Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti

na území České republiky v roce 1999

3. Politika v oblasti vnitřní bezpečnosti

Nedílnou součástí politiky vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti je omezování kriminality a zvyšování bezpečnosti občanů a též komplexní příprava na vstup mezi členské státy Evropské unie. Základ tvorby vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku směřuje k posilování represivního a preventivního působení státu a je chápán jako otevřený program, který je průběžně korigován a aktualizován na základě výsledků analýz stavu a vývoje kriminality.

3.1. Dosavadní aktivity zaměřené na zabezpečení vnitřní bezpečnosti

V roce 1999 připravily resorty k projednání ve vládě ČR a Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR řadu nelegislativních materiálů a právních předpisů. Zesílen byl boj proti ekonomické kriminalitě, schválen byl Vládní program boje proti korupci. Přijaty byly základní kroky při potírání obchodu s padělaným a pirátských zbožím. Zpracována byla analýza v oblasti ochrany svědků s návrhem koncepčního řešení, připraveny byly i nové koncepce vízové politiky, procesu vydávání víz a ochrany hranic, které směřují k naplnění podmínek schengenských standardů. Na stoupající příliv cizinců reagoval zákon o azylu a pobytu cizinců. Významnou roli má meziresortní a mezinárodní spolupráce. Zainteresované resorty plnily úkoly v oblasti prevence kriminality.

3.1.1. Přehled koncepčních dokumentů

Příslušnými resorty byly zpracovány koncepční materiály, které se zaměřují především na jednotlivá bezpečnostní rizika v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti. Řešení jednotlivých problematik se dotýká řady resortů a institucí, promítá se do konkrétních úkolů, které jsou včetně harmonogramu plnění jejich součástí.

Koncepce vízové politiky České republiky (Vláda schválila usnesením č. 843 ze dne 25.8.1999).

Koncepce modernizace kontroly osob na hranicích (Vláda schválila usnesením č. 54 ze dne 20.1.1999).

Vládní program boje proti korupci v ČR a Zpráva o korupci v ČR a možnostech účinného postupu proti tomuto negativnímu jevu (Vláda schválila usnesením č. 125 ze dne 17.2.1999).

Koncepce boje proti kriminalitě v oblasti duševního vlastnictví (Vláda vzala na vědomí usnesením č. 330 ze dne 14.4.1999).

Informace o připravenosti České republiky na plnění požadavků vyplývajících z Schengenských dohod z pohledu bezpečnosti státu (Vláda vzala na vědomí usnesením č. 35 ze dne 8.6.1999).

Zpráva o plnění úkolů uložených v Harmonogramu opatření k zefektivnění kontroly osob na státních hranicích a informace o finančních požadavcích na modernizaci vízového procesu a zefektivnění kontroly osob na státních hranicích na rok 2000 a následující léta (Vláda vzala na vědomí usnesením č. 1165 ze dne 8.11.1999).

Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze strategie prevence kriminality do roku 2000 v roce 1998 (Vláda vzala na vědomí usnesením č. 329 ze dne 14. 4. 1999).

Rozbor problémů souvisejících s prostitucí a vymezení podmínek jejich systémového řešení (Vláda vzala na vědomí usnesením č. 331 ze dne 14. 4. 1999).

Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (Vláda vzala na vědomí usnesením č. 1032 dne 6.10. 1999).

Priority trestní politiky z hlediska reformy vězeňství a koncepce další trestní politiky a vývoje vězeňství v ČR (Vláda přijala usnesením ze dne 7.7. 1999 č. 687).

Zpráva o aktuálních problémech vězeňství ČR a o určení početních stavů Vězeňské služby na rok 2000 (Vláda přijala usnesením ze dne 10.3. 1999 č. 199).

Zhodnocení technického zajištění výkonu justice a vězeňství a Návrhu střednědobého investičního programu resortu Ministerstva spravedlnosti (Vláda přijala usnesením ze dne 7.7. 1999 č. 688).

Zvláštní zprávy obsahující aktuální výsledky akce “Čisté ruce”, vyhodnocení spolupráce státních zastupitelství se zvláštními policejními složkami podílejícími se na odhalování závažné finanční kriminality, o trestním stíhání trestných činů pojistného podvodu podle § 250 a trestního zákona a úvěrového podvodu podle § 250 b trestního zákona, týkající se trestných činů motivovaných rasovou a národnostní nesnášenlivostí spáchaných za období od 1.1. do 30.6.1999, o vyhodnocení účinnosti současných právních předpisů vztahujících se k násilí na ženách a k násilí na dětech, obsahující vyhodnocení závažných poznatků o trestné činnosti příslušníků Policie ČR a o závažných poznatcích o aplikaci novely trestního zákona č. 112/1998 Sb., zejména nové skutkové podstaty podle § 187a trestního zákona byly zpracovány Nejvyšším státním zastupitelstvím.

Vládě a následně Parlamentu ČR jsou pravidelně předkládány: Zpráva o bezpečnostní situaci, Informace o migraci, Zpráva o postupu státních orgánů při postihu trestných činů motivovaných rasismem a xenofobií nebo páchaných příznivci extremistických skupin, Zpráva o prevenci kriminality, Určení početních stavů Policie ČR a MV.

3.1.2. Přehled legislativy přijaté nebo projednávané v roce 1999

Návrh novelizace trestního řádu, trestního zákona a některých dalších souvisejících zákonů. 64) (Vládní návrh tohoto zákona je projednáván v orgánech Poslanecké sněmovny).

Zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody.

Zákon č. 191/1999 Sb., o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví a o změně některých dalších zákonů.

Návrh věcného záměru zákona o Policii České republiky.

Návrh věcného záměru zákona o sdružování ve spolcích, společnostech a jiných sdruženích (zákon o spolcích).

Návrh věcného záměru novely zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.

Návrh věcného záměru zákona o záchranném sboru České republiky.

Návrh věcného záměru zákona o provozování soukromých bezpečnostních služeb a obdobných činností a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) - (zákon o soukromých bezpečnostních činnostech).

Návrh věcného záměru zákona o zbraních a střelivu.

Návrh věcného záměru zákona o státních hranicích.

Návrh věcného záměru novely zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.

Uvedené věcné záměry zákonů byly v průběhu roku vládou schváleny a staly se podkladem pro zpracování příslušných návrhů zákonů.

Návrh věcného záměru zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.

Návrh věcného záměru zákona o ochraně svědků v souvislosti s trestním řízením.

;Tyto návrhy věcných záměrů zákonů byly schváleny vládou.

Návrh věcného záměru zákona o prostituci.

Návrh byl vládě předložen, před jeho projednáním však byl z programu vlády ministerstvem vnitra stažen.

Návrh zákona o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů.

Návrh zákona o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů.

Návrh zákona o občanských průkazech.

Návrh zákona o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech).

Uvedené návrhy zákonů byly v roce 1999 schváleny a publikovány ve Sbírce zákonů pod čísly 325, 326, 328 a 329.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.

Návrh zákona o Záchranném sboru České republiky.

Návrh zákona o sdružování ve spolcích, společnostech a jiných sdruženích (zákon o spolcích).

Návrh zákona o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému.

Návrh zákona o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změněn zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (zákon o evidenci obyvatel).

Návrh zákona, kterým se mění některé zákony na ochranu průmyslového vlastnictví

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 63/1986 Sb., o České zemědělské a potravinářské inspekci, ve znění zákona č. 110/1997 Sb.

Návrh zákona o probační a mediační službě.

Uvedené návrhy zákonů byly předloženy a v současné době jsou projednávány ve vládě ČR nebo v Parlamentu ČR.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb.

Návrh byl při projednávání v poslanecké sněmovně Parlamentu ČR v průběhu roku zamítnut.

Schválena nebo v projednávání či v různém stadiu rozpracování je řada vyhlášek.65)

Dále byly v roce 1999 schváleny:

Novela zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, která mimo jiné upřesňuje kritéria vstupu jednotlivých kategorií cizinců na trh práce.

Řád pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečného zboží (RID), který byl vyhlášen ve Sbírce zákonů ČR č. 60/1999 Sb.

Zákon č. 355/1999 Sb., který mění zákon č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích.

Zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změněn zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií). (tři prováděcí předpisy byly publikovány pod čísly 6,7,8/2000).

Ke schválení Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR byly v roce 1999 předány zejména:

Zákon o telekomunikacích (projednán v Senátu Parlamentu ČR a dne 6.4.2000 vrácen PSP ČR s pozměňovacími návrhy).

Zákon o poštovních službách (schválen 18.1.2000, vyhlášen ve Sbírce zákonů č. 29/2000),

Novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě (schválen PSP ČR, 6.4.2000 zamítnut Senátem),

Návrh zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel (po prvním čtení v Parlamentu byl vrácen k dopracování; dopracovaný návrh byl schválen usnesením vlády č. 160 ze dne 9.2.2000; druhé čtení se uskuteční v květnu 2000),

Zákon o provozu na pozemních komunikacích (25.1.2000 prošel prvním čtením PSP ČR, druhé čtení se uskuteční v květnu 2000).

Zákon o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (byl předložen vládě ČR 30.6.1999 a vrácen k dopracování, Legislativní radě vlády předložen v dubnu 2000),

Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). Vláda schválila usnesením č. 1198 ze dne 15.11.1999, Poslanecká sněmovna schválila zákon v březnu 2000.

3.1.3. Oblast prevence kriminality 66)

I. Prevence kriminality na meziresortní úrovni

;Koncepce preventivní politiky na meziresortní úrovni a  její konkrétní realizace na místní úrovni byla zabezpečována prostřednictvím Republikového výboru pro prevenci kriminality, za jehož činnost nese ministerstvo vnitra odpovědnost.

V roce 1999 byl Komplexní součinnostní program prevence kriminality na místní úrovni (dále KSP) 67)

realizován v 68 městech České republiky. V rámci KSP bylo podpořeno státní účelovou dotací 527 projektů v celkové částce 96,5 milionu Kč. 68)

Jednalo se o projekty:

V rámci tohoto programu je podporován proces integrace Policie ČR do preventivních systémů měst a posílení její role analytické, preventivně informační a poradenské. Pokračovalo se v realizaci projektu “Vybavení analytických pracovišť Okresních ředitelství Policie ČR výpočetní technikou”. Počet takto vybavených útvarů Policie ČR stoupl v roce 1999 na 43.

V rámci meziresortního přístupu k prevenci kriminality byly realizovány dva nové projekty. Jedná se o Centrum včasné intervence v Ostravě zřízené na základě usnesení vlády k materiálu “Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy”. Bude se zabývat sociální rehabilitací dětí v ranných stádiích delikventního chování. Druhou aktivitou byla podpora činnosti vybraných Středisek výchovné péče, a to především doplnění jejich materiálně technického vybavení, zpracování metodických materiálů a vzdělávání jejich pracovníků.

Na základě vyhodnocení kvality a smysluplnosti projektů podporujících romskou komunitu byla zpracována “Metodika realizace projektů podporujících sociálně deprivované romské komunity a vytváření pozitivních interetnických vztahů v rámci KSP”, která obsahuje doporučení budoucím realizátorům těchto typů projektů.

II. Systém prevence kriminality v rámci resortu MV

Zavádění preventivních prvků a integrace Policie ČR do preventivních systémů na místní úrovni se uskutečňuje pomocí tzv. Preventivně informačních skupin, které jsou zakládány při okresních a městských ředitelstvích. (V roce 1999 jich pracuje 34, což je nárůst o 29 nových skupin od roku 1998.)

Formalizovaným druhem spolupráce resortu s nestátními subjekty prevence kriminality je činnost Poradního sboru MV, v němž jsou zastoupeny pojišťovny, firmy zabezpečovací techniky, městské policie, banky, nevládní organizace apod. (byla uskutečněna např. koordinační schůzka k postupu při loupežných řepadeních peněžních ústavů nebo padělání peněz).

Aktivity meziresortní Koordinační komise k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech byly zaměřeny zejména na zlepšení spolupráce PČR a sportovních klubů při přípravě a realizaci bezpečnostních opatření při fotbalových a hokejových zápasech. Česká republika předsedala pracovní skupině k diváckému násilí a jeho prevenci, která byla vytvořena v rámci programu spolupráce České republiky, Slovenska, Rakouska, Maďarska a Polska.

V roce 1999 proběhly vzdělávací cykly a semináře pro preventivní pracovníky Policie ČR, městských policií, manažery preventivních programů měst a další odborníky.

Propagace preventivních aktivit resortu, ovlivňování postojů občanů k bezpečnějšímu chování a informování veřejnosti o možnostech ochrany před trestnou činností byla realizována přímými mediálními vystoupeními (televize a rozhlas), na výstavách, pomocí internetu a edicí odborných publikací a videokazet apod. Ministerstvem vnitra jsou vydávané odborné časopisy - měsíčník Policista a čtvrtletník Kriminalistika. Oba zmíněné tituly mají také svou elektronickou podobu na internetových stránkách ministerstva vnitra.

Mezinárodní spolupráce na úseku prevence kriminality se i v roce 1999 soustředila na oblast delikvence dětí a mladistvých a problematiku prostituce, při kterých byly využity kontakty zejména s Nizozemskem. MV zajišťuje účast při zastupování ČR v orgánech OSN a Rady Evropy (Komise pro prevenci kriminality a trestní soudnictví OSN a Stálý výbor Rady Evropy k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních). Ministerstvo vnitra spolupracovalo s Mezinárodní organizací migrace na mediální kampani zaměřené proti obchodování se ženami. Tato kampaň bude vrcholit v letních měsících roku 2000.

Ministerstvo vnitra sleduje plnění mezinárodních úmluv týkajících se vymezené oblasti lidských práv v rámci resortu, spolupracuje s Radou vlády ČR pro lidská práva a účastní se jednání jejich odborných sekcí a je participujícím subjektem v programu Rady Evropy “Policie a lidská práva 1997 - 2000”.

Významnou preventivní roli měla dále prezentace výsledků Policie ČR v médiích, včetně pravidelných televizních pořadů (“Pachatel neznámý-vyšetřování pokračuje”, “Policejní zápisník” a další pravidelné pátrací informace), na Internetu (zahrnuje celý komplex zpráv o činnosti PČR - charakteristiky jednotlivých útvarů a služeb Policie ČR, statistické výstupy, pravidelné statistiky dopravních nehod, souhrn nejzávažnějších trestných činů za posledních 24 hodin, pátrání po pohřešovaných a hledaných osobách a věcech a v neposlední řadě seznam odcizených motorových vozidel). V rámci okresních ředitelství byly vytvořeny preventivně informační skupiny (viz výše) a v řadě z nich byla otevřena tzv. “Poradenská centra”, jejichž hlavním posláním je přibližování policie veřejnosti. Řada relací i vlastních brožur a letáků se zabývala např. bezpečností seniorů, ochranou motorových vozidel, jízdních kol, zabezpečení obydlí a rekreačních objektů, informacemi jak si počínat při dopravní nehodě atd. Přesto, že tradiční restriktivní funkce policie zůstane funkcí základní, bude třeba se věnovat i určité specializaci zaměřené zejména na preventivní činnost.

Vlastní policejní bezpečnostní akce byly zaměřovány v jednotlivých regionech cíleně (chatové oblasti, oblasti se zvýšeným výskytem loupeží, dopravní bezpečnostní akce atd.), k zajišťování veřejného pořádku a k realizaci konkrétních případů zjištěné kriminality. Akce zařazené v typových plánech bezpečnostních akcí jsou vyhlašovány nepravidelně na základě aktuální bezpečnostní situace. Důraz je kladen na vysílání operativních a mobilních hlídek do míst, kde dochází k častým loupežím. Policie dále zajišťovala veřejný pořádek např. při velkých sportovních událostí, akcích pořádaných extremistickými skupinami apod. (jen v Praze se jednalo o zajištění téměř 200 akcí). Řada těchto preventivních opatření ze strany základních policejních útvarů přispěla k tomu, že nedošlo k závažnějšímu či rozsáhlejšímu narušení veřejného pořádku..

V rámci resortu vnitra bylo uvolněno 3,9 milionu Kč na realizaci projektů prevence kriminality a prevence zneužívání návykových látek.

Na preventivní ochranu movitého kulturního dědictví v gesci ministerstva kultury (Informační systém ochrany - ISO, Elektronický zabezpečovací systém - EZS, Elektronický protipožární systém - EPS) bylo v roce 1999 uvolněno:

3.1.4. Evropská integrace, mezinárodní spolupráce

Evropské unie

Vstup do Evropské unie patří mezi priority zahraniční politiky České republiky. Bilaterální Mezivládní konference EU-ČR o přistoupení ČR k Evropské unii (dále jen “MVK”) byla oficiálně zahájena dne 31. března 1998. Do konce roku 1999 předala Česká republika své poziční dokumenty ke všem dosavadním negociačním kapitolám, čímž formálně potvrdila, že je připravena o všech těchto kapitolách jednat. Dosavadní průběh jednání potvrzuje celkově dobrou přípravu na straně ČR, jejíž úroveň je rozhodně srovnatelná s ostatním kandidátskými zeměmi.

Rok 1999 byl významným mezníkem v dějinách evropské integrace. Dne 1. května 1999 vstoupila v platnost Amsterdamská smlouva, která změnila Smlouvu o založení Evropského společenství a Smlouvu o Evropské unii. Tyto změny se dotkly také problematiky spadající do tzv. III. pilíře EU, tedy spolupráce v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí. Smlouva k dosavadním cílům Unie připojila cíl “zachovávat a rozvíjet Unii jako prostor svobody, bezpečnosti a práva, ve kterém se zaručuje volný pohyb osob ve spojitosti s vhodnými opatřeními, týkajícími se kontroly na vnějších hranicích, přistěhovalectví, práva azylu a předcházení a potírání zločinnosti”. Další významnou změnou je integrace tzv. schengenského acquis do rámce EU. Ve dnech 15.-16. října 1999 proběhl v Tampere mimořádný summit EU. Hlavními tématy byla imigrační a azylová politika, boj proti kriminalitě a rozvoj evropského právního prostoru. Hlavním úkolem bylo vytvoření integrované imigrační a azylové politiky pro rozšířenou Unii.

Během února a března 1999 proběhla screeningová jednání ke kapitole 24 “Spolupráce v oblastech justice a vnitřních věcí; Schengen”. Ministerstvo vnitra na žádost Evropské komise vyplnilo v listopadu 1999 aktualizované screeningové tabulky pro část Schengen. Vláda schválila Poziční dokument České republiky k této kapitole, který byl oficiálně předán Evropské unii. Konstatuje se v něm, že Česká republika je připravena převzít a implementovat k referenčnímu datu vstupu do EU veškeré relevantní předpisy EU/ES vztahující se k dané kapitole, a současně že potřebná institucionální infrastruktura nezbytná pro provádění a vynucování acquis v této oblasti bude ke dni vstupu ČR do EU zřízena a funkční. Jedinou výjimkou je adaptace mezinárodního letiště Praha-Ruzyně na schengenské standardy. V této souvislosti žádá Česká republika o přechodné období do roku 2005 (Tato problematika je v gesci Ministerstva dopravy a spojů). Ministerstvo vnitra se dále podílelo na screeningu dalších negociačních kapitol, především kapitoly 2 “Volný pohyb osob” (gesce MPSV), kapitoly 1 “Volný pohyb zboží”, kapitoly 3 “Volný pohyb služeb” a kapitoly 9 “Doprava”.

V říjnu 1999 byla zveřejněna Pravidelná hodnotící zpráva Evropské komise, která byla pro Ministerstvo vnitra z převážné většiny kritická. Jedinou zjevně pozitivně hodnocenou oblastí byla problematika drog. Pozitivně bylo také hodnoceno přijetí novely zákona o státním občanství. Kritika se zaměřila na oblast boje proti korupci, účinného zajištění ochrany státních hranic a boje proti nelegální migraci, harmonizace vízové politiky ČR s vízovou politikou EU, vynucování práva v oblasti ochrany duševního vlastnictví, personálního a materiálně-technického vybavení orgánů prosazujících právo, atd. Kritizován byl pomalý postup v legislativní oblasti, zejména absence nového zákona o azylu, nového zákona o pobytu cizinců a nového zákona o Policii. Ministerstvo vnitra zpracovalo podrobnou analýzu této zprávy, která se stala podkladem pro stanovení úkolů nelegislativní a legislativní povahy.

Ministerstvo vnitra zpracovalo v roce 1999 aktualizovanou verzi kapitoly 3.8. Spravedlnost a vnitro Národního programu přípravy České republiky na členství v EU a dalších částí Národního programu, které se dotýkají působnosti MV. Národní program byl schválen usnesením vlády č. 474 ze dne 17. května 1999.

Ministerstvo vnitra pokračovalo v realizaci projektů programu Phare. V rámci projektu Phare 1997 byly podepsány kontrakty do výše 2 milionů Euro na dodávky zařízení na zavedení strojově čitelných dokladů v ČR a v rozsahu 0,1 milionů Euro na vybudování modelového pracoviště pro cizineckou a pohraniční policii. Realizace projektů přispěje ke zvýšení účinnosti pasové kontroly na hranicích a tím i ke snížení počtu nelegálních přechodů, eventuálně ke zlepšení ochrany budoucí hranice EU.

Národní program Phare 1998 zahrnuje dva rozsáhlé projekty v rozsahu 3,8 milionů Euro. Stěžejní je projekt Zlepšení ochrany hranic jehož realizace spadá do působnosti Policejního prezídia ČR. Druhý rozsáhlý projekt rezortu vnitra - Posílení institucí v prosazování práva – zahrnuje tři podprojekty - systém řízení lidských zdrojů, zlepšení komunikačních struktur a posílení azylových institucí. Během roku 1999 byla připravena veškerá dokumentace nutná k vypsání výběrových řízení na dodávky zařízení a vyškolení v rámci uvedených projektů.

Do programu Phare 1999 je zahrnutý jeden společný projekt Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti - Posílení fungování institucí pro prosazování zákonů a soudnictví - v celkové výši 4,2 milionů Euro. Tento projekt zahrnuje čtyři podprojekty.69)

V závěru roku 1999 byla zahájena jednání se zástupci Evropské komise o návrzích projektů Phare 2000. V souvislosti s resortem vnitra se uvažuje o třech projektech, které tématicky korespondují s  projekty Phare 1999. Jedná se o projekty Posílení boje proti organizovanému zločinu a Schengenský informační systém a ochrana hranic. Třetí projekt Boje proti praní špinavých peněz je v garanci Ministerstva financí. Tyto projekty dosud nebyly schváleny Evropskou komisí.

Mezinárodně smluvní oblast

V roce 1999 bylo sjednáno celkem 6 smluvních dokumentů (2 vládní a 4 resortní).70) V platnost vstoupila Evropská dohoda o zrušení víz pro uprchlíky.

Byla rozjednána řada bilaterálních smluv (prezidentských, vládních a resortních), týkající se např. spolupráce v hraničních otázkách, spolupráce v boji proti organizovanému zločinu, nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami, terorizmu a dalším druhům nebezpečné trestné činnosti, předávání a přebírání osob na státních hranicích atd. Zároveň bylo rozjednáno ukončení platnosti řady dohod (např. Dohody o způsobu dalšího využití vládního utajeného mezinárodního spojení Budapešť - Praha, Dohody o zřízení vládního telegrafního šifrového spojení mezi Prahou a Moskvou, Dohody o předání Československé republice zařízení vysokofrekvenčního spojení, které náleží SSSR a je umístěno na území ČSR a o způsobu dalšího provozu vládního vysokofrekvenčního spojení apod.)

Rozpracované multilaterální smlouvy se týkají Evropské úmluvy o kontrole a nabývání a držení střelných zbraní jednotlivými osobami, Evropské dohody o přechodu odpovědnosti za uprchlíky, Dohody o nedovoleném obchodu po moři, kterou se provádí článek 17 Úmluvy OSN proti nedovolenému obchodu s narkotiky a psychotropními látkami. 71) Dokončeny byly texty smluv o spolupráci a vzájemné pomoci při katastrofách, živelních pohromách a jiných mimořádných událostech. Bylo rozjednán přístup vlády ČR k Dohodě o zřízení a činnosti ICMPD.

Ratifikována byla Úmluva OECD o boji proti podplácení zahraničních veřejných činitelů v mezinárodních podnikatelských transakcích (sjednaná v Paříži dne 17.12.1997, pro ČR nabude platnosti od 21.3.2000). Trestněprávní úmluva Rady Evropy o korupci, sjednaná ve Štrasburku 27.1.1999, byla dne 15.10.1999 podepsána za ČR, v únoru 2000 projednána a schválena Poslaneckou sněmovnou.

Mezinárodní, resp. mezivládní smlouvy v oblasti vzájemného zaměstnávání byly nově podepsány s Bulharskem, Lucemburskem, Maďarskem a Mongolskem. V plánu je jednání s Ukrajinou o možném zjednodušení administrativního postupu a též jednání se Slovenskem.

Pokračovala jednání o sjednání dvoustranných smluv o právní pomoci, resp. dodatkových protokolech k mnohostranným Evropským úmluvám o právní pomoci v trestních věcech, o vydávání, o předávání trestního stíhání a o předávání odsouzených (dodatkové protokoly k těmto úmluvám se SRN navrhují přeshraniční spolupráci na úrovni předpokládané Schengenskými úmluvami).

Od 1.7.1999 se Česká republika stala členskou zemí Nairobské úmluvy (Mezinárodní úmluva o vzájemné správní pomoci při zabraňování, vyhledávání a potlačování celních deliktů, Nairobi, 9. června l977). Řada mezinárodních smluv se týkala spolupráce celních orgánů.

Ostatní formy mezinárodní spolupráce

Významným úkolem je rozvoj mezinárodní policejní spolupráce, kde se priority soustřeďují na potírání rostoucích aktivit mezinárodního organizovaného zločinu. Proto ministerstvo vyšle policejní styčné důstojníky především do těch zemí, kde bude jejich mise s hlediska zefektivnění boje s tímto druhem kriminality nejefektivnější. V souladu s Dohodou o vysílání a činnosti styčných důstojníků při zastupitelských úřadech ČR72) se tak pro rok 2000 připravuje vyslání styčných důstojníků Policie ČR k ZÚ ČR v Bratislavě a Moskvě a pro rok 2001 vyslání styčného důstojníka k ZÚ ČR v Kyjevě. Uvažuje se rovněž o vyslání styčného důstojníka Policie ČR do SRN a k Europolu (jakmile to pravidla Europolu umožní).

Současně proběhla spolupráce formou pomoci jiným zemím, stáží a odborných výcviků. Studijní aktivity a výměny informací byly zaměřeny především k problematice boje proti praní špinavých peněz, vzdělávání sociálních asistentů atd. Studijní pobyt v Anglii (v rámci programu ADACS 1999) se týkal problematiky výběru, odborné přípravy a stabilizace vězeňského personálu, ve Francii k problematice vězeňského zdravotnictví, návštěva Kanady byla zaměřena k problematice vězeňské legislativy, v problematice vězeňství pokračovala řada dalších mezinárodních kontaktů. Řada konferencí a seminářů byla zaměřena na problematiku finanční kriminality a postihu korupce.

Zástupci České republiky rozvíjejí spolupráci s mezinárodními bezpečnostně politickými organizacemi, zejména s Radou Evropy, NATO, OECD a OSN, jsou členy mezinárodních pracovních skupin. 73)

3.1.5. Meziresortní spolupráce

K řešení problémů vnitřní bezpečnosti je nutná dobrá spolupráce zainteresovaných resortních pracovišť, orgánů státní správy a samosprávy formou pracovních skupin, komisí apod. Mezi ně patří zejména:

Realizována byly řada dvoustranných jednání a dohod k aktuálním problémům (Národní bezpečnostní úřad, Úřad pro zahraniční styky a informace, Bezpečnostní informační služba, Česká národní banka, Inspektorát omamných a psychotropních látek Ministerstva zdravotnictví, Vězeňská služba, Licenční správa, Puncovní úřad, Česká obchodní inspekce, Státní úřad pro jadernou bezpečnost atd.).

3.1.6. Problematika Ministerstva vnitra v oblasti organizace a řízení, personální práce a vzdělávání a  oblasti ekonomické a činnost Hasičského záchranného sboru ČR

Ministerstvo vnitra a Policie ČR, jako hlavní garant za oblast vnitřní bezpečnosti, přijímají řadu dalších opatření. Jedná se především o cílené bezpečnostní akce zaměřené na určité druhy kriminality a do krizových lokalit, důraz byl kladen na koordinační a kontrolní činnost atd. Další kroky se vztahovaly k oblasti ekonomické, personální, organizační a k činnosti Hasičského záchranného sboru.

Oblast organizace a řízení

Základní organizační struktura ministerstva vnitra a Policie ČR nedoznala v roce 1999 zásadních změn. Její dílčí úpravy byly motivovány potřebou zjednodušit výkon vymezené působnosti a v některých oblastech jej řešit komplexněji a efektivněji. S cílem vytvořit jeden vrcholný kontrolní orgán byl zřízen odbor vnitřní kontroly, do jehož působnosti přešly činnosti dříve zabezpečované odbory supervize a ekonomické kontroly. Proběhly přípravné práce na organizačním začlenění působnosti v oblasti civilní ochrany převáděné z ministerstva obrany na ministerstvo vnitra (k převodu by mělo dojít v návaznosti na nabytí účinnosti zákona o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému). V závěru roku 1999 proběhla i příprava ke zřízení odboru pro imigraci a ochranu státních hranic, který byl zřízen od 1.1.2000. Bude plnit úkoly ústředního správního úřadu ve vymezené působnosti.

Ke komplexnějšímu zajištění mezinárodních aktivit v Policii ČR došlo k 1.12.1999 ke zřízení odboru mezinárodní policejní spolupráce, jako organizačního subjektu Policejního prezidia. V uplynulém roce byly vytvářeny i organizační předpoklady pro zřízení policejních pracovišť, specializovaných na problematiku ochrany svědka. Byly dokončeny práce na soustavě organizačních řádů ministerstva a policie.

Dle zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, bylo za uplynulé období vyzkoušeno 3.403 osob.

Kontrolní činnost byla zaměřena zejména na kontrolu hospodárnosti, efektivnosti a oprávněnosti vynakládání přidělených zdrojů státního rozpočtu, hospodaření se svěřeným majetkem státu a na prověřování úrovně výkonu státní správy a správního dozoru s důrazem na zjišťování prvotních příčin odhalených negativních jevů, systémových nedostatků v řízení a  organizaci práce a na výkon následných kontrol plnění a účinnosti přijatých nápravných opatření.

V průběhu roku 1999 došlo v systemizaci pracovních míst 76) k realizaci některých zásadních opatření:

Oblast personální práce a vzdělávání

Personální obsazení útvarů MV a P ČR, vzdělanostní struktura, problematika náboru.

Početní stavy v resortu MV a PČR

Početní stavy pracovníků resortu MV
  1998 1999 Změna
Policisté 44 603 45 020 417
Občanští pracovníci 18 011 18 826 815
Celkem 62 614 63 846 1 232

Ke dni 31.12.1999 byl celkový početní stav resortu MV 63.846, z toho 70,5 % policistů a 29,5 % občanských pracovníků. Z celkového počtu zaměstnanců je 16.138 žen, z toho 4.813 policistek (10,7 %). Celková obsazenost resortu se zvýšila. na 95,7 %.

Na krajských správách se zvýšily početní stavy policistů o 446, a to i přesto, že docházelo ke zcivilňování některých funkcí, a občanských pracovníků o 371. Nejvíce volných míst zůstává na Správě Středočeského kraje a Správě hl. m. Prahy. Na úřadech vyšetřování došlo k poklesu počtu policistů a nárůstu občanských pracovníků. Početně nejvíce volných míst je na Úřadech vyšetřování hl. m. Prahy a Středočeského kraje.

Příznivější je i vzdělanostní struktura. Z celkového stavu policistů/občanských pracovníků má vysokoškolské vzdělání 16 % / 13 %, středoškolské 81 % / 51 % a základní vzdělání 3 % / 36 %.

Přijímání do služebního a pracovního poměru v roce 1999 a změna oproti roku 1998
Vzdělání policisté občanští pracovníci
přijato tj.% změna fakt. přijato tj.% změna fakt.
vysokoškoláci 271 10,2 -58 474 15,8 24
středoškoláci 2 102 79,4 151 1 616 53,9 -354
vyučení, základní 276 10,4 -79 905 30,2 -215
Celkem 2 649 100 14 2 995 100 -545

Nejvíce policistů s vysokoškolským vzděláním bylo přijato na úřady vyšetřování, ze 137 přijatých policistů má vysokoškolské vzdělání 99, t. j. 72,3 %. Na úřadech vyšetřování celkově splňuje kvalifikační předpoklad vysokoškolského vzdělání 34,3 % pracovníků 77) oprávněných konat vyšetřování.

Služební poměr skončilo celkem 2.175 (-356) policistů. Byl zaznamenán nárůst počtu policistů propuštěných z důvodů uvedených v § 106 odst.1, písm. d. (porušení služ. přísahy nebo služ. povinnosti zvlášť závažným způsobem) a to z 2,2 % v roce 1997 (52 policistů) na 3,67 % v roce 1998 (93 policistů) a na 128 policistů v roce 1999 t. j. 5,88 %
Pracovní poměr skončilo celkem 2.111 občanských pracovníků.

Analýza přetrvávajících problémů na úseku personalistiky, zejména neexistence kariérního řádu, včetně otázky hodnocení pracovního výkonu policistů a odměňování, ukázala, že počet hodností je příliš vysoký, neodpovídá počtu funkčních úrovní a hodnosti často neodpovídají vykonávaným funkcím. Současný systém hodnocení pracovního výkonu, založený na kritériích objasněnosti trestné činnosti a počtu represivních zásahů, pokrývá jen malý výsek policejní práce a znemožňuje přechod k převážně preventivnímu a proaktivnímu stylu policejní práce. Systém odměňování je příliš komplikovaný, plat policisty se skládá z více než deseti složek, výše konečné odměny často neodráží složitost a náročnost vykonané práce.

Proto byly v prosinci 1999, po schválení Evropskou komisí v Bruselu, zahájeny práce na twinningovém projektu Phare “Komplexní systém řízení lidských zdrojů pro Českou policii/program odborného vzdělávání pro příslušníky policie a pracovníky Ministerstva vnitra ČR”, který musí být bezpodmínečně ukončen do 30.6.2001. Nejpozději k tomuto datu budou zpracovány a předloženy jeho výstupy v podobě návrhů legislativních změn, které by měly vytvořit předpoklady pro přestavbu Policie České republiky tak, aby odpovídala standardům Evropské unie, a to po stránkách

Cílem je vytvořit kariérní řád jako soubor jasných, jednoznačných pravidel, motivujících ke kariérnímu postupu, který bude zajišťovat postup objektivně nejlepších kandidátů do funkcí a tak zaručovat kontinuitu vývoje Policie ČR. Pro hodnocení pracovního výkonu se stanoví nová kritéria, kladoucí důraz především na preventivní stránky policejní práce. Odměňování bude značně zjednodušeno a bude vycházet z exaktních metod měření pracovní náročnosti a pracovní zátěže. 78)

V uplynulém roce se zcela stabilizovala základní odborná příprava policistů, výcvik policistů ve specializovaných znalostech a dovednostech odpovídá potřebám výkonu služby. Dále byla rozvíjena další odborná příprava pro vybrané policejní funkce. Ve středních policejních školách byly na základě požadavků Policie ČR a útvarů MV zahájeny celkem 34 druhy studia.

Ke studiu nastoupilo ve sledovaném období 2.190 žáků základní odborné přípravy, další odborné přípravy 340 žáků - rekvalifikační kurzy a 2.860 žáků - specializační, inovační a jazykové kurzy. Zahájeno bylo dvouleté maturitní studium obsahující základní odbornou přípravu, nově otevřeno bylo tříleté nástavbové maturitní studium pro občanské zaměstnance resortu, kteří nesplňují kvalifikační požadavek úplného středního vzdělání.

V služební přípravě policistů byl kladen důraz na rizikové faktory v práci policistů, zejména na zvyšování právního vědomí, zvyšování psychické odolnosti, zkvalitňování úrovně v oblasti taktiky zákroku a používání donucovacích prostředků a zbraní. Pozornost byla věnována i zvyšování komunikativních dovedností a kondiční tělesné přípravě. 79) Zkvalitnila se i příprava odborných pracovníků - instruktorů, kteří vedou a organizují výcvik policistů. 80)

Pokračovala mezinárodní spolupráce s ministerstvy vnitra a policejními školami jiných států. Cílem bylo navázání úzkých kontaktů a výměna zkušeností v oblasti organizace vzdělávání, výcviku pořádkové, dopravní a kriminální policie, cizinecké a pohraniční policie, výuky psychologie, jazyků a střelecké přípravy. Přínosem této spolupráce bylo i doplnění nových činností a metodických postupů do výcviku policistů, zejména v oblasti taktické přípravy a použití donucovacích prostředků a zkvalitnění přípravy policejních instruktorů, zejména v oblasti komunikativních a psychologických dovedností.81)

Na základě “Koncepce vzdělávání úředníků státní správy v záležitostech EU”, schválené Výborem vlády pro evropskou integraci dne 3.3.1997, byla zpracována koncepce vzdělávání pracovníků MV v záležitostech EU. Uskutečnily se třídenní základní informativní kurzy o EU a zahájeno bylo intenzivní jazykové vzdělávání pro vedoucí pracovníky resortu.82)

Rozpracována byla Koncepce boje proti kriminalitě v oblasti duševního vlastnictví, kde je postupně realizován systém dalšího vzdělávání policistů a průběžně se plnily úkoly vyplývající z rozpisu k usnesení vlády ČR č. 720/1999, kterým byla schválena Zpráva o postupu státních orgánů při postihu trestné činnosti motivované rasismem a xenofobií nebo páchané příznivci extrémistických skupin a o aktivitách extrémistických uskupení na území ČR.

Ekonomická oblast

Plnění hlavních úkolů v ekonomické oblasti s přihlédnutím k jeho prioritám stanoveným ve vyhodnocení bezpečnostní situace za rok 1998:

Stručná analýza hospodaření s rozpočtovými prostředky.83)

Na hospodaření kapitoly MV působily v roce 1999 zejména následující vlivy:

Vyhodnocení aktivit vytváření a využívání informačních a telekomunikačních systémů Policií ČR a subjekty MV.

Budování komunikačních a informačních systémů pro Policii ČR a útvary MV je věcně i finančně zmapováno v následujících investičních programech:

1) Výstavba komunikačních systémů a sítí MV

Investiční program 314 410 obsahuje 4 projekty - ATLAS, HELIOS, PEGAS, HERMES.

V oblasti přenosové resortní sítě byla významně posílena přenosová kapacita a bezpečnost tak, aby byly zajištěny požadavky útvarů Policie ČR na přenos informací.

V rámci tohoto projektu byla budována :

V rámci tohoto projektu bylo budováno 14 následujících digitálních telefonních ústředen OŘ PČR na bázi technologie Alcatel 4400 (Praha 5 a 10, Praha - východ, Prachatice, Jablonec nad Nisou, Náchod, Břeclav, Olomouc, Třebíč, Brno - venkov, Teplice, Nový Jičín, Semily, Chomutov - dokončení z roku 1998).

V uvedených lokalitách se tím zlepšila komunikační podpora pro činnost Policie ČR.

V roce 1999 probíhalo projednání tohoto systému ve vládě ČR s cílem zabezpečení jednotného radiokomunikačního systému pro hlavní složky Integrovaného záchranného systému.

Usnesením vlády č. 823 ze dne 28. července 1999 byl schválen záměr radiokomunikačního systému pro složky IZS.

Radiokomunikační systém IZS by měl být budován v letech 2000 a 2001 v objemu finančních prostředků cca 4 mld. Kč. K realizaci tohoto záměru byla ministrem vnitra ČR podepsána smlouva s francouzskou firmou MATRA.

Tím jsou vytvořeny základní předpoklady pro zlepšení radiové komunikace pro Policii ČR i složky IZS.

V oblasti přenosové resortní sítě byla významně posílena přenosová kapacita a bezpečnost tak, aby byly zajištěny požadavky útvarů Policie ČR na přenos informací.

V rámci tohoto projektu byla budována datová infrastruktura v Severomoravském a Jihomoravském kraji.

Z ostatních akcí bylo budováno VKV radiové spojení na trase metra B-IV Hloubětín v částce 248 tis. Kč.

2) Realizace informačních a výpočetních systémů

Investiční program 314 420 obsahuje 4 projekty - WYSE, AFIS, Centrální výpočetní středisko, schengenský informační systém, výpočetní techniku a SW pro útvary PČR a MV.

Informační systémy jsou navrhovány včetně ochrany dat v souladu s “Bezpečnostní politikou”, která byla schválena ministrem vnitra.

Byly zabezpečeny pracovní stanice pro správu PČR Jihočeského kraje a jejich propojení s Kriminalistickým ústavem a centrem cizinecké a pohraniční policie.

Pro náhradu stávající techniky WYSE byla zakoupena nová výpočetní technika pro systém celostátních právních evidencí v Jihočeském kraji, kde bude odzkoušena a následně bude postupně obměňována v ostatních teritoriích.

Byla zakoupena výpočetní technika od HP na rozšíření centrálního výpočetního střediska pro potřeby Policie ČR.

V rámci tohoto projektu byla pořízena výpočetní technika pro pozemní hraniční přechody, výpočetní technika pro službu cizinecké a pohraniční policie a modelové pracoviště schengenského systému včetně SW. Na datové napojení hraničních přechodů byl nakoupen materiál, který bude instalován v roce 2000.

3) Pořízení a technická obměna spojovací techniky

Investiční program obsahuje 3 projekty - DISPEČER, Vozidlové radiostanice pro policejní vozidla, Spojovací technika pro úřady vyšetřování.

V rámci tohoto projektu byla dokončena výstavba operačních středisek Správy P ČR hl. m. Prahy v Kongresové, dále pak operačního střediska OŘ P ČR Sokolov a Česká Lípa.

V uvedených lokalitách se tím zlepšila komunikační podpora pro činnost Policie ČR.

V rámci tohoto projektu bylo pořízeno 612 ks vozidlových radiostanic pro nová policejní vozidla Felicia a  Octavia a 16 ks pro vozidla URNA.

V rámci tohoto projektu byla doplňována spojovací technika potřebná pro činnost úřadů vyšetřování.

Činnost v oblasti krizového řízení a integrovaného záchranného systému

V průběhu hodnoceného období byla započata transformace civilní ochrany, připraveny a předloženy vládní návrhy celkové legislativní úpravy krizového řízení a integrovaného záchranného systému (dále jen IZS), pokročila příprava zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112, harmonizace českých právních předpisů a technických norem v oblasti požární bezpečnosti s předpisy EU v souvislosti ve vztahu k zákonu č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů. Realizována byla celá řada aktivit souvisejících s přípravou na mimořádné situace. 84) Projednávání návrhu zákona o krizovém řízení a IZS probíhá v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR souběžně s vládním návrhem novelizace zákona o požární ochraně a návrhem zákona o Záchranném sboru ČR, které vzájemně souvisí.

V roce 1999 poskytla záchranná jednotka třikrát pomoc do zahraničí (vyslání záchranného týmu na pomoc Tchaj-wanu, Turecku, postižených zemětřesením a Francii postižené vichřicí). Ministerstvo zpracovalo návrh vnitřního předpisu k organizaci poskytování uvedené zahraniční pomoci. Ministerstvo vnitra dopracovalo “Návrh řešení komunikace v IZS”, který vláda dne 28. července 1999 schválila. Jeho realizace však byla zastavena s ohledem na přípravu zásad informačního a komunikačního zabezpečení činnosti složek IZS v České republice, který bude realizován na bázi technologie Tetrapol (dále jen PEGAS).

Byla stanovena pravidla pro činnost Meziresortního krizového štábu pro přímé řešení krizových situací. Výbor pro civilní nouzové plánování zaměřil svoji pozornost zejména např. na financování civilního nouzového plánování, začlenění SÚJB a ČČK do systému civilního nouzového plánování, zabezpečení zdrojů pro krizové stavy, strategie vzdělávání krizového managementu apod.

Česká republika zabezpečila regionální kurs k rozhodovacímu procesu v nevojenských krizových situacích a zajistila konání dalšího kursu krizového řízení odborně zajištěného kanadskými specialisty.

3.2. Základní aktivity zaměřené na oblast vnitřní bezpečnosti pro rok 2000

Aktivity vnitřní bezpečností politiky v dalším období vychází z analýz stavu a vývoje kriminality a bezpečnostních rizik. Zaměří se na oblast boje s organizovaným zločinem, korupcí, závažnou hospodářskou kriminalitou,  nelegální migrací, nelegálním obchodem s drogami, potírání projevů rasismu a xenofobie. Připravuje se řada legislativních kroků, významným přínosem (v návaznosti na screeningová jednání) bude nový zákon o Policii ČR, zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, zákon o zbraních a střelivu a zákon o zvláštní ochraně svědků. Příprava nového správního řádu je součástí reformy celé oblasti správního řízení a správního trestání. Prováděcí předpisy k zákonu o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému představují spolu se zákonem problematiku, která dosud komplexně nebyla právně upravena (přitom jde o závažnou záležitost zajišťující otázky bezpečnosti osob a majetku). Připravuje se návrh na zřízení finanční policie, projekty zaměřené na boj s ekonomickou kriminalitou budou směřovat také k posílení početní a zejména odborné úrovně pracovníků specializovaných složek Policie ČR. Velký význam má pokračování mezinárodní spolupráce, komplexní příprava na vstup mezi členské státy Evropské unie, klíčová je příprava ČR na přístup a aplikaci schengenských dohod. Zainteresované resorty budou pokračovat ve svém úsilí zaměřeném na vytváření systému prevence kriminality.

3.2.1. Koncepční a analytická oblast

Návrh souboru organizačních, sociálně preventivních, zdravotních, bezpečnostních a správních opatření k omezení problémů souvisejících s prostitucí

Návrh Národního plánu boje proti komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí

Návrh Akčního plánu boje proti diváckému násilí

Koncepce integrace cizinců a rozvoje vztahů mezi komunitami formou konkrétních projektů a programů

Zpráva o stavu a vývoji ve věcech drog za rok 1999

Zpráva o plnění systémových opatření v oblasti vězeňství a trestní politiky z hlediska reformy vězeňství

Zpráva o plnění doporučení Evropského výboru pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání

Vládě a následně Parlamentu ČR budou předloženy pravidelně předkládané materiály: Zpráva o bezpečnostní situaci, Informace o migraci, Zpráva o postupu státních orgánů při postihu trestných činů motivovaných rasismem a xenofobií nebo páchaných příznivci extremistických skupin, Zpráva o prevenci kriminality, Určení početních stavů Policie ČR a MV.

3.2.2. Oblast legislativy 86)

Zákon č. 23/2000, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, upravuje mimo jiné pobyt osob v obvodu dráhy.

Návrh zákona o Policii České republiky.

Jde o zcela nový předpis, který by měl odstranit nedostatky současného zákona vyplývající z toho, že byl schválen ještě před nabytím účinnosti Ústavy ČR, takže postavení, působnost a oprávnění tohoto sboru je nutné zcela nově řešit.87)

Návrh zákona o zbraních a střelivu.

Ke zpracování vede nutnost plně respektovat právo ES v této oblasti, vytvořit předpoklady pro snížení trestní činnosti především legálně drženými zbraněmi a odstranit některé nedostatky dosavadní právní úpravy.

Termín předložení vládě byl 31. březen 2000

Návrh věcného záměru zákona o soudnictví nad mládeží.

Měl by komplexně upravovat postup státu při prevenci, odhalování i postihu trestné činnosti páchané nezletilými, včetně způsobů zacházení s delikventní mládeží.

Návrh zákona o zvláštní ochraně svědků v souvislosti s trestním řízením.

Návrh má upravit poskytování zvláštní ochrany svědkům, kterým v souvislosti s podáním svědectví v trestním řízení hrozí újma na zdraví nebo jiné vážné nebezpečí porušení jejich základních práv.

Termín předložení vládě: 30. červen 2000

Návrh věcného záměru zákona o správním řízení (správní řád).

Návrh zákona o správním řízení (správní řád).

Jde o zcela nové pojetí správního řízení vycházejícího z koncepce připravované MV. Řešení bude koordinováno s návrhem zákona o správním soudnictví připravovaném ministerstvem spravedlnosti.

Termín předložení návrhu věcného záměru zákona vládě: 30. červen 2000

Termín předložení návrhu zákona vládě: 31. prosinec 2000

Návrh věcného záměru trestního práva hmotného a procesního.

Návrh zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Cílem návrhu je sjednotit úpravu služebních poměrů příslušníků všech bezpečnostních a záchranných sborů (Policie ČR, BIS, vězeňská služba, celníci, hasiči, ÚZSI) a přizpůsobit řešení novějšímu pojetí pracovněprávních vztahů státních zaměstnanců v rámci ES. Vláda svým usnesením ze dne 8. března 2000 č. 240 uložila ministru vnitra zajistit v návrhu zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů z důvodu finančních dopadů na státní rozpočet odklad nabytí účinnosti tohoto zákon na 1. ledna 2003.

Termín předložení vládě: 30. září 2000

Návrh nařízení vlády o činnosti a složení bezpečnostních rad krajů, okresů a obcí a krizových štábů krajů a okresů.

Návrh nařízení vlády o náležitostech krizových plánů a způsobu jejich zpracování a související dokumentace a postupu při vytváření obsahu a využívání informačního systému pro krizové řízení.

Nařízení vlády, kterým se stanoví pravidla poskytování a přijímání humanitární pomoci.

Návrh nařízení vlády, kterým se stanoví pravidla pro zapojování do mezinárodních záchranných operací.

Návrh nařízení vlády, kterým se stanoví způsob účtování výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na účely civilní ochrany.

Jde o návrhy prováděcích předpisů, které upraví skutečnosti, které vláda nařizuje v souvislosti s nabytím účinnosti zákona o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému. Návrh zákona je v současné době v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Termín předložení vládě: 30. září 2000

Návrh nařízení vlády o jednorázovém mimořádném odškodnění za poškození na zdraví nebo smrt v souvislosti s pomocí poskytnutou Policií ČR nebo obecní policií.

Návrh nařízení vlády o ochraně ústavních činitelů České republiky.

Návrhy upraví skutečnosti, které vláda má nařídit v souvislosti s nabytím účinnosti zákona o Policii České republiky ke dni 1. ledna 2001

Termín předložení vládě: 30. září 2000

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti některých činností u nichž hrozí nebezpečí vzniku požárů.

Jde o stanovení podrobností k provádění požárně nejvíce nebezpečných činností jako je tepelné spojování, navařování, dělení a ohřívání materiálů plamenem, el. obloukem, plamenem, plazmou atd., aluminotermické svařování a nahřívání živic v tavných nádobách.

Termín nabytí účinnosti: 1. červen 2000

Návrh vyhlášky MV, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Cílem návrhu je doplnit instituty, které ve stávající právní úpravě chybí a zpřesnit je.

Termín nabytí účinnosti: dnem vyhlášení

Návrh vyhlášky MV o náhradách výdajů poskytovaných příslušníkům Policie ČR v souvislosti s výkonem služby.

Návrhem má být nahrazen výnos jako zastaralá forma právního předpisu, který neodpovídá ani obsahem, neboť některé instituty vůbec neupravuje, u jiných zase stanoví s ohledem na dobu svého vzniku příliš nízké sazby.

Termín nabytí účinnosti: dnem vyhlášení

Návrh vyhlášky MV, kterou se mění vyhláška MV č. 294/1995 Sb., kterou se podrobně upravují některé pracovněprávní vztahy, stejnokroj a hodnosti příslušníků Hasičského záchranného sboru ČR.

Návrhem se mají docílit některá úsporná opatření ve vystrojování příslušníků HZS ČR.

Návrh vyhlášky MV o naturálních náležitostech potřebných pro výkon služby příslušníků Policie ČR.

Cílem návrhu je pozměnit a sjednotit celý systém poskytování výstrojních naturálních náležitostí policistům, nahradit zastaralou formu výnosu novou formou vyhlášky.

Návrh vyhlášky, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Návrh vychází ze současných potřeb resortního vzdělávacího systému na profesní přípravu policistů a nově upravuje některé podrobnosti k zákonu, který od doby nabytí účinnosti doznal některé změny a úpravy.

Návrh vyhlášky MV, kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel, zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech.

Cílem je upravit podrobnosti týkající se oblastí, které jsou obsahem převodu správních činností z Policie ČR na okresní úřady. S ohledem na příbuznost problematik je záměrem upravit je jednou prováděcí vyhláškou, ačkoliv se jedná o tři zákony.

Návrh vyhlášky MV o technických podmínkách pro připojení a provoz zařízení pro odposlouchávání a zaznamenávání telekomunikačního provozu.

Jde o prováděcí předpis k zákonu o telekomunikacích, který uvedený zásah do základních práv občanů umožňuje pro odhalování zvlášť závažné trestné činnosti, zejména organizovaného zločinu.

Termín nabytí účinnosti: 1. červenec 2000

Návrh vyhlášky MV, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o zbraních a střelivu.

Návrh má upravit podrobnosti k novému zákonu o zbraních a střelivu připravovanému tak, aby byl kompatibilní s právem EU v této oblasti.

Termín nabytí účinnosti: 1. leden 2001

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví zásady postupu při poskytování úkrytů.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví postup při zřizování zařízení civilní ochrany bez právní subjektivity a při přípravě personálu civilní ochrany.

Návrh vyhlášky, kterou se stanoví požadavky na stavby civilní ochrany a stavby dotčené požadavky civilní ochrany.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví stavebně technická opatření civilní ochrany a požadavky civilní ochrany v územním plánování.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví způsob provedení evakuace a jejího všestranného zabezpečení.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví technické, provozní a organizační zabezpečení jednotného systému varování a vyrozumění obyvatelstva, způsob poskytování tísňových informací a požadavky na zařízení k varování a vyrozumění.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví obsah dokumentace integrovaného záchranného systému a způsob jejího zpracování.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví zásady koordinace složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu, pravidla spolupráce operačních středisek základních složek integrovaného záchranného systému a stupně poplachů a činností po jejich vyhlášení.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví zásady a způsob zpracování, schvalování a používání havarijního plánu okresu a vnějšího havarijního plánu.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví způsob informování právnických a fyzických osob o charakteru možného ohrožení, připravovaných opatřeních a způsobu jejich provedení.

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví zásady krizové komunikace, spojení v integrovaném záchranném systému a struktura sdílených dat.

;Jde o soubor prováděcích předpisů k úpravě rozsáhlých podrobností k zákonu o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému, který je v současné době v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.

;Termín nabytí účinnosti: spolu se zákonem o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému (předpokládaný termín 1. ledna 2001)

Návrh vyhlášky MV, kterou se stanoví zásady pro stanovení zóny havarijního plánování a rozsah a způsob vypracování vnějšího havarijního plánu.

Jde o prováděcí předpis k zákonu o prevenci závažných havárií, který navazuje na prováděcí předpisy MŽP č. 6-8/2000 Sb.

Termín nabytí účinnosti: 1. září 2000

Návrh vyhlášky MV o vnějším označení policie a o prokazování příslušnosti k policii.

Jde o prováděcí předpis k novému zákonu o Policii ČR, který má upravit podrobnosti týkající se vnějšího označení policie, vzorů služebních stejnokrojů, barevného provedení a označení služebních vozidel, plavidel a letadel policie a podrobnosti o prokazování příslušnosti k policii.

Termín nabytí účinnosti: spolu se zákonem (předpokládaný termín 1. leden 2001)

K návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích, návrhu zákona o odborné způsobilosti a řízení motorových vozidel a k návrhu zákona o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zpracuje v průběhu roku 2000 Ministerstvo dopravy a spojů ČR řadu prováděcích vyhlášek, zejména:

Návrh vyhlášky o bodovém systému sledování kázně řidičů motorových vozidel při provozu na pozemních komunikacích,

Návrh vyhlášky o řidičských průkazech,

Návrh vyhlášky o šetření dopravních nehod, vedení jejich evidence a projednávání dopravních přestupků,

Návrhy vyhlášky o výcviku k odborné způsobilosti řidičů motorových vozidel,

Návrh vyhlášky o provádění zkoušek žadatelů o řidičská oprávnění a zdokonalování odborné způsobilosti řidičů motorových vozidel,

Návrh vyhlášky o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,

Návrh vyhlášky o pravidelných technických prohlídkách a měření emisí silničních vozidel,

Návrh vyhlášky o registraci vozidel.

3.2.3. Oblast prevence

Pro jednání vlády České republiky bude připravena “Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality do roku 2000 v roce 1999”, "Strategie prevence kriminality na léta 2001-2003", “Návrh souboru organizačních, sociálně preventivních, zdravotních, bezpečnostních a správních opatření k omezení problémů souvisejících s prostitucí”, “Návrh Národního plánu boje proti komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí” a  “Návrh Akčního plánu boje proti diváckému násilí”.

Mezi priority patří:
na meziresortní úrovni: 88)

na vnitroresortní úrovni:

  • klást důraz na vytvoření systémového vzdělávání policistů v oblasti prevence a lidských práv a na zavedení filosofie tzv. “Community policing” - “Partnerství pro bezpečí” (tato filosofie je založena na zvýraznění role občanů v zajištění jejich bezpečnosti a na spolupráci policie s občany i na demokratizaci a decentralizaci policejní práce). Realizovat vzdělávací projekt v oblasti prevence návykových látek pro policejní složky D. A. R. E a vzdělávací projekt pro rizikové skupiny v oblasti právního vědomí - Street Law,

  • mediální politiku zaměřit na oblasti extremismu, obchodování se ženami (úzká spolupráce s OSN a Mezinárodní organizací migrace) a na prezentaci úspěšných projektů prevence kriminality,

  • preventivní aktivity směřovat také k vnitrostátní i mezinárodní spolupráci na zajištění bezproblémového průběhu Mistrovství Evropy ve fotbale EURO 2000 a k prevenci možných výtržností a násilí páchaných v souvislosti se zasedáním Mezinárodního měnového fondu v Praze,

  • v oblasti situační prevence se zaměřit na prevenci kriminality související s motorovými a na zabezpečení motorových vozidel,

  • pokračovat v konstituování a dalším odborném působení Skupin pro styk s veřejností Policie ČR,

  • připravit návrh vnitroresortního programu ministerstva vnitra v oblasti prevence kriminality a prevence zneužívání návykových látek na léta 2001 - 2003.

  • 3.2.4. Evropská integrace, mezinárodní spolupráce

    K prioritním úkolům patří především opětovná aktualizace Národního programu přípravy ČR na členství v EU, Přístupového partnerství EU-ČR, aktualizace screeningu kapitoly 24 “Spolupráce v oblastech justice a vnitřních věcí; Schengen”, příprava negociací k Pozičnímu dokumentu České republiky pro jednání o vstupu ČR do Evropské unie ke kapitole 24 a soustavná příprava na vyjednávání o podmínkách vstupu ČR do EU za resort Ministerstva vnitra.

    V oblasti mezinárodně smluvní se uskuteční jednání týkající se Smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o spolupráci policejních orgánů a orgánů působících při ochraně státních hranic v příhraničních oblastech, Dohody mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o zabezpečení ochrany osob a majetku v železniční dopravě a Dohody mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Slovenské republiky o vzájemné ochraně utajovaných skutečností, v závislosti na sjednání vládní bezpečnostní dohody, jež je gestorem NBÚ ČR. Iniciovány budou další readmisní dohody a dohody o policejní spolupráci.

    V roce 2000 by měla být dokončena podpisem nebo ratifikací soustava Smluv o spolupráci a vzájemné pomoci při katastrofách, živelních pohromách a jiných mimořádných událostech, které jsou v různém stádiu rozpracování připravovány se všemi zeměmi sousedícími s Českou republikou a s Maďarskem.

    Bude pokračovat realizace projektů Phare. Projekty z programu 1997 budou dokončeny, pro projekty 1998 proběhnou výběrová řízení, budou podepsány kontrakty a zahájeny dodávky zařízení a vzdělávací aktivity. Do konce roku 2000 musí proběhnout veřejná výběrová řízení pro projekty Phare 1999 a projekty schválené pro program roku 2000 budou detailně rozpracovány.

    3.2.5. Základní aktivity Ministerstva vnitra v rovině personální práce a vzdělávání, ekonomické a oblasti řízení a organizace

    Oblast personální práce a vzdělávání MV

    Aktuálním úkolem pro další období zůstává příprava na vstup do Evropské unie a přiblížit styl personální práce v resortu vnitra a přípravu policistů evropským standardům.

    V roce 2000 budou intenzivně pokračovat práce na twinningovém projektu Phare č. 9808-02/1 ”Posilování institucí pro prosazování práva/azylových institucí”, jehož součástí je podprojekt zaměřený na vypracování komplexního systému řízení lidských zdrojů v Policii ČR a na realizaci programu odborného výcviku a vzdělávání pro českou policii a pracovníky Ministerstva vnitra.

    Plánovaným cílovým stavem je vytvoření komplexní personální strategie, zahrnující vytvoření :

    Ekonomická oblast

    Oblast řízení a organizace

    V souladu s usnesením vlády ze dne 28. července 1999 č. 810 se předpokládá zvýšení počtu policejních míst o 904 pro přijetí těchto opatření:

    Počty míst občanských zaměstnanců budou zvýšeny o 210 pro potřeby zabezpečení uprchlické problematiky (zřízení dalšího uprchlického tábora) a zajištění servisních a pomocných služeb Policie ČR.

    Příslušné útvary ministerstva zpracují návrh na restrukturalizaci služby cizinecké a pohraniční policie tak, aby vyhovovala požadavkům Evropské Komise. Budou se podílet na přípravě návrhu na transformování služby policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti do podoby policejného subjektu plnícího úlohu finanční policie.


    Copyright © 2000 Ministerstvo vnitra České republiky
    | úvodní stránka |