POLICISTA 11/2002
|
měsíčník Ministerstva vnitra
prevence |
Prevence proti návykové závislosti v Rakousku spočívá na dvou zákonných podkladech.
Na jedné straně je to zákon o omamných látkách, který ukládá ze zdravotně politického hlediska resortnímu ministru odpovědnému za zdravotnictví, a tím zdravotním úřadům provádění prevence proti závislosti, na druhé straně je to zákon o bezpečnostní policii, který ukládá bezpečnostním úřadům provádění prevence proti kriminalitě. Osoby závislé na návykových látkách podporují svou závislostí nejen ilegální obchod s omamnými látkami, nýbrž pro financování své závislosti páchají i kriminální činy, které sahají od krádeže v obchodech až po loupežné přepadení. Tím je dán společný zájem zdravotních a bezpečnostních úřadů na vytvoření účinné strategie na úseku prevence proti návykové závislosti. Tato prevence proti závislosti může být účinná jen tehdy, je-li koordinována strategie jednotlivých institucí. Na obyvatelstvo a zejména mladistvé nepůsobí dobrým dojmem, jestliže zdravotní a bezpečnostní úřady v oblasti prevence proti závislosti podávají rozporné výpovědi.
Protože se prevence proti závislosti dětí a mladistvých provádí převážně ve školách a v rodičovských sdruženích, byly přiložené směrnice pro akce zaměřené na prevenci proti návykové závislosti prováděné výkonnými úředníky projednány nejen s odbornými středisky prevence proti závislosti jednotlivých zemí a protidrogovými koordinátory příp. protidrogovými pověřenci zemí, nýbrž i se spolkovým ministerstvem školství, vědy a kultury, školskou psychologickou službou a spolkovým protidrogovým koordinačním úřadem.
Přiložené směrnice dáváme na vědomí ve smyslu vládního programu s výzvou k vyšší aktivitě na úseku prevence proti závislosti podle služebních možností.
S těmito směrnicemi se seznámí všichni zaměstnanci zabývající se touto matérií a zejména ti, kteří pracují jako kontaktní osoby - zejména vůči mladistvým, školám a rodičovským sdružením.
U zaměstnanců, kteří mají na úseku prevence proti závislosti již dlouholeté zkušenosti a kteří až dosud spolupracovali s odborným střediskem země, se předpokládá, že odpovídající školení již absolvovali.
S odbornými otázkami je možno se obrátit na Rvl. Wernera Taubera (Skupina pro prevenci proti návykové závislosti kanceláře pro kriminálně policejní poradenskou službu Spolkového policejního ředitelství a policie pro mladistvé Spolkového policejního ředitelství Vídeň).
Dodatek pro STD
a Spolkové policejní ředitelství Vídeň
Ve smyslu § 25 odst. 2 SPG (Zákon o bezpečnostní policii) je třeba se dohodnout s příslušným úřadem zemské vlády, ve Vídni: magistrát města Vídně, příp. s pověřeným odborným střediskem prevence proti závislosti země, a koordinovat spolupráci se spolkovou policií a spolkovým četnictvem ve spolkové zemi.
Dodatek pro Centrální velitelství četnictva
Žádáme o odpovídající přidělení v oblasti CVČ i o zařazení do GES.
Za spolkového ministra:
Dr. BUXBAUM
Směrnice Spolkového ministerstva vnitra pro prevenci proti návykové závislosti
S těmito směrnicemi se seznámí všichni zaměstnanci zabývající se touto problematikou a zejména ti, kteří pracují jako kontaktní osoby - zejména vůči mladistvým, školám a rodičovským sdružením.
Závislost a prevence proti návykové závislosti s tím spojená je velice citlivým tématem zejména ve vztahu k dětem a mladistvým, jakož i k osobám oprávněným výchovou.
I při dobře míněné, avšak špatně prováděné prevenci proti závislosti může tato činnost vyznít velice snadno kontraproduktivně.
V průběhu let používali jednotliví výkonní úředníci na úseku exekutivy podle vlastního uvážení a tehdejšího stavu poznatků nejrůznější metody prevence proti drogové a jiným závislostem.
Mezinárodní vědecké průzkumy příp. dlouhodobé doprovodné studie (Künzel-Böhmer, r. 1892, Leppim, A. 1998) dokazují, že
- jednostranné zprostředkování faktických poznatků o drogách samo o sobě nestačí, příp.,
- že odstrašující líčení účinku drog k užívání drog spíše svádí, než aby mu zabraňovalo.
Po zřízení odborných středisek prevence proti závislosti v příslušných spolkových zemích vypracovala tato střediska regionální koncepce prevence proti návykové závislosti.
Tyto koncepce jsou si velice blízké, mohou však vykazovat menší regionální odchylky.
Aby se na úseku exekutivy dosáhlo konformního postupu s odbornými středisky, byly ve spolupráci s různými odbornými středisky prevence jednotlivých zemí proti závislosti vypracovány jednotné spolkové směrnice pro činnost výkonných úředníků na úseku prevence proti závislosti.
V budoucnu se tedy smějí konat akce zaměřené na prevenci proti závislosti pouze na základě následujících směrnic a smějí je provádět nebo se jich zúčastňovat pouze zaměstnanci, kteří absolvovali školení úředníka pro prevenci proti návykové závislosti.
Všeobecné zásady
Prevence proti návykové závislosti je součástí rozsáhlé péče o zdraví a zahrnuje otázky ať již chronického užívání drog, alkoholu, nikotinu, či léků. Vyžaduje celostní pohled.
Prevence proti návykové závislosti je zaměřena na zdroje a osoby a klade si pozitivní cíl. To znamená, že pozornost má být zaměřena na to, aby se poukázalo na možnosti, jak se lze vhodně vypořádat s těžkými životními situacemi a konflikty.
Prevence proti návykové závislosti napomáhá zvládat životní situace s jejími vrcholy i pády. Krize a bolestné zážitky k životu patří. Prevence proti závislosti má vést k otevřenosti a k hovorům s druhými, podporovat komunikaci, identitu a vlastní hodnotu.
Prevence proti návykové závislosti je celospolečenským úkolem a zahrnuje všechny životní fáze nejen období mládí. Má brát ohled na sociální a specifické životní podmínky pohlaví.
Prevence proti návykové závislosti objasňuje podmínky vzniku příčin této závislosti a minimalizuje je a přispívá k tomu, aby se odbouraly předsudky proti závislým osobám.
Všeobecné směrnice pro výkonné úředníky:
Na úlohu exekutivy v prevenci proti závislosti je třeba se dívat jako na součást rozsáhlé preventivní práce. Má bezpodmínečně probíhat ve spojení s jinými institucemi, spolky a poradnami, které si to také přejí.
Exekutiva by měla v zásadě pokrývat přímou osvětovou prací pouze oblast svých kompetencí. Bude proto třeba oslovit nejen drogovou situaci jako kriminalitu - nýbrž i jiné oblasti (ochrana mládeže, STVO - Nařízení o výkonu trestu). Ve vztahu k otázce příčin, možností, jak zabránit vzniku problému apod. vede úředník kvalifikované rozhovory, aby v případě potřeby mohl motivovat přijetí dalších nabídek pomoci (protidrogová poradna, terapeutická porada...). Předpokladem k tomu jsou samozřejmě rozsáhlé vědomosti a znalosti v této problematice.
Výkonní úředníci nemají v prevenci proti závislosti pracovat bez znalostí materiálů týkajících se prevence proti návykové závislosti zpracovaných kriminálně policejní poradenskou službou, příp. bez konzultace s ní či jinými poradními odbornými středisky prevence.
Je třeba podporovat a usilovat o účast a spolupráci vyškolených výkonných úředníků v oblasti prevence proti závislosti v pracovních skupinách odborných středisek prevence v příslušných spolkových zemích.
Pro prevenci proti návykové závislosti na školách to znamená:
Přednášky, projekty a informační akce pro mladistvé, rodiče, vychovatele a učitele na téma závislost a prevence proti návykové závislosti provádějí výlučně ti úředníci, kteří absolvovali alespoň pětidenní základní seminář "Správně prováděná prevence proti návykové závislosti".
Ve smyslu zajištění kvality je třeba, aby vyškolení úředníci navštěvovali pravidelně semináře pro další vzdělávání, které nabízí Spolkové ministerstvo vnitra příp. odborná střediska prevence proti závislosti.
Jednorázové jednohodinové přednášky, takzvané "Drogové přednášky" nebo "Osvěta o drogách", organizované pro žáky se odmítají. Výkonní úředníci se před žáky musí soustředit především na věcné argumenty, informace a musí zapůsobit na jejich city.
Prevence proti návykové závislosti se provádí v rámci pedagogického procesu a provádějí ji v prvé řadě učitelé.
Spolupráce s učiteli příp. s vedoucími škol je proto pro činnost výkonných úředníků ve školách předpokladem.
Informační akce ve třídách bez předcházející informace rodičů (např. rodičovský večer) nebo učitelů (např. konference učitelů) se odmítají.
Je-li výkonný úředník vyzván, aby přednesl ve škole přednášku, spojí se s odborným střediskem prevence proti závislosti příslušné spolkové země, příp. s jeho regionálními pracovníky a ujasní si s nimi další postup (dělba úkolů, exekutiva - učitel - odborné středisko prevence proti závislosti).
- Tentýž postup platí při požádání o informační akce pro rodiče.
Předpokladem propojení příp. účasti exekutivy v pracovních skupinách je vzájemný osobní kontakt mezi regionálními pracovníky a výkonnými úředníky.
Bylo stanoveno, aby Skupina prevence proti závislosti kriminálně policejní poradenské služby Spolkového policejního ředitelství Vídeň průběžně aktualizovala seznamy regionálních pracovníků a úředníků pro prevenci a dávala je k dispozici odboru II/12 Spolkového ministerstva vnitra.
Rovněž tak byla Skupina pro prevenci proti závislosti kriminálně policejní poradenské služby Spolkového policejního ředitelství Vídeň požádána, aby vypracovávala podklady pro semináře prevence proti návykové závislosti a průběžně je aktualizovala.
Směrnice pro informační akce ve školních třídách:
Je třeba se vyhnout předvádění bývalých závislých osob i různých ilegálních drog ("Narkoman").
Moralizující, odstrašující výpovědi, jakož i odstrašující fotografie nebo filmy vyvolávají u mnoha mladistvých spíše chuť na překračování norem.
I senzační, akční nebo přikrášlující líčení drog nebo jejich konzumentů vyvolávají často spíše zvědavost než odstup. Ani tento způsob nelze používat.
Nestačí jen podávat suché informace a fakta. Preventivní práce musí být především zaměřena na situace mladistvých, v nichž se ocitají v denním životě.
Pouze v rámci projektu jsou přípustné krátké přednášky jako "Expert". Bez začlenění do projektů příp. bez součinnosti s jinými profesionálními institucemi jsou tyto krátké přednášky bez účinku, a proto se odmítají.
Preventivní programy je třeba obsahově a metodicky sladit s příslušným věkem cílové skupiny.
Protože suchá právní fakta se u mladistvých stěží setkají se zájmem, je třeba používat metody mládeži přiměřené (např. vzorová aktuální cvičení ...).
- Při akcích se školní třídy neslučují.
Od jednotlivých, izolovaných a okázalých velkých akcí (např. protidrogové disko) bez předcházejícího provádění projektů je třeba upustit.
V případě nejasností příp. nejistoty v preventivní práci je třeba navázat kontakt s příslušným odborným střediskem prevence proti závislosti v zemi nebo se Skupinou prevence proti závislosti kriminálně policejní poradenské služby Spolkového policejního ředitelství Vídeň.
Prevence proti návykové závislosti při akcích pro rodiče:
Obava a nejistota rodičů mohou být někdy prevenci proti návykové závislosti nápomocné, ale většinou je tomu naopak. Je zde důležité zvolit správný postup.
Obavu a nejistotu u rodičů vyvoláme často již pouhým předložením statistických čísel a výčtem různých druhů drog (jednostranné líčení problematiky návykové závislosti), a tomu je tedy třeba se vyhnout.
Těžiště bychom měli naopak přednést do informace právního charakteru. Je třeba upozornit na nabídky poradenské a terapeutické pomoci.
U dospělých je možno drogy předvést (ilegální, legální, takzvané domácí drogy a "softdrogs"), aby si doplnili znalosti, v nichž vůči mladistvým zaostávají.
Je však třeba dbát na to, abychom u nich tímto předvedením nevytvářeli strach.
V případě nejasností příp. nejistoty v preventivní práci je třeba navázat kontakt s příslušným odborným střediskem prevence proti závislosti v zemi nebo se Skupinou prevence proti závislosti kriminálně policejní poradenské služby Spolkového policejního ředitelství Vídeň.