Kvalita ve veřejné správě

Vážení čtenáři,

stejně jako v předchozím roce se i letos budete setkávat s rubrikou kvalita ve veřejné správě, ve které přineseme informace o aktivitách podnikaných v této oblasti.

Dnešní díl rekapituluje roční existenci rubriky, přináší recenzi na aktuální publikaci o metodě benchmarking určené institucím veřejné správy a informuje o celostátní soutěži “Cena kvality”, do které se můžete přihlásit i vy. Podrobněji v příspěvku Hany Janišové.

Pracovní skupina pro kvalitu ve veřejném sektoru

Ohlédnutí

Ve druhé polovině minulého roku se uskutečnilo několik významných konferencí kvality.

15. – 17. 9. 2004, Rotterdam - 3. konference kvality ve veřejné správě (www.3qconference.org),

9. – 10. 11. 2004, Praha – Mezinárodní konference kvality konaná v rámci evropského týdne kvality (www.npj.cz),

1. – 2. 12. 2004, Bratislava - 2. Národní konference kvality Slovenské republiky (www.skk.sk),

8. – 9. 12. 2004, Ostrava - 1. česká národní konference kvality ve veřejné správě s mezinárodní účastí (www.vcvscr.cz).

Rubriku připravila a na Vaše podněty a příspěvky se těší

Mgr. MARTINA JALOVECKÁ

člen Pracovní skupiny pro kvalitu ve veřejném sektoru

jalovecka.martina@vlada.cz

Cena kvality v sociální péči
Konečně budou oceněni

Brát své povolání, byť nelehké a ne právě špičkově placené, jako životní poslání není jednoduché. V sociální péči pracuje přesto celá řada lidí, kteří svou práci právě takto chápou.

Pomáhají svým klientům s ochotou, láskou a často i s celoživotním odevzdáním. Nejlepšími hodnotiteli jejich práce jsou obyvatelé ústavů sociální péče a domovů důchodců. Jejich spokojený úsměv často dokáže kompenzovat nevelký plat i nedostatečné ocenění veřejnosti. Je však nejvyšší čas, dát i těmto skvělým lidem vyniknout. Redakce časopisu Sociální péče ve spolupráci s Radou Vlády pro jakost, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Výborem pro sociální politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny parlamentu ČR, Výborem pro zdravotnictví a sociální politiku Senátu parlamentu ČR a sociálními odbory krajských úřadů proto vyhlásila celostátní soutěž “Cena kvality v sociální péči”.

Tato cena bude každoročně udělována těm jednotlivcům a institucím, kteří dokáží pro své klienty vytvářet příjemné prostředí, stabilní zázemí a pocit opravdového domova. Pro ty, kteří svým přístupem k práci potvrzují, že kvalita je především v profesionalitě a osobním přístupu.

Hlavní soutěžní kategorie

Předání cen se uskuteční v polovině dubna v Praze na finálovém galavečeru “Den pro sociální péči”, kam budou pozvány všechny nominované instituce, týmy i jednotlivci. Večeru bude předcházet přijetí vítězů soutěže na Pražském hradě nebo v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Více o ceně kvality se můžete dozvědět v posledním čísle časopisu Sociální péče roku 2004 a na telefonním čísle 542 128 108.

Nominovat soutěžící můžete i vy!

Mgr. Hana Janišová, šéfredaktorka časopisu Sociální péče

Kolektiv autorů pod vedením doc. Ing. Jana Širokého, CSc.
Vydalo Ministerstvo vnitra ČR, úsek veřejné správy, odbor modernizace veřejné správy

RECENZE
Benchmarking ve veřejné správě

Publikace zevrubně představuje jednu z metod řízení kvality. Benchmarking není nová metoda, má své prvotní využití v soukromém sektoru a je stále častěji využívána i ve veřejném sektoru. Publikace přehledně seznamuje čtenáře se základními pojmy, vysvětluje podstatu benchmarkingu a popisuje praktické zkušenosti s využitím metody benchmarkingu v ČR v rámci dvou pilotních projektů. Projekt Cena a výkon se týkal svozu a likvidace komunálního odpadu, ve kterém se vybraná statutární města pokusila hodnotit pomocí metody benchmarkingu tuto oblast služeb. Zkušenosti z realizovaného projektu využíval i další pilotní projekt Benchmarking v oblasti rozšířené působnosti obcí 3.typu realizovaný ve spolupráci se Vzdělávacím centrem pro veřejnou správu ČR, se statutárním městem Ostrava a s podporou Ministerstva vnitra ČR, Svazu měst a obcí a Sdružením tajemníků měst a obcí ČR. Uvedená kapitola je stěžejní částí publikace, uvádí konkrétní výsledky a výstupy projektů, problémy spojené s využitím benchmarkingu v českých reáliích. Po přečtení publikace získá čtenář i širší povědomí o provázanosti benchmarkingu s jinými způsoby hodnocení kvality výkonu veřejné správy, které se vzájemně s benchmarkingem doplňují.

Publikace tak poskytuje cenné informace nejen pro odbornou veřejnost, ale zejména pro pracovníky a představitele veřejné správy. Může pro ně být inspirací k zavádění benchmarkingu i v jejich obci, či kraji, pro ostatní čtenáře podává informaci o praktickém využití této metody v prostředí české veřejné správy. Hodnotu publikace zvyšuje řada tabulek, grafů a schémat, která text vhodně doplňují a činí jej přehledným a čtivým. Publikace by proto neměla chybět na žádném úřadě, jehož snahou je poskytování kvalitních veřejných služeb občanům.

Důležitá informace

Publikace je neprodejná a bude distribuována zdarma všem krajským úřadům a obcím s rozšířenou působností na poradách jejích představitelů s náměstkem ministra vnitra pro veřejnou správu. Pro vážné zájemce z řad odborné veřejnosti je k dispozici omezený počet výtisků k případnému osobnímu vyzvednutí, bližší informace na e-mailové adrese drapela@mvcr.cz

Rekapitulace rubriky kvalita ve veřejné správě

V rubrice kvality byly dosud publikovány tři metody řízení kvality. U každé metody byly vždy vedle její definice uvedeny také konkrétní zkušenosti s její aplikací v určité organizaci.

Připomeňme si dnes základní charakteristiku těchto metod.

Za každou z nich naleznete odkaz na číslo Veřejné správy, ve které byla otištěna.

Model CAF (Common Assessment Framework = Společný hodnotící rámec)

Model CAF byl pod záštitou Generálních ředitelů veřejné správy členských států EU vyvinut speciálně pro veřejnou správu. Je založen na sebehodnocení podmínek a parametrů vlastní činnosti a dosažených výsledků. Podstatou modelu CAF je systém devíti hlavních kritérií činnosti organizace veřejné správy. Kritéria lze rozdělit do dvou skupin. První skupinu tvoří kritéria daná pro předpoklady a podmínky činnosti:

(1) vedení a řízení
(2) strategie a plánování
(3) management lidských zdrojů
(4) partnerství a zdroje
(5) management procesů a změn

Druhá skupina kritérií je zaměřena na dosažené výsledky, kdy se hodnotí:

(6) klienti/občané
(7) zaměstnanci
(8) společnost
(9) klíčové výsledky činností a výkonnost

K hodnocení se využívá bodová škála řazená vzestupně podle kvality poskytovaných služeb 0-5 (přičemž ”0” neexistuje nebo je zcela nepodstatný důkaz o přístupu k řešení daného parametru, ”5” pak znamená ”nejlepší”, přístup je plánován, uplatňován a přezkoumáván na základě porovnání a zhodnocení se srovnatelnými organizacemi a je zcela začleněn do struktury organizace).

Odkaz: Veřejná správa č. 5/2004, č. 9/2004

BENCHMARKING

= měření za účelem dosažení nejlepšího. Podstatou metody benchmarkingu je měření a analýza procesů a výkonů organizace a prostřednictvím systematického porovnávání s výkonem ostatních hledání nejlepších řešení. Umožňuje manažerům lépe poznat vnitřní fungování organizace, sdílet zkušenosti a nejlepší praxi se srovnatelnými subjekty a identifikovat tak příležitosti ke zlepšení procesů a postupů ve vlastní organizaci.

Typy benchmarkingu:

interní – v rámci organizace se srovnávají podobné činnosti na různých místech v různých odděleních,

konkurenční – srovnání přímých konkurentů na trhu prodávajících podobný produkt nebo podobnou službu stejným zákazníkům,

finanční – porovnání finančního výkonu,

strategický – porovnání základních strategií, patrně nejobtížnější forma, staví na zmapovaných a ”změřených procesech”, tedy na benchmarkingu výkonovém (též metrickém),

funkční – porovnání procesů přímého kontaktu s uživateli, předpokládá dokonalé zmapování a znalost konkrétního procesu při poskytování dané služby.

Odkaz: Veřejná správa č. 13/2004, č. 23/2004

MĚŘENÍ SPOKOJENOSTI ZAMĚSTNANCŮ

Měření spokojenosti zaměstnanců je považováno za jeden ze základních nástrojů moderního způsobu řízení lidských zdrojů, který pomáhá identifikovat silné a slabé stránky organizace.

Pro měření spokojenosti zaměstnanců se používá dotazníkové šetření, ze kterého vyplyne tzv. “Index spokojenosti zaměstnanců” = ukazatel, který je číselným vyjádřením míry spokojenosti zaměstnanců organizace v okamžiku vyplňování dotazníku. Veškerá zjištěná data se následně s tímto ukazatelem poměřují. Čím nižší jsou průměry odpovědí v porovnání s ukazatelem, tím více jsou zaměstnanci s fungováním organizace spokojenější.

Odkaz: Veřejná správa č. 43/2004, č. 50/2004

Martina Jalovecká

Další informace [nápis]
Číslo 4/2005
Časopis Veřejná správa č. 4/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail