Kriminalistika čtvrtletník pro kriminalistickou teorii a praxi |
ročník XXXIII 2/2000 |
Ve dnech 15. - 17. září 1999 se uskutečnila v prostorách Policejní akademie ČR v Praze mezinárodní vědecká konference na téma „Vysokoškolské vzdělávání policistů pro 21. století“. Konferenci uspořádala a organizovala Policejní akademie ČR v souvislosti se svými rozvojovými záměry.
V návaznosti na přípravu magisterského studia řeší Policejní akademie komplexní otázky dalšího zkvalitňování a optimalizace přípravy policistů. K těmto krokům vede vedení školy potřeba, podle jeho názoru shodná se situací i v dalších zemích, zabezpečit funkční postupy pro nezbytné zvyšování úrovně vysokoškolské přípravy policistů, managementu policie, resp. dalších složek bezpečnostních služeb. Naplňování této potřeby vychází jednak z proměn policejních činností v souvislosti s růstem kriminality, organizovaného zločinu, jednak ze sbližujících se záměrů vyplývajících ze shodného přístupu k obranným zájmům evropských zemí a členství v NATO, ale i z rozšiřující se vzájemné spolupráce v řadě oblastí v rámci evropských struktur a realizačních postupů evropské integrace.
Policejní akademie ČR přistoupila k organizaci tohoto setkání rovněž s cílem prohloubit dosavadní spolupráci evropských institucí z oblasti vysokoškolského vzdělávání policistů a vytvořit podmínky pro stálý dialog a výměnu zkušenosti partnerských vysokých škol. Potřeba srovnání vysokoškolské přípravy policistů a systematického sledování vývoje trendů v této oblasti v kooperaci se zahraničím se jeví jako vysoce aktuální.
Konference byla obsahově vymezena následujícími okruhy:
Konference se zúčastnili přední odborníci z Litvy, Polska, Spolkové republiky Německo a České republiky.
Na závěr konference, jako shrnutí myšlenek, námětů a doporučení, které zazněly v jejím průběhu, přijali účastníci komuniké, jehož text mj. obsahuje:
„Účastníci konference posoudili nejrůznější otázky vzdělávání policistů a bez ohledu na stávající systém policejního vzdělávání v jednotlivých zemích se shodli v tom, že vzhledem k proměnám policejní profese a zvýšení náročnosti je nezbytné, aby střední a vyšší management měl úplné vysokoškolské vzdělání. S ohledem na nárůst významu preventivní a poradenské složky v policejní profesi zdůraznili rovněž sociální rozměr policejní kvalifikace.
Účastníci konference se také shodli v tom, že moderní policejní vzdělávání musí překračovat rámec resortního pojetí vysokoškolské přípravy a musí být postaveno na úroveň univerzitního vzdělávání včetně možnosti postgraduálním studiem získat hodnost PhD.
Dosavadní trendy vývoje v řadě zemí vedou k ustanovení samostatných policejních vysokých škol, převážně magisterského typu, fungujících v rámci systému státního vysokého školství.
V souvislosti s rozvíjením vysokoškolského vzdělávání policistů si účastníci konference uvědomují potřebu ofenzivního rozvíjení konstituujících se bezpečnostních věd jako základny existence a fungování specializované policejní vysoké školy. Zdůrazňují i význam další spolupráce formou řešení společných vědeckovýzkumných úkolů, vzdělávacích aktivit i vědeckých konferencí.“
Péčí Vydavatelství Policejní akademie ČR byl koncem roku 1999 vydán sborník, v němž se zájemci o tuto problematiku mohou seznámit s 36 zajímavými příspěvky přednesenými na konferenci a s jejím závěrečným komuniké.1)
1) Plecitý, V. - Stojaspalová, M. (ed.): Vysokoškolské vzdělávání policistů pro 21. století. Sborník. Policejní akademie České republiky, Praha 1999, 278 stran, ISBN 80-7251-022-3.