Týdeník Veřejná správa


Informace

Itálie: Podpora výrobců

Vyšlo v čísle 40/2005

Módní návrhářka S. Castellino, R. Zucconi z Italského úřadu pro zahraniční obchod a Ing.Dubini z Milána zahajují přehlídku MODA IN v PrazeV polovině září 2005 se konal v Miláně veletrh módy MILANO UNICA. Italští návrháři nenechali před jeho zahájením nic náhodě – a právě Praha byla jednou z hlavních etap mezinárodní prezentace módy – resp. módních trendů pro podzim a zimu 2006/07. Přehlídka, konaná pod názvem M0DA IN, dále pokračuje přes Düsseldorf, Barcelonu, Londýn a Paříž do New Yorku a Tokia. Poutavá prezentace doplněná zasvěcenými informacemi Riccarda Zucconiho (Italský úřad pro zahraniční obchod - I.C.E), přidělence pro podporu obchodu při italském velvyslanectví v Praze, nás inspirovala k několika otázkám.

Jakou podporu poskytuje vaše vláda italským výrobcům textilu?

Auditorium návrhářů a výrobců konfekce napjatě poslouchá informace o spolupráci mezi Českou republikou a ItáliíStátní podpora je obvykle rovnoměrně rozdělována do všech výrobních odvětví. Prostřednictvím Ministerstva průmyslu jsou každým rokem v závislosti na možnostech rozdělování veřejných prostředků určeny částky, které jsou k dispozici na podporu mezinárodního rozvoje celého italského výrobního systému. Na základě této částky uvolňované z rozpočtu je každoročně vypracován tzv. “Veřejný rozvojový program”, který bere v úvahu jak rozvojové návrhy jednotlivých poboček mezinárodní sítě Italského úřadu pro zahraniční obchod, tak i potřeby a požadavky jednotlivých oborových asociací Svazu průmyslu a dalších uskupení jak státních, tak i soukromých, např. krajů, sdružení či veletržních podniků. Právě ze zpracování údajů nabídky italských podniků a poptávky zpracovatelů i konečných uživatelů v celém světě a po zvážení možností mezinárodní obchodní výměny se rodí podobné podpůrné iniciativy jako je tato v Praze. Počet a kvalita podpůrných aktivit pro různé výrobní obory italského průmyslu je přímo svázána s dynamikou světového obchodu, která rok od roku pomáhá  podnikovým sdružením vybírat nejzajímavější trhy. Obecně tedy je rozdělování veřejných prostředků do jednotlivých výrobních oborů rovnoměrné i s přihlédnutím k jejich výkonnosti, důležitosti a opodstatněnosti jejich nároků. Pražská pobočka Italského úřadu pro zahraniční obchod bude i v následujících letech nabízet podobné iniciativy jako je ta dnešní  s jistotou, že budou kladně přijímány italskými podniky a jejich sdruženími.

Činí italská strana kroky na podporu domácích výrobců textilu a oděvů proti tlaku rostoucího dovozu z Číny? Koordinuje je s EU?

Je to problém pro všechny země, které mají národní výrobní systém a ten je potřeba chránit. Jsou v zásadě dva aspekty, které umožnily proniknutí čínského textilu na mezinárodní trhy: zrušení poslední ochranné bariéry jako důsledek globální politiky WTO a extrémní konkurenceschopnost nabízených výrobků. Již v červnu dosáhl evropský komisař Peter Mandelson dohody s čínským ministrem obchodu. Dohoda předpokládá do roku 2007 vlastní omezení čínských exportů textilu tak, aby jejich růst nebyl vyšší než 12,5 %. Evropská unie se tedy politicky snaží čelit této situaci. Dokud ale nebude dosaženo vzájemné vyváženosti trhů, která by zaručovala korektní konkurenci mezi jednotlivými evropskými a čínskými  podniky, je nutné soustředit se na vysokou kvalitu, inovaci a kreativitu vlastní výroby spíše než na stupňování cenového soupeření, na jehož základě by byla bitva již předem ztracena.

Panu Zucconimu jsme poděkovali za odpovědi; z jeho vystoupení bylo jasné, že Italský úřad pro zahraniční obchod je v Praze proto, aby podporoval obchodní vztahy mezi Itálií a Českou republikou a pomáhal při uplatnění spolupráce v různých odvětvích průmyslu a obchodu.

-vh-