Lexikon evropského práva

Evropská ústava

Formy sekundárního práva

  • Nelegislativní akty

Typickými nelegislativními (správními) akty jsou nařízení a rozhodnutí. Evropské nařízení je nelegislativní akt s obecnou působností určený k provádění legislativních aktů a některých ustanovení Ústavy. Může být buď závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech, nebo být závazné pro každý členský stát, kterému je určeno, pokud jde o výsledek, jehož má být dosaženo, přičemž volba formy a prostředků pro dosažení výsledku se ponechává vnitrostátním orgánům. Evropské rozhodnutí je nelegislativní akt, který je závazný v celém rozsahu. Pokud jsou v něm uvedeni ti, jimž je určeno, je závazné pouze pro ně. Evropská nařízení a rozhodnutí přijímá Rada nebo Komise. Evropská rada a Evropská centrální banka přijímají nelegislativní akty ve zvláštních případech uvedených v Ústavě.

Evropskými zákony a evropskými rámcovými zákony lze na Komisi přenést pravomoc přijímat evropská nařízení v přenesené pravomoci, kterými se podrobněji doplňují ustanovení primárních předpisů, popřípadě se pozměňují některé prvky zákona či rámcového zákona, které nejsou podstatné.

Evropské zákony a rámcové zákony výslovně vymezí cíle, obsah, rozsah a dobu trvání přenesení pravomoci. Evropské zákony a rámcové zákony mohou dvojím způsobem uzpůsobit podmínky pro přenesení pravomoci. Za prvé může být stanoveno, že Evropský parlament nebo Rada mají pravomoc rozhodnout o zrušení přenesení pravomoci. Dále lze určit podmínku, že evropské nařízení v přenesené pravomoci může vstoupit v platnost pouze tehdy, nevysloví-li ve lhůtě stanovené evropským zákonem nebo rámcovým zákonem Evropský parlament nebo Rada žádné námitky.

Jsou-li pro provedení právně závazných aktů Unie nezbytné jednotné podmínky, svěří tyto akty prováděcí pravomoci Komisi nebo ve zvláštních, náležitě odůvodněných případech Radě. Přitom evropský zákon předem stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí. Prováděcí akty Unie mají formu evropských prováděcích nařízení nebo evropských prováděcích rozhodnutí.

Doc. JUDr. Richard Pomahač, CSc., Právnická fakulta Univerzity Karlovy

Další informace [nápis]
Číslo 20/2005
Časopis Veřejná správa č. 20/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail