Kriminalistika
 čtvrtletník pro kriminalistickou teorii a praxi
ročník XXXIII 4/2000

RECENZE

Silniční dopravní nehoda v policejní teorii a praxi
(Porada, V. a kol.: Silniční dopravní nehoda v policejní teorii a praxi. Linde, Praha 2000, 378 stran, ISBN 80-7201-212-6.)

Pplk. doc. PhDr. Jiří Straus, CSc., Policejní akademie ČR, Praha

V březnu 2000 byla vydána v nakladatelství Linde vysokoškolská publikace Porada, V. a kol.: Silniční dopravní nehoda v policejní teorii a praxi. Autorský kolektiv vedený profesorem Poradou má mezinárodní punc a tvoří jej přední odborníci z ČR a SR. I když je publikace poměrně rozsáhlá (o 378 stranách), první dojem je velmi sympatický, kniha má vkusnou obálku, lákavé a přehledné obrázky, čtenář se rychle začte nebo knihu prolistuje. Autorský kolektiv si klade za cíl celistvým a komplexním pojetím seznámit čtenáře se silniční dopravní nehodou a teoreticky rozebrat vše, co s dopravní nehodou souvisí.

Práce zaplňuje mezeru na našem odborném knižním trhu, podobná kniha dosud nebyla publikována. Provoz na silnicích vzrůstá a dopravní situace se komplikuje. Zákonitě přibývá silničních dopravních nehod. Počet osobních automobilů se v roce 2000 přiblížil 3,5 milionu a všech vozidel 6 milionům, dopravních nehod na silnicích bylo např. v roce 1998 přes 210 000, v důsledku dopravních nehod se zvyšuje počet usmrcených osob a celková hmotná škoda. Uvedená čísla jednoznačně zdůvodňují potřebu vydání publikace.

Práce popisuje a rozebírá komplexním způsobem problematiku silničních dopravních nehod, a to jak z teoretického pohledu, tak i z hlediska praktických otázek vzniku, analýzy a dokumentace silničních dopravních nehod a znalecké činnosti při jejich řešení. Kniha je rozdělena kromě literatury a příloh do 11 základních kapitol a zahrnuje tyto tematické celky: globální statistické údaje o nehodovosti, vybrané základní pojmy a definice z oblasti silniční dopravy, identifikace vozidel, mechanika pohybu motorových vozidel a analýzy střetu vozidel, psychologie vzniku silničních dopravních nehod, teoretické, ale i praktické otázky silničních dopravních nehod a metodika jejich odhalování a vyšetřování, současný stav dokumentace dopravních nehod a znalecká činnost při jejich řešení. K textu je připojena rozsáhlá příloha, kde jsou vybrané právní normy a rozsáhlý seznam literatury.

Problematika silničních dopravních nehod byla a bude stále více a více aktuální. Jak roste počet dopravních vozidel, logicky vzrůstá i počet dopravních nehod. Vyšetřování dopravních nehod se stává stále více specializovanou záležitostí a s rozvojem nových metod a prostředků je potřeba mít k dispozici kvalitní teoretické zázemí. Publikace se snaží přiblížit čtenáři nové dokumentační a expertizní metody a pojímá dopravní nehody v celém svém komplexu.

V prvních dvou kapitolách vycházejí autoři ze základních pojmů a přibližují globální statistické informace o registrovaných vozidlech a dopravních nehodách v ČR. Uvádějí na přehledné grafice aktuální počty vozidel a řidičů v období posledních deseti let a přinášejí i určitý filozofický pohled na stoupající počty vozidel a rostoucí nehodovost.

Ve třetí kapitole jsou definovány základní pojmy a terminologie, s nimiž v dalším textu autoři pracují. Tento přístup působí velmi sympaticky a předchází tak případným nedorozuměním v následných teoretických úvahách a tvrzeních.

Ve čtvrté kapitole je rozebrána podstata současné identifikace vozidel pomocí mezinárodních norem pro VIN, jsou zde uvedeny předpoklady a požadavky pro počítačovou identifikaci a různé pohledy na identifikaci vozidel. Čtenář zde nalezne v přehledné podobě podstatu VIN a jeho složení. Uvedené poznatky mají praktický charakter, které přivítá a využije každý běžný uživatel motorového vozidla.

Pátá kapitola má teoretický charakter a je v ní objasněna mechanika pohybu motorového vozidla. Tato kapitola má především vysvětlující charakter a nelze ji v publikaci tohoto druhu opomenout. Autoři formou středoškolské matematiky a fyziky dostatečně přesně a srozumitelně přibližují všechny podstatné mechanické faktory, které hrají relevantní roli při vzniku dopravní nehody. Jsou zde uvedeny základní vzorce pro výpočet dynamiky pohybu vozidel, tabulkové hodnoty koeficientů tření a základní grafy související s dynamikou pohybu vozidel při vzniku dopravní nehody. Význam této kapitoly spatřuji především v tom, že rozvíjí teoretický základ silničních dopravních nehod. Kapitola je určena především těm čtenářům, kteří mají jistý vztah k technickým a matematickým vědám a chtějí poznat podstatu kinematiky a dynamiky střetu vozidel.

Šestá kapitola je věnována psychologickým aspektům vzniku silniční dopravní nehody. Autoři jasně prezentují, že řidič je lidská bytost, podléhající psychologickým procesům, a tedy za vznikem dopravní nehody je nutné vidět člověka. Zabývají se zde problematikou hraničních limitů vnímání, otázkou pozornosti, vůle, aktuální psychikou řidiče a strukturou osobnosti. Podle mého názoru je zařazení psychologických hledisek na řidiče jako účastníka dopravní nehody velmi vhodné, neboť na dopravní nehodě se podílejí i reakční schopnosti jedince a jeho limitní možnosti reakce organismu. Psychologický aspekt dokresluje celou problematiku dopravních nehod o důležitý lidský prvek.

V sedmé kapitole se konkrétně pojednává o silniční dopravní nehodě, její charakteristice, klasifikaci, příčinách a následcích. Rozebírají se zde velmi podrobně příčiny a průběh silniční dopravní nehody. Klasifikace jejich průběhu a způsobu utajování má podstatný význam při tvorbě jednotlivých metodik vyšetřování podle způsobu spáchání, průběhu a utajování v případě, že jde o trestný čin. Autoři vhodně orientují pozornost na problematiku kriminalistické charakteristiky dopravních nehod jako trestného činu a rozebírají je z jednotlivých aspektů (způsoby páchání, nejčastější způsoby utajování trestného činu dopravní nehody atd.). Na tyto kriminalistické charakteristiky navazují právní kvalifikací silničních dopravních nehod. Pozornost věnují i přestupkům.

Osmá kapitola rozebírá vyšetřování silničních dopravních nehod; tato kapitola je poměrně obsáhlá (s. 129 - 217). Metodika odhalování a vyšetřování silničních dopravních nehod přísně respektuje obecné znaky metodiky vyšetřování a autoři logicky postupují od kriminalistické charakteristiky přes způsoby spáchání trestného činu, osobnost pachatele, jeho jednotlivých rysů, vyšetřovací situace, rozsah dokazování, předmět vyšetřování až po podněty o silničních dopravních nehodách. Přehledně jsou zde popsány a klasifikovány typické stopy, které lze s největší pravděpodobností očekávat u silničních dopravních nehodá. Autoři konkretizují ohledání jak místa činu, tak i dopravních prostředků, následně i zajištění účastníků dopravní nehody.

Značná pozornost je věnována prvotním a neodkladným bezpečnostním opatřením, která jsou koordinována v rámci integrovaného záchranného systému (hasičské záchranné sbory, zdravotnická záchranná služba, orgány Policie ČR a Letecká záchranná služba). Kromě ohledání místa silniční dopravní nehody jsou uvedeny všechny prvotní vyšetřovací úkony, jako je např. ohledání dopravních prostředků, lékařské prohlídky zraněných, pronásledování účastníka, otázka ovlivnění účastníků nehody alkoholem atd.

Metodika vyšetřování dopravních nehod je zakončena zvláštnostmi výslechu účastníků dopravních nehod, požadování vysvětlení a rozsahem, zaměřením a taktikou dalších vyšetřovacích úkonů. Uvedené taktické postupy jsou konkretizovány a uvedeny ve velmi přehledné podobě. V druhé části osmé kapitoly jsou v přehledu konkretizovány pojmy malá dopravní nehoda a její řešení, vyřizování a zvláštní případy dopravních nehod. Zajímavá je část věnovaná řešení dopravních nehod osob podléhajících vojenské kázeňské pravomoci (příslušníků Policie ČR, BIS, Vězeňské služby a vojáků).

Devátá kapitola je věnována analýze silniční nehody. Jsou zde uvedeny nejčastější problémy, které vyžadují účast znalce. V rozboru silničních dopravních nehod je silně akcentován systémový přístup, rozbor problému na jednotlivé prvky, naznačení vazeb systému a jsou rozebrány matice stop.

Desátá kapitola je věnována dokumentaci silničních dopravních nehod. Zcela logicky vycházejí autoři z klasických dokumentačních metod a navazují současnými špičkovými metodami, zejména využitím DMU. Dokumentace místa dopravní nehody obsahuje protokol o nehodě v silničním provozu, fotografickou dokumentaci a topografickou dokumentaci. Podrobně přibližují teoretický základ a umožňují čtenáři vytvořit si představu o možnostech těchto metod. Čtenář se dozví vše podstatné o tom, co uvedené metody "umějí" a jaké informace je znalec schopen získat. Vhodně je v této kapitole akcentována metoda DMU, je zde srozumitelně popsán postup, výhody a nevýhody systému DMU.

V jedenácté kapitole jsou obsáhle rozebrány možnosti znalecké činnosti při řešení silničních dopravních nehod. Autoři obecně pojednávají o postavení znalců v trestním řízení, zákonných důvodech znaleckého zkoumání a přibírání znalců, osnově znaleckého posudku. Podrobně rozebírají jednotlivé znalecké expertizy, které přicházejí v úvahu při řešení silničních dopravních nehod, a v závěru jsou rozebrány možnosti aplikace výpočetní techniky. Jako nejznámější, nejvíce propracované a odzkoušené pro praktickou aplikaci jsou prezentovány programy EVU-DOS, PC-CRASH, WINKOL, ANALYSR-PRO a program KOLIZE.

Publikace tvoří komplexní ucelený pohled na řešení silničních dopravních nehod. Je zpracována na velmi dobré teoretické úrovni, přináší nové poznatky pro vyšetřování silničních dopravních nehod. V knize je vhodně zařazena obrazová dokumentace: jednak grafické statistické přehledy, jednak obrázky přibližující a objasňující teoretické pasáže knihy, např. mechanika pohybu motorového vozidla, analýza dějů v čase a prostoru, druhy střetů vozidel, topografická dokumentace místa dopravní nehody, DMU.

Kniha bude jistě využitelná v širokém spektru čtenářů: využijí ji nejen soudní znalci, inženýři, vyšetřovatelé silničních dopravních nehod, ale své uplatnění nalezne i jako studijní pomůcka pro studenty vysokých škol (VUT, PA ČR). Publikace bude plně využita jako základní studijní pramen pro výuku povinně volitelného předmětu "Soudní inženýrství" v připravovaném magisterském studiu na Policejní akademii ČR v Praze.

Autoři publikace jsou zkušení pedagogové a erudovaní odborníci a tyto kvality se zákonitě promítají do obsahové i formální stránky publikace. Je vhodně uspořádána, respektuje didaktická hlediska a přináší nové poznatky v řešení silničních dopravních nehod v policejní teorii a praxi. Knihu doporučuji všem, kteří chtějí získat rádce a pomocníka ve složitých situacích na silnicích, které přináší život.

OBSAH / CONTENTS / INHALT

Copyright © 2001 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |