Konzultace

Eva Šromová

Rozdíly mezi obcí a obecním úřadem

Rozdíl je mezi působností obce a působností orgánů obce

Pojem obec a obecní úřad jsou někdy směšovány i v zákonech. Nelze je však používat jako synonyma.

Obec není totéž co

Obecní úřad neznamená totéž co

Celá působnost obce se nekryje s působností žádného jejího orgánu. Na nejmenších obcích bez rady obce, bez úřednického aparátu a bez obecní policie může starosta nejmenší obce představovat obecní úřad a radu obce v jedné osobě, ale přesto starosta nerovná se obec. Nenahrazuje zastupitelstvo obce, jehož je jedním z členů, nerozhoduje sám o záležitostech, které jsou vyhrazeny zastupitelstvu obce, ani sám nevydává právní předpisy obce. Obec jako nositel práv a povinností neboli právnická osoba je účastníkem ve správním řízení, které vede obecní úřad (prostřednictvím zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu) buď na základě zákona nebo na základě veřejnoprávní smlouvy, kterou mezi sebou uzavřely obce.

Územní působnost obce nemusí být totožná se správním obvodem obecního úřadu

Obec vykonává samostatnou působnost

Zastupitelstvo jedné obce však nemůže rozhodovat o záležitostech druhé obce. Podle nového správního řádu budou obce moci uzavírat veřejnoprávní smlouvy k plnění úkolů v samostatné působnosti, jestliže to stanoví zvláštní zákon.

Přenesenou působnost vykonává

Rada obce s rozšířenou působností je složená z členů zastupitelstva své obce. V některých zákonech je ale zmocněna k tomu, že může stanovit povinnosti pro občany jiných obcí, např. je zmocněna k vydání nařízení, kterým vymezí úseky silnic, které se v zimě neudržují, v celém správním obvodu obce s rozšířenou působností.

Obecní úřad jedné obce může vykonávat působnost obecního úřadu za druhou obec, jedná-li se o výkon státní správy.

Rozdíl je mezi státní správou vykonávanou obcí a výkonem státní správy obecním úřadem

Obec vykonává státní správu

Orgán obce vykonávající státní správu není pouze obecní úřad. Zvláštní orgán obce zřízený starostou na základě zvláštního zákona, např. povodňová komise složená z členů jmenovaných starostou, nebo komise rady, které starosta svěří výkon přenesené působnosti, nemá nic společného s obecním úřadem složeným ze zaměstnanců do úřadu zařazených. Státní správu při vydávání nařízení obce vykonává rovněž rada obce a dokonce zastupitelstvo obce v obcích bez rady. Členové rady volení z členů zastupitelstva hlasují o tom, zda, kdy a jak bude obec vykonávat státní správu. Zákon o obcích vyhradil vydávání nařízení radě obce bez možnosti svěřit je obecnímu úřadu.

Obecní úřad má svou působnost vymezenou zákonem jako každý jiný orgán obce, nevykonává státní správu z vlastní vůle a už vůbec ne z vůle zastupitelstva obce, rady obce či krajského úřadu nebo ministerstva.

Působnost obce a působnost obecního úřadu při vydávání nařízení obce.

Zmocnění pro obecní úřad v některých zákonech je v rozporu se zmocněním pro radu obce v zákoně o obcích. Alternativou nařízení obce možná bude opatření obecné povahy, něco mezi právním předpisem a správním rozhodnutím. Podle nového správního řádu je bude moci na základě zvláštního zákona vydávat obecní úřad pro příslušný správní obvod, tedy i obecní úřad s rozšířenou působností, a stanoví v nich rozsah povinností stanovených zákonem a v jeho mezích. Jejich splnění bude možno exekučně vymáhat, pokud bude vydáno rozhodnutí, kterým se prohlásí existence povinnosti a jmenovité uvedení povinných osob. Dalším řešením by možná bylo, kdyby vydání nařízení nebylo vyhrazeno radě obce a rada obce je mohla svěřit obecnímu úřadu.

Obecní úřad vykonává také samostatnou působnost obce

Obec má právo na samosprávu. O záležitostech

Obecní úřad vykonává samostatnou působnost pouze tehdy

Obecní úřad může rozhodovat

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 8/2005.

Další informace [nápis]
Číslo 8/2005
Časopis Veřejná správa č. 8/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail