VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 35 |
Vládnutí po Evropsku (XXXII) |
Ing. Daniel Trnka,
Úřad vlády ČR
Návrhy změn – oblast “Proměny politik a institucí” II
Změna institucí EU
Evropská unie musí vdechnout nový život do tzv. komunitární metody – každá instituce se musí soustředit na své základní úkoly: Komise iniciuje a vykonává politiky, Rada a Evropský parlament rozhodují o legislativě a rozpočtu (tam, kde je to možné, využívá Rada většinové volby), Evropská rada určuje strategické směřování a Evropský parlament navíc kontroluje vykonávání politik a plnění rozpočtu.
Je tedy třeba učinit změny ve fungování institucí. Rada ministrů, a zejména Rada ministrů zahraničních věcí, ztratila svou schopnost koordinovat a fungovat jako arbitr mezi sektorálními zájmy. Na to reagovala Evropská rada, která v závěrech ze svého zasedání v Göteborgu volá po “efektivní koordinaci mezi různými složeními Rady” (1). Je třeba si uvědomit posun Unie od diplomatického k demokratickému procesu, zasahujícímu hluboko do každodenního života svých občanů. Proto je třeba vytvořit koordinační kapacity jak na úrovni Rady, tak i v rámci jednotlivých členských zemí.
Evropský parlament by se měl více soustředit na kontrolu naplňování politik EU a implementaci rozpočtu. To znamená posun od účetních detailů ke kontrole založené spíše na strategických cílech.
Komise má úkoly plynoucí z Evropské smlouvy – iniciace a příprava politik, jejich výkon, obrana hodnot Evropské smlouvy a mezinárodní reprezentace Společenství. Nástroje navrhované v Bílé knize by měly napomoci zlepšování fungování Komise a v důsledku vést ke zkvalitňování politik připravovaných Komisí.
Hlavní odpovědnost za výkon politik a legislativy prostřednictvím přijímání směrnic a rozhodnutí přísluší tedy Komisi. Podmínky, za kterých tato výkonná opatření Komise přijímá, by se měly změnit tak, aby legislativa definovala podmínky a omezení, v jejichž rámci Komise provádí svou výkonnou roli. Jednoduchý mechanismus pak umožní Radě a Parlamentu monitorovat a kontrolovat činnost Komise vzhledem k principům definovaným legislativou.
Změny si vyžádá rovněž systém existujících výborů.
Akční kroky:
Komise využije svého iniciativního práva, aby více zaměřila diskusi na soudržnost politik a určení dlouhodobých cílů.
Na příští meziministerské konferenci Komise předloží návrhy na posílení jejích výkonných pravomocí a zjednodušení procesů kontroly Radou a Parlamentem, pokud se týká využití těchto pravomocí.
Rada by měla zlepšit koordinaci mezi svými různými složeními a schopnost strategického vedení, jakož i provázání EU a činností na národní úrovni.
Evropská rada by měla posílit svoje zaměření na strategické cíle.
Evropský parlament a národní parlamenty by měly sehrát ústřední roli při podněcování veřejné debaty o budoucnosti Evropy a jejích politikách.
Poznámka:
Připomeňme si, že Rada ministrů má proměnlivé složení a scházejí se v ní ministři odpovědní za projednávanou problematiku – např. ministři zemědělství, dopravy, zahraničních věcí, atd. O Evropské radě se pak mluví v případě, že se sejdou přímo hlavy států a předseda Komise.