Informace
Zejména ti z čtenářů Veřejné správy, kteří se zabývají zpeněžováním obecního majetku či jiného majetku, který mají v dispozici, a veřejnými investicemi, jistě zaznamenali, že se připravuje novelizace zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, a projednává se nový zákon o veřejných zakázkách a koncesní zákon.
Čtenářům jsou jistě známy ony nedobrovolné dražby, kdy byl zpeněžován nemovitý majetek obcí, které se buď vlastní vinou nebo z neznalosti či nepochopením širších souvislostí v určitých obchodních případech a ve snaze pomoci své obci dostaly do svízelných situací, kdy majetek obce, která byla garantem podnikatelských záměrů různých subjektů, musel být zpeněžen v rámci nedobrovolné dražby, z jejíhož výtěžku pak byl uspokojován mnohdy jen částečně zástavní věřitel. Ano, mluvím o známé dražbě v Rokytnici nad Jizerou, která rozvířila na toto téma řadu diskusí v odborných kruzích. Připomínám jen, že tato obec plnila své závazky vůči České konsolidační agentuře ze zpeněžení svého majetku.
Podíváme-li se na tzv. Centrální adresu www.centralniadresa.cz - zjistíme, že obecní majetek je zpeněžován i v rámci dobrovolné dražby a v tom horším případě v rámci nedobrovolné dražby. Je pravdou, že sama obec může provádět veřejné dražby, kde toto právo některé obce poměrně hojně využívají. Je však i skutečností, že naše asociace je pravidelně obesílána oprávněnými stížnostmi, že ta či jiná obec-dražebník porušila zákon. Při bližším pohledu na tuto problematiku a i v rámci diskuzí s pracovníky obcí zjistíme, že ne všechny obce mají dostatečné teoretické znalosti a zkušenosti, nejsou vybaveny lidským a technickým potencionálem, který by byl schopen danou problematiku fundovaně administrativně zpracovat tak, aby se dostálo liteře zákona a výtěžek dražby byl pro obec největší. Proto se některé obce často obracejí, zejména při svém zájmu dobrovolně zpeněžit svůj majetek, na specialisty v tomto oboru, a to na dražebníky. Samozřejmě, že by si měly vybírat ty dražebníky, kteří prokázali v průběhu výkonu své činnosti dostatečnou erudici. V této oblasti nabízíme možnost doporučení certifikovaných dražebníků či supervizi výkonu dražební činnosti.
Česká asociace dražebníků - www.drazebnici.cz - vznikla v roce 2000 a soustřeďuje kolem sebe dražebníky s objemem draženého majetku více než 30 miliard Kč. V loňském roce pak zřídila samostatnou právnickou osobu - Český dražební institut, s.r.o., který jak pro dražebníky, tak i navrhovatele dražeb, či jiné subjekty, které provádí výkon kontroly, např. i pracovníky živnostenských úřadů, organizuje celou řadu školení, a to nejenom v oblasti dražeb. Český dražební institut, s.r.o. se po přijetí nového zákona o veřejných zakázkách (zák. č. 40/2004 Sb.) zaměřuje i na oblast veřejných investic, jako důležitého faktoru při správě obecního majetku.
Pravdou je, že jak správa obecního majetku v segmentu jeho zpeněžování transparentním způsobem, který vede k jeho maximálnímu zpeněžení – tj. dražbou (viz zák. č. 26/2000 Sb., zákon o veřejných dražbách, v aktuálním znění), tak i plnění role veřejného zadavatele při zadávání veřejných zakázek (viz zák. č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, v aktuálním znění) klade velké mj. i administrativní nároky na územní samosprávný celek. Není to jenom dokonalá znalost příslušné legislativy, ale zejména osvojení si praktických znalostí a důsledků použití tohoto zákona, například při plnění informačních povinností dražebníka či zadavatele veřejných zakázek zejména pak na Centrální adrese, na které musí být povinně zveřejněny údaje o veřejných dražbách a veřejných zakázkách.
Správcem Centrální adresy je Česká pošta, s.p., se kterou Česká asociace dražebníků spolupracuje od samého počátku její činnosti. To byl i důvod konání několika společných seminářů k problematice zadávání veřejných dražeb tak, aby poměrně komplikovaný proces zvládly i větší obce. Bohužel platný zákon o veřejných zakázkách nesplňuje požadavky příslušné direktivy EU, a proto v současné době je projednáván návrh nového zákona o veřejných zakázkách a koncesní zákon, které by měly platit od května příštího roku. Již dnes je zřejmé, že např. požadavek zavést standardizované postupy a formuláře požadované EU povede ke zcela jiným zadávacím procedurám, než jaké jsou požadovány platnou legislativou. A to je oblast, na kterou by se zvláště menší obce měly připravit a rozhodnout o strategii postupu v této oblasti. Buď využitím “svého práva” provádět “správu obecního majetku” osobně nebo touto funkcí pověřit vhodný subjekt. A tím nemyslíme nějakou poradenskou firmičku. Ale skutečně subjekt, který je schopen plnit až funkce tzv. centrálního zadavatele, jak je zakotveno v návrhu nového zákona o veřejných zakázkách a jak je obvyklé v “tradičních zemích” EU.
Česká asociace dražebníků
www.drazebnici.cz