VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 40 |
konzultace |
Mgr. Jan Břeň,
odbor pro místní správu Ministerstva vnitra ČR
Obce prostřednictvím svých orgánů v rámci své činnosti vyhotovují nemalé množství nejrůznějších písemností. Správné, tj. přesné a úplné označení těchto písemnosti zákonem požadovanými údaji je nejen výrazem určité “vizitky” příslušného úředníka, popřípadě dané obce, ale zároveň představuje jediný možný postup, jak důsledně naplnit ustanovení § 111 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon o obcích”), které upravuje označování písemností vyhotovované orgány obce a odbory obecního úřadu.
Všechny písemnosti vyhotovené orgánem obce v samostatné působnosti obce se v záhlaví označují uvedením slova “obec” (“město”) a názvem obce nebo města s uvedením orgánu, který písemnost vyhotovil. Všechny písemnosti vyhotovené orgánem obce v přenesené působnosti orgánů obce, s výjimkou nařízení obce, se v záhlaví označují slovy “Obecní úřad” (“Městský úřad”) s uvedením názvu obce nebo města.
Orgány obce, na něž se vztahuje výše uvedená povinnost označovat své písemnosti stanoveným způsobem, jsou podle § 5 odst. 1 zákona o obcích zastupitelstvo obce, rada obce, starosta, obecní úřad a zvláštní orgány obce. Orgánem obce je též komise, jestliže jí byl svěřen výkon přenesené působnosti (§ 5 odst. 3 zákona o obcích). V souladu s ustanovením § 1 odst. 1 zákona ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, je orgánem obce obecní policie. Naproti tomu výbory a komise (s uvedenou výjimkou) nejsou orgány obce a povinnosti upravené v § 111 zákona o obcích se tak na ně nevztahují (1). V jejich případě lze pouze doporučit, aby své písemnosti označovaly obdobně jako orgány obce.
V praxi se lze občas setkat s případy nesprávného označování písemností, které vyhotovují starostové obcí v samostatné působnosti. Nesprávnost označování těchto písemností spočívá v tom, že v jejím záhlaví je uveden pouze orgán obce (tj. starosta), přičemž však chybí samotné označení obce (2). V souladu s ústavními principy jsou obce veřejnoprávními korporacemi (3), které jednají prostřednictvím svých orgánů. Starosta není obec, ale toliko jeden z jejích orgánů. U písemnosti označené v záhlaví pouze “Starosta obce Lhota” bez předchozího uvedení “Obec Lhota” tak může vzniknout pochybnost, zda se v daném případě jedná o konání obce či o “soukromé” konání takové fyzické osoby, která pouze v dané chvíli na základě příslušných volebních mechanismů vykonává funkci starosty obce Lhota. Tento “zjednodušený” přístup k označování písemností starostů je nejen v rozporu se zákonem o obcích, ale v případě právních úkonů obce může vést ke sporu, zda to či ono právní jednání lze přičíst obci nebo starostovi jako zcela “soukromé osobě”.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 40/2003.
Poznámky:
Výbory jsou iniciativní a kontrolní orgány zastupitelstva obce (§ 117 odst. 1 zákona o obcích) a komise jsou vymezeny jako iniciativní a poradní orgány rady obce (§ 122 odst. 1 zákona o obcích).
Obdobně i v případě písemností některých přednostů bývalých okresních úřadů někdy absentovalo v jejím záhlaví označení samotného okresního úřadu.
Článek 101 odst. 3 Ústavy České republiky: “Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.”.