VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 49
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

poradna

Legislativa
Cizinec a právo na informace

Může vietnamský obchodník, nemající občanství České republiky, požádat na úřadě městské části o informaci podle zákona č.106/1999 Sb., a je mu ji radnice povinna poskytnout?

J.Š., Brno

Odpovídá:
Mgr. Petr Kolman,
asistent na PF MU v Brně

Pro správné pochopení celé problematiky musíme uvést, že zákon č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím “vyrůstá" z jisté ústavní základny - a to článku 17 Listiny základních práv a svobod (dále jen LZPS), dodejme že LZPS je fundamentálním prvkem ústavního pořádku České republiky a má nejvyšší právní sílu. LZPS systematicky řadí právo na informace mezi práva politická, a není nijak omezeno jen na občany České republiky. Zde se jedná o případ podle článku 42 odst. 2 LZPS: Cizinci požívají v České republice lidských práv a základních svobod zaručených Listinou, pokud nejsou přiznána výslovně občanům státu. A v případě práva na informace se rozhodně nejedná o oprávnění výslovně přiznané pouze státním občanům České republiky.

Ostatně i přímo zákon č.106/1999 Sb., definuje žadatele o informaci jako každou(!) fyzickou i právnickou osobu, která žádá o informaci. Tedy jím může být i cizinec. Žadatelem by mohl být dokonce i tzv. apolita (bezdomovec) – tj. fyzická osoba bez státního občanství.

Žádný současný právní předpis(1) neřeší v jakém jazyce je povinen povinný subjekt poskytnout informaci, což je relevantní zejména pokud by žadatelem byl cizinec. Při dnešní neexistenci tzv. jazykového zákona, je podle mého soudu, tato otázka plně na správním uvážení příslušného správního úřadu. Nadstandardní náklady na překlad by pak bylo možné vyúčtovat žadateli a samozřejmě žádat jejich úhradu.

Z uvedeného vyplývá, že i cizí státní příslušník se může oprávněně domáhat realizace svého práva na informace vůči českým orgánům státní správy a územní samosprávy. Samozřejmě i pro cizí státní příslušníky platí zákonná omezení, kdy nemusí být informace vydána - např. ochrana obchodního tajemství, ochrana osobních údajů a utajovaných skutečností.

(1) právní stav ke 30.10.2003 - situaci neřeší ani zmiňovaný z.č.106/1999 Sb., ani LZPS, ani Ústava ČR, jazykový zákon u nás neexistuje.






Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |