Slovníček
Lexikon evropského práva
Vládnutí po Evropsku
Konzultace:
Kontrola ve veřejné správě a její druhy
Mgr. Pavla Vydrželová
V moderním pojetí je kontrola jednou ze záruk zákonnosti, zajišťuje tedy, aby veřejná správa pracovala v mezích právního řádu a po právu. Cíle systému záruk spočívají v přímém dodržování předpisů subjekty veřejné správy a poskytování ochrany ostatním subjektům, jež mají s veřejnou správou co činit.Velmi významnou povinností kontrolorů je sepsání protokolu o kontrole, především o jejím průběhu a výsledku, a to včetně uvedení skutečností, o něž se ve svých závěrech opírají, označení příslušných předpisů, které byly porušeny.Subjekty vykonávající státní kontrolu disponují ze zákona pravomocí ukládat fyzickým a právnickým osobám pokuty. Jsou výlučně peněžního charakteru a lze je ukládat dokonce i opakovaně.
Zahraničí:
Ombudsman: Důležitý prvek demokratické veřejné správy
Mgr. Petr Kolman, Masarykova univerzita, Brno
Pokusíme-li se obecně charakterizovat institut veřejného ochránce práv, dojdeme k závěru, že jde o nezávislou a nestrannou osobu volenou parlamentem, která na základě stížností nebo z vlastní iniciativy a poměrně neformálně šetří namítanou protiprávnost nebo jiná pochybení v jednání, včetně eventuální nečinnosti, veřejné správy. Na základě zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, působí ochránce i v České republice. Existence tohoto institutu nečiní naši zemi v rámci demokratické Evropy nikterak osamocenou, podívejme se, jak funguje ve třech zemích Evropské unie.
Spojené státy zvyšují ostrahu hranic s Mexikem a Kanadou
Po 11. září 2001 zvyšují USA systematicky svou bezpečnost jak uvnitř země, tak na svých hranicích. Spojené státy mají s Mexikem 3 141 km společné hranice a s Kanadou 8 893 km, z toho 2 477 km mezi Kanadou a Aljaškou. Jejich ostraha je finančně i technicky velmi náročná. Na rok 2003 byl k ochraně hranic schválen rozpočet 6,7 miliardy USD. Nové zvýšení ochrany hranic mezi USA a Mexikem bylo projednáno letos v dubnu ministrem pro národní bezpečnost USA a ministrem vnitra Mexika.
Téma:
Právo na informace ve veřejné správě: Principy vs. praxe. Procedurální náležitosti přístupu k informacím - práva a povinnosti (doplnění) - část 4
Ing. David Špaček, Fakulta ekonomicko-správní Masarykovy univerzity v Brně
Předcházející příspěvek se pokusil čtenářům přiblížit problematiku, která může významně napomoci urychlení procesu poskytování informací, tzn. realizaci práva na informace. V této části bude poukázáno na skutečnosti, které mohou proces poskytování informací zpomalit a někdy též zastavit. Mezi níže uvedené příklady by v praxi měly být zahrnuty i případy nedostatečných nástrojů, které usnadňují přístup k informacím. Rovněž z této části ustanovení vybraných právních předpisů plyne subjektům veřejné správy i adresátům jejich činnosti celá řada práv a povinností.
Usměrnění regionální spolupráce
Ing. Petr Kratochvíl, Česká centrála cestovního ruchu
V plánu aktivit České centrály cestovního ruchu došlo v roce 2003 k řadě upřesnění. Ve spolupráci s regiony se centrála kromě jiného zaměřila na dokončení Programů rozvoje cestovního ruchu regionů a krajů a na jejich sloučení v jeden dokument využitelný pro potřeby rozvoje cestovního ruchu celé republiky.
Příloha:
Spolek pro obnovu venkova (Zpravodaj)