VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 49
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

zahraničí

Ing. Jaroslav Folprecht,
ředitel Krajského úřadu Pardubického kraje

Evropské dny představitelů státní správy v území

V létě hostila starobylá Vratislav ve Slezsku již desáté setkání s názvem Evropské dny představitelů státní správy v území. Město upoutává bohatým kulturním dědictvím a patrným úsilím o pečlivou a nákladnou obnovu, ale i živým temperamentem místních obyvatel, znásobeným přítomností početné studentské komunity na zdejší univerzitě. Pořadatelem setkání byla Evropská asociace představitelů státní správy v území, jejíž vznik je spojen s rokem 1993 a obdobné konference uskutečňuje pravidelně v ročním intervalu. Jejich cílem je umožnit výměnu zkušeností mezi představiteli státní správy v regionech evropských zemí. Asociace, jejíž sekretariát sídlí v Paříži, nyní sdružuje asi dvacet zemí a je podporována Evropským parlamentem. Členy Asociace jsou kromě států Unie také Švýcarsko a Norsko, zástupci kandidátských zemí, ale rovněž Ukrajina.

Moje účast na jednání se uskutečnila díky nadstandardní vzájemné spolupráci mezi Pardubickým krajem a Dolnoslezským vojvodstvím, zakotvené v Dohodě o spolupráci, stvrzené hejtmanem Romanem Línkem a maršálkem Henrykem Golebiewskim. Příspěvky jednotlivých účastníků většinou odrážely místní priority či dominující témata, vcelku však byly podnětné pro většinu přítomných. Během jednání proběhly také dva workshopy: ke vzdělávání představitelů státní správy v území a o vodním hospodářství, se zaměřením na povodňové nebezpečí.

Zeštíhlení zemských ministerstev

Prezident regionu Freiburg z Bádenska-Wűrttemberska Sven von Ungern-Sternberg informoval o připravované administrativní reformě v uvedené spolkové zemi, která je největší od sedmdesátých let. V březnu se zemská vláda s ohledem na stagnující německou ekonomiku rozhodla jako první ze šestnácti spolkových zemí snížit celkový počet úřednických míst ze 450 na 350. Zemská vláda se vydala touto cestou nezávisle na reformním kurzu federální vlády ve snaze redukovat veřejné výdaje, přestože Bádensko-Wűrttembersko s deseti a půl milionem obyvatel patří k nejlépe prosperujícím spolkovým zemím. Vlastní uskutečnění reformy by mělo být provedeno zrušením řady úřadů se speciálními kompetencemi a jejich přenesením a koncentrací na středním článku třístupňového systému, kterým je v daném případě region Freiburg s více než dvěma miliony obyvatel, jeden ze čtyř ve zmíněné spolkové zemi. Předpokládá se, že počet zaměstnanců úřadu se ztrojnásobí. Od tohoto kroku se také očekává posílení koordinačních schopností na daném úseku státní správy, zjednodušení rozhodovacího procesu a zvýšení jeho transparentnosti. Součástí reformy by mělo být také zeštíhlení zemských ministerstev. V průběhu příštích pěti až sedmi let by mělo dojít k úsporám materiálních a osobních nákladů asi o dvacet procent.

Administrace evropských fondů

Vojvoda Stanislaw Lopatowski z Dolnoslezského vojvodství se vedle role vzorného hostitele pokusil vykreslit úlohu regionálních struktur při přípravě na administraci evropských fondů. V rámci třístupňového systému veřejné správy v Polsku při aplikaci odděleného modelu působí na regionální úrovni dva subjekty. V čele státní správy stojí vojvoda jmenovaný předsedou vlády, zatímco samosprávu reprezentuje volený maršálek a regionální parlament (sejmik). Oba představitelé jsou vybaveni kompetencemi souvisejícími s administrací fondů Evropské unie. Samospráva rozhoduje o tom, který projekt bude vybrán k realizaci a maršálek je předsedou řídícího výboru, zatímco státní správa je odpovědná za finanční supervizi a vojvoda stojí v čele monitorovacího výboru. Prakticky je spolupráce mezi státem a regionem realizována prostřednictvím smlouvy mezi vojvodou a maršálkem.

Vyčkávání po anglicku

Nejvyšší představitel státní správy v regionu West Midlands Graham Garbutt přinesl aktuální informace z postupujícího procesu regionalizace v Anglii, který se odehrává pro nás neobvyklým způsobem zdola (viz Veřejná správa 6/2002). Celkem osm regionů na území Anglie dostalo možnost k volbě samosprávy na základě vlastního uvážení a potřeby. Reálný vývoj však ukazuje, že pouze tři z osmi regionů pokračují aktivně v přípravách na volbu samosprávného shromáždění. Většina ostatních vyčkává, aby zhodnotila reálné zkušenosti svých kolegů a teprve poté se rozhodla, zda je bude následovat. Vznik a růst “regionální kultury” nemá v Anglii takovou tradici jako v převážné většině evropských zemí a toto téma je nyní velmi diskutováno. Ředitel úřadu Graham Garbutt poukázal na nevyjasněnost rámce pro delegování pravomocí a jejich rozložení mezi jednotlivé aktéry veřejné správy podle principu subsidiarity. Tento problém se snaží řešit vyvinutím specifických nástrojů, které vycházejí ze schopnosti přesného definování poskytovaných služeb a možnosti jejich finančního ocenění, které mohou být základem pro uzavření dohody o poskytnutí veřejných služeb na jednotlivých úrovních.

Profesionálové pro malé obce

Naproti tomu v Norsku je posilována výkonná moc státu v území a pozice regionální samosprávy jsou oslabovány. Argumentem je podle guvernérky kraje Rogaland Tory Aaslandové dosažení vyšší profesionality a nezávislosti supervizního a kontrolního systému. V Norsku je rovněž velký počet malých obcí a probíhající diskuse ke strukturální reformě ukazuje potřebu vytvoření větších obcí. Malé obce mají obtíže se získáváním kvalifikovaných pracovníků a snižuje se tak kvalita poskytovaných služeb. Na druhou stranu si je však stát vědom potřeby komunikace s regionální samosprávou a hledá proto cesty k formalizování efektivní komunikace prostřednictvím vzájemných dohod. Praktickým příkladem centralizačních trendů je nedávno uskutečněná reforma ve zdravotnictví, kdy došlo k odebrání odpovědnosti za danou oblast regionální samosprávě za účelem dosažení vyšší profesionalizace v tomto oboru a zdravotnická zařízení vlastněná státem nyní řídí samostatné právní subjekty.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 49/2003.



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |