Rozhovor

Pavlem Zářeckým,
náměstkem ministra vnitra
pro legislativu

Důležitou roli hraje kontinuita právních předpisů

Pavel Zářecký

Jaké hlavní legislativní návrhy připravuje ministerstvo vnitra na rok 2005?

Ministrem vnitra byl podepsán plán legislativních úkolů na první pololetí roku 2005, který sestává ze dvou částí. Nejprve jsou uvedeny právní normy, které jsou součástí legislativního plánu vlády: nové zákony, novelizace stávajících zákonů a nařízení vlády. Ve druhé části plánu jsou zahrnuty prováděcí právní předpisy, které jsou v kompetenci ministerstva vnitra. Legislativní program se soustřeďuje na první pololetí. Praxe ukazuje, že četnost legislativních návrhů předkládaných do Poslanecké sněmovny se s blížícím koncem mandátu této sněmovny zvyšuje, a proto je zapotřebí legislativní aktivitu orientovat do prvního pololetí letošního roku.

Ve zmiňovaném legislativním plánu nejsou obsaženy zákony, které vládě již byly předloženy, ale jejichž projednávání z různých důvodů nebylo dokončeno. Příkladem může být zákon o správním trestání, který je velice podrobně probírán Legislativní radou a jehož vazba na trestní zákon a zejména zákon o trestní odpovědnosti právnických osob, který poslanecká sněmovna nepřijala, je velice úzké.

Přijímané zákony i prováděcí předpisy jsou významně ovlivněny právem Evropských společenství. Klasickým příkladem je zákon o azylu, který byl novelizován již několikrát a patří mezi velmi živá témata, zpracovávaná v Evropských společenstvích.

Příkladem běžných novel, které jsou vyvolány nedostatky ve stávající právní úpravě nebo jsou důsledkem toho, že byla změněna právní úprava v jiné oblasti právního řádu a je třeba zajistit patřičnou návaznost na jiné zákony, jsou zákony o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze.

V legislativním plánu ministerstva je také zákon, o němž se delší dobu diskutuje na různých úrovních. Mám tím na mysli zákon o regulaci prostituce, který bude nepochybně provázet živá debata na úrovni vlády i v Parlamentu. Navíc jde o úpravu, která vyžaduje výpověď mezinárodní Úmluvy o potlačování a obchodu s lidmi a využívání druhých osob z roku 1949, kterou podepsalo Československo v roce 1951. Očekávání, která jsou se zákonem spojena , spočívají ve větší účinnosti této právní úpravy než je úprava dosavadní. Žádný zákonodárce si ovšem nemůže klást za úkol problematiku prostituce beze zbytku vyřešit zákonem. Naším cílem není prostituci zakázat nebo ji vyloučit, chceme ji pouze regulovat a zejména působit ve směru zamezení dalších negativních důsledků živnosti, která je stará jako lidstvo samo. Očekávání vyvolaná efektem plynoucím z přijetí tohoto zákona jsou v parlamentu i u veřejnosti značně vysoká, ale také rozporná. Žádný zákon ještě sám o sobě žádný problém nevyřešil. Podobně je tomu také u dalších problematických jevů jakými je například šíření a užívání drog.

Další normou, která původně měla mít daleko širší rozsah a kladla si ambiciózní cíl sjednotit všechny zákonné volební úpravy a odstranit rozpory, které v jednotlivých úpravách existovaly, byl volební kodex. V jeho prospěch svědčí argumenty jednotnosti, přehlednosti a komplexnosti, proti nim stojí argument namítající rozsáhlost takové úpravy a s tím spojené nebezpečí, že jakákoli sebemenší technická úprava automaticky znamená sahat do celého kodexu a znovu otevírat možnosti zásadních úprav. Nakonec se dospělo k rozhodnutí novelizovat pouze zákon o volbách do Poslanecké sněmovny. Nicméně jakýkoli zásah do volebního zákonodárství, byť i jen technický, je vždy podrobně sledován zejména v předvolebním období.

Důsledkem normotvorby Evropské unie je novela zákona o cestovních dokladech.

Dalším velice citlivým a důležitým zejména pro Ministerstvo vnitra je zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníku bezpečnostních sborů. Jeho účinnost byla odložena a v rámci legislativního procesu připravujeme jeho novelu. Komplikace spočívá v tom, že nejde jen o policisty a hasiče v působnosti ministerstva vnitra, ale také o pracovníky činné v gesci ministerstev spravedlnosti, financí a dalších částí státní správy, takže dosažení jednotného pohledu závisí na široké shodě různých subjektů.

Jaký je stav projednávání novel zákonů o obcích a o krajích?

Tyto zákony patřily do soustavy zákonů, jimiž se realizovala reforma veřejné správy. Dá se tedy říci, že je dolaďujeme na základě získaných zkušeností z praxe. Pokoušíme se odstranit zejména některé technické chyby, které vyšly najevo během aplikace zákonů. Příprava je již v pokročilém stádiu, nabytí účinnosti se předpokládá od 1. března 2006, novely musí být v paragrafovém znění předloženy vládě do konce prvního pololetí letošního roku.

Mezi novely očekávané kraji a obcemi patří ovšem také změna zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 8/2005.

Vladimír Heger

Pavel Zářecký (JUDr., CSc.), 1940, náměstek ministra vnitra od roku 1998, dříve také náměstek pro civilně správní úsek, náměstek Úřadu pro legislativu a veřejnou správu a náměstek ministra spravedlnosti, člen Legislativní rady vlády. Přednášky na Právnické fakultě UK a na Policejní akademii, rozsáhlá publikační činnost doma i v zahraničí.

Další informace [nápis]
Číslo 8/2005
Časopis Veřejná správa č. 8/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail