Téma
Kritéria místních Agend 21 umožní změřit kvalitu měst, obcí a regionů ve vybraných ohledech a mohou municipalitám pomoci k získání finančních zdrojů.
Rada vlády pro udržitelný rozvoj (RVUR) na počátku roku 2005 projednala sadu Kritérií pro posuzování kvality procesu místních Agend 21 (Kritéria MA21) a rozhodla, že do konce roku 2005 bude probíhat jejich testování v desítkách měst, obcí a regionů v České republice zapojených do MA21. Mezinárodní program místní Agenda 21 (MA21) poskytuje prostředí pro uplatňování udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni a je zaměřen na kvalitu veřejné správy měst, obcí a regionů. Hlavním cílem MA21 je zvyšování kvality života občanů při respektování principů udržitelného rozvoje. MA21 také sleduje, jak dobře komunikují municipality s veřejností a úroveň systému místního či regionálního strategického řízení. Zavádění sady Kritérií MA21 není samoúčelné. Města a obce, které dle jasně definovaných parametrů prokáží, že v praxi uplatňují MA21, budou moci tyto své aktivity dobře zúročit. Kritéria totiž mohou být využívána jako podpůrný prostředek pro žádosti o granty EU a o podporu z vybraných dotačních titulů jednotlivých resortů či krajů. Aktivní MA21 budou mít do budoucna větší šanci na tyto zdroje a dotace dosáhnout.
Národní síť Zdravých měst (NSZM) poskytuje svým členům, městům, obcím a regionům, široké spektrum nástrojů a informací, aby mohli výše zmíněných cílů dosáhnout. Ke zkvalitnění správy věcí veřejných přináší NSZM zejména příklady dobré praxe, které v současné době uspořádává do uceleného a přehledného systému na internetu. Zde budou nabízena úspěšná řešení problémů municipalit všem zájemcům. Dalším způsobem využití moderních informačních technologií je tzv. DataPlán NSZM, jenž slouží jako prostředí, ve kterém lze přehledně pracovat s veškerou strategickou dokumentací obcí a regionů. Mimo to NSZM nabízí certifikovaná školení pro pracovníky úřadů k problematice uplatňování udržitelného rozvoje na místní úrovni či ke kvalitě strategického plánování a řízení a zapojování veřejnosti. Všechny uvedené služby asociace slouží ke zkvalitňování procesů MA21 v ČR.
Testování Kritérií místní Agendy 21
Přesto, že v ČR existuje řada měst s vynikajícími výsledky v oblasti MA21, celkový stav na našem území není ve srovnání s vyspělými státy EU nijak lichotivý. Pro posílení zájmu měst, obcí, ale i regionů v ČR o nastartování či rozvoj MA21, realizuje NSZM, ve spolupráci a za finanční podpory Ministerstva životního prostředí ČR (MŽP) projekt s názvem “Testování Kritérií MA21 – pilotní ukázky v ČR”. Projekt umožní Kritéria MA21 ověřit v reálném prostředí měst a obcí a zpřístupní všem zájemcům další informace a konzultační pomoc. Jedním z jeho hlavních cílů je motivovat jednotlivé municipality k naplňování Databáze místních Agend 21 (Databáze MA21). Během září a října budou se stručnými informacemi písemně oslovena všechna města, která již aktivně naplňují MA21, oslovena bude ale i každá obec s pověřenou působností II. a III. stupně. Municipalitám, které se k testování přihlásí ve stanovené lhůtě bude poskytnuta Příručka pro mapování Kritérií MA21 a zároveň metodický a konzultační servis ze strany NSZM; jako motivace bude vyplacena i finanční odměna pro města a obce splňující vyšší kategorie MA21.
Databáze místních Agend 21
Města, obce a regiony, jež realizují MA21 se mohou přihlásit do zmíněné Databáze MA21, která představuje oficiální evidenci všech MA21 v České republice. Po registraci do databáze doloží municipalita veškeré související aktivity, které na místní úrovni probíhají. Databáze MA21 již existuje (pracovní verze viz: www.ma21.cz), je však třeba ji výrazným způsobem aktualizovat a přizpůsobit potřebám sledování sady Kritérií MA21. Databáze MA21 bude již na konci letošního léta naplňována prostřednictvím elektronického formuláře a nejpozději od října 2005 bude zpřístupněna všem zájemcům o mapování Kritérií MA21. Po naplnění bude obsahovat kromě základního přehledu také dokumentaci k aktivitám probíhajícím ve městech, obcích i regionech. Záznamy bude možné do Databáze MA21 vkládat a v případě změn je aktualizovat či upřesnit v průběhu celého roku. Ve stanoveném období bude provedena odborná kontrola, která ověří správnost uvedených dat a dalších údajů. Hlavním smyslem Databáze MA21 je tedy zpřehlednit způsob monitorování úrovně procesu MA21 v jednotlivých municipalitách a umožnit tak jejich transparentní zařazení do jednotlivých kategorií. Součástí informační podpory ze strany NSZM bude mimo jiné výše zmíněná příručka, která srozumitelným způsobem popíše způsob, jak databázi naplňovat a poskytne řadu užitečných informací o MA21. Co v praxi znamená a co přináší MA21 a rovněž jak pracovat s Databází MA21 bude tématem série metodických seminářů na podzim 2005, které se uskuteční na krajských úřadech v Jihlavě (3. 10.), Zlíně (5. 10.) a Plzni (19. 10.).
Kritéria MA21
A jak tedy sada Kritérií MA21 vypadá? Je členěna do čtyř hlavních kategorií kvality (“A” - “D”) a zahrnuje i startovací skupinu “Zájemci”. Každá z kategorií má svá vlastní kritéria a jasně měřitelné ukazatele, které hodnotí úroveň realizace MA21 v dané municipalitě. Aby mohla municipalita postoupit z jedné kategorie do druhé, je nutné splnit všechna kritéria příslušející té které kategorii. Sada 21 kritérií a jejich indikátorů vznikala v průběhu roku 2004 na půdě Pracovní skupiny pro MA21 při RVUR.
Kategorie “Zájemci”, jak již její název vypovídá, má především postihnout zájem obce, města či regionu o proces MA21 jako takový, aniž by docházelo k vytváření jakýchkoliv formálních struktur či procesů v rámci obce, města nebo regionu. Smyslem zařazení do této kategorie je být informován o tom, co MA21 vlastně obnáší a zpětně informovat o aktivitách, jež jsou součástí procesu MA21 v dané municipalitě. Rovněž jde o určitý startovací prostor, v němž se obce, města, regiony i místní aktéři seznamují jak s procesem MA21, tak s fungováním Databáze MA21 a mohou se na základě vlastní zkušenosti rozhodnout, zda postupovat do vyšších kategorií či nikoliv. Pokud municipalita projeví zájem o registraci do Databáze MA21, stanoví kontaktní osobu, kterou může být prakticky kdokoliv, a poskytuje pravidelně (minimálně jedenkrát ročně) informace o dění souvisejícím s MA21 prostřednictvím zde umístěného elektronického formuláře, splňuje všechna tři kritéria, jež jsou podmínkou pro zapsání do této nulté kategorie.
První řádná kategorie “D” již vyžaduje širší aktivity v rámci MA21 založené na principu partnerství a rovněž organizační strukturu ze strany obce, města či regionu. Municipalita v této kategorii by měla ustanovit koordinátora MA21, jehož hlavní úlohou je koordinace činností v rámci procesu MA21 a další propagace principů MA21 a udržitelného rozvoje obecně. Rovněž by měla jmenovat osobu, jež bude zastupovat volenou reprezentaci municipality. Tímto způsobem obec, město nebo region organizačně zajišťují postup MA21 v praxi. Musí však následovat naplňování MA21 skutečným obsahem, což s sebou přináší komunikační a manažerské postupy, jako je například aktivní zapojování veřejnosti do oblastí plánování, rozhodování a realizace významných opatření, jež se dotýkají života občanů nebo spolupráce s občanským a podnikatelským sektorem při jejich tvorbě. Zdravá města Kuřim či Mladá Boleslav, v současné době patřící do této kategorie, musejí také pravidelně prezentovat své aktivity v rámci MA21 na svých webových stránkách a v místních, regionálních anebo celostátních médiích. Naplnění všech kritérií stanovených pro tuto kategorii umožňuje dané municipalitě postoupit do vyšší kategorie “C”.
Kategorie “C” se od předchozí odlišuje zejména propracovanější organizační strukturou, hlubším politickým zastřešením a vyšší mírou participace obyvatel, jež celý proces MA21 zabezpečují. Její nedílnou součástí je ustanovení oficiálního orgánu samosprávy pro MA21 a schválení oficiálního dokumentu k MA21 v podobě deklarace, charty apod. Významným faktorem jsou rovněž pravidelná setkání na veřejném fóru udržitelného rozvoje nebo MA21, kde mají nejrůznější aktéři možnost diskutovat o veřejných záležitostech a problémech dané municipality. Je přitom velmi důležité, jakým způsobem se podaří propojit jednotlivé oblasti života v obci či městě a jejich představitele - politickou reprezentaci, místní podnikatele, veřejnost a další. Velmi dobré zkušenosti, jak zapojovat veřejnost do diskuse, mají například Zdravá města Kopřivnice, Chrudim nebo Hodonín.
Kromě již výše zmíněné informační a metodické podpory lze rovněž využít internetové stránky www.nszm.cz/ma21, kde jsou k dispozici nejaktuálnější informace nebo směřovat své dotazy na Ing. Petra Švece, ředitele NSZM (svec@nszm.cz). Další aktuality k MA21, Kritériím MA21 apod. poskytne Ing. Arch. Marie Petrová, zástupkyně MŽP ČR (marie_petrova@env.cz).Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 37/2005.
Antonín Tym
kancelář NSZM, www.nszm.cz
Co v praxi znamená a co přináší MA21 a rovněž jak pracovat s Databází MA21 bude tématem série metodických seminářů, které se uskuteční na krajských úřadech v následujících termínech a městech: 3. 10. Jihlava, 5. 10. Zlín a 19. 10. Plzeň. Národní síť Zdravých měst České republiky je v současné době jedinou municipální asociací v ČR, která systematicky podporuje hodnoty spojené s udržitelným rozvojem, zdravím a celkovou kvalitou života. Aktuálně sdružuje 63 členů s regionálním vlivem na 1110 měst a obcí s 2,4 milionu obyvatel (23 % populace ČR). Bližší informace na www.nszm.cz. Mezinárodní program místní Agenda 21 (MA21) poskytuje prostředí pro uplatňování udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni a je zaměřen na kvalitu veřejné správy měst, obcí a regionů. Více naleznete na www.nszm.cz/ma21. |