Konzultace |
Rozdíl je mezi působností obce a působností orgánů obce
Pojem obec a obecní úřad jsou někdy směšovány i v zákonech. Nelze je však používat jako synonyma.
Obec není totéž co
obecní policie
zastupitelstvo obce, rada obce, starosta obce
obecní úřad.
Obecní úřad neznamená totéž co
obec
orgán vykonávající státní správu.
Celá působnost obce se nekryje s působností žádného jejího orgánu. Na nejmenších obcích bez rady obce, bez úřednického aparátu a bez obecní policie může starosta nejmenší obce představovat obecní úřad a radu obce v jedné osobě, ale přesto starosta nerovná se obec. Nenahrazuje zastupitelstvo obce, jehož je jedním z členů, nerozhoduje sám o záležitostech, které jsou vyhrazeny zastupitelstvu obce, ani sám nevydává právní předpisy obce. Obec jako nositel práv a povinností neboli právnická osoba je účastníkem ve správním řízení, které vede obecní úřad (prostřednictvím zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu) buď na základě zákona nebo na základě veřejnoprávní smlouvy, kterou mezi sebou uzavřely obce.
Územní působnost obce nemusí být totožná se správním obvodem obecního úřadu
Obec vykonává samostatnou působnost
pro svou obec,
může spolupracovat při plnění společných úkolů a při realizaci společných zájmů s dalšími obcemi, pokud o tom jejich zastupitelstva rozhodnou.
Zastupitelstvo jedné obce však nemůže rozhodovat o záležitostech druhé obce. Podle nového správního řádu budou obce moci uzavírat veřejnoprávní smlouvy k plnění úkolů v samostatné působnosti, jestliže to stanoví zvláštní zákon.
Přenesenou působnost vykonává
rada obce, která vydává nařízení pouze pro svůj územní obvod.
rada obce s rozšířenou působností pro všechny obce v celém jejím správním obvodu.
Rada obce s rozšířenou působností je složená z členů zastupitelstva své obce. V některých zákonech je ale zmocněna k tomu, že může stanovit povinnosti pro občany jiných obcí, např. je zmocněna k vydání nařízení, kterým vymezí úseky silnic, které se v zimě neudržují, v celém správním obvodu obce s rozšířenou působností.
Obecní úřad jedné obce může vykonávat působnost obecního úřadu za druhou obec, jedná-li se o výkon státní správy.
Obecní úřady obcí s pověřeným obecním úřadem, stavební úřady a matriční úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností určené zvláštními zákony vykonávají státní správu ve správních obvodech stanovených zákonem i pro jiné obce ze zákona.
Obecní úřad jedné obce může zabezpečovat na základě zákona pro jinou obec určitý úsek státní správy, dohodnou-li se na tom obce mezi sebou a uzavřou-li veřejnoprávní smlouvu.
Rozdíl je mezi státní správou vykonávanou obcí a výkonem státní správy obecním úřadem
Obec vykonává státní správu
prostřednictvím obecního úřadu
prostřednictvím dalších svých orgánů.
Dle čl. 105 Ústavy je možno svěřit zákonem kterémukoliv orgánu obce výkon státní správy. Vydání nařízení svěřil jeden zákon radě, druhý obecnímu úřadu.
Dle zákona o obcích orgány obce vykonávají přenesenou působnost svěřenou jim
zákonem o obcích. V případě vydání nařízení tak činí výhradně rada obce,
na základě zákona o obcích, tj. veřejnoprávní smlouvou
nebo jiným zákonem. Např. dle některých zákonů některá nařízení vydává obecní úřad.
Orgán obce vykonávající státní správu není pouze obecní úřad. Zvláštní orgán obce zřízený starostou na základě zvláštního zákona, např. povodňová komise složená z členů jmenovaných starostou, nebo komise rady, které starosta svěří výkon přenesené působnosti, nemá nic společného s obecním úřadem složeným ze zaměstnanců do úřadu zařazených. Státní správu při vydávání nařízení obce vykonává rovněž rada obce a dokonce zastupitelstvo obce v obcích bez rady. Členové rady volení z členů zastupitelstva hlasují o tom, zda, kdy a jak bude obec vykonávat státní správu. Zákon o obcích vyhradil vydávání nařízení radě obce bez možnosti svěřit je obecnímu úřadu.
Obecní úřad má svou působnost vymezenou zákonem jako každý jiný orgán obce, nevykonává státní správu z vlastní vůle a už vůbec ne z vůle zastupitelstva obce, rady obce či krajského úřadu nebo ministerstva.
Působnost obce a působnost obecního úřadu při vydávání nařízení obce.
Dle zákona o obcích může vydávat nařízení obec na základě zákona a v jeho mezích, je-li k tomu zákonem zmocněna. Vydání nařízení je tímto zákonem vyhrazeno radě.
Dle zákona o obcích nelze radou obce svěřit obecnímu úřadu vydávání nařízení.
Dle některých zákonů, např. dle zákona o rostlinolékařské péči nebo zákoně o ochraně ovzduší nebo dle lesního zákona je obecní úřad, případně obecní úřad obce s rozšířenou působností (s povinně odborně vzdělávanými úředníky), zmocněný k vydání nařízení v některých jiných zákonech.
Zmocnění pro obecní úřad v některých zákonech je v rozporu se zmocněním pro radu obce v zákoně o obcích. Alternativou nařízení obce možná bude opatření obecné povahy, něco mezi právním předpisem a správním rozhodnutím. Podle nového správního řádu je bude moci na základě zvláštního zákona vydávat obecní úřad pro příslušný správní obvod, tedy i obecní úřad s rozšířenou působností, a stanoví v nich rozsah povinností stanovených zákonem a v jeho mezích. Jejich splnění bude možno exekučně vymáhat, pokud bude vydáno rozhodnutí, kterým se prohlásí existence povinnosti a jmenovité uvedení povinných osob. Dalším řešením by možná bylo, kdyby vydání nařízení nebylo vyhrazeno radě obce a rada obce je mohla svěřit obecnímu úřadu.
Obecní úřad vykonává také samostatnou působnost obce
Obec má právo na samosprávu. O záležitostech
vyhrazených zastupitelstvu rozhoduje výhradně zastupitelstvo obce,
vyhrazených radě rozhoduje výhradně rada
nevyhrazených radě rozhoduje zastupitelstvo obce, pokud si to vyhradí, jinak rada obce.
Obecní úřad vykonává samostatnou působnost pouze tehdy
jestliže mu to uloží zastupitelstvo obce při správě záležitostí, které jsou mu vyhrazeny zákonem a které si zastupitelstvo vyhradilo a nejsou zákonem vyhrazeny radě obce.
jestliže mu to uloží rada obce při správě záležitostí, které jsou vyhrazeny radě a záležitostí, které nejsou vyhrazeny radě ani zastupitelstvu obce a které si nevyhradilo zastupitelstvo obce a patří proto radě.
Obecní úřad může rozhodovat
ve věcech, které jsou vyhrazeny radě obce a rada obce je obecnímu úřadu může svěřit a
v ostatních věcech, které nejsou vyhrazeny radě obce, které si nevyhradí zastupitelstvo obce a rada obce je může svěřit obecnímu úřadu.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 8/2005.