Konzultace

JUDr. Petr Kolman,
právník, učitel na PF MU v Brně

Vybrané právní aspekty provozování sauny

ilustrační fotoNepředpokládám, že by náš časopis ve větší míře četli majitelé a provozovatelé veřejně přístupných saun, nicméně řada čtenářů Veřejné správy zdraví blahodárné zařízení jistě navštěvuje, jak lze soudit z několika podnětů adresovaných autorovi s požadavkem právního ozřejmění provozu sauny. Účelem textu je tedy přiblížit, jaké zákonné standardy máme od provozovatelů očekávat. Zdůrazněme, že smyslem právní úpravy na úseku saun není omezování či znesnadňování podnikání v tomto oboru, ale ochrana veřejného zdraví. Zde je důležité zdůraznit, že následující právem stanovené podmínky se vztahují jak na činnost provozovanou za účelem dosažení zisku (tedy na podnikání, které tvoří přirozeně většinu), tak i na případnou neziskovou činnost, provozovanou například “spolkem nadšenců” či humanitárním občanským sdružením. Ještě než se dostaneme k vlastní stávající právní úpravě, dovolím si pro vyšší informační komplexnost článku uvést, že pojem sauny není v našem právním řádu zase až tak novým a můžeme se s ním setkat i v předpisech, kde bychom jej třeba na první pohled ani nečekali. Například socialistický předpis (Vyhláška Federálního min. zemědělství a výživy č.24/1986 Sb.) o fondu kulturních a sociálních potřeb jednotného zemědělského družstva v § 9 stanoví, že v oblasti tělovýchovy a sportu může družstvo přispívat členům družstva a jejich rodinným příslušníkům na náklady na placené tělovýchovné služby organizované družstvem, například mimo jiné také saunu (1). Stejně tak na sauny pamatovala i Vyhláška č.21/1986 Sb. federálního ministerstva financí, ministerstva financí České socialistické republiky, ministerstva financí Slovenské socialistické republiky a Ústřední rady odborů ze dne 11. března 1986 o fondu kulturních a sociálních potřeb.

Ze záplavy dnešních českých právních předpisů je pro naši problematiku stěžejní relativně nová letošní vyhláška ministerstva zdravotnictví č.135/2004 Sb. ze dne 17. března 2004 (tedy podzákonný právní předpis), kterou se stanoví hygienické požadavky na koupaliště, sauny a hygienické limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch. Ministerstvo vydalo vyhlášku na základě zákonného zmocnění k provedení zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.

V předmětné vyhlášce jsou mimo jiné upraveny hygienické limity ukazatelů jakosti vody v umělých koupalištích a v saunách a hygienické požadavky na jejich vybavení, čištění, úklid a dezinfekci, a rovněž hygienické požadavky na úpravu, obměňování a recirkulaci vody v bazénech umělých koupališť a saun. Závazným způsobem se také stanoví hygienické požadavky na prostorové a konstrukční vybavení umělých koupališť a saun a na jejich mikroklimatické podmínky. Vyhláška definuje tzv. bazén sauny. Z právního hlediska se jím rozumí nádrž se studenou vodou určená k ochlazování návštěvníků sauny.

Prohřívárna sauny

Právem jsou stanoveny legální parametry prohřívárny sauny, které je nutné dodržet. Prostor prohřívárny na jednu osobu musí být nejméně dva krychlové metry. Světlá výška prohřívárny musí být nejméně 210 centimetrů. Prohřívána musí být dobře tepelně izolována, s parotěsnou zábranou. Vlastnosti použitých materiálů v prohřívárně se nesmějí vlivem tepla a vlhkosti měnit. Stěny i strop prohřívárny musí být obloženy materiálem dobře absorbujícím teplo a vlhkost, nejlépe kvalitním vyschlým dřevem na povrchu obroušeném, bez smolných ložisek a suků. Dveře jsou z průhledného materiálu nebo se zaskleným okénkem, s dřevěným madlem z obou stran. Pozor, musí se vždy otvírat ven, a to bez použití zámkové sklapky. Dveře musí spolehlivě umožnit východ z prohřívárny. Vyhláška klade i jasné požadavky na použité dřevo, jelikož žádné dřevo v prohřívárně nesmí být impregnováno, napuštěno nebo nalakováno, s výjimkou venkovní plochy dveří a stěn.

Jaké jsou předepsané požadavky na pryčny? Prohřívárna musí být vybavena alespoň dvěma stupni dřevěných pryčen o šířce nejméně 0,5 metru, přičemž nejvyšší stupeň musí být umístěn alespoň 120 centimetrů od stropu. Na osobu dle kapacity prohřívárny se počítá s jedním metrem délky plošiny. Sedací plochy musí být zhotoveny z latí přišroubovaných zespodu nebo se zapuštěnými a zakolíkovanými hlavami šroubů. Jednotlivé díly plošin musí být vyjímatelné, o maximální hmotnosti patnáct kilogramů. Z důvodu bezpečnosti nesmí být v prohřívárně žádné kovové předměty nebo součástky, se kterými by mohla saunující se osoba přijít do styku. Podlaha musí být z dobře omyvatelných materiálů s protiskluzovou úpravou a vyspádována k podlahové vpusti. Podlahová vpusť se musí umístit mimo prostor prohřívárny, u saunových dveří se nezhotovuje práh nebo se pod ním ponechává volný prostor, aby bylo umožněno odtékání vody z prohřívárny při jejím úklidu.

Saunové topidlo musí být zajištěno proti náhodnému dotyku saunujících se osob. Přenos nadměrného sálavého tepla do prostoru musí být omezen konstrukcí topidla nebo vhodnými kryty. U topidel na pevná či plynná paliva se do prostoru prohřívárny umisťuje pouze tepelný výměník. Kouřovod a související zařízení musí být umístěny mimo prostor prohřívárny. Nesmí se zapomínat ani na větrání a osvětlení, prohřívárna musí být dostatečně větratelná, s možností regulace. Taktéž musí být dostatečně osvětlena a opatřena nouzovým osvětlením. Osvětlovací tělesa musí být umístěna tak, aby nedošlo k ohrožení saunujících se osob.

Ochlazovna sauny

Může být zřízena vnější nebo vnitřní ochlazovna, možno i obě současně. Vnitřní ochlazovnu tvoří ochlazovací sprcha, případně v kombinaci s ochlazovacím bazénkem s minimální vyhláškou předepsanou hloubkou padesát centimetrů. Velikost vodní plochy ochlazovacího bazénku musí být minimálně 0,5 m² na jedno místo v prohřívárně. Bazének a sprchovací zařízení jsou umístěny uvnitř objektu, v blízkosti prohřívárny. Stěny a dno bazénku musí být opatřeny dobře omyvatelným povrchem. Povrch musí být hladký a nepórovitý s protiskluzovou úpravou dna. Bazének musí být ve výši hladiny vody opatřen přepadem, s výpustí přes sifonový uzávěr do kanalizace nebo do úpravny bazénové vody. Během provozu bazénku musí být voda trvale přiváděna ke dnu a odtékat přepadem.

Dno musí mít spád k výpustnímu otvoru. Vstup do bazénku musí být opatřen schůdky se zábradlím či vstupním žebříkem s madly. Podlaha v okolí bazénku musí mít, z důvodu předcházení úrazům, protiskluzovou úpravu se spádem k podlahovým vpustím.

Voda v bazénku musí odpovídat požadavkům stanoveným pro bazénovou vodu v umělých koupalištích a musí plnit ochlazovací efekt. Chemický a mikrobiologický rozbor vody se provádí jednou za měsíc. Chemické vyšetření s výjimkou stanovení obsahu volného chloru u bazénů vybavených dezinfekčním zařízením není nutné provádět v případě bazénů, v nichž je voda neustále a úměrně návštěvnosti denně obměňována pitnou vodou (minimálně třicet litrů na jednoho návštěvníka sauny) a které jsou denně čištěny a nově naplňovány.

Voda v bazénku může recirkulovat jen za předpokladu jejího stálého chlorování a průběžné obměny vody v množství minimálně třiceti litrů ředící vody na návštěvníka a den. Koncentrace volného chloru musí být udržována v rozmezí 0,3 až 0,5 mg/litr vody a denně řádným způsobem kontrolována. V případě, že je ochlazovací bazén vybaven recirkulační úpravnou vody, vztahují se na jeho provoz ustanovení jako na plavecké bazény.

Vnější ochlazovnu tvoří venkovní prostor pro ochlazování těla vodou nebo vzduchem spojený s ostatními prostorami sauny. Velikost vnější ochlazovny musí činit minimálně 2 m² na jedno místo v prohřívárně; je vybavena lavicemi. Tyto musí dle vyhlášky být z hladkého, snadno omyvatelného materiálu a v případě zřízení bazénku ve vnější ochlazovně musí bazének odpovídat požadavkům této vyhlášky. Pozor, pro zimní období je nutné zajistit přístupovou komunikaci k bazénku proti namrzání, nebo jinak zabezpečit proti úrazu způsobenému uklouznutím.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 8/2005.

Poznámky:

  1. Sauna se zde dostala do stejného právního postavení jako například plavání, rekreační rehabilitace, lyžařské vleky, aerobik nebo redukční cvičení



Další informace [nápis]
Číslo 8/2005
Časopis Veřejná správa č. 8/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail