POLICISTA  2/2002


měsíčník Ministerstva vnitra

reportáž


Toho prosincového dne od samého rána mžilo, poprchávalo. Teploměr kolísal kolem plus dvou stupňů Celsia. Místy poletoval nad Prahou i pápěrkový sníh, ale téměř okamžitě se rozpouštěl. Prostě jedna velká zimní mokravá studená psota slota.
Před třetí odpolední hodinou policie uzavřela prostor starého ruzyňského letiště. To kvůli odletu chráněné osoby.
Na letištní ploše v ten okamžik již postávaly dva natankované, k letu připravené stroje z armádního leteckého parku. Speciály typu JAK (nesprávně žertovně čteno džek), model 40 ...

O dozor nad letadlem pro zvláštní let se dělí vojáci s policistyV minulém čísle jsme se dosti podrobně věnovali vyprávění o ochranné službě Policie České republiky (o určitých změnách v její činnosti v době po teroristických útocích na New York a Washington). Padla přitom rovněž nejedna zmínka např. o odboru OS zvaném ochrana zastupitelských úřadů a určených objektů. Dnes na předchozí informace navážeme pohledem na to, co se skrývá za označením určené objekty.

Šéf tohoto úseku práce PČR, mjr. Zdeněk Havlík zcela jasně zkratku UO definuje, jako objekty určené usnesením vlády ČR číslo 152 z roku 1995 a další budovy přidělené pod ochranu příslušné služby z rozhodnutí ministra vnitra. S tím, že do výčtu chráněných míst a budov spadají: zejména sídelní objekty Kriminalistického ústavu, útvaru služeb policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti a sídlo Bezpečnostní informační služby. Dále sem patří (ze zmíněného ministerského určení) též domovský objekt vlastní ochranné služby a poměrně rozsáhlý policejní areál poblíž Prahy, kde mj. "úřadují" útvary operativních činností, rychlého nasazení nebo odhalování organizovaného zločinu.

Nicméně pro veřejnost "nejviditelnějším" a tudíž společensky nejdůležitějším chráněným UO je objekt mezinárodního letiště Praha - Ruzyně Jih. Včetně tzv. červené bezpečnostní zóny, to jest vymezeného prostoru manipulční plochy, dále pak budov letecké služby policie (hangár, hlavní administrativní sídlo atd.) a samotná letecká policejní technika (vrtulníky mnohamilionových hodnot).

Pro pražský letecký přístav Jih (od roku 1998 má k původnímu I. terminálu ještě nové II. odbavovací pracoviště, hlavně pro charterové turistické lety) se mezi zasvěcenými - a fanoušky letectví - vžilo označení Staré letiště. Za zmínku navíc stojí fakt, že u jeho zrodu v první polovině minulého století stál Adolf Benš, významný český architekt a urbanista, představitel výtvarně pojaté funkcionalistické architektury, rektor Vysoké školy umělecko průmyslové, který vybavil stavbu letištní budovy prvky, které jsou kupodivu do současnosti zajímavé a moderní. Stavení je ostatně technickou památkou. Tolik drobně k historii.

Pěknou řádku posledních let vstupují ovšem touto branou - ze vzduchu - do naší země všechny státní návštěvy. Do tohoto okna většinou usedají veškeré populární - a veledůležité - osobnosti cestující po světě soukromými letadly či menšími osobními mašinami. A pochopitelně odtud se také zvedají za svým posláním naši vrcholoví vládní a političtí - i reprezentační - činitelé.

o o o

Původní Benšova věž řízení letů je dnes jedním z hlídkových stanovišť policistů sloužících v areálu Starého letištěK historickému stavení metropolitního letiště jsme dorazili necelou hodinku před plánovaným a vlastně ostře střeženým odletem (16:00) ministra zahraničí ČR do Bruselu.

To by mohl tvrdit každý, důrazně prohlásil muž u bezpečnostního rámu, kolem něhož se snažíme ledabyle a suverénně prosmýknout (samozřejmě s hlavním velitelem zdejší policejní ochranky a s jeho souhlasem v patách).

Tvrzení, že jsme přece naši, neobstálo. Nemám vás tady nikde nahlášené, nedal se strážce vskutku na svém místě a přivolal vedoucího bezpečnostní akce. Teprve díky němu můžeme odložit svršky a kabely v nitru odbavovací haly.

V uzavřeném prostoru se už předtím policejní pyrotechnici aktuálně přesvědčili, že je vše v pořádku. Vzduch čistý, dalo by se říci. Speciální vozidlo s policistou a pracovníkem letištní správy projíždí kontrolně i startovací dráhu.

A třičtvrtě hodiny před hodinou H nastává v zákulisí mírný rozruch. Nevlídné počasí ovládlo skoro celou Evropu. Brusel nepřijímá. Nabízí se možnost sednout v Lucembursku a dojet nějakých dvě stě kilometrů na připravená jednání auty. Ministerská výprava má tucet členů.

Ubíhají dlouhé minuty. Odbavením prochází nenápadně, ale v elegantním střihu oblečená dáma, nejspíš tlumočnice, a zamíří rovnou na betonovou plochu a do letadla.

V čase 15:45 se zjeví u celních formalit tiskový mluvčí. V dlouhém tmavém převlečníku a s mobilním telefonem u ucha odbočí stranou do reprezentačního salonku.

Podobný mladík (z protokolu ministra) se v 15:52 dožaduje hovoru s kapitánem letadla, chce mít nejčerstvější domluvu, kam se poletí, kde se přistane.

Auto pana ministra vyjelo od Černínského paláce v 15:57. A hrozí slot.

V odborném žargonu to nemá nic společného s pojmem slota, který je použitý v úvodu tohoto vyprávění - slot znamená zpoždění odletu, nebo někdy naopak i jeho urychlení. Protože také státně důležité lety musí řídící letového provozu slaďovat s cvrkotem na letištních drahách, s pohybem velkých mezinárodních linek nejen v bezprostřední blízkosti letiště, ale často i v dálavách (v koridorech) na předpokládané trase letadélka s důležitou, sledovanou osobou na palubě ...

o o o

Nepřetržitá ochranná letištní služba využívá moderní spojové a monitorovací technologie...Činnost oddělení pro ochranu určených objektů patří do kompletního bezpečnostního servisu, který ochranná služba v rámci PČR poskytuje našim i zahraničním státním činitelům (skrývá se za tím nejen zajištění bezpečnosti při příletu a odletu - o realizaci osobní ochrany, o přepravě významných osob na našem území, o chránění míst jejich pobytu a o dalších souvislostech jsme pojednávali minule).

Každé akci pokaždé předchází spousta přípravné práce. Samozřejmě s lidmi z ministerstev, vlády, parlamentu nebo z kanceláře prezidenta ČR (tedy s protokolem), se složkami na letišti (s řízením letového provozu, se správou letiště, s cizineckou policií, s celníky atd.).

Souhra musí fungovat i se zahraničními "servismeny". Den před příletem amerického prezidenta přistálo letadlo s jeho limuzínou. Také návštěvám papeže předchází letecký speciál se slavným výjimečným papámobilem. V neposlední řadě je nezbytné, aby klapaly veškeré návaznosti jednotlivých úseků v samotné OS.

A můžeme zarazit u rutiny. Odlety či přílety zvláštního rázu se týdně jistí a kontrolují dva tři. Existují na to směrnice SD (státní důležitosti) ministerstva vnitra a dopravního resortu (v souladu i s mezinárodními předpisy). Po 11. září 2001 modely zpřísnily, přitvrdily.

Ve službě se objevují čerství školáci, začínají u policie od píky, ale i zkušení starší policisté. Gruntem je obyčejná strážní služba.

Ale občas hodně rušná. Jako příkladně při pražském zasedání Mezinárodního měnového fondu.

Nebo dosti poutavá a jedinečná. To, když přiletí popový král minulého století M. Jackson, satanský spisovatel S. Rushdie, nechudý občan Zeměkoule B. Gates nebo sestava olympijských vítězů v hokeji neb týmy světových šampionů v tomtéž.

Hned jsme u nezapomenutelných pracovních bonbónků.

o o o

Hlídková služba na ploše zůstává ovšem základem zabezpečení letištního provozu, běžně končí na prahu hangáru, leteckou techniku a jednotlivé objekty střeží policisté především zvenčíVedoucí akce v mezičase znovu potvrzuje, že rozumí. Bere na vědomí, že vůz s ministrem diplomatického resortu je na cestě. V ten okamžik (15:58) vstupuje na scénu hlavní vyjednávač státu pro vstup do Evropské unie. I on je v tmavém, s šedomodrou košilí.

A venku se stmívá jako ve zrychleném filmu. Obloha na chvilku zestříbří, pak je šírání téměř zelenkavé. A když se na pár vteřin člověk soustředí na dění v sále, zjistí při návratu očima na volný plac letištní, že nebesa namodrala a že se nakonec přes kobaltový tón otáčejí do hustě černého oblačna.

Šéf chráněné akce pořád ještě postrádá tři lidi.

V 16:08 vystoupí ministr Kavan z automobilu, přijme přede dveřmi první hlášení a kvapně projde chodbičkou vedoucí přímo do vládního sálku. Zbylí členové doprovodu nabídnou za pochodu své dokumenty pracovníkovi celní služby. Ten vzápětí (16:12) hlásí: můžeme nastupovat.

V zkompletované suitě, která se po dvou odpočinkových minutách přemísťuje k letadlu, září jasný detail, svítivě třešňová šála na krku pana Jana Kavana.

Jemný déšť, to od rána neúnavné mžení, je pořád všude v ovzduší.

Ministr vyslechne druhé hlášení, vítání. Tentokrát pod schůdky do jaka a přímo od jeho kapitána, pilota.

Jeviště trošku proteplují halogeny na nejbližších stožárech.

Stroj - po ztichlé pauze - roluje k odletu - po zvyšujícím se hvízdání tryskových motorů - až v 16:30. Do hluboké tmy.

Hlídkující vojáci se vytratili. Dohlížející policisté rovněž zaujali neviditelná místa (ostatně ochranná služba má v popisu práce skoro cosi jako: být ostražitě výpomocí k ruce na každičkém místě v každé možné kritické situaci a přitom budit co nejmenší pozornost, co nejméně rušit víceméně vždy slavnostní odlety či přílety osobností výjimečných důležitostí).

Pohotovost bezpečnostní soupisky policejních lidí na letišti trvá, dokud hlídaný let nepřekoná státní hranici.

Teprve poté se akce uzavírá.

A zbyde z ní úřední zápis

- zpráva.

Jaroslav Kopic  


Copyright © 2002 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |