zločinu, terorizmu a nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami ze dne 30.6.1997 - podepsán 5.11.1999, vstoupil v platnost 5.11.1999.
71) Kromě výše uvedených smluvních dokumentů byly rozjednány tyto multilaterální smlouvy, které se okrajově mohou dotýkat bezpečnostní problematiky:
Úmluva OSN o snížení počtu osob bez státní příslušnosti (1961), po ukončení meziresortního připomínkového řízení bude předložena vládě, poté Parlamentu ČR.
Úmluva OSN o postavení osob bez státní příslušnosti (1954), po ukončení meziresortního připomínkového řízení bude předložena vládě, poté Parlamentu ČR.
72) Dohoda podepsaná mezi MV a MZV nabyla účinnosti dne 21.7.1998.
73)Zejména se jedná o Výbor expertů pro posouzení opatření zaměřených na boj proti praní špinavých peněz, Evropský výbor pro migraci (CDMG), otázky migrace při Radě Evropy, Středisko pro informace, jejich výzkum a výměna informací v oblasti azylu (CIREA) v rámci EU, Mezinárodní organizace pro migraci (IOM), Výbor Rady Evropy pro trestní problémy (CDPC), Výbor expertů o úloze veřejné žaloby v systému trestní justice, UNHCR, Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, Výbor OECD/PUMA, Stálá česko-polská hraniční komise, Stálá česko-slovenská hraniční komise, Stálá česko-rakouská hraniční komise a Stálá česko-německá hraniční komise, Společné česko-slovenské pracovní skupiny pro ochranu a využití vod, Česko-rakouské, česko-německé a česko-polské komise pro hraniční vody, Česko-německé komise pro spolupráci v oblasti životního prostředí.
74) Branné zákonodárství umožňuje v patřičném rozsahu pružně zajišťovat podíl resortu ministerstva obrany na řešení možných krizových situací v oblasti vnitřní bezpečnosti; v dubnu 1999 bylo zřízeno Situační centrum, které je schopno v jakoukoliv dobu zabezpečit rychlou a včasnou pomoc na jakoukoliv závažnou událost.
75)Dohoda o spolupráci (v oblasti porušování práv k duševnímu vlastnictví) mezi MPO, ČOI, PČR, MF, Úřadem průmyslového vlastnictví byla v roce 1999 rozšířena o ministerstvo kultury.
76) Usnesením č. 399/1998 určila vláda početní stav PČR a Ministerstva vnitra ČR na rok 1999 v celkovém počtu 66.040.
77) Zhruba jedna třetina vyšetřovatelů má zákonem předepsané právnické vzdělání, další třetina má jiné vysokoškolské vzdělání - vysokoškolské vzdělání má 66 % vyšetřovatelů.
78) V roce 1999 byl vytvořen pracovní tým specialistů z příslušných útvarů ministerstva vnitra, Policejního prezídia ČR a zkušených policistů z přímého výkonu, který začal řešit tyto otázky ve spolupráci s experty nominovanými Evropskou unií v rámci výše uvedeného projektu. Na projekt dohlíží řídící výbor na čele s ministrem vnitra a policejním prezidentem.
79)Každý policista v přímém výkonu služby byl v průběhu roku 1999 povinen absolvovat služební přípravu v rozsahu 120 hodin, absolvovat prověrky ze střelecké a kondiční tělesné přípravy a z přípravy k používání donucovacích prostředků. V návaznosti na služební přípravu všech policistů v přímém výkonu služby, probíhala v řadě specializovaných služeb a útvarů speciální služební příprava.
80) V uplynulém roce získalo 184 instruktorů kvalifikaci a příslušné osvědčení o absolvování odborného kurzu. Celkem se v roce 1999 uskutečnilo 40 kurzů pro instruktory služební přípravy, které absolvovalo 461 účastníků.
81) Na základě této spolupráce a v rámci projektů Nadace Hannse Seidela, programu Phare a Středoevropské policejní akademie bylo přijato 24 zahraničních delegací v celkovém počtu 168 účastníků a uskutečnilo se 37 zahraničních služebních cest, kterých se zúčastnilo 190 pracovníků středních policejních škol, žáků škol a pracovníků odboru personální práce a vzdělávání. Jednalo se zejména o spolupráci se SRN, Francií, Kanadou, Maďarskem, Rakouskem, Holandskem, Finskem a Slovenskem.
82) V souladu s usnesením vlády ČR č. 841/1999 k Souhrnné zprávě o stavu zabezpečování příprav na vstup do EU na ministerstvech a ústředních orgánech je připraven vnitřní předpis, kterým se stanoví další kvalifikační požadavky pro výkon vybraných vedoucích funkcí. Pracovníci MV jsou zařazováni do kurzů tématicky blízkých otázkám EU pořádaných i mimoresortními institucemi, např. programy EUROPEUM a kurzy JURIDIKUM, zabezpečované fakultami Univerzity Karlovy.
83) Celkové výdaje na činnost PČR činily 21.352.520.191 Kč, z toho na platy policistů bylo vynaloženo 9.829.578.743 Kč a na platy zaměstnanců 1.712.334.520 Kč. Průměrný měsíční příjem policistů činil 18.532 Kč. Náklady na PČR jsou očištěny od výdajů na centrální nákupy prováděné útvary MV. Celkové výdaje na činnost Ředitelství hasičského záchranného sboru činily 611.091.627 Kč, z toho na platy zaměstnanců bylo vynaloženo 50.365.767 Kč. Průměrný měsíční příjem občanských zaměstnanců činil 17.710 Kč. Na neinvestiční dotace Hasičského záchranného sboru a jednotkám sboru dobrovolných hasičů bylo vyčerpáno 3.386.580 tis. Kč, z tohoto byly čerpány mzdové prostředky ve výši 1.769.722 tis. Kč, průměrný plat činil 18.453 Kč.
84)V roce 1999 byl zpracován projekt grantů a návrh smluv se sdruženími občanů působícími na úseku požární ochrany a IZS; byly vytvořeny další mobilizační rezervy pro Hasičský záchranný sbor ČR k řešení krizových a mimořádných situací; probíhala činnost v Česko-polské mezivládní komisi pro přeshraniční spolupráci; metodicky byly usměrňovány OkÚ ve vazbě na úkoly vyplývající z právních předpisů; uspořádán byl kurz s kanadskými lektory "Plánování obnovy základních funkcí podniku".
85) Ministerstvo vnitra dále zabezpečilo odborné stáže pro 17člennou skupinu představitelů vytvářeného Integrovaného systému Albánské republiky, výcvik hasičů pro mezinárodní pátrací a záchranné týmy INSARAG, vyslalo pracovníka ředitelství Hasičského záchranného sporu ČR na jednoroční stáž do Bruselu.
Byl projednán požadavek na zjednodušený způsob povolování radioprovozu u složek IZS. V rámci koordinace společného postupu složek ministerstva vnitra, Matra Nortel Communications a Pramacom Prague byla ustavena pracovní komise, která zpracovala požadavky na systém z hlediska Hasičského záchranného sboru ČR a IZS. Systém Pegas bude v rámci pilotního projektu zkušebně využíván složkami IZS v okrese Benešov. Do konce roku 2001 se přepokládá pokrytí 97 % území pro vozidlové radiostanice.
Do mezinárodního cvičení HEXAGRANT 99, které prověřovalo připravenost zúčastněných států k řešení nevojenských krizových situací, byly zapojeny všechny správní úřady až po okresní úroveň. Na přelomu roku 1999 - 2000 Operační centrum ministerstva vnitra plnilo úlohu kontaktního místa s Euroatlantickým koordinačním centrem pomoci při katastrofách NATO v Bruselu pro případ nutnosti řešení problémů Y2K.
86) Plán legislativních prací vlády na rok 2000 ukládá MV celkem 22 legislativních úkolů (3 návrhy věcných záměrů zákonů, 8 návrhů zákonů a 11 návrhů nařízení vlády), z nichž 13 se v různém rozsahu dotýká vnitřní bezpečnostní situace (1 návrh věcného záměru zákona, 5 návrhů zákonů a 7 návrhů nařízení vlády). V návrhu legislativních úkolů MV je dále na I. pololetí 2000 zařazeno 29 návrhů vyhlášek, z nichž 20 se v různém rozsahu dotýká vnitřní bezpečnostní situace. Celkem je to tedy 33 návrhů právních předpisů dotýkajících se vnitřní bezpečnostní situace.
87)V nové úpravě budou odstraněny nedostatky v souladu s ústavním pořádkem a s mezinárodními smlouvami (včetně např. Smlouvy o Europolu, schengenských dohod atd.), přímo v zákoně bude popsána základní organizační struktura policie. Takové řešení umožní jednak flexibilní organizační reakce na měnící se bezpečnostní situaci, jednak zákonnou petrifikací nejzákladnějších policejních organizačních struktur zvýší právní jistotu (to se týká především těch součástí policie, které plní funkci správních úřadů a které budou nově v souladu s čl. 79 Ústavy přímo zákonem zřízeny).
Komplexně a funkčně bude vyřešen způsob organizačního začlenění policie a jejího řízení, budou tak odstraněny nedostatky a překážky v efektivním řízení policie, které v současnosti spočívají především ve vágním a nejednoznačném vyjádření podřízenosti policie ministerstvu jako celku. V připravované normě bude přesněji popsána role vlády, ministra i ministerstva při řízení policie.
Principielně novým přístupem budou odstraněny nedostatky ve vymezení působnosti policie, v současnosti jsou úkoly policie vymezeny rozsáhlým taxativním výčtem, což je velmi neflexibilní řešení (některé nezbytné úkoly je policie nucena plnit bez jednoznačného zákonného podkladu na základě extenzivního výkladu zákona), které navíc postrádá systematickou a logickou správnost, neboť ve zmíněném výčtu je směšována působnost a pravomoc policie.
Nová norma bude také reflektovat požadavky kladené na Českou republiku v souvislosti s jejím začleňováním do evropských struktur. Bude lépe zohledňovat stupňující se potřebu mezinárodní policejní spolupráce, umožní kvalitnější vzájemnou výměnu informací, vytvoří prostor pro některé dosud neuplatnitelné instituty (např. přeshraniční sledování, kontroly osob překračujících státní hranice vlaky již na území sousedního státu apod.).
Popis policejních pravomocí bude proveden jinak a přesněji, zvláštní pozornost bude věnována pregnantnímu popisu nejinvazívnějších zásahů do základních lidských práv. Na základě analýzy uplatňování současných policejních pravomocí vyjde nová úprava vstříc praktickým požadavkům, zpřesněním formulací naopak dojde k zvýšení právní jistoty osob. Novou definicí pravomocí policie budou vytvořeny předpoklady pro výrazné zefektivnění její práce, dojde i ke zvýšení ochrany před zneužíváním pravomocí či před neoprávněnými zásahy do základních práv. Budou zavedena některá nová policejní oprávnění (především v oblasti získávání informací), dostatečně budou popsána ta potřebná oprávnění, která vykonává policie v současnosti bez vyhovujícího zákonného podkladu, a naopak, ta oprávnění, která již v současnosti postrádají opodstatnění, budou omezena či vypuštěna.
Podrobně budou upraveny některé důležité instituty, jejichž dosavadní absence je již neúnosná, jde především o komplexní úpravu nakládání s osobními údaji a s informacemi vůbec při policejní činnosti. Tato úprava je nezbytným předpokladem budoucího zapojení do schengenského informačního systému, bude vycházet z mezinárodních dohod a doporučení a bude mít parametry striktně vyžadované schengenskými dohodami.
Je věnována pozornost zlepšování image policie. V novém zákoně nebude policie popsána jako striktně represivní orgán, ve větší míře bude akcentována její asistenční role a preventivní působení. K tomu bude směřovat například zavedení asistenční povinnosti policisty, tj. povinnosti poskytnout v zákonem popsaných případech každému nezbytnou přiměřenou pomoc k ochraně jeho oprávněného zájmu.
V reakci na veřejnou poptávku bude zcela nově koncipován systém odhalování a objasňování protiprávního jednání policistů a vyřizování stížností na policii.
V souvislosti s připravovanou novelizací trestního řádu dojde ke změnám v oblasti vyšetřování. Stávající úřady vyšetřování budou sloučeny s kriminální službou do jedné služby kriminální policie a vyšetřování. Vyšetřovací proces tak bude přiblížen operativním pátracím policejním složkám, celé přípravné trestní řízení se tedy (i v důsledku dalších změn přinášených zmíněnou novelizací) zrychlí a zefektivní. Připravovaný policejní zákon bude obecně vymezovat součásti útvarů policie příslušné k vedení vyšetřování, v případě praktické potřeby bude moci k provádění vyšetřování ministr vnitra určit i jiná policejní pracoviště.
V oblasti řízení lidských zdrojů bude připravena nová procedura přijímání k policii. Vedení resortu bude prosazovat zvýšení zastoupení žen a příslušníků menšin a etnických skupin při přijímání nových policistů. V přípravě policistů se zaměří na boj proti extremismu, rasismu, xenofobii a jinému porušování lidských práv, s využitím zkušeností ze zahraničí (především ze zemí EU). Bude vytvořen také ucelený, horizontálně i vertikálně prostupný systém profesní přípravy policistů. S tím souvisí i nový zákon o služebním poměru policistů (a příslušníků dalších bezpečnostních sborů), jehož příprava probíhá souběžně s přípravou zákona o Policii ČR.
89) Určit příčiny a podmínky kriminality je velice obtížné, zabývá se jimi především kriminologie, která navazuje na další disciplíny, a to zejména sociologii, psychologii, pedagogiku, statistiku, kriminalistiku a vědu o trestním právu. Příčiny jsou vysvětlovány v zásadě dvěma směry: první zdůrazňuje význam biologických faktorů (dědičnost, tělesná konstituce, psychická struktura osobnosti), druhý význam faktorů sociální povahy, prostředí (vliv rodiny, vrstevníků, médií apod.), hospodářských, sociálních a kulturních podmínek. (Přístupů a škol pojednávajících o příčinách kriminality je více; zde presentované vysvětlení prochází napříč tímto spektrem, nejedná se tedy o jeden ze směrů, ale o jakési zobecnění. Dále je třeba zdůraznit, že zmíněné vlivy nepůsobí izolovaně, ale kumulativně, prolínají se.) Proto určit, který je rozhodující, by bylo zavádějící. S vývojem kriminality souvisí míra sociální kontroly, která s rostoucí urbanizací a hustotou obyvatelstva klesá.
90) J. Buriánek, výzkumy v letech 1999, 1998 a 1995 - viz. kapitola 2.4 Oběti trestné činnosti.
91) Cílem Centrálního analytického systému je shromažďování a analýza poznatků získaných policií v boji proti trestné činnosti. Systém by měl napomoci lepší koordinaci činnosti mezi subjekty Policie ČR. Možný je i vstup ze strany zpravodajských složek.
92) Koncepci vízové politiky České republiky schválila vláda usnesením ze dne 25. srpna 1999 č. 843. Součástí koncepce je Harmonogram předkládání návrhů vládě ČR na vypovídání bezvízových dohod s určenými státy.
93) "Bezpečnostní rizika, jimiž může být Česká republika ohrožena, diferencovaná a jejich vznik a působení se prolínají v oblastech civilizační a společenské, politickovojenské, ekonomické, ekologické a v oblasti kriminality a organizovaného zločinu."
94) Přestože výsledky viktimologického výzkumu poukazují na poměrně vysoké obavy z krádeží vloupáním do bytu nebo domu, nezařadili jsme tuto oblast mezi bezpečnostní rizika pro rok 1999 vzhledem k tomu, že se počet těchto trestných činů od roku 1991 neustále snižuje. Případné zařazení mezi bezpečnostní rizika bude v následujícím období posuzováno na základě dalšího vývoje této kriminality a především pokud výsledky výzkumu potvrdí trendy obav občanů.