Kriminalistika čtvrtletník pro kriminalistickou teorii a praxi |
ročník XXXV2/2002 |
Začátkem roku 2002 byla v akademickém nakladatelství CERM vydána odborná publikace „Krádeže vozidel. Odhalování, vyšetřování a prevence“. Je to první česká monografie, která poskytuje ucelený pohled na problematiku krádeží vozidel, pojistných podvodů a jejich systémové řešení z pohledu činnosti kompetentních orgánů, informatiky a legislativy. Autorský kolektiv vedený Ing. Romanem Rakem, PhD., má mezinárodní složení a je tvořen předními odborníky na problematiku krádeží vozidel, ochrany a prevence. Publikace je napsána v rozsahu 252 stran, je detailně členěna do 22 kapitol a text je proložen velkou řadou obrazových ilustrací, obrázků a přehledných grafů.
Celkově je publikace napsána náročně, ale dostatečně srozumitelně tak, že ji může používat jak vysoce zasvěcený odborník, tak i začínající policista, student, expert nebo i zájemce o informační systémy a informatiku.První dojem z knihy je velmi sympatický, kniha má vkusnou obálku v jednotné řadě nakladatelství CERM, lákavé a přehledné obrázky a čtenář se rychle začte a knihu prolistuje. Na titulní straně knihy jsou znaky Policejní akademie ČR v Praze a Akadémie Policajného zboru SR v Bratislavě, autoři tím vyjadřují sounáležitost s oběma vysokými školami, na těchto akademiích vyučují. Autorský kolektiv si klade za cíl shromáždit poznatky o komplexním pojetí krádeží vozidel a teoreticky rozebrat vše, co s krádežemi souvisí, tj. odhalování, vyšetřování a prevenci. Recenzovaná práce zaplňuje mezeru na našem odborném knižním trhu, podobná kniha dosud nebyla publikována. Vozidel na našich silnicích stále přibývá a zákonitě se množí i jejich krádeže, význam boje proti krádežím vozidel prudce roste s explozí motorismu na straně jedné, a s potřebou počítačového zpracování informací o vozidlech na straně druhé.
Autorský kolektiv vedený Ing. Romanem Rakem, PhD., tvoří dalších 5 odborníků. Vedoucí autorského kolektivu Ing. Roman Rak, PhD., je zakladatel teoretického a praktického oboru identifikace vozidel. V autorském kolektivu je JUDr. Jan Chmelík, náměstek ředitele ÚKSV, který je znám svými pracemi v oblasti metodiky vyšetřování jednotlivých druhů trestných činů. Dalším členem autorského kolektivu je prof. JUDr. Ing. Viktor Porada, DrSc., přední český teoretik kriminalistiky, jenž podstatnou část svého profesního života zasvětil teorii kriminalistických stop a identifikace, jeho práce jsou známé nejen u nás, ale i v zahraničí. Dále JUDr. Vlastimil Pršal, vyšetřovatel policie a nyní přední specialista pojišťovny Allianz na vyšetřování a dokazování pojišťovacích podvodů. Zahraničním autorem je prof. Ing. Anton Tallo, CSc. vynikající teoretik, pedagog A PZ v Bratislavě, jenž se ve své pedagogické a vědecké činnosti zabývá otázkami mezinárodních aspektů krádeží vozidel a technickými prostředky a systémy policie. Posledním členem v autorském kolektivu je zástupce praxe, je jím pplk. Vladislav Vondrák, zástupce policejního ředitele v Pelhřimově, jenž svou nezdolnou houževnatostí a osobní odvahou při praktickém vyšetřování krádeží a podvodů vozidel podstatně přispěl k legislativnímu procesu, jehož výsledkem je ochrana identifikačních znaků vozidel, zakotvená v české legislativě.
Automobilové krádeže a podvody dnes tvoří podstatnou část majetkové trestné činnosti. Černý trh s automobily pro pachatele vynáší miliardové zisky. Pro majitele, pojišťovny a společnost stejně tak velké a bolestivé ztráty. Autoři v úvodu zdůrazňují, že je třeba této trestné činnosti čelit a preventivně ji (jako zhoubnou nemoc) odhalovat v samém počátku, je třeba ji nejprve dobře poznat, její podstatu, průběh i okolnosti, které napomáhají jejímu šíření.
Posuzovaná publikace rozebírá a popisuje komplexním způsobem problematiku silničních dopravních nehod, a to jak z teoretického pohledu, tak i praktické otázky vzniku, analýzy, dokumentace silniční dopravní nehody a znalecké činnosti při jejich řešení. V publikaci čtenář nalezne velké množství aktuálního faktografického materiálu o početním složení vozového parku osobních automobilů a počtu krádeží.
Recenzovaná kniha je velmi obsažná, je rozdělena kromě literatury a příloh do 22 základních kapitol a zahrnuje tyto tematické celky - Přehled o současném stavu krádeží vozidel, finančních podvodů s nimi spojených, Evidovaná a odcizená vozidla v Evropě v řeči čísel, Analýza složení odcizených vozidel v ČR v letech 1995 až 1997, Analýza odcizených vozidel v roce 1998 z pohledu územního členění ČR a času odcizení vozidla, Celostátní evidence vozidel, uživatelé a jejich obecné úkoly, Identifikace vozidla obecně a individuálně, Unikátní objektové identifikátory v informační a bezpečnostní praxi, Kontrolní číslice VIN a možnosti jejich praktického využití v informačních systémech, Evidence motorových a jejich přípojných vozidel, PATRMV, Zveřejněné pátrání po motorových vozidlech na internetu, Moderní informační trendy v prověřování vozidel, Jak lehce v ČR změnit identitu vozidla, Technické a informační možnosti odhalení změněné identity vozidla, Metodika vyšetřování krádeží motorových vozidel, Vyšetřování pojišťovacích podvodů.
Prvních pět kapitol je úvodních, autoři prezentují rešeršní studii, přehled o současném stavu problematiky a jasně formulují cíle, které chtějí dosáhnout. Cílem předkládané studie není nalezení jednoho zázračného řešení, absolutně eliminujícího krádeže vozidel. Kniha si klade za úkol dokázat rozsáhlost a komplexnost vybrané problematiky, odhalit souvislosti a zákonitá specifika mezi obecnými zásadami identifikace vozidel, informačními systémy a předpoklady pro úspěšné odhalování a prevenci trestné činnosti spojené s motorovými vozidly.
V šesté, sedmé a osmé kapitole je analyzována evidence vozidel a statistika jejich odcizení jak v Evropě, tak v ČR. Statistické přehledy jsou sestaveny do názorných tabulek a grafů, čtenář má tak možnost se velmi rychle orientovat o pravděpodobnosti a skutečném stavu krádeže v závislosti na roku a značce vozidla.
Logicky navazuje devátá kapitola, která popisuje celostátní evidence vozidel a strukturální, organizační a personální předpoklady pro využití výpočetní techniky při zpracování informací o vozidlech.
Desátá a jedenáctá kapitola pojednává o identifikaci vozidla obecně a následně i z pohledu individuální identifikace. Dvanáctá kapitola pak o unikátních objektových identifikátorech v informační a bezpečnostní praxi. Z pohledu obecné identifikace autoři rozlišují druhovou identifikaci, typovou identifikaci a individuální identifikaci. Toto dělení identifikace ze tří rovin je logicky zdůvodněné, mezi individuální identifikací a skupinovou příslušností vozidla je velmi široké rozpětí, a je tedy v praxi (ale i v teorii) žádoucí rozlišovat další selektivní hlediska identifikace. Osobně se domnívám (ve shodě s autory), že nastíněný problém identifikace objektu je aktuální i v jiných kriminalisticko-technických oborech (např. v trasologii, mechanoskopii, balistice apod.). Uvedené kapitoly jistě přivítají i ti čtenáři, kteří se zabývají jak identifikací objektovou, tak obecně systémovou.
Třináctá kapitola popisuje konstrukci číslice ve VIN, je zde rozebrána podstata současné identifikace vozidel pomocí mezinárodních norem pro VIN, jsou zde uvedeny předpoklady a požadavky pro počítačovou identifikaci a různé pohledy na identifikaci vozidel. Čtenář zde nalezne v přehledné podobě podstatu VIN a jeho složení. Uvedené poznatky mají praktický charakter, které přivítá a využije každý běžný uživatel motorového vozidla.
Čtrnáctá a patnáctá kapitola má vztah k evidenci motorových vozidel a dále k evidenci obyvatel, neboť tyto dvě evidence jsou spojité k pátrání po odcizených vozidlech.
Šestnáctá a sedmnáctá kapitola přibližuje čtenáři možnost zveřejňování pátrání po motorových vozidlech a moderní informační trendy vprověřování vozidel, např. Eucaris, PATRMV.
V osmnácté a devatenácté kapitole jsou popsány cesty pachatelů krádeží vozidel ke změně identity vozidla a možnosti jejich odhalení. Poznání těchto skutečností obohacuje informační množinu čtenáře o tom, jak postupují pachatelé krádeží vozidel. Popsaná problematika je velmi vhodně přiblížena i několika konkrétními případy, které se staly v ČR.
Dvacátá kapitola je věnována metodice vyšetřování krádeží a zvláštností vyšetřování krádeží motorových vozidel a následující a dvacátá první kapitola vyšetřování pojišťovacích podvodů. Obě metodiky respektují obecnou strukturu metodik zaužívanou v kriminalistice, tj. postupují od kriminalistické charakteristiky a způsobu páchání k podnětům k vyšetřování a typickým vyšetřovacím situacím, typickým stopám, počátečním úkonům a opatřením k vyšetřovacím verzím, předmětu a rozsahu vyšetřování, následným úkonům (výslech obviněného, poškozeného, svědka, domovní a osobní prohlídka, expertizy) a konkrétním zvláštnostem. Obsahově mají vynikající didaktickou úroveň, čtenář získá jasný a přesný přehled o jednotlivých krocích a úkonech v metodice vyšetřování a jsem přesvědčen o tom, že tyto dvě kapitoly budou jistě výbornou učební pomůckou jak pro studenty, tak pro policejní orgány.
Poslední dvacátá druhá kapitola obsahuje shrnutí a doporučení nezbytných systémových opatření pro podstatné snížení krádeží a podvodů v oblasti vozidel. Autoři akcentují nutnost systémového přístupu a jasné koncepce státní správy, poukazují na nedostatky a navrhují legislativní změny. V závěru je zdůrazněna myšlenka zahrnutí problematiky identifikace vozidel jako integrální součásti soudního inženýrství.
Publikace „Krádeže vozidel. Odhalování, vyšetřování a prevence“ tvoří komplexní pohled na identifikaci vozidel a ochranu před krádežemi a případně i metodiku vyšetřování krádeží vozidel. Monografie je zpracována na velmi dobré teoretické úrovni, přináší nové poznatky pro odhalování a vyšetřování krádeží vozidel. V knize je velmi vhodně zařazená obrazová dokumentace, jsou to jednak grafické statistické přehledy a jednak obrázky přibližující a objasňující teoretické pasáže knihy. Obrazová dokumentace je přehledná a srozumitelná jak laickému čtenáři, tak vzdělanému odborníkovi. Publikace je v tomto pojetí ojedinělým originálním dílem v domácí odborné literatuře. Jako taková je přínosná pro profesionály zabývající se vozidly z různých aspektů, jako jsou ministerští úředníci, policisté, kriminální a policejní radové, znalci, pracovníci pojišťoven, leasingových společností, analytici, projektanti a programátoři orientující se na automobilové informační systémy apod.
Publikace bude jistě využitelná ve velmi širokém spektru čtenářů a své uplatnění nalezne i jako studijní pomůcka pro studenty vysokých škol (VUT, PA ČR v Praze a A PZ v Bratislavě), zejména jako studijní literatura pro studenty Policejní akademie ČR v Praze, a to jak v bakalářské formě výuky, tak především v magisterském studijním programu pro výuku povinně volitelného předmětu Soudní inženýrství.
Recenzovanou publikaci doporučuji všem, kteří si chtějí rozšířit vědomosti a poznatky týkající se krádeží vozidel a boje s touto trestnou činností.