Čtvrtletník Kriminalistika



Číslo 1/2006

CEPOL a další vzdělávací aktivity EU v bezpečnostní oblasti


Doc. JUDr. Bohumil PIKNA, CSc., Policejní akademie ČR, Praha

Úvodem

V návaznosti na internacionalizaci organizovaného zločinu je možno konstatovat, že to byl právě přeshraniční organizovaný zločin, který značně ovlivnil sjednocování postupů policejních sborů v rámci Evropského společenství. Důležitým prostředkem řešení boje se zločinem se mělo stát zajištění stejné či obdobné úrovně školení a vzdělávání policistů v rámci policistů v rámci celé Unie.

V neposlední řadě se tato opatření týkala i asociovaných zemí včetně České republiky. Význam spolupráce v této oblasti byl opětovně zdůrazněn v akčním plánu nazvaném "Prevence a potírání organizovaného zločinu: Strategie Evropské unie pro počátek nového tisíciletí." Za tímto účelem existuje řada vzdělávacích programů na unijní úrovni, resp. v rámci Evropské unie.

Bylo jen otázkou času, kdy dojde k hlubšímu sjednocení a posléze institucionalizaci vzdělávacích aktivit v rámci Unie zaměřených na vysokou úroveň odborné připravenosti národních policejních sborů - sem řadíme i četnictvo, pracovníky celních správ, jakož i další bezpečnostní sbory plnící úkoly státních orgánů. Tímto zásadním opatřením bylo politické rozhodnutí o založení Evropské policejní akademie (Cepol) na zasedání Rady EU v Tampere v říjnu 1999. Aktivity Cepolu ve formě seminářů a jeho vzdělávací výsledky se ukázaly, i přes poměrně krátké obdobní jeho fungování, jako nejvhodnější forma pro školení, vzdělávání a výměnu informací zejména pro potřeby Evropské unie. Lze říci, že právě této formě vzdělávání je dána ze strany orgánů Unie, jakož i samotných členských států, priorita a veškerá podpora.

Postavení a funkčnost Cepolu v nových podmínkách obsahuje rovněž zásadní dokument Unie, tzv. Haagský program, v němž se uvádí, že ve spolupráci s Cepolem jsou vytvářeny normy a moduly školicích programů pro vnitrostátní policejní důstojníky včetně lepšího porozumění způsobům fungování právních systémů a organizací členských států. Pokud jde o organizovaný zločin a korupci, důraz je kladen na vypracování strategické koncepce s ohledem na řešení přeshraničního organizovaného zločinu na úrovni Evropské unie. Program předpokládá, že koncepce bude dále rozpracována a převedena do praktické roviny ve spolupráci s dalšími partnery, jako je Europol, Eurojust, Pracovní skupina policejních ředitelů, EUCPN a také Cepol.

1. Evropská policejní akademie (CEPOL)

Zřízení Cepolu

V souladu se schválením Rady na zasedání v Tampere v říjnu 1999 byla právním aktem třetího pilíře rozhodnutím Rady Evropské unie ("Rada EU") z 22. prosince 2000 zřízena Evropská policejní akademie - CEPOL (European Police College), která má sloužit ke školení vyšších policejních úředníků (senior police officers) a dalších úředníků donucovacích orgánů (law enforcement officials). Zkratka CEPOL je odvozena od francouzského názvu College Européen de Police, kterému v angličtině odpovídá European Police College. Tyto názvy lze přeložit rovněž jako evropská policejní univerzita nebo vysoká škola. Pojem akademie se jeví vhodnější rovněž s přihlédnutím k tomu, že článek 4 předmětného rozhodnutí Rady EU uvádí označení "national police academies".

Od roku 2004 má Cepol stálé sídlo sekretariátu v Bramshillu ve Velké Británii a současně získal i právní subjektivitu. V oblasti vzdělávání přijímá a provádí Evropská unie různé programy na bázi a v rámci třetího pilíře, tj. hlavy VI Smlouvy o Evropské unii, jako jsou programy pro výměnu a spolupráci mezi donucovacími orgány a pro jejich vzdělávání nebo programy pro výměnu, vzdělávání a spolupráci pro osoby odpovědné za boj proti organizované trestné činnosti a další.

Organizace Cepolu

Cepol funguje jako síť národních vzdělávacích zařízení (national training institutes) pro vzdělávání vyšších úředníků policejních a obdobných složek členských států Unie, které za tímto účelem úzce spolupracují. Úkol Cepolu spočívá v provádění programů a podnětů, o nichž rozhodne jeho Řídicí rada.

Vedoucí funkcionáři národních vzdělávacích zařízení pro vzdělávání vyšších úředníků policejních složek tvoří Řídicí radu Cepolu (Governing Board). Předsedá jí vedoucí národního vzdělávacího zařízení členského státu, který právě předsedá Radě EU. Zástupci generálního sekretariátu Rady EU, Evropské komise a Europolu se zasedání účastní jako pozorovatelé bez práva hlasovat.

Řídicí rada řídí pět výborů - Výbor pro finance a rozpočet, Výbor pro kandidátské země, Výbor pro roční program, Výbor pro výzkum a vědu a Výbor pro řízení vzdělávání.

Řídicí rada rozhoduje o ročním programu průběžného vzdělávání (obsah výuky, druh, počet a délka prováděných vzdělávacích akcí) a vypracovává roční zprávu o činnosti Cepolu. Tato roční zpráva je pro informaci rovněž předávána Evropskému parlamentu a Evropské komisi.

Administrativní činnosti Cepolu a provádění jeho programu je nápomocný stálý sekretariát, který bývá zřizován v rámci jedné z národních policejních akademií (National Police Academies) členských států Unie. Vedoucím sekretariátu je administrativní ředitel jmenovaný Řídicí radou na tříleté funkční období.

Náklady na provádění akcí uvedených v ročním programu a náklady na fungování Cepolu hradí členské státy Unie společně. Roční příspěvek členského státu je za tímto účelem vypočítán v závislosti na hrubém národním produktu podle klíče používaného pro financování obecného rozpočtu Společenství.

Cíle a aktivity Cepolu

Cepol má hlavně přispívat ke vzdělávání vyšších úředníků policejních a obdobných složek členských států tím, že zdokonaluje spolupráci mezi jednotlivými vzdělávacími institucemi. Podporuje a rozvíjí "evropský" přístup k hlavním problémům členských států Unie v boji proti trestné činnosti a jejím předcházení a při zajišťování veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti, zejména v dimenzi překračující jejich hranice.

Cíle Cepolu jsou hlavně tyto:

  1. prohloubit znalost vnitrostátních policejních systémů a struktur ostatních členských států, Europolu a problematiky přeshraniční spolupráce policejních složek v rámci Evropské unie,
  2. zlepšit znalost o mezinárodních nástrojích, zejména o těch, které již existují na unijní úrovni v oblasti spolupráce týkající se boje proti trestné činnosti,
  3. zajistit odpovídající vzdělání s ohledem na dodržování demokratických práv a svobod, zejména práva na obhajobu,
  4. podporovat spolupráci mezi Cepolem a ostatními institucemi pro policejní vzdělávání.

Cepol zpřístupňuje své struktury rovněž vyšším úředníkům policejních složek kandidátských zemí, s nimiž Evropská unie vede jednání o přistoupení, jakož i Norska a Islandu. Pro dosažení těchto cílů může CEPOL provádět zejména tyto činnosti:

Cepol spolupracuje kromě policejních vzdělávacích institucí zemí, které nejsou členy Evropské unie, rovněž se vzdělávacími institucemi působícími v oblasti vzdělávání na evropské úrovni, jako jsou Severobaltská policejní akademie (Nordic Baltic Police Academy - NBPA) či Středoevropská policejní akademie (Mitteleuropäische Polizeiakademie - MEPA).

2. Rámcový program pro oblast policejní a justiční spolupráce

Rada EU přijala v červenci 2002 důležitý dokument třetího pilíře rozhodnutí o rámcovém programu pro policejní a soudní spolupráci v trestních věcech ("Rámcový program" nebo "Program"). Založení jednotného rámcového programu má vést k dalšímu zintenzivnění spolupráce díky koordinovanému, interdisciplinárnímu přístupu, který předpokládá zapojení orgánů příslušných pro předcházení trestné činnosti a boj proti ní na úrovni Evropské unie. V této spolupráci musí být zachována rovnováha jednotlivých činností zaměřených na vytvoření prostoru svobody, bezpečnosti a práva, přičemž ke zvýšení přidané hodnoty projektů prováděných v rámci tohoto programu je nutné zajistit konzistentnost těchto projektů a jejich doplňování s jinými iniciativami Společenství.

Tímto rozhodnutím se tedy zavádí rámcový program pro policejní a soudní spolupráci v trestních věcech v rámci prostoru svobody, bezpečnosti a práva. Program byl zřízen na dobu od 1. ledna 2003 do 31. prosince 2007 s tím, že může být dále prodloužen.

Program má přispívat k obecnému cíli poskytovat občanům v prostoru svobody, bezpečnosti a práva vysokou úroveň ochrany, přičemž jeho cílem je zejména:

  1. rozvíjet, provádět a vyhodnocovat evropskou politiku v této oblasti,
  2. podporovat a posilovat tvorbu sítí, vzájemnou spolupráci v obecných otázkách společného zájmu členských států, výměnu a šíření informací, zkušeností a správných postupů, místní a regionální spolupráci a zkvalitňovat a adaptovat vzdělávání a vědeckotechnický výzkum,
  3. povzbuzovat členské státy Unie, aby vystupňovaly spolupráci s kandidátskými zeměmi, jinými třetími zeměmi a příslušnými regionálními a mezinárodními organizacemi.

Z programu jsou podporovány projekty v následujících oblastech spadajících pod hlavu VI Smlouvy o EU:

  1. příslušníci právnických povolání: soudci, státní zástupci, advokáti, soudní úředníci, vyšetřovatelé, soudní vykonavatelé, soudní znalci, soudní tlumočníci a další odborníci z oblasti soudnictví,
  2. osoby a orgány vymáhající právo: veřejné orgány členských států zodpovědné podle vnitrostátních předpisů za předcházení trestným činům, jejich odhalování a potírání (policie a jiné),
  3. úředníci jiných veřejných orgánů a představitelé spolků, profesních sdružení, výzkumu a obchodu zapojených do předcházení trestné činnosti (jak organizované, tak i neorganizované) a boje proti ní,
  4. představitelé orgánů pomoci obětem trestných činů včetně veřejných orgánů v oblasti přistěhovalectví a sociálních služeb.

Program se skládá z typů projektů týkajících se vzdělávání, plánování a zavádění programů výměn a stáží, studia a výzkumu, šíření výsledků dosažených v rámci tohoto rámcového programu, podpory spolupráce mezi donucovacími a soudními orgány členských států a ostatními veřejnými nebo soukromými organizacemi členských států zapojenými do předcházení trestné činnosti a boje proti ní, například formou pomoci při tvorbě sítí a v neposlední řadě i organizování konferencí a seminářů.

Za řízení a provádění programu zodpovídá Evropská komise ve spolupráci s členskými státy. K provádění programu sestavuje Komise roční pracovní plán. Komisi pomáhá výbor složený ze zástupců států, kterému předsedá zástupce Komise.

V případech tzv. řídicího postupu předloží zástupce Evropské komise výboru návrh na přijetí opatření. Výbor přijme stanovisko k návrhu ve lhůtě, kterou může předseda určit v závislosti na naléhavosti věci. Pokud je Rada EU povinna rozhodnout na návrh Komise, stanovisko se přijímá většinou ve smyslu článku 205 odst. 2 Smlouvy o založení Evropského společenství. V případě rozporu následuje zvláštní postup.

Komise zajišťuje pravidelné sledování programu a informuje Evropský parlament o přijatém pracovním plánu a o seznamu spolufinancovaných projektů. Evropskému parlamentu a Radě EU předkládá ve stanovených termínech výroční a hodnotící zprávy.

V návaznosti na náš výklad lze jen souhlasit s názorem, že intenzifikace činnosti Evropské unie, pokud jde o harmonizaci a spolupráci v oblasti trestního práva hmotného, vyvolává tlak i na intenzifikaci a posílení spolupráce na úseku trestního řízení. Přitom lze vysledovat, že přibližně od roku 1999 značně zesílila i spolupráce v trestně procesní oblasti, která nabývá stále zřetelnějších a pevnějších forem. Lze dokonce říci, že spolupráce v trestním procesu dospěla v některých otázkách dále než pokusy o harmonizaci trestního práva. V této souvislosti není bez zajímavosti názor, že je možno "ke spolupráci v rámci procesního práva počítat dnes již značně rozvinutou policejní spolupráci na základě Úmluvy o Europolu, jakož i některé oblasti spolupráce na základě Schengenské (prováděcí) úmluvy".

3. Asociace evropských policejních akademií (AEPC)

S ohledem na respektování národní suverenity a právních předpisů jednotlivých zemí založily v roce 1996 evropské policejní akademie (European Police Colleges) v rámci Evropské unie Asociaci evropských policejních akademií - AEPC (Association of European Police Colleges) s úmyslem podpořit vzdělávání policie. Založením AEPC bylo zřízeno kontaktní centrum pro (v této době) veškeré otázky vzdělávání a dalšího vzdělávání v členských státech. Současně byly členům k dispozici nejvhodnější metody a výsledky výzkumů. Předpokládalo se rovněž zapojení asociovaných zemí do společných programů vzdělávání. AEPC aplikuje tyto pracovní postupy: koordinuje akce a společné aktivity, organizuje společné konference a s tím související činnosti, zajišťuje centrální sběr a šíření informací, zřizuje sekretariát pro každoroční konferenci rektorů evropských policejních akademií, dohlíží na plnění závěrů, které byly přijaty na těchto zasedáních, tvoří kontaktní místo pro otázky policejního vzdělávání a dalšího vzdělávání.

AECP je pod dohledem předsednictva, do kterého patří všichni rektoři národních policejních akademií. V čele předsednictva je prezident AEPC, který má dva viceprezidenty. Funkční období členů předsednictva je dva roky. AEPC má generální sekretariát zřízený za účelem administrativní podpory. Předsednictvo vytváří malý výkonný výbor, který je odpovědný za provádění předsednictvem schválených programů a iniciativ. Struktura AEPC se vyznačuje flexibilitou, nekomplikovaností a minimem byrokracie.

4. Evropská sítˇ policejního vzdělávání (EPLN)

Ke splnění cílů Cepolu přispívá i zřízení Evropské sítě policejního vzdělávání (European Police Learning Net - EPLN) jejíž hlavní úkoly vycházejí z cílů Cepolu. Jsou jimi hlavně výměna informací a zkušeností mezi odborníky členských států. EPLN disponuje elektronickou sítí, která je přístupná prostřednictvím internetové stránky Cepolu (www.cepol.net). Na přímý vstup do stránek EPLN je však zapotřebí přístupový kód a heslo, které se udělují prostřednictvím určeného národního koordinátora EPLN.

5. Středoevropská policejní akademie (MEPA)

Středoevropská policejní akademie (Mitteleuropaische Polizeiakademie - MEPA) je koncipována a organizována jako společná mezinárodní vzdělávací instituce nabízející další vzdělávání pro střední policejní management.

Založení MEPA bylo iniciováno v roce 1992, kdy byla z iniciativy bývalého policejního prezidenta Spolkového policejního ředitelství ve Vídni a maďarského vyslance ve Vídni založena Rakousko-maďarská policejní akademie. Z té v roce 1993 vznikla společně se Slovenskem, Slovinskem, Českou republikou a Polskem dnešní MEPA. V roce 1994 přistoupilo Německo a v roce 1996 Švýcarsko. Pracovním jazykem je němčina.

Dne 22. května 2002 podepsali příslušní ministři všech osmi účastnických zemí "Společné prohlášení" na podporu a stabilizaci základů spolupráce při zvyšování úrovně činnosti MEPA, obsahující její cíle, orgány, organizační strukturu a základní komponenty činnosti.

Orgány MEPA jsou: předsednictvo, kuratorium, Centrální koordinační kancelář ve Vídni, národní koordinační kanceláře, redakční rada a vedoucí kurzů a seminářů.

Cíle činnosti MEPA jsou zvláště:

  1. Podporovat přeshraniční a mezinárodní policejní spolupráci zejména prostřednictvím:
  2. Mezi aktivity, cíle a úkoly MEPA řadíme:
  3. MEPA vydává též tyto učebnice a informační publikace:

Závěrem lze připomenout motivy vzniku MEPA, ke kterým hlavně náležel razantní nárůst závažné mezinárodní a organizované kriminality v Evropě v 90. letech. Evropské státy si dobře uvědomovaly, že boj proti mezinárodně operujícím zločineckým skupinám vyžaduje vzrůstající mezinárodně koordinované policejní zásahy, které mohou úspěšně provádět pouze odpovídajícím způsobem vzdělaní kriminalisté a policisté. Vedle praktického využití tohoto dalšího vzdělávání v analytické a operativní práci slouží MEPA rovněž k pochopení role policie, filozofie povolání a porovnávání společenských vztahů v členských zemích.

Závěrem

Důležitou událostí pro vzdělávání v bezpečnostní oblasti, a potažmo rovněž pro AEPC, bylo založení Cepolu jako jednotky v rámci struktury Evropské unie. Potřeba optimální koordinace mezi aktivitami Cepolu a AEPC na úseku jejich vzdělávacích činností vedly k podpisu Memoranda porozumění mezi oběma subjekty dne 13. února 2002.

Aktuálně Cepol pokrývá (limitovaně) vzdělávací aktivity pro členské státy Unie a kandidátské země, přičemž AEPC může představovat most v případě mezery ve vztahu ke třetím zemím. Členství v AEPC je otevřeno všem národním školám (colleges) v zemích, které jsou stranou Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod z roku 1950 sjednané v rámci Rady Evropy.

Podle memoranda za účelem povzbuzení spolupráce mezi Cepolem a AEPC, v souladu s článkem 6 odst. 2 rozhodnutí Rady EU z 22. prosince 2001, obě instituce schválily:

Pro úplnost výkladu vzdělávacích aktivit v rámci Unie je vhodné dodat, že rovněž další Radou EU založené programy, zvláště Grotius II - Trestní právo, Stop II, Oisin, II Hippokrates a Falcone přispívají k posílení spolupráce policejních a justičních orgánů v členských státech a k vzájemnému poznání policejních, justičních, právních a správních systémů členských států.

Lze konstatovat, že vzdělávací akce organizované Cepolem mají velkou podporu ze strany nejdůležitějších orgánů EU. Těší se rovněž velkému zájmu a pozornosti jak členských států Evropské unie, tak i asociovaných zemí. Reálně je možno předpokládat, že Cepol postupně na sebe "přetáhne" hlavní vzdělávací akce pro vyšší policejní úředníky a akce pro zdokonalování profesních znalostí hlavně pedagogických pracovníků policejních akademií účastnických států.

 

Pikna, B.
CEPOL a další vzdělávací aktivity EU v bezpečnostní oblasti
SOUHRN

Autor se v článku zabývá aktuálními otázkami vzdělávání policejních a dalších donucovacích orgánů (law enforcement authorities) v rámci Evropské unie. Popisuje právní a organizačně funkční aspekty Evropské policejní akademie (CEPOL), Asociace evropských policejních akademií (AEPC) a program pro oblast policejní a justiční spolupráce na úseku vzdělávání. V článku jsou zmiňovány též další vzdělávací aktivity na úrovni Unie v oblasti justice a vnitřních věcí. Autor dochází k závěru, že vzdělávací akce organizované Cepolem mají velkou podporu ze strany nejdůležitějších orgánů Evropské unie. Těší se rovněž velkému zájmu a pozornosti jak členských států, tak i asociovaných zemí. Reálně je možno předpokládat, že CEPOL postupně na sebe "přetáhne" hlavní vzdělávací akce pro vyšší policejní úředníky a akce pro zdokonalování profesních znalostí hlavně pedagogických pracovníků policejních akademií účastnických států.