Informace vychází z dostupných zdrojů, některé aktuální údaje za rok 1999 a charakteristiku trestné činnosti se nepodařilo v průběhu zpracování zprávy získat.
Spolková republika NěmeckoV SRN se v kriminální statistice registrují všechny delikty bez ohledu na výši škody. Srovnáme-li trend vývoje počtu evidovaných trestných činů,lze říci, že zde dochází ke stagnaci kriminality. V roce 1999 došlo například k poklesu počtu krádeží motorových vozidel (o 10 - 15 %; počet těchto krádeží v roce 1994 byl dvojnásobný ve srovnání se současným stavem) a nárůstu pašování (o 10 %). Za jeden z hlavních důvodů poklesu počtu krádeží motorových vozidel je považován prodej nových automobilů s elektronickými imobilizéry již v základní výbavě.
Za jeden z významných problémů ovlivňujících vnitřní bezpečnost v Německu je považována migrace, byl zaznamenán nárůst počtu žadatelů o azyl, z nichž mnozí se do země dostali ilegálně.
V roce 1999 se zlepšila spolupráce spolkových a zemských bezpečnostních orgánů, pozitivně je hodnocen schengenský informační systém.
Za jeden z velmi rizikových jevů je považována kriminalita ruskojazyčných organizovaných skupin. Proto byla v květnu 1999 podepsána dohoda mezi Německem a Ruskou federací o společném postupu v boji s organizovanou kriminalitou.
RakouskoDlouhodobě lze říci, že kriminalita v Rakousku stagnuje. V souvislosti s narůstající ilegální migrací a zvýšením efektivity policejní práce byl v červnu 1999 vyhlášen projekt Policie 2000 jehož cílem je výchova moderních policejních úředníků a vytváření efektivního pracovního prostředí v rámci policie. Kromě zvyšování výdajů lze situaci zlepšovat také efektivnějším využitím stávajících prostředků (postupně by měly být sloučeny ohlašovny požáru ohlašovny krádeží, veřejný kamerový systém apod., výsledkem by měla být jednotná bezpečnostní centrála). K zlepšení boje proti složitějším případům kriminality byl ve Vídni založen Úřad pro kriminalistickou analýzu. V srpnu 1999 došlo v Rakousku k novelizaci řady ustanovení rakouského právního řádu.
Podíl organizované kriminality, zejména nelegální migrace, obchodování s návykovými omamnými a psychotropními látkami, krádeže motorových vozidel, ekonomická kriminalita - kriminalita bílých límečků ("white collar crime"), pašování a obchod s lidmi, organizovaná prostituce, praní peněz, násilná kriminalita, na celkové kriminalitě je odhadován na 30 - 35 %. Zisky z organizované kriminality jsou, stejně jako v jiných zemích, převáděny na zahraniční konta a investovány do nemovitostí nebo cenností.
PolskoPodle předběžných údajů došlo v roce 1999 k mírnému růstu zjištěné kriminality. Nejvyšší růst byl evidován u trestných činů krádeží, vloupání, loupeží a vydírání, snížil se počet vražd. Podle některých sociologických průzkumů zveřejněných v roce 1999 je zachyceno pouze 30 % celkové trestné činnosti. Velkým problémem zůstává velmi špatné a zastaralé vybavení policie. Zlepšit situaci by mělo založení Hlavního národního střediska kriminálních informací, jehož hlavním cílem by mělo být soustřeďování informací od prokuratur, policie, tajných služeb, finančních úřadů apod., které by měly sloužit k vyšetřování a vyhledávání trestné činnosti.
Za významný jev ohrožující bezpečnost země je i zde považován organizovaný zločin, především pašování a obchod s návykovými a omamnými a psychotropními látkami, krádeže a pašování motorových vozidel a organizovaná prostituce. Za velký problém je považována také úroveň korupce. Hodnota indexu vnímání korupce ukazuje na propojení (pravděpodobné nikoli fatální) státní správy a organizovaného zločinu.
Nově zaznamenaná trestná činnost spojená s porušováním práv k ochraně duševního vlastnictví může souviset se zpřísněným zákonodárstvím v této oblasti.
V uvedeném období probíhala v Polsku veřejná debata o zákoně proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, kdy povinnost registrace všech operací s částkou nad 10 tisíc EUR, která se týká bank, by se rozšířila na všechny finačně investiční instituce.
SlovenskoV roce 1999 došlo na Slovensku ke stagnaci zjištěné kriminality. Za nejrizikovější je považován bratislavský a košický region.
Problémem zůstává nedostatek policistů a jejich nedostatečné vybavení technikou. V roce 1999 připravila vláda SR rozsáhlou revizi trestního zákona, která se týká zejména nezákonných bankrotů, daňových podvodů, neplacení pojistného, vydírání. Novela má posílit boj proti novým formám trestné ekonomické činnosti, zavádí institut policejného agenta, který se bude podílet na odhalování korupce a zneužívání pravomoci ve státní správě.
Za nejzávažnější aktivity organizovaného zločinu je pokládáno pašování návykových omamných a psychotropních látek, korupce z hlediska vnímání (z hlediska indexu vnímání korupce zveřejněného v roce 1999 organizací Transparency International má Slovensko nejhorší pozici ze všech států sousedících s ČR), daňové úniky, dětská pornografie a legalizace výnosů pocházejících z trestné činnosti. Vydírání je spojeno zejména s "ochranou". V roce 1999 bylo na Slovensku detektováno celkem pět významných organizovaných skupin ze zemí bývalého Sovětského svazu, bývalé Jugoslávie a Albánie, zjištěny byly organizované zločinecké skupiny čínského původu.
MaďarskoV roce 1999 došlo na území Maďarska k poměrně vysokému poklesu zjištěné trestné činnosti (-15 %). Významný pokles byl zaznamenán v Budapešti - krádeže automobilů (-25 %), vloupání do automobilů (-20 %) a loupeže a vloupání (-15 %).
Významný pokles byl evidován u počtu zjištěných trestných činů vraždy (-12 %), krádeží automobilů (-25 %) a zpronevěry (-50 %). Pokles byl zaznamenán také u trestné činnosti související s korupcí - úplatkářství (-15 %), zneužití postavení (vlivu) k získání majetkového prospěchu (influence profiteering) dokonce o 80 %. Výrazný růst byl evidován u evidovaných trestných činů spojených s fingovaným bankrotem, falšováním peněz, zneužití bankovních karet (+50 %), počet trestných činů souvisejících s šířením a zneužíváním omamných a psychotropních látek se zvýšil o 38 %, téměř o 40 % se zvýšil počet evidovaných trestných činů spojených s případy pašování lidí a obchodu s lidmi.
I přes přetrvávající nedostatek finančních prostředků bylo dosaženo hospodárnějšího využívání rozpočtových prostředků, zlepšila se vnitřní kontrola financování.
Maďarsko je považováno za jednu z nejfrekventovanějších pašeráckých křižovatek Evropy - procházejí zde tři tzv. balkánské trasy, po kterých se pašuje zejména heroin a marihuana; přepravovány jsou osobní automobily odcizené v západní Evropě, problematická je organizovaná nelegální migrace. Za závažný aspekt je pokládán vliv ruskojazyčných organizovaných zločineckých struktur. Problém dokládá růst trestných činů spojených s drogami, obchodem s lidmi apod. (viz výše). Maďarsko v roce 1999 meziročně mírně zlepšilo index vnímání korupce. Za významné opatření vedoucí ke snižování kriminality je, zejména v Budapešti, považováno vytváření specializovaných týmů.
Srovnání počtu zjištěných vražd v ČR a vybraných evropských státech v roce 1998 v přepočtu na 100 000 obyvatel | ||||||
Slovensko | Polsko | Maďarsko | Německo | Rakousko | ČR | |
Zjištěno | 128 | 1 110 | 440 | 2 897 | 159 | 313 |
Zjištěno / 100 000 obyvatel | 2,37 | 2,87 | 4,32 | 3,53 | 1,95 | 3,04 |