Týdeník Veřejná správa


Poradna

Obecní zřízení:
Lze vynutit požadované chování?

Vyšlo v čísle 35/2005

Může obec, popř. jiný subjekt (např. mikroregion apod.) omezit pohyb nebo zdržování se některých osob na ploše, která byla “revitalizována” mikroregionem a nyní slouží jako sportoviště?

 Petr Grunwald,
Malhostovice

Odpovídá:
Mgr. Jan Břeň

Vycházím z toho, že vlastníkem pozemku, na kterém se nachází sportoviště, i samotné sportoviště je ve vlastnictví obce. Obecně důvodem pro omezení obecného užívání sportoviště může být např. jeho ochrana, provádění jeho údržby či oprav, zabezpečení bezpečnosti osob nebo majetku či jeho užívání jiným subjektem (např. sportovním oddílem).

Obec může stanovit pravidla pohybu a pobytu osob na sportovišti např. formou tzv. provozního řádu. Provozní řád je specifickým druhem vnitřního předpisu, který stanovuje pravidla chování pro uživatele služeb poskytovaných veřejnosti. V daném případě poskytuje služby obec, která může mj. i regulovat pohyb osob na ploše, mající povahu veřejného prostranství. Nelze vyloučit, že regulace může spočívat mj. i v omezení pohybu takových osob, které v “předchozím” užívání sportoviště porušily stanovená pravidla.

Další možností je vydání obecně závazné vyhlášky podle § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona č. 313/2002 Sb., podle něhož obec v samostatné působnosti může tímto právním předpisem ukládat povinnosti k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku; zejména může stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase obecně závaznou vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejných prostranství v obci jsou takové činnosti zakázány. V souladu s § 10 písm. c) zákona o obcích může obec vydat obecně závaznou vyhlášku, kterou stanoví povinnosti sledující zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, ochranu životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně a užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti.

Při úpravě užívání určitých zařízení obce sloužících veřejnosti je však obecně třeba dbát na to, aby stanovená pravidla nebyla pro určitou skupinu osob diskriminující
či porušující princip rovnosti (např. paušální zákaz vstupu definovaného okruhu osob, který není odůvodněn povahou sportoviště). Obec by též však měla zvážit, zda právní regulace pohybu osob na příslušném sportovišti je skutečně nutná a rozumná a zda má k dispozici právní nástroje, jak vynutit požadované chování.