Týdeník Veřejná správa


Zahraničí

Monika Jurkovičová,
Úřad pro státní službu, Slovenská republika

Evropská platforma zvyšování kvality a efektivnosti veřejné správy

Vyšlo v čísle 40/2005

“Svoje služby zákazníkům nemůžete zlepšit, pokud nebudete svým zákazníkům skutečně naslouchat. Z pohledu vašeho zákazníka potřebujete vědět, jak se vám daří a jak se můžete zlepšit.”

Al Gore, bývalý viceprezident USA

ilustrační fotoPřed dvěma lety se ve státní správě začalo velmi intenzívně diskutovat a objevovat téma zavádění metod kvality. V tomto prostředí nebylo do té doby vůbec zvykem o kvalitě hovořit. Diskuse vyvolaly různé reakce odborné veřejnosti i samotných zaměstnanců státní správy. Mnozí si neuměli představit, jaké metody použít pro zvýšení kvality a efektivnosti činností své organizace, jak definovat klíčové procesy, zákazníky, zainteresované strany, jak měřit spokojenost svých zaměstnanců a zákazníků.

Řada státních zaměstnanců si to neumí představit dodnes. Naštěstí se však neustále rozšiřuje skupina těch, kterým kvalita a efektivnost ve veřejné správě není lhostejná a rozhodli se pro změnu – implementaci modelu kvality pro veřejný sektor, který je známý jako Společný systém hodnocení kvality – model CAF (Common Assessment Framework).

Hlavním účelem modelu CAF je poskytnout jednoduchý a lehce použitelný koncept hodnocení organizací veřejné správy v evropských zemích.

Projekt implementace modelu CAF v organizacích veřejné správy Slovenské republiky inicioval a organizuje od roku 2003 Úřad pro státní službu jako jeho hlavní garant ve spolupráci s Úřadem pro normalizaci, metrologii a zkušebnictví SR (koordinátor projektu) a Slovenskou společností pro kvalitu (hlavní metodik a organizační garant).

Slovensko jako jedna z mála zemí EU má povinnost implementovat model CAF ve veřejné správě. Usnesení vlády SR č. 900 ze dne 24. září 2003 ukládá ministrům a předsedům ústředních orgánů státní správy pokračovat v zavádění Společného systému hodnocení kvality veřejné správy podle modelu CAF.

Výhody modelu CAF z pohledu slovenské státní správy:

Podpora Úřadu pro státní službu pro organizace zapojené v projektu spočívá zejména v:

V roce 2005 Úřad pro státní službu oslovil poprvé organizace samosprávy

Úřad pro státní službu oslovil v tomto roce za výrazné pomoci a podpory Sdružení měst a obcí jeho místopředsedu Jozefa Mrvu a organizace samosprávy. Organizacím byla nabídnuta možnost zapojit se do projektu a realizovat sebehodnocení podle modelu CAF ve vlastní organizaci.

Vzhledem ke zkušenosti získané v tomto i v minulém roce plánuje Úřad pro státní službu spolu s partnery realizovat v období 2005–2006 následující opatření:

Úřad pro státní službu ve spolupráci s Úřadem pro normalizaci, metrologii a zkušebnictví SR a Slovenskou společností pro kvalitu organizuje každoročně mezinárodní konferenci o kvalitě: Model CAF ve veřejné správě, na které mají organizace veřejné správy možnost načerpat inspiraci jak realizovat změny ve veřejné správě, zlepšovat řízení procesů, zkvalitnit vztah ke svým zákazníkům/občanům, zvyšovat efektivnost a výkonnost svých organizací a samotných zaměstnanců i jak uskutečňovat benchmarking. Letos počátkem prosince se v Bratislavě uskuteční již třetí ročník mezinárodní konference o kvalitě.

Hlavním fórem pro práci s modelem CAF v evropském kontextu je Evropská spolupráce v oblasti veřejné správy (European Public Administration Network – EPAN). EPAN je spoluprací Evropské komise a generálních ředitelů zodpovědných za státní službu a veřejnou službu v zemích EU, v rámci kterých se na neformální úrovni setkávají úředníci a odborníci, kteří pracují na různých úrovních veřejné správy členských států EU, Evropské komise a Evropského institutu pro veřejnou správu. Slovensko je prostřednictvím zaměstnanců Úřadu pro státní službu zastoupené v pracovní skupině pro modernizaci veřejné správy (IPSG), v pracovní skupině CAF (CAF EG) a pracovní skupině pro řízení lidských zdrojů (HR WG). Tímto je zabezpečen efektivní přenos zkušeností a poznatků z evropského fóra na fórum národní a zpětný tok informací a výsledků dosažených v procesu zkvalitňování správy věcí veřejných ve slovenské státní a veřejné správě.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 40/2005.

Překlad: -mj-