Týdeník Veřejná správa


Příloha

Mgr. Michal Mazel,
ředitel odboru bezpečnostní politiky MV ČR

Vyhlášky, které umožní eliminovat prostituci

Vyšlo v čísle 40/2005

V souvislosti se zásadními společensko ekonomickými změnami po roce 1989 se bohužel objevily, v míře do té doby nevídané, některé negativní společenské jevy, mezi něž lze nepochybně zařadit nabízení, poskytování a využívání sexuálních služeb na veřejných prostranstvích na území některých obcí. Do doby ukončení legislativního procesu ve věci vládního návrhu zákona o regulaci prostituce, jehož gestorem je Ministerstvo vnitra, nedisponují orgány obcí na úseku ochrany veřejného pořádku odpovídajícími a účinnými právními nástroji k eliminaci aktivit souvisejících přímo či nepřímo s poskytováním sexuálních služeb. Za výjimku z výše uvedeného lze považovat ustanovení § 10 zákona o obcích, které těmto základním územně správním celkům umožňuje ukládat v samostatné působnosti formou obecně závazné vyhlášky povinnosti k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku.

V roce 2004 byly na webových a intranetových stránkách Ministerstva vnitra, respektive odboru dozoru a kontroly veřejné správy, pro případné využití obcí zveřejněny pod čísly 62 a 63 vzory obecně závazných vyhlášek obcí k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku při nabízení a poskytování sexuálních služeb na veřejných prostranstvích. Z praktických poznatků Policie ČR, orgánů obcí a zaměstnanců Ministerstva vnitra vyplývá, že vedle osob, které poskytují informace o nabídce sexuálních služeb (osob, které přímo sexuální služby nemusí poskytovat) formou uvedenou ve stávajících vzorech obecně závazných vyhlášek, nabízejí služby osoby, které je poskytují, například různými posunky a pohyby či odhalováním intimních částí těla. Podle názoru Ministerstva vnitra uvedené činnosti narušují veřejný pořádek v obci a jsou v rozporu s dobrými mravy ve smyslu § 10 zákona o obcích. Vzhledem k tomu, že obec je povinna pečovat o potřebu svých občanů mimo jiné v oblasti ochrany veřejného pořádku, je zcela na místě postihovat takové protiprávní jednání osob. Proto se jeví jako vhodné doplnit příslušná ustanovení vzorových obecně závazných vyhlášek tak, jak je uvedeno v návrhu Ministerstva vnitra. Ministerstvo vnitra dále zastává názor, že na využití sexuálních služeb na veřejném prostranství (§ 34 zákona o obcích) je nutno nahlížet stejně jako na poskytování těchto služeb. Využívání sexuálních služeb na těchto místech "zákazníky" z řad státních příslušníků České republiky i cizinců je proto nutno rovněž eliminovat a sankcionovat, protože se jedná o činnost, která je v rozporu minimálně s dobrými mravy a ve svých důsledcích může hrubě omezovat oprávněné zájmy všech řádných občanů obce včetně možnosti jejich volného a bezrizikového pohybu po některých částech území obce.

Níže uvedené doplnění vzorů není v rozporu s § 47 odst. 1 písm. c) zákona o přestupcích (“přestupku se dopustí ten, kdo ... vzbudí veřejné pohoršení, ...”) ani jej nedubluje. K tomu, aby předmětné ustanovení zákona o přestupcích mohlo být aplikováno na protiprávní jednání dotčených osob, je totiž nezbytné vzbuzení pohoršení, odpornosti, nelibosti většího počtu osob. Podle obecně závazných vyhlášek obcí vycházejících ze vzorů Ministerstva vnitra bude možno projednat i přestupek osoby, která na veřejném prostranství sexuální službu poskytuje, a osoby, která tuto službu využívá, bez toho, aniž by takové konání muselo naplnit skutkové znaky přestupku podle výše citovaného ustanovení zákona o přestupcích.