Názor |
V rámci hierarchie ve struktuře územních samosprávných celků zaujímají významné místo komunální manažeři, tedy ředitelé krajských úřadů a tajemníci obecních a městských úřadů. Pro obě funkce je možné najít v právních předpisech mnoho shodných rysů, ale i řadu rozdílů. Je zřejmé, že historicky mladší právní úprava postavení ředitelů se v mnohém inspirovala v obecním zřízení, ale v současné době je na zvážení, nakolik jsou uvedené rozdíly opodstatněné. Jako nevýraznější shodné prvky lze pro obě funkce uvést tyto příklady:
v samostatné působnosti plní úkoly uložené jim orgány územního samosprávného celku, v přenesené působnosti úkoly vyplývající ze zvláštních zákonů
za plnění úkolů v samostatné i přenesené působnosti odpovídají nejvýše postavenému členovi zastupitelstva
vystupují jako statutární orgán při ochraně utajovaných skutečností
jsou vedoucími úřadu ve vztahu k úředníkům při řešení pracovněprávních vztahů a jejich vzdělávání
stanovují platy všem zaměstnancům zařazeným do úřadu
navrhují radě jmenování a odvolání vedoucích odborů, ale sami tuto pravomoc nemají
nesmí vykonávat funkce v politických stranách a hnutích
vydávají některé vnitřní předpisy – pracovní řád, spisový řád, skartační řád
lze je jmenovat a odvolat z funkce jen s předchozím souhlasem vedoucího jiného úřadu (pod sankcí neplatnosti)
jsou oprávněni zúčastňovat se zasedání zastupitelstva a schůzí rady s hlasem poradním
není možný souběh jejich funkce s funkcí člena zastupitelstva
při stanovení jejich platu nejsou pro účely výše příplatku za vedení považováni ve stupni řízení za statutární orgán
nesmí být manažery v podnikatelských subjektech a k výkonu jiné výdělečné činnosti potřebují předchozí písemný souhlas územního samosprávného celku
rozhodují o podjatosti vedoucích odborů
Lze ale zaznamenat i řadu rozdílů:
ředitel stojí v čele úřadu, tajemník je jen jeho součástí
ředitel plní vůči zaměstnancům zařazeným do úřadu funkci statutárního orgánu zaměstnavatele, tajemník plní pouze úlohu tohoto orgánu
ředitel je výslovně uveden jako přímý nadřízený všem zaměstnancům zařazeným do úřadu kontrolující jejich činnost, u tajemníka tak lze dovodit pouze nepřímo
ředitel musí mít určeného svého zástupce, tajemník ne
ředitel vydává organizační řád úřadu, tajemník ne
ředitel předkládá radě návrhy na vydání nařízení, tajemník nikoliv
není možný souběh funkce poslance či senátora s funkcí ředitele, ale s funkcí tajemníka ano
Přestože se nejedná o kardinální problém, který by paralyzoval veřejnou správu, je vhodné si na něj vzpomenout při novelách právních předpisů a rozhodnout se, zda uvedené rozdíly ze setrvačnosti opsat, nebo se zamyslet nad možným sjednocením úpravy v těch případech, kdy pro odlišnosti není důvod.
Autor (Ing.) je tajemníkem Městského úřadu v Písku