POLICISTA 4/2002 |
měsíčník Ministerstva vnitra zahraničí |
Začátkem června se má sejít konference všech ministrů vnitra SRN, od zemských až po toho nejvyššího, aby rozhodli o novém vzhledu a vybavení policejních hlídkových vozů. A tak se už měsíce testují passáty, které PTI, Polizeitechnisches Institut sídlící v Mümsteru-Hiltrupu, vybavil nejrůznějšími novinkami. Mnohé se inspirují u americké policie pro svou efektivnost, zdaleka ale ještě není rozhodnuto, jak týdeník Stern o novém "image" Peterswagen rozsáhle informuje. Proč se hlídkovému vozu říká Peterswagen? První hlídkové vozy německé policie se objevily po druhé světové válce v roce 1946 v Hamburku a hlásily se "Tady Petr, tady Petr!".
S hlasem cvrčka - a ještě tak mohutným - Stefan Eisele uprostřed zimy nepočítal. Ten vše pronikající tón působil ohromujícně, a tak i pan Eisele dal okamžitě nohu s plynu, a když ještě viděl ve zpětném zrcátku červené signální světlo, tak úplně zastavil. "Ten hluk mě tak překvapil, že jsem okamžitě zareagoval," řekl v té chvíli zcela zmatený Stefan Eisele z Gladbecku, když policistům předkládal své papíry. Tón svého nového "Martinshornu" pojmenovala münsterská policie - nikdo neví proč - opravdu jménem Grille, cvrček, přitom ale je spíš slyšet kulomet z počítačových her.
Stefan Eisele se stal účastníkem testu nového vzhledu a vybavení policejního hlídkového vozu, "cvrček" byl autentický, ale zdaleka ještě ne oficiální, podobně jako ostatní novinky. Tak například místo dnešních modrých přerušovaných světel na střeše mají šlehat modré blesky a xenonové pátrací reflektory dělají z noci jasný den...
"Podobně by mohly být v budoucnu vybaveny všechny německé policejní hlídkující vozy," říká Norbert Reckers z PTI, Policejního technického institutu v Münsteru. Rozhodne ovšem až červnová konference všech resortních ministrů SRN.
Diskutuje se i o barevných fóliích na karoseriích vozů. Při předvádění prototypů se objevila i barva silně červená, ale policejní laboratoře, které na tomto úkolu pracují, došly k názoru, že zelená barva na fólii přece jen nejlépe reflektuje. "Teď znovu porovnáváme různé barvy," říká Norbert Reckers. Testována je i neviditelná fólie pro neoznačené policejní vozy, která se objeví až po zapnutí slabého proudu. V té chvíli na ní jasně svítí písmena POLICIE.
Služební hlídkové vozy se budou zřejmě "amerikanizovat", je podle týdeníku Stern vůdčí myšlenka celého přerodu. K nové výbavě má patřit i červené stavěcí světlo, přenosný reflektor, dálkový reflektor s přerušovaným světlem a pevně instalované video. "Cvrček" se ale přece jen zdá příliš hlasitý.
Jedno je ale už teď jisté: siréna i červené signální světlo mají policistům ušetřit odvážné předjížděcí manévry. Dnes jen málokterý řidič v Německu vůbec ví, co modré světlo na zadním skle znamená: má zastavit, nebo má jen uhnout? A tak má i v Německu napříště platit americká praxe: hlídkový vůz má přimět dopravního hříšníka k zastavení výzvami zezadu.
"Hlídkový vůz tímto způsobem nemusí napříště pracně a nebezpečně předjíždět sledovaný vůz a pak ještě vystrkovat z okna zastavovací terč. To je jeho velká přednost," říká policejní komisař Heinz Lanfermann z Münsteru. "Když budeme mít podezřelé nebo chybující auto stále před sebou, budeme mít mnohem lepší rozhled," souhlasí další testující policista Uwe Schirrmacher. Podle něho tu hraje důležitou roli i psychologie. V noci dělá reflektor ze scenérie téměř denní světlo, zastavený řidič je silně osvětlený, a tak je od samého začátku v nevýhodě.
Münsterská policie své testování pro PTI, Policejně technický institut, už skončila a do protokolu vypracovala pozitivní hodnocení: plné dvě třetiny řidičů krátce po zaznění nového zvukového signálu zastavily, 89 % policistů vysoce hodnotilo pracovní reflektor, 67 % všech zastavených řidičů s novými signály souhlasilo. Třetina však uvedla, že ji vyvedly z míry až vyděsily.
To prý ale není nic nového, jak říká patrolující policista Uwe Schirrmacher. Zpanikaření uživatelů pozemních komunikací zná už dlouho i ze současné praxe. "Když jsem jednou z vozu hovořil příliš hlasitě venkovním tlampačem, spadl mi jeden chlapík v panice s kola."