Kriminalistika čtvrtletník pro kriminalistickou teorii a praxi |
ročník XXXV3/2002 |
Dnem 14. 11. 2001 byl zřízen systém poskytování posttraumatické intervenční péče příslušníkům Policie ČR, kteří prožili traumatizující událost v souvislosti s plněním služebních úkolů. 1) Jedná se zatím o první vlaštovku v oblasti péče o zaměstnance Policie ČR a doufejme, že ne jedinou. To, zda se jedná o systém dobrý, nebo špatný, zda je, či není správně řízen, nelze samozřejmě v tomto okamžiku říci, ale čas a praxe nám určitě brzy na tyto otázky poskytnou odpověď. To, co však v tomto okamžiku udělat můžeme, je srovnat náš systém posttraumatické intervenční péče s některým ze systémů, které fungují v zahraničí.
Každý policista, který se v souvislosti s plněním služebních úkolů stal účastníkem traumatizující události. O intervenci však může požádat také nadřízený pracovníka, pokud se domnívá, že tato intervence je pro daného pracovníka nezbytná. Z toho vyplývá, že pracovník je v tomto případě „zřejmě“ povinen posttraumatickou intervenční péči přijmout. Otázka zní, jaká je efektivita povinně poskytované péče.
Tým je tvořen vyškolenými policisty, zaměstnanci policie a mimoresortními externími poradci (např. duchovními). Týmy jsou zřízeny v rámci jednotlivých správ krajů, v rámci Správy hl. města Prahy a v rámci Policejního prezidia. Koordinaci týmu zajišťuje „koordinátor“, který je jmenován policejním prezidentem na návrh oddělení psychologie a sociologie personálního odboru MV. Toto oddělení také metodicky řídí a odborně připravuje členy intervenčních týmů. Další členy týmu vybírá koordinátor.
Ráda bych se věnovala některým programům, které jsou v rámci zaměstnaneckého servisu poskytovány pracovníkům FBI. Oddělení péče o zaměstnance poskytuje servis jak přímo pracovníkům FBI, tak jejich nejbližším rodinným příslušníkům. V současné době jsou realizovány čtyři základní programy na pomoc zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům. Jedná se o:
ZAP je program poskytující pracovníkům FBI krátké poradenství v případě osobních problémů, které nepříznivě ovlivňují jejich pracovní výkon. Poradenství je poskytováno také rodinným příslušníkům, kteří jsou vystaveni stresu v souvislosti s výkonem služebních povinností některého člena rodiny pracujícího pro FBI. V rámci ZAP jsou také organizovány různé speciální tréninky pro pracovníky oddělení zaměstnanecké péče, pro supervizory a manažery.
Program je realizován oblastními agenty FBI a profesionály v oblasti psychologie. Do programu ZAP je zapojeno okolo 300 poradců, každé oddělení FBI má jednoho koordinátora ZAP, který je držitelem certifikátu pro danou oblast poskytovaných služeb (poradenství, trénink) nebo má patřičné vzdělání. Všichni realizátoři programu ZAP jsou trénováni v poskytování poradenství v oblastech jako např. sebevražda, deprese, násilí na pracovišti, krizová intervence, řízení stresu, sdělování nepříjemných zpráv, účinky jednotlivých léků, finanční poradenství, trauma, závislosti... Od roku 1998 jsou do tohoto programu zapojeni na plný úvazek také kliničtí psychologové a psychiatři. 2)
Zaměstnanec FBI nebo kterýkoliv rodinný příslušník může o pomoc požádat přímo některého z pracovníků programu ZAP. Do daného programu může být pracovník FBI doporučen také svým supervizorem, a to zejména v okamžiku problémů s výkonností. Program ZAP je však dobrovolný a pracovník se musí sám rozhodnout, zda této pomoci využije, či nikoliv.
Pro FBI pracuje více než 100 dobrovolných kaplanů, každé oddělení zaměstnanecké péče spolupracuje cca se dvěma kaplany. Ti mají zcela volný přístup k pracovníkům FBI i na jejich pracoviště. Většinou poskytují pomoc při různých katastrofách (bombový útok, přírodní katastrofy...), při osobních traumatech (smrt, sebevražda, vážná zranění), ale poskytují také běžnou duchovní péči, pomoc při řešení rodinných problémů, problémů se závislostmi...
Aby agenti FBI přežili krizové události, jsou k tomu speciálně školeni, mají zbraň a neprůstřelnou vestu. Program „Stress management (dále jen SM) je však učí konstruktivně zpracovat emoce, které jsou důsledkem takové krizové události.
V roce 1995 byly v rámci programu SM zřízeny oblastní týmy, v nichž pracuje cca 100 lidí. Pracovníci týmu (pracovníci ředitelství FBI, kaplani, policejní psychologové) jsou speciálně proškoleni v oblasti stress managementu. Tým pracuje na incedentech jako např.: smrt nebo vážné zranění zaměstnance nebo jeho rodinného příslušníka, přírodní katastrofy, smrt oběti trestného činu...
Během pracovní kariéry snad každý agent FBI zažije nejméně jednu stresovou situaci, která je pro něj emocionálně náročná (např. střelba ze zbraně). Řada lidí, kteří se účastnili střelby (např. na osobu na útěku), popisují různé problémy, např. s percepcí (zúžené vidění, neslyšení výstřelu), s pohybem (zpomalený, nekoordinovaný) nebo nevěří, že vůbec vystřelili.
Podpůrný peer program (dále jen PPP) vychází z předpokladu, že nejlépe nám může pomoci člověk, který prožil podobný problém (situaci) jako my. PPP je realizován jako čtyřdenní postraumatický seminář, určený jak agentům FBI, tak jejich rodinným příslušníkům. Jeho cílem je setkání lidí s podobnou traumatickou zkušeností (což umožňuje uvědomit si, že se jedná o zcela normální reakci na nenormální situaci) a učení se dovednostem potřebným pro zvládání podobné situace v budoucnu.
Jak vyplývá ze srovnání, zaměstnanecký servis v zahraničí je přece jen o krok dále. Toto zjištění není však důvodem k pesimismu nebo pocitům méněcennosti, ale naopak může být dobrým povzbuzením pro ty, kteří chtějí a mají pravomoc zlepšit současný systém péče o zaměstnance.
Kvalitní zaměstnanecký servis je v současné době spíše snem zaměstnanců nežli každodenní realitou. Přesto se v podmínkách Policie ČR již objevují první vlaštovky. Jedná se zejména o postkrizovou intervenční péči. Pohled do zahraničí nám může pomoci nastartovat let dalších vlaštovek v oblasti péče o zaměstnance.
Quality welfare services for employees are more of a dream than everyday reality at present. Still, some care for employees has already been attempted - especially in terms of post-crisis relief. Inspiration from abroad could help open other areas of care for employees.
Ein Kvalitätsservice für die Angestellten ist in der gegenwärtigen Zeit eher ein Angestelltentraum als eine alltägliche Realität. In den Bedingungen der Polizei merkt man trotzdem die ersten Schwalben. Es handelt sich besonders um die Interventionsfürsorge in der Postkrise. Ein Blick ins Ausland kann uns helfen den Flug weiterer Schwalben im Bereich der Angestelltenfürsorge zu starten.
1) částka 157, část I., č. 129.
2) http://www.prponline.net/Work/EAP/Artickles/the_fbi_eap_an_advanced_law_enforcement_model.htm