Informace |
V roce 2003 vstoupil v platnost zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění a integrovaném registru znečišťování (zákon o integrované prevenci). Zákon má za cíl kromě implementace směrnice Evropské komise o integrované prevenci (96/61/EC) zřídit integrovaný registr znečišťování životního prostředí. Ten je koncipován jako veřejně přístupný informační systém veřejné správy, součást Jednotného informačního systému o životním prostředí (JISŽP).
Důvodů pro budování integrovaného registru znečišťování je mnoho. Stát potřebuje relevantní a věrohodná data o znečištění životního prostředí. Tvorbou veřejně přístupného informačního systému o životním prostředí se Česká republika řadí mezi země, které plní závazky vyplývající z ratifikace Aarhuské úmluvy o přístupu veřejnosti k informacím a podpisu Protokolu o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR). Protokol v úvodních ustanoveních zmiňuje, že registry úniků a přenosů znečišťujících látek představují důležitý mechanismus pro zvyšování odpovědnosti podniků, omezování znečištění a podporu udržitelného rozvoje. Implementace Aarhuské úmluvy přinese zvýšení požadavků veřejnosti na kvalitu a dostupnost informací o životním prostředí.
Data z IRZ budou také sloužit ke splnění povinnosti České republiky jako členského státu Evropské unie ohlašovat údaje o znečištění do Evropského registru znečištění (European Pollutant Emission Register - EPER) a následně do Evropského registru úniků a přenosů znečišťujících látek (European Pollutant Release and Transfer Register - E-PRTR).
Pro sféru povinných osob má fungování integrovaného registru znečišťování rovněž značné přínosy. Vede zejména k hledání úspor ve výrobách, případně k nahrazování některých látek méně škodlivými. Vzhledem k zavádění úspornějších technologií může vést i ke zvyšování konkurenceschopnosti. V neposlední řadě je díky ustanovením zákona o integrované prevenci možné dosáhnout snížení administrativní zátěže ohlašovatelů a zefektivnění toku ohlašovaných dat mezi ohlašovatelem a subjekty státní správy.
Legislativa vztahující se k IRZ
Integrovaný registr znečišťování zakládá zákon o integrované prevenci (Hlava III zákona). Legislativním aktem, který problematiku integrovaného registru znečišťování upravuje, je nařízení vlády č. 368/2003 Sb. o integrovaném registru znečišťování. Zákon o integrované prevenci definuje základní pojmy (integrovaný registr znečišťování životního prostředí, uživatel registrované látky), zřizuje IRZ, vymezuje ohlašovací povinnosti a ukládá vést evidenci údajů nezbytných pro splnění ohlašovací povinnosti. Zákon se zaměřuje i na způsob zveřejňování údajů z IRZ. Nařízení vlády č. 368/2003 Sb. o integrovaném registru znečišťování stanovuje: seznam ohlašovaných látek a jejich hmotnostní prahy, způsob zjišťování a vyhodnocování ohlašovaných látek, způsob a formu ohlašování do registru, některá opatření k zajištění jednoty informačního systému v oblasti životního prostředí.
Uživatel registrované látky
IRZ obsahuje hlášení od tzv. uživatelů registrované látky. Uživatelem registrované látky je podle zákona o integrované prevenci (§ 2 písm. 1) provozovatel zařízení, jakož i jiná právnická osoba nebo fyzická osoba, která provozuje technickou nebo technologickou jednotku, v níž je zpracovávána nebo produkována látka evidovaná v integrovaném registru znečišťování. Pojem uživatel registrované látky je širším pojmem než provozovatel IPPC zařízení. Ohlašovací povinnost do IRZ bude tedy muset splnit každý, z jehož zařízení jsou vypouštěny do vody, ovzduší, půdy či ve formě přenosů (odpadní vody a odpady) některé z látek uvedených v nařízení vlády č. 368/2003 Sb.
Bližší informace naleznete v týdeníku Veřejná správa č. 43/2004 nebo je poskytne odbor posuzování vlivů na životní prostředí a IPPC Ministerstva životního prostředí.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 8/2005.
Ing. Marie Svojítková
marie_svojitkova@env.cz
Ing. Jan Maršák jan_marsak@env.cz