Zpravodajství
Kdy Kde Co
Dosud vyšlo
Předplatné
Odkazy
    Číslo    29    vychází    16. července    2003


Zúčastněte se soutěže o nejlepší e-learningový kurz na téma státní správa a samospráva







Slovníček

Vládnutí po Evropsku

Konzultace:
Majetek v rukou krajů, měst a obcí - co s ním
Ing. Karel Vodička, Praha
Koloběh "přerozdělování" dřívějšího majetku státu na kraje, města a obce je ukončen. Říká se, že stát je nejhorším vlastníkem a ještě horším správcem. Malý samosprávný "stát" - kraj, město či obec - by se mohl představit v roli dobrého hospodáře, který ví co má a jak na to. Stávající praxe správy nemovitého majetku ve vlastnictví obcí nemá daleko od stavu, který vyžaduje krizový a rizikový management. Jaké jsou příčiny "havarijního" stavu řízení správy obecního majetku?

Zahraničí:
I bohatá Evropská unie má problémy s chudobou
Ing. Jiří Zukal, Brusel
Hranice chudoby byla stanovena na úrovni šedesáti procent průměrného příjmu v každé zemi. Podle tohoto ukazatele lze za chudé považovat patnáct procent občanů Evropské unie, což znamená kolem 56 milionů lidí. Jiný obraz chudoby se naskytne, když se vyjádří indikátory v paritě kupní síly. Potom jsou rozdíly mezi jednotlivými členskými zeměmi podstatně větší. V tomto směru jsou na tom nejhůře chudí Portugalci.

Evropská unie a sociální jistoty
Ačkoli v oblasti sociálních jistot existuje pro země Evropské unie Sociální charta, v období národních referend o přistoupení nových kandidátských zemí do Evropské unie hrají důležitou úlohu při rozhodování obyvatel jednotlivých států otázky konkrétního sociálního zabezpečení vyplývající jaksi "nad rámec" přijatých zásad v Sociální chartě. Problém "sociálních jistot" se pro obyvatele vymyká z legislativních opatření, fungování odborů a sociálních institucí a jejich nástrojů.

Téma:
Právo na informace ve veřejné správě: principy vs. praxe. Procedurální náležitosti přístupu k informacím - práva a povinnosti - část 3
Ing. David Špaček, Fakulta ekonomicko-správní Masarykovy univerzity v Brně
Vybrané právní předpisy rozeznávají v souvislosti se zpřístupňováním informací různá práva a povinnosti, které plynou jak adresátům veřejné správy, tak i subjektům veřejné správy. Některé z těchto práv a povinností mohou významným způsobem realizaci práva na informace stranou občanů napomoci, jiná mohou proces poskytování informací zpomalit nebo zastavit. Některá ustanovení však mohou nabourávat principy, které byly zmíněny dříve.

Mosty k sebedůvěře. Proběhly závěrečné zkoušky frekventantů XII. běhu projektu Most v České Lípě
Markéta Aulová
Jednou z nejvíce ohrožených skupin nezaměstnaných v evidenci úřadu práce je skupina mládeže se základním vzděláním. Jedná se o uchazeče, kteří nemají dokončené vyučení nebo střední školu a současně další příčinou jejich situace je problematické sociální zázemí. Nabídka pracovních míst pro uchazeče se základním vzděláním je minimální a pro tuto skupinu uchazečů - mladistvých - téměř nulová. Proto v roce 1996 byl Úřadem práce v České Lípě koncepčně připraven a později modifikován rekvalifikační kurz zaměřený na získání praktických dovedností v celé škále činností pro výše uvedenou skupinu.

Ohlas:
Výkon veřejné správy a dozoru na místní úrovni
JUDr. Jaroslav Kupka, Brno
V rozsáhlém a pečlivě zpracovaném pojednání Mgr. Pavly Vydrželové Výkon veřejné správy a dozoru na místní úrovni ve Veřejné správě č. 23 je mnoho zajímavého. Zároveň je zde patrná i určitá pojmová nevyjasněnost, typická pro současný právnický slovník a vedoucí ve svých důsledcích k současnému stavu veřejné správy, který v závěru pojednání kritizuje i sama autorka.

Příloha:
Aktuální problémy sociální hospitalizace v novém územně správním členění;
Marketingová strategie města Karviná


Redakce
Inzerce


Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |