Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti

na území České republiky v roce 1999

4. Shrnutí a návrh bezpečnostních rizik pro rok 2000
(z pohledu vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku)

Pro situaci ve vývoji a dynamice kriminality 89) na území České republiky v roce 1999, ve srovnání se stejným obdobím roku 1998, je charakteristická stagnace počtu zjištěných trestných činů celkové kriminality doprovázená zvýšením počtu objasněných trestných činů a celkové objasněnosti (45,3%; dlouhodobě přitom objasněnost násilné a mravnostní kriminality dosahuje 80-90 %, hospodářské kriminality téměř 95 %). Výjimkou je růst hospodářské kriminality, který lze vykládat pozitivně z hlediska snižování latence této kriminality. Negativní je pokračující růst zjištěných škod hospodářské i celkové kriminality (a to i té kriminality, kde z dlouhodobého hlediska dochází k jejímu poklesu - příkladem jsou krádeže vloupáním do bytů). Alarmující je růst násilné kriminality, kde pachatelem jsou děti. Prvky organizovanosti se projevují u všech druhů kriminality, pokračovalo propojení násilné kriminality s hospodářskou. Zvýšil se počet loupežných přepadení, zejména v hl. m. Praze, na kterou připadá 28 % všech zjištěných trestných činů. Zvyšující se počet žadatelů o přiznání postavení uprchlíka doprovází růst případů zneužívání azylové procedury k nelegální migraci. Negativním jevem je latence mravnostní kriminality. Stoupající tendenci měly trestné činy nedovolené výroby a distribuce psychotropních látek a jedů. Pokračoval růst počtu případů s použitím zbraní.

Vývoj kriminality v roce 1999 signalizuje určitý pohyb, jeho stabilitu prokáže až delší časové období. Z hlediska dlouhodobého vývoje dochází ve struktuře trestné činnosti ke snižování podílu krádeží vloupáním a zvyšování podílu hospodářské kriminality. Vývoj kriminality zůstává podstatně ovlivněn kriminalitou na území hl. m. Prahy, která je nejzatíženějším územím i v počtu zjištěných trestných činů na 10.000 obyvatel. S výjimkou hl. m. Prahy byl ve všech krajích evidován pokles počtu zjištěných trestných činů celkové kriminality (nebo stagnace), nejvýraznější v kraji Severomoravském. Korelace mezi.počtem zjištěných trestných činů a nezaměstnaností se dle získaných údajů zatím neprokázal.

Pro objektivní zhodnocení úrovně kriminality a zvláště pocitu bezpečí občanů je třeba konstatovat, že podle viktimologických výzkumů 90) mírně poklesl oproti roku 1998 podíl občanů přímo postižených trestným činem, a to z 28 % na 19 % dotázaných. Občané hlásí větší podíl spáchaných trestných činů, tři ze čtyř postižených nahlásili záležitost policii, dříve to bylo stabilně zhruba polovinu případů. Část obav občanů se týká samozřejmě bezpečnostních rizik - organizovaného zločinu, drogové problematiky a obecně růstu agresivity a násilí ve společnosti, na druhé straně dochází k určité adaptaci na rizika. Co se týká konkrétních rizik, lidé se nejvíce obávají ukradení auta a dopravní nehody, dále vloupání (do domu, bytu) a okradení (na ulici, na veřejnosti). Důvěra ke společenským institucím se stabilizovala, spokojenost s činností policie má mírně stoupající tendenci. Kritický obraz veřejnosti se týká “menší viditelnosti” policie. Na rizika lidé reagují většinou aktivně, samozřejmostí se stává lepší technické zabezpečení majetku i osobní bezpečnosti.

Pokračuje negativní trend evidovaných zjištěných škod celkové kriminality, zejména však hospodářské kriminality a pokles zajištěných škod. Podíl škod způsobených registrovanou hospodářskou kriminalitou na škodách způsobených celkovou kriminalitou prudce roste (v roce 1990 byl tento podíl 8,9 %,roce 1999 59,2 %).Vysoký růst zjištěných škod vykazují i trestné činy, kde z dlouhodobého hlediska dochází k poklesu počtu zjištěných trestných činů, zejména krádeží vloupání do bytů a krádeží motorových vozidel.

Více než 34 % tvoří pachatelé ve věku 20-30 let. V roce 1999 bylo pravomocně odsouzeno nejvíce osob od roku 1990. Podíl recidivistů, cizinců a dětí na celkovém počtu pachatelů zůstal konstantní, poklesl podíl mladistvých. Dlouhodobým trendem trestné činnosti mládeže je zvyšující se kvalifikovanost páchání prakticky všech druhů trestné činnosti, opakovaně je zjišťována agresivita a brutalita. Alarmující je skutečnost, že děti ve srovnání s mladistvými spáchaly více trestných činů násilné kriminality, více trestných činů úmyslného ublížení na zdraví, téměř shodný je i počet trestných činů mravnostní kriminality, počet vražd spáchaných dětmi roste. Snižování trestné činnosti mládeže a aktivní přístup k jejímu předcházení je prioritou prevence kriminality. Nejčastější trestnou činností páchanou cizími státními příslušníky jsou, vedle majetkové trestné činnosti, loupeže, úmyslná ublížení na zdraví, vydírání a vraždy. Cizí státní příslušníci se na objasněných vraždách podílejí 24,2 %. Z dlouhodobého hlediska dochází k poklesu trestně stíhaných občanů Slovenska. Inspekce ministra vnitra zaznamenala růst počtu trestně stíhaných policistů i počtu zjištěných trestných činů, kde pachatelem byl příslušník PČR. (Údaje se týkají vyhledaných a objasněných trestných činů. Nárůst kriminality policistů nemusí proto znamenat absolutní zvýšení trestné činnosti příslušníků PČR, ale spíše snížení úrovně latentní kriminality). Největší podíl mají policisté mladší věkové kategorie do 30 let s délkou služby do 10 let, nejčastěji se jedná o trestné činy zneužívání pravomoci veřejného činitele.

V rámci majetkové kriminality došlo k dalšímu výraznému snížení počtu zjištěných trestných činů krádeží vloupáním, především krádeží vloupáním do bytů (přičemž na území hl.m. Prahy byl evidován téměř 14 % růstu těchto trestných činů, ostatní kraje evidovaly pokles). Po dynamickém růstu počtu zjištěných trestných činů krádeží věcí z aut a  krádeží aut byl ve sledovaném období evidován jejich pokles. Krádeže vloupáním (vytipované byty a domky) a krádeže prosté (především krádeže aut a věcí z nich) vykazují znaky organizovanosti (od tipařů, až po osoby, které odcizené zboží prodávají, v případě aut získávají padělané doklady atd.). Na určité stabilitě majetkové kriminality se podílí soubor preventivních opatření (viz kap. 3.1.3) a aktivita občanů při ochraně majetku. Přesto jsou především krádeže vloupáním do domků a bytů a krádeže aut veřejností stále chápány velmi negativně (viz Buriánek, J.: “Aktuální trendy ve vztahu veřejnosti ke kriminalitě”. Signální informace z výzkumu "Bezpečnostní rizika 1999" - viz příloha). Na tomto negativním hodnocení bude mít vliv i značný růst zjištěných škod způsobných touto trestnou činností. Problematickou oblastí zůstává trestná činnost v oblasti movitého kulturního dědictví, i zde cílený výběr odcizovaných předmětů dokladuje zejména růst zjištěných škod. Zvýšený zájem se soustřeďuje na archiválie, vzácné tisky a na předměty z archeologických nalezišť.

Z hlediska snižování latence je třeba pozitivně hodnotit růst počtu zjištěných trestných činů hospodářské kriminality. Její růst se od roku 1997 každoročně pohybuje kolem 18 - 20 %. Zvýšení počtu zjištěných trestných činů hospodářské kriminality znamená kvalitnější práci orgánů činných v trestním řízení a dalších orgánů státní správy i lepší společenské klima pro odhalování této kriminality. Přesto lze říci, že není dostatečně přistupováno k usnadnění trestního postihu ze strany jiných subjektů nežli orgánů činných v trestním řízení, problematickou zůstává legislativně zpracovaná úprava povinnosti mlčenlivosti, přetrvává neúměrné zatěžování orgánů činných v trestním řízení věcmi v podstatě soukromoprávního charakteru a chybí podrobnější úprava obsahových náležitostí trestních oznámení tak, aby mohla být dostatečným podkladem pro další postup orgánů činných v trestním řízení. Výrazný růst, a to o 405 %, evidovala policie u počtu zjištěných trestných činů neodvedení daně pojistného na sociální zabezpečení a na zdravotní pojištění. Problematickou oblastí zůstávají daňové machinace související s výrobou a distribucí lihovin a ropných produktů, nekolkovaných cigaret i u agrárních komodit. Při “praní špinavých peněz” (lze říci, že se jedná o globální problém, přičemž účinná opatření existují jednak v právním rámci - odpovídajících zákonech proti praní peněz a  konfiskaci majetku, a jednak v praktické spolupráci zúčastněných zemí) jsou zločineckými skupinami využívány přesuny finančních prostředků přes konta otevřená na cizí jména, rostou poznatky s používáním pojišťovacích společností pro praní peněz. Za pozitivní (z hlediska odkrývání latence) považujeme růst evidovaných trestných činů zneužívání informací v obchodním styku (jednání, kterému se často říká “tunelování”), porušování povinnosti při správě majetku a pojistného podvodu. Vysoce nebezpečné jednání přesahující meze hospodářské kriminality je podezření z korupčního jednání, které se jen obtížně daří prokázat, a to nejen v České republice. Většina případů s podezřením na korupční jednání se vztahovala k formám úplatkářství, zneužívání pravomocí veřejného činitele, porušování závazných pravidel hospodářské styku, porušování povinností při správě cizího majetku. V rámci boje s ekonomickou kriminalitou podpoří MV přípravu projektů, směřujících k posílení početní a zejména odborné úrovně pracovníků specializovaných složek Policie ČR, připraví podmínky pro vznik finanční policie jako speciálního útvaru kriminální policie. V gesci služby pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti se připravuje s využitím prostředků z projektu PHARE Centrální analytický systém.91) Pokračoval dynamický růst kriminality na úseku duševního vlastnictví, kde dochází ke značné škodě výrobcům, obchodníkům respektujícím zákony a majitelům autorských práv. Přitom dodržování práv duševního vlastnictví je nezbytnou podmínkou pro rozhodování zahraničních firem působících v euroatlantickém prostoru o umístění investic do moderních technologií v ČR. Specifickou formou trestné činnosti s vysokou latencí a velice rizikovou je počítačová kriminalita. Na kriminalitu v oblasti životního prostředí, která zůstává vysoce latentní (likvidace a skladování odpadů, porušování mezinárodní dohody o ochraně ohrožených druhů flory a fauny atd.), se zaměřují aktivity organizovaného zločinu. ČR je v mezinárodním kontextu známá v této oblasti jako země transitní s vysokou mírou nelegálních transakcí.

Stále častěji se projevují prvky organizovanosti a propojení násilné kriminality s hospodářskou. I přes pokles zůstávají nejzávažnější násilnou kriminalitou trestné činy vražd. Výrazně vzrostl počet zjištěných trestných činů loupeže (především na území hl. m. Prahy), vzrostl počet pouličních loupežných přepadení, přepadení peněžních ústavů, obchodů, pošt. Převážná část vražd a jejich pokusů, ale také loupeží je spácháno za použití zbraní (krátkých střelných a bodných), projevuje se výrazná brutalita pachatelů. Rizikovým faktorem zůstávají rostoucí útoky vedené pomocí nástražného výbušného systému. Ze strany státních zastupitelství je vyvíjen soustavně tlak, aby při projednávání zvlášť závažných trestných činů násilné povahy byl kladen důraz na maximální využití zákonného rozpětí trestních sazeb a co možná nejdůslednější diferenciaci mezi jednotlivými pachateli uvedené trestné činnosti při navrhování trestů v řízení před soudem.

Trvalým problémem zůstává vysoká latence mravnostní kriminality. Vývoj počtu zjištěných trestných činů prochází výkyvy. Po zvýšení v roce 1998 došlo v roce 1999 opět k jejímu snížení. Snížení se týká evidovaných trestných činů kuplířství, znásilnění, obchodu se ženami, pohlavního zneužívání. Prostituce přímo souvisí s trestným činem kuplířství (ve sledovaném období vykazuje pokles téměř o jednu třetinu), který se velmi obtížně prokazuje. Tato kriminalita zahrnuje prvky dalších trestných činů, převážně násilné kriminality často spojené s prvky organizované kriminality.

Vážným celospolečenským problémem růstává bezpečnost silničního provozu. Oproti roku 1998 došlo k dalšímu růstu počtu dopravních nehod, zvýšil se počet usmrcených osob.

Rok 1999 byl poznamenán výraznou aktivizací hnutí anarchoautonomů, autonomní hnutí se počalo silně radikalizovat, zlepšilo svoji organizovanost a propojenost jednotlivých skupin, vzrůstá jejich militantnost a odhodlanost k násilným vystoupením, pokud možno hromadného charakteru.. Tento trend se stupňuje. Pro pravicově extremistickou scénu byly příznačné snahy - prozatím neúspěšné - o legalizaci formou občanského sdružení nebo registrovaných politických stran, pokračoval trend nastolený v roce 1998 ke skrytým formám páchání trestné činnosti skinheadů. Vzrostl počet extremisticky motivovaných trestných činů. Závažnějšího narušování veřejného pořádku se dopouštěly osoby z řad mladistvých nebo osoby blízké věku mladistvých, téměř výhradně z řad příznivců a příslušníků hnutí skinheads. Ve sledovaném období sice nedošlo ke spáchání trestného činu vraždy či ublížení na zdraví s následkem smrti, byly však zaznamenány závažné případy, zejména útoků na romské občany. Oběťmi se však stávali i cizinci tmavé pleti. Zvýšená pozornost byla věnována odhalování trestné činnosti páchané prostřednictvím nelegálních tiskovin, symbolů a tzv. zástupných znaků s fašistickou tematikou nebo s tematikou projevující sympatie k jinému podobnému hnutí.

Činnost v oblasti ochrany utajovaných skutečností byla zaměřena jednak na zabezpečení a provádění bezpečnostních prověrek u navrhovaných osob, jednak na novelizaci právních norem. Novelizacemi vyhlášek, v oblasti ochrany utajovaných skutečností, došlo k možnosti kombinace použití technických prostředků pro ochranu utajovaných skutečností, společně se zavedením analýzy rizik došlo ke snížení a zefektivnění nákladů vynakládaných na zabezpečení objektů nakládajících s utajovanými skutečnostmi. Připravovaná novela zákona o ochraně utajovaných skutečností se zaměřuje především na zefektivnění a urychlení provádění bezpečnostních prověrek. Přes zvýšenou pozornost se vyskytly např. v ministerstvu obrany a ministerstvu vnitra případy neoprávněného nakládání s utajovanými skutečnostmi.

K 31.12.1999 byl evidován vyšší počet cizinců s povoleným trvalým a dlouhodobým pobytem. Novelizovaný živnostenský zákon zpřísňuje podmínky k podnikání zahraničních fyzických osob na území ČR, zůstává však pouze částečným řešením - problémem je zakládání veřejných obchodních společností a dalších právnických osob zejména nebo výhradně, zahraničními fyzickými osobami. Vzrostl počet žadatelů o přiznání postavení uprchlíka, který doprovází výrazný růst případů zneužívání azylové procedury k nelegální migraci. Velký počet cizinců si pobyt v ČR nelegalizuje. Převažujícím místem vstupu běženců do ČR zůstává hranice se SR. Nelegální migrace je ve světě profesionálně organizována (spolupachatelé jsou řízeni centrálně, dostávají pevně stanovené úkoly, migrantům jsou obstarávány potřebné cestovní doklady a pro případ zadržení jsou instruováni, jak se mají chovat), často je zneužíváno bezvýchodné postavení migrantů (mezi zadrženými bylo cca 62 % cizinců bez cestovních dokladů). Stále častější využívání převaděčských služeb migranty potvrzují i poznatky z území ČR. Organizované převaděčství zahrnuje v současné době také padělání a pozměňování cestovních dokladů pro migranty na profesionální úrovni. Současný směr nelegální migrace i statistické údaje potvrzují, že Česká republika zůstává převážně tranzitním státem běženců na cestě do západní Evropy. V návaznosti na přijetí nového zákona o azylu, který vstoupil v účinnost dne 1. ledna 2000, zajistí MV restrukturalizaci a rozšíření uprchlických zařízení, včetně bezproblémové transformace Správy uprchlických zařízení. Zahájen bude proces přípravy a realizace aktivní politiky vlády ČR v oblasti integrace legálně a dlouhodobě usedlých cizinců. K 30.11.2000 bude předložena ke schválení Koncepce integrace cizinců. Modernizovaná vízová praxe, kterou je vydávání českých víz cestou elektronického přenosu, je nyní zavedena na 39 zastupitelských úřadech ČR v zahraničí (v průběhu roku 2000 by mělo být napojeno do tohoto systému další množství českých zastupitelských úřadů) a je velmi dobře hodnocena partnery v členských státech EU; strojově čitelná víza odbavuje 35 nejvýznamnějších hraničních přechodů.

Monitorované zločinecké organizace jsou v přímých vazbách na zahraničí, jejich organizovanost je na vysoké úrovni, jsou stále agresivnější. V boji proti závažné trestné činnosti a organizovanému zločinu je závažným problémem pro orgány činné v trestním řízení situace, kdy svědkové závažných trestných činů odmítají vypovídat bez toho, aniž by jim byla poskytnuta ochrana před případnými útoky ze strany zločinců. Výrazným posunem bude nový systém zvláštní ochrany svědků v souvislosti s trestním řízením. Na území České republiky působí zločinecké organizace, které pocházejí převážně z území bývalých států SSSR, z bývalé Jugoslávie, z Bulharska, italské zločinecké skupiny a  zločinecké skupiny z jihovýchodní Asie (zejména čínské a vietnamské). Zločinecké organizace pocházející z území bývalých států SSSR patří mezi nejaktivnější, dominantní pro ně je finanční trestná činnost. Patrný je růst organizovanosti v činnosti ukrajinských zločineckých organizací, jsou stále agresivnější, podílejí se na loupežných přepadeních bank, zvyšuje se nelegální zaměstnávání ukrajinských dělníků apod. Činnost bulharských zločineckých organizací se zaměřila zejména na krádeže motorových vozidel a dodávání bulharských prostitutek do erotických podniků. Provoz erotických podniků převzaly zločinecké organizace z bývalé Jugoslávie. Ty se dále zaměřují především na obchod s drogami, převaděčství a násilnou kriminalitu. Italské zločinecké organizace, jejichž kriminální činnost se vyznačuje latencí, se zaměřily zejména na skupování nemovitostí, především v hl. m. Praze. Vietnamské zločinecké organizace se věnují zejména organizování nelegální migrace a pašování zboží (zejména s textilem a potravinami). Čínské zločinecké organizace nemají na našem území charakter klasických čínských zločineckých organizací, etablují se zde formou provozování kasin a nelegálních nevěstinců, další podezření se týká praní špinavých peněz, organizování nelegálních sázek a obchodu s narkotiky. Číňané, kteří zde působí jako pašeráci lidí, se zabývají nejen nelegálními přechody státních hranic, ale realizují únosy nelegálních přistěhovalců s následným vydíráním příbuzných. Další jejich trestnou činností je obchod s tzv. “značkovým zbožím”. Arabské zločinecké organizace se zaměřují na pašování drog, další trestnou činností je obchod se zbraněmi a finanční machinace. V oblasti páchání organizované trestné činnosti násilného charakteru nedošlo k podstatným změnám - brutalita, jako vražedný nástroj převažují střelné zbraně, devastace obětí, výrazné zastoupení mají organizované zločinecké organizace ruské, ukrajinské, čečenské a z bývalé Jugoslávie.

Jedním z regulativů omezujících nelegální migraci a napomáhajících odhalování a boji proti organizovanému zločinu a mezinárodnímu terorismu je zavádění vízové povinnosti v relaci s některými konkrétními státy, neboť se podstatně zdokonalí kontrola pohybu osob ze států, které představují v tomto směru riziko, a to nejen pro Českou republiku.92)

Situace v České republice nenasvědčovala, že by na jejím území hrozilo bezprostřední rozšíření teroristických projevů, otevřeně zde neoperovala žádná z mezinárodních teroristických organizací. Zvyšuje se počet útoků proti vozidlům, objektům i osobám pomocí výbušnin. Většinou se jedná o vyřizování účtů, vydírání a zastrašování (výjimku tvoří pravděpodobně výbuch v Přerově, v Praze a nález nástražného výbušného systému na železniční trati u Mělníka). Možným rizikovým faktorem zůstává reakce na vysílání Radia Svobodná Evropa do Iránu a Iráku, přičemž nelze vyloučit individuální akce ze strany radikálních příslušníků mladší generace přistěhovalců z arabských zemí. Dalším rizikem zůstává přítomnost veteránů války v Afghánistánu a dalších konfliktů. Rizikem je radikalizace extremistických skupin v ČR, především možnost jejich zneužití pro násilné prosazení politických nebo ekonomických zájmů, přičemž ideologické důvody budou zástupným problémem. Nelze vyloučit osamocené teroristické akce jednotlivců, které se dosud projevují v rovině anonymních hrozeb.

V oblasti padělání byly největším problémem padělky v nominální hodnotě 5.000 Kč, nebezpečnou oblastí zůstává padělání dokladů a listin. Neexistuje celostátní evidence špičkových kopírovacích přístrojů jako např. v některých zemích západní Evropy, GO a TWIST karty nejsou evidovány na jméno jako např. v Švýcarsku.

Stoupající tendenci mají  trestné činy nedovolené výroby a  distribuce psychotropních látek a jedů. Ve sledovaném období nedošlo v aktivitách mezinárodního drogového obchodu k výrazným změnám. Česká republika se stala centrem organizátorů mezinárodního obchodu zejména s heroinem a kanabisovými produkty; je cílovou zemí pro všechny druhy omamných a psychotropních látek s výjimkou cracku; je zapojena do nelegální výroby a přepravy drog, do nelegální výroby a obchodu prekurzory, do praní peněz z výnosu nelegálního obchodu s drogami. Příčinou proč byla vybrána organizátory mezinárodního obchodu s OPL za tzv. “bezpečnou zemi”, jsou zejména příliš liberální podmínky pro uznání legálního pobytu na našem území, jednoduchost zakládání krycích firem s relativně nízkými náklady pro jejich provozování a prakticky bezrizikové praní “drogových” peněz, nízké tresty ukládané za drogové delikty i vysoká pravděpodobnost uchránění majetku získaného z drogových obchodů před propadnutím. Na základě analýzy realizovaných případů lze předvídat zejména další růst počtu narkomanů závislých na heroinu, vznik podniků určených pouze na distribuci heroinu, násilná řešení sporů o teritoria a sféry vlivu, narůstání snah o infiltraci státní správy, budování a provozování velkých laboratoří pro výrobu syntetických drog i zvyšování počtu občanů ČR zapojených do mezinárodního obchodu s OPL. Podle dosavadních poznatků došlo ke změně chování distributorů, dochází k větší konspirativnosti prodeje, tzv. “nákup po telefonu” (čísla mobilního telefonu určených pro prodej OPL jsou často měněna) nelze jednoznačně dávat do souvislosti s novelou trestního zákona a přestupkového zákona.

Ve sledovaném období nedošlo, jak je výše uvedeno, ve vývoji v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti k výrazným změnám. To neznamená, že lze tuto situaci hodnotit pozitivně. Stále vysoký počet evidované kriminality, rostoucí brutalita a sofistikovanější formy trestné činnosti znamenají pokračovat v těch opatřeních, která přinášejí tlak na snižování působení kriminálních aktivit a na základě další analýzy tato opatření prohlubovat či doplňovat nebo měnit. Je třeba zdůraznit, že pro dosažení pozitivnějších výsledků je nutné nejen důsledné uplatňování politiky vlády v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti, ale společné úsilí celé společnosti. Zpracovatelé zprávy si jsou vědomi, že není možno uvádět vyčerpávajícím výčtem informace o plnění úkolů a návrhů úkolů pro další období souvisejících s vnitřní bezpečností. Nedílnou součástí politiky vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti je též komplexní příprava na vstup mezi členské státy Evropské unie, klíčová je příprava ČR na přístup a aplikaci schengenských dohod, význam má nově přijatá koncepce vízové politiky. Pokračovat budou aktivity zaměřené na boj se závažnou hospodářskou kriminalitou, korupcí, organizovaným zločinem, nelegální migrací, potírání projevů rasismu a xenofobie atd. Významným úkolem v legislativní oblasti je novelizace trestního řádu, trestního zákona a některých dalších souvisejících zákonů, ochrana svědka a postavení Policie ČR jakožto svébytného orgánu veřejné moci zajišťujícího veřejný pořádek a bezpečnost a vytvoření předpokladů pro efektivnější a akceschopnější policejní postup. Přetrvávajícím a závažným problémem v práci Policie ČR zůstává ekonomická situace týkající se platů policistů, občanských zaměstnanců a zabezpečení prostředků na základní provoz.

Vládou stanovená bezpečnostní rizika v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti pro rok 1999 vycházela z Bezpečnostní strategie 93) České republiky (v tomto materiálu v kapitole Politika v oblasti vnitřní bezpečnosti jsou mezi priority zařazeny Boj s organizovaným zločinem, Ochranu proti nelegální migraci, Potlačování rasové nesnášenlivosti, Ochranu utajovaných skutečnostní a Zajištění bezpečnosti při nevojenských krizových situacích) a byla aktualizována na základě analýzy všech zainteresovaných resortů. Širší pojetí bezpečnostních rizik a hrozeb by bylo nad rámec zpráv o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti.

Na základě informací o trendech a dynamice kriminality, vývoji problematiky v oblastech souvisejících s veřejným pořádkem a vnitřní bezpečností, informací o pocitu bezpečí lze potvrdit pro další období tato bezpečnostní rizika, respektive oblasti, na které je zapotřebí upnout mimořádnou pozornost (přičemž je nutné vytvářet účinnou ochranu proti kriminalitě ve všech jejich aspektech):94)

Závažná hospodářská kriminalita (podvody, daňové úniky, “praní špinavých peněz”). Korupce. Nelegální migrace. Kriminalita zločineckých organizací. Kriminalita s extremistickým podtextem. Terorismus. Protiprávní jednání v oblasti omamných a psychotropních látek. Kriminalita mládeže. Kriminalita na úseku duševního vlastnictví. Vraždy a loupeže. Krádeže aut a věcí z nich. Porušování zásad bezpečnosti silničního provozu.


Copyright © 2000 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |