Příloha
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR ve spolupráci s agenturou CzechTourism podpoří domácí cestovní ruch komplexním projektem. Ten zahrnuje systematickou součinnost s kraji a souběžnou komunikační kampaň zacílenou na občany České republiky. Podle ministra pro místní rozvoj Radko Martínka je cílem tohoto rozsáhlého projektu rozšíření obchodního potenciálu v regionech a podpora zaměstnanosti v krajích prostřednictvím rozvoje cestovního ruchu. Doprovodná komunikační akce má za cíl zvýšit povědomí o výhodách tuzemského cestovního ruchu a prezentovat známé, ale především méně obvyklé turistické lokality na území ČR. Nejedná se o jednorázovou akci s billboardy, plakáty a s mediálními výstupy, ale o dlouhodobý proces v trvání tří až pěti let. Jde o skutečné nastavení systému, který v konečné fázi opravdu změní úroveň služeb v cestovním ruchu v České republice.
Tuzemskou dovolenou uskutečnilo v roce 2004 5,5 milionu občanů České republiky
Podle oficiálních statistik uskutečnili Češi v loňském roce 9 583 000 čtyř a vícedenních domácích a zahraničních cest, což je o 7 % méně, než v roce 2003. Z toho bylo 58 % cest domácích (5,5 milionu) a 42 % zahraničních. Poměr výdajů je ovšem opačný - 26,5 % ku 73,5 %. Průměrná cena dovolené v tuzemskou činila vloni 3 365 korun. Hlavními navštěvovanými regiony byly kraje Jihočeský, Královéhradecký a Liberecký. Nejméně pak kraj Ústecký. Za hlavní důvody pro domácí cesty byly označeny rekreace a sport, dále návštěvy příbuzných a známých. Mezi klady dovolené v České republice byly dotazovanými uváděny nižší ceny, atraktivní lokality známé i dosud nepoznané, dosažitelnost, blízkost, snadnost komunikace a pocit bezpečí. Jako zápory pak byly v průzkumu uváděny nekvalitní služby za vysoké ceny (například v lyžařských střediscích), omezené možnosti vyžití a nejisté počasí.
Koordinace s regiony
Pro podporu domácího cestovního ruchu připraví ministerstvo koncepci, která počítá s nastavením činností a procesů ve spolupráci s regiony. Právě ty samy určí priority, potřeby a způsoby řešení problematiky cestovního ruchu. “Očekáváme zde kooperaci s kraji a konkrétní řešení a optimální postupy pro další období,” konstatuje ministr pro místní rozvoj, Radko Martínek.
Klíčovým krokem ministerstva je podle jeho dalších slov vytvoření systému vzdělávání, který povede k podpoře růstu cestovního ruchu v České republice. Je to nutný předpoklad pro dobré využití infrastruktury a potenciálu regionů, jenž se bez služeb odpovídající kvality neobejde. “Plánujeme také přípravu dalšího programovacího období čerpání finančních prostředků z fondů EU zaměřených na budování nezbytné infrastruktury v regionech v součinnosti s regiony,” dodává ministr.
Prezentace prvních výsledků projektu a jejich společné zhodnocení proběhne na lednovém veletrhu Regiontour v Brně. Jeho součástí budou také konference a workshopy s cílem zvýšit znalosti a vyměnit zkušenosti, včetně konkrétních úspěšných modelů. Význam akce posílí v Brně také přítomnost velkých domácích touroperátorů orientujících se na domácí cestovní ruch a zahraničních touroperátorů zaměřujících se na ČR.
Spolupráce Ministerstva pro místní rozvoj České republiky s agenturou CzechTourism
Agentura CzechTourism připravila úvodní kampaň s hlavním mottem “Všude dobře, doma nejlíp”, která předcházela větší mediální akci “Rozhlédněte se doma”. Kampaň proběhla v srpnu a září 2005. Skládala se ze série článků a inzerátů, které prezentují Českou republiku jako atraktivní místo pro trávení dovolené nebo volného času. “Hlavním cílem je zvýšit zájem Čechů o cestování v naší zemi a postupně je seznamovat s regionálními nabídkami. Navazovat na ni bude již zmíněná medializace v rámci rozsáhlé kampaně, na které agentura CzechTourism spolupracuje s ministerstvem,” upřesňuje ředitel agentury CzechTourism, Rostislav Vondruška.
Významným projektem pro podporu domácího cestování je katalog “Kudy z nudy”, který na webových stránkách www.kudyznudy.cz zhlédl více než milion uživatelů. To svědčí o jejich zájmu o aktivity v zemi. “Na nás a novinářích je, abychom potenciálním cestovatelům poskytli informace o tom, co se v regionech děje, kde je něco zajímavého a zviditelnili místa méně známá,” dodává Vondruška.
Komunikační propagační akce
Součástí projektu je také komunikační kampaň, v jejíž první podzimní vlně bude využit seriál vizuálů "Rozhlédněte se doma". Vizuálům dominuje motiv rozhledny a turisty s dalekohledem. Vybrané charakteristické rozhledny doplňují malebné scenérie z různých ročních období i míst celé České republiky. Reklamní nosiče budou vybízet k návštěvě zajímavých domácích lokalit, ale současně propagovat portál www.kudyznudy.cz a doprovodné soutěže.
Hlavní podzimní soutěží pro občany ČR je akce s názvem “Podzim ve výškách”. Probíhá od 17. září do 30. října 2005. “Jejím cílem budou návštěvy vybraných rozhleden, při nichž soutěžící – jako důkaz návštěvy - vždy zapíše do soutěžního průkazu pětimístný kód umístěný na rozhledně. Následně vyplní všechny předepsané identifikační údaje a nejpozději do konce listopadu odešle soutěžní průkaz v obálce označené “ROZHLEDNY” na předem avizovanou adresu. Hlavním médiem soutěže jsou internetové stránky www.kudyznudy.cz, na kterých budou mít zájemci k dispozici kompletní výčet všech tzv. soutěžních rozhleden a přesný popis modelu soutěže,” upřesňuje ministr Martínek.
Druhou podzimní akcí je “Cesta na výsluní”. Tato soutěž je určena pro všechny obce na území ČR a jejím cílem je najít a upozornit na málo známá, ale zajímavá místa, vhodná pro strávení dovolené. Starostové obcí budou mít možnost do soutěže přihlásit “svoji obec”. Jediné, co bude potřeba učinit, je zaslat informace o možnostech strávení dovolené a aktuální fotografie oblasti. Hlavní cenou pro nejúspěšnější soutěžící bude speciální inzerce v tisku, lukrativní umístění na www.kudyznudy.cz a prezentace vítězů na setkání s novináři v rámci lednového veletrhu Regiontour.
Satelitní účet
Cestovní ruch má průřezový charakter a zasahuje do mnoha odvětví národní ekonomiky. Z tohoto důvodu je velice obtížné kvantifikovat celkový ekonomický přínos pro danou zemi. Některé oblasti ekonomiky jsou pro cestovní ruch sice charakteristické, ale poskytují produkty a služby nejenom účastníkům cestovního ruchu, kteří zase naopak spotřebovávají produkty a služby i z odvětví přímo nesouvisejících s cestovním ruchem. Z tohoto důvodu nelze ekonomický význam cestovního ruchu kvantifikovat přímo, ať už z podkladů národního účetnictví nebo jiných odvětvových statistik, ale je nutné přistoupit ke konstrukci tzv. satelitního účtu cestovního ruchu (TSA). Ten umožňuje zobrazení větších podrobností určité oblasti a zároveň vynechání nadbytečných informací. TSA umožňuje podrobnou analýzu poptávky a nabídky cestovního ruchu a zhodnocení celkového přínosu cestovního ruchu pro ekonomiku dané země. Na jeho přípravě spolupracují Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Český statistický úřad a Česká národní banka.