VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 26 |
příloha |
Státní správa je velmi významným zákazníkem, který by měl využít své “tržní síly” a zaujmout koordinační roli v tvorbě e-learningu. Na druhé straně nelze současný systém vzdělávání ve státní správě nahradit paušálně za e-learning. Jednotlivé resorty státní správy mají informace o svých vzdělávacích potřebách a využívají k jejich uspokojování služeb mnoho subjektů. Bylo by zřejmě málo efektivní při zavedení e-learningu nespolupracovat se zmíněnými subjekty. V praxi lze proto postup sledovat ve vypracování projektu zadání, kde budou definovány potřeby vzdělávání a následně je porovnat s e-learningovým řešením. Řešení, která pokrývají potřeby e-learningu, jsou buď samostatná - technologické platformy (běžně nazývané LMS) nebo nadstavbová, která se dodávají jako doplňkový modul k rozsáhlejším aplikacím (typu SAP apod.). Posledně jmenované řešení vychází z filosofie, že vzdělávání je součástí celého personálního řídícího procesu. LMS tvoří integrální část většího systému.
V tuto dobu proto nemá smysl se vázat k jediné technologii LMS. Technologie deklarují svoji kompaktabilitu – tak nechte zodpovědnost na dodavateli platformy. Je mnohem výhodnější zajistit si možnost testování, případně nájmu řešení. Na trhu e-learningového vzdělávání se objevilo mnoho potenciálních dodavatelů obsahu a služeb spojených s tvorbou a provozem. Dnes lze poměrně snadno zakoupit již hotové produkty.
Potřebuje státní správa e-learning?
Zavedení e-learningu ve státní správě je dnes sledováno vzhledem ke splnění těchto cílů:
Zavedení standardu proškolení pro velkou skupinu uživatelů.
Zefektivnění (zlevnění) vzdělávacího procesu.
Zajištění rovných podmínek přístupu ve vzdělávání pro celou komunitu státní správy.
Současný model je ještě obohacen o nový fenomén – zákonem definované potřeby odborného vzdělávání s cílem získat osvědčení o odborné způsobilosti. Jednotlivé resorty organizují pro svoji potřebu řadu vzdělávacích akcí. Podobně jako ve firemním prostředí, ale i zde platí – vzdělávání je prostředkem k výkonu práce, nikoliv cílem pracovního úsilí. Z tohoto hlediska proto je nezbytné sledovat efektivitu. Ta je v případě “klasické prezenční výuky” obtížně dosažitelná. Na druhé straně nelze očekávat, že pouhým zavedením e-learningu se efektivita vzdělávání rapidně vylepší. Praxe ukazuje, že opak je spíše pravidlem. Přesto e-learning představuje velmi mocný nástroj a v cílené kombinaci s prezenční výukou (tzv. blanding learning) dokáže být velmi efektivním prostředkem vzdělávání.
Jak vyplývá z předchozího, je zavedení e-learningu spojeno s mnoha procesními úkony. Organizace výuky je jednou z velmi důležitých podmínek úspěchu. Státní správa by opět mohla využít své přirozené struktury a organizace práce a postavit se do role koordinátora. Je třeba stanovit, která témata jsou v rámci vzdělávání potřebná pokrýt a tyto pak porovnat s nabídkou vzdělávacích institucí a dalších přirozených dodavatelů vzdělávání. Jistě se najde řada témat, která svou specifičností nebude žádná organizace nabízet – zde nastupuje další možnost - připravit program vlastními silami. V této oblasti lze velmi efektivně využít subdodávek externistů, při zachování úzké součinnosti ze strany státní správy.
Lze doporučit postup sestavení matice odpovědnosti na straně státní správy a definice podmínek vzdělávání. Výsledkem může být prováděcí projekt, v němž lze zohlednit dílčí výsledky pilotních projektů (například: vzdělávání v problematice EU, odborná školení v rámci České správy sociálního zabezpečení, vzdělávání v Integraci cizinců na MPSV či některé další projekty).
Kde nachází e-learning své uplatnění?
Jasnou příležitostí pro zavedení e-learningu a jeho zviditelnění v řadách státní správy a samosprávy je zákonem definované vzdělávání k odborné způsobilosti úředníků státní správy.
Dne 1. ledna 2003 vstoupil v platnost zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů. Jde o zákon, který mimo jiné upravuje otázky celoživotního vzdělávání. Pro úředníky územních samosprávných celků se tak vzdělávání stává povinností, a to v oblasti vstupního vzdělávání, průběžného vzdělávání, ve vzdělávání vedoucích úředníků a ověřování zvláštní odborné způsobilosti. Absolvování vstupního vzdělávání, vzdělávání vedoucích úředníků a zkoušky odborné způsobilosti probíhá prostřednictvím akreditovaných vzdělávacích programů Ministerstvem vnitra ČR.
Nabídkou služeb vzdělávání podle tohoto ustanovení se jen podle informací veřejně dostupných na internetu zabývá řada organizací. Společným rysem je prezenční forma výuky. Princip vzdělávání je postaven na získání certifikátu (osvědčení) o odborné způsobilosti. Zákon ukládá několik stupňů vzdělávání:
vstupní vzdělávání
průběžné vzdělávání
příprava a ověření zvláštní odborné způsobilosti
Vstupní vzdělávání zahrnuje:
znalosti základů veřejné správy, zvláště obecných zásad organizace a činnosti veřejné správy a územního samosprávného celku, základy veřejného práva, veřejných financí, evropského správního práva, práv a povinností a pravidel etiky úředníka
základní dovednosti a návyky potřebné pro výkon správních činností
znalosti základů užívání informačních technologií
základní komunikační, organizační a další dovednosti vztahující se k jeho pracovnímu zařazení
Uvedené školení je ze zákona úředník povinen absolvovat do třech měsíců od vzniku pracovního poměru. Prvotní náklady spojené s tímto studiem jsou hrazeny z prostředků územního celku.
E-learningová výuka je zde více než-li na místě. Splňuje všechny nároky kladené na tuto problematiku:
rychlost
standardní kvalitu (jedna certifikace)
dostupnost
prokazatelnost
Vzdělávací organizace mohou sehrát při přípravě klíčovou roli ve formě dodavatelů obsahu a tutorů.
Průběžné vzdělávání
Průběžné vzdělávání zahrnuje prohlubující, aktualizační a specializační vzdělávání úředníků zaměřené na výkon správních činností v územním samosprávném celku, včetně získávání a prohlubování jazykových znalostí.
Průběžné doškolování souvisí s tzv. osobním vzdělávacím plánem. Zde může e-learning sehrát významnou roli, protože LMS systémy zahrnují ve svých funkčnostech službu pro správu osobního profilu. Některé poskytují i možnost kombinace elektronické výuky s prezenčním kurzem. Lze tak efektivně spravovat informace o průběhu školení, jeho výsledcích a zároveň organizovat individuálně celý studijní profil. Samozřejmě to na straně státní správy vyžaduje součinnost. Ta je ze zákona delegována na vedoucího útvaru. Principy nejsou v tuto chvíli zásadní, důležitější je nastavení projektu (viz matice zodpovědnosti).
Zvláštní odborná způsobilost
Zvláštní odborná způsobilost zahrnuje souhrn znalostí a dovedností nezbytných pro výkon činností stanovených prováděcím právním předpisem. Zvláštní odborná způsobilost má obecnou a zvláštní část. Obecná část zahrnuje znalost základů veřejné správy, zvláště obecných principů organizace a činnosti veřejné správy, znalost zákona o obcích, zákona o krajích, zákona o hlavním městě Praze a zákona o správním řízení, a schopnost aplikace těchto znalostí. Zvláštní část zahrnuje znalosti nezbytné k výkonu správních činností stanovených prováděcím právním předpisem, zvláště znalost působnosti orgánů územní samosprávy a územních správních úřadů vztahující se k těmto činnostem, a schopnost jejich aplikace.
Úředník je povinen prokázat zvláštní odbornou způsobilost k výkonu správních činností stanovených prováděcím právním předpisem do 18 měsíců od vzniku pracovního poměru k územnímu samosprávnému celku nebo ode dne, kdy začal vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní odborné způsobilosti předpokladem.
E-learningová výuka umožňuje operativně připravovat jednotlivé pracovníky pro výkon činnosti, kde je odborná způsobilost vyžadována. Princip e-learningu zde splňuje kritéria operativnosti a akceschopnosti daného úřadu, řešit potřebu certifikovaných úředníků. Nedílnou předností je splnění certifikovaného obsahu a jednotné aktualizace školení. Role vzdělávacích organizací je obdobná jako u předchozího.
Ing. Martin Zdrůbek,
e-learning project manager
ELLA.CZ
www.ella.cz
E-learning – tvorba strategie
Kvalitní příprava a výběr vhodných e-learningových služeb jsou dobrým předpokladem pro aplikaci metod e-learningu při dalším vzdělávání v organizaci. Jako hotové produkty nebo služby lze dnes koupit mnoho složek pro e-learning. Na trhu naleznete dostatečné množství řídících systémů, které vytvářejí konkurenční prostředí. Naleznete i nabídku katalogových kurzů, které lze ihned úspěšně zařadit do systémů a provádět školení. Konzultační firmy jsou připraveny pomoci organizacím vyvinout strategii a vybrat nástroje pro e-learning. E-learning manager se potřebuje jen orientovat na trhu e-learning služeb, když chce navrhnout úspěšnou e-learning strategii a škálovatelnou a flexibilní architekturu.
Stanovení e-learning strategie je první úkol při zavádění e-learningu. Pokud není dostatek zkušeností v řadách manažerů, je výhodné se spojit s konzultační firmou, která má v tomto dynamickém oboru zkušenosti. Ta při stanovení strategie využije zkušeností z implementací e-learningu v jiných organizacích, včetně jejich úspěšnosti i nedostatků. Je třeba zjistit, zda v daném profesním okolí již neexistuje implementace e-learningu.
Služby pro e-learning
Jakmile je stanovena e-learning strategie, jsou upřesněny služby, které budou pro její realizaci potřeba. Na trhu jsou již nabízeny některé potřebné služby k okamžité instalaci. K těm základním patří zejména:
Správní vzdělávací systém (LMS – learning management systém)
nabízet online kurzy ke studiu,
organizovat virtuální třídy,
organizovat web-based vzdělávání,
sledovat studijní aktivity studentů,
organizovat tutorskou pomoc,
ověřovat znalosti studentů před i po studiu,
evidovat výsledky studia a testů,
organizovat diskusní skupiny,
a řadu dalších specifických funkcí.
Studenti se mohou prostřednictvím rozhraní ke studiu registrovat, prohlížet studijní materiály, ověřovat své znalosti a skládat závěrečné testy, komunikovat s tutory a dalšími studenty.
Hotové online kurzy
Uživatelské online kurzy
Synchronní elektronické kurzy
Řídící a tutorovací služby
Nástroje pro ověřování
Výběr a kombinace vhodných služeb je složitý proces, který probíhá na základě zvolené e-learning strategie. V některých případech může více integrované řešení na klíč vyžadovat méně vlastního úsilí a času e-learning managera, ale za cenu kompromisů při zajištění některých požadavků organizace.
Výběr vzdělávacího systému LMS představuje nejdůležitější rozhodnutí při budování vzdělávací infrastruktury organizace. Implementace zabere i období několika měsíců a podle typu představuje náklady v řádu statisíců. Je proto nutné přesně specifikovat vnitřní požadavky a odpovědně přistupovat k nabídkám na trhu. Kromě základních funkcí systému je třeba sledovat také otázky technické infrastruktury, škálovatelnosti a výkonu.
Výběr online kurzů
Existuje několik prodejců hotových učebních jednotek – kurzů. Dá se předpokládat, že pro některé oblasti (počítačová gramotnost, výuka jazyků) jich bude dále přibývat. Můžete se setkat s nabídkou kurzů na internetu (www.ella.cz) nebo s prodejem licencí na hotové online kurzy pro podnikové potřeby (GComp, Gopas, …). Služby v oblasti hotových kurzů jsou poskytovány buď podle modelu poplatku za kurz (pay-per-course), poplatku za užití (pay-per-use) nebo knihovny kurzů.
Výhody a nevýhody e-learningu
Při zavádění e-learningu i přes vynaložené úsilí může být výsledek a efekt snažení realizačního týmu nejistý. V konečném důsledku bude záviset na mnoha vnějších, jen těžko ovlivnitelných faktorech. Do procesu vstupují další “hráči” účastnící se vzdělávací akce – autoři, studující, tutoři (lektoři a učitelé, kteří pracují a podporují elektronické studium) a administrátoři. Kromě nejistoty bude výsledek také obtížně měřitelný.
Proč tedy vůbec o e-learningu uvažovat? Odpověď je potřeba hledat především mezi silnými stránkami této technologie. A tou je zejména možnost pracovat s velkým množstvím studentů. Pokud nyní stojíme před úkoly jak vyškolit tisíce učitelů v informační gramotnosti nebo desetitisíce státních úředníků v poznatcích o Evropské unii, pak je e-learning právě jedno z možných a levných řešení.
Po překonání počátečních obtíží, zvládnutí techniky přípravy kvalitního obsahu a odpovídající formy jejího uspořádání do online učební jednotky, přípravy sboru tutorů a jeho nasazení pro podporu studujících, se výsledky dostaví. Svědčí o tom i množství projektů, které již proběhly, a které měly na straně studentů jednoznačný úspěch.
Pozn.: V krátkém článku nelze postihnout všechna úskalí a podat obšírnější výklad dané problematiky. Na adrese www.ella.cz naleznete manažerský kurz o e-learningu, ve kterém jednak zjistíte další podrobnosti a především se prakticky seznámíte s touto formou předávání vědomostí.
Ing. Vladimír Plecháč
e-learning manager
GComp spol. s r.o.
www.gcomp.cz
Praxe e-learningové výuky ve státních službách
Projekt Integrace cizinců v České republice pro resort MPSV ČR
Zkušenosti a postřehy z řízení projektu e-learningového kurzu
Koncepce integrace cizinců počítá ve svém plánu se širokou osvětou mezi pracovníky státní správy. Proto
studijní program “Integrace cizinců v ČR” vzniká ve spolupráci několika subjektů. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR zajišťuje koordinaci odborného dozoru a financování projektu. Významná je spolupráce s Komisí pro přípravu a realizaci politiky vlády České republiky v oblasti integrace cizinců a rozvoje vztahů mezi komunitami při Ministerstvu vnitra. Vlastní realizaci, technickou a odbornou podporu celé akce zajišťuje společenství ella.cz se svými partnery.
Vzhledem k velkým počtům studentů byla zvolena moderní forma výuky tzv. e-learning.
Příprava vzdělávacího programu zahrnovala tři důležité etapy:
vymezení studijní problematiky, kdy výsledkem byl prvotní materiál, který postihoval celou oblast potřeb vzdělávání v resortu v dané problematice
vlastní tvorba vzdělávacího programu, ta zahrnovala převod textových dokumentů do podoby html souborů
pracovní workshop, ten představoval živou diskuzi se studenty programu a následné zapracování jejich připomínek a přípravu kurzu do ostrého provozu
Časový úsek, který byl na program vymezen, vyžadoval od všech zúčastněných těsnou spolupráci a koordinaci.
Společenství ELLA.CZ bylo jako dodavatel vybráno s dostačeným předstihem tak, že jsme se mohli zúčastnit již jednání nad vznikající osnovou celého programu, která byla prvním předpokladem pro splnění první etapy – vzniku prvotního materiálu.
Po řadě konzultací, které jsou v této části programu velmi potřebné, byl program rozdělen do tří částí:
Část týkající se obecných znalostí e-learningové technologie označovaný jako A1. Tato část zajišťuje získání základních znalostí o prostředí výuky a získání základní orientace a návyků potřebných pro studium.
Část týkající se vlastní problematiky integrace označované jako A2. I tato část byla v průběhu realizace rozdělena do programů označovaných jako A2-1 (historie migrace, instituce pro integraci cizinců a koncepce integrace cizinců v České republice) a A2-2 (multikulturní společnost, komunikace s menšinami a integrace cizinců v praxi).
Závěrem pilotního běhu byl workshop, na kterém se sešli účastníci pilotního provozu. Na tomto workshopu byl jednak diskutován vlastní elektronický program a byly stanoveny vize a základy pro případné prezenční studium, které povede k nácviku komunikačních dovedností pro jednání s cizinci na Úřadech práce.
Vytvoření programů A1 a A2
Program A1
Tento program jsme tvořili sami a je již z velké části připraven a využíván i u jiných projektů. Proto zde nebyly žádné problémy a byl převzat tak, jak jsme navrhli.
Program A2 – práce s autory
Znalosti autorů s vytvořením elektronického textu byly nepatrné a jen někteří autoři měli alespoň základní povědomí o tvorbě distančních textů. Práce s kolektivem autorů, který tvořilo šest autorů, byla velmi náročná. Po základním proškolení jsme obdrželi první texty, které jsme sestavili do úvodní verze kurzu. Až teprve nyní řada autorů a odpovědných pracovníků získala dostatečný přehled o tom, co vytváříme a tvorba nabrala očekávané tempo.
Program A2 - odborná garance
Odbornou garanci programu na sebe převzali tři pracovníci z MPSV a jeden z Komise MV. Pracovně byli označováni jako garanční komise a nikdo z členů nebyl plně zapojen v autorské skupině. Toto řešení se ukázalo jako nezbytné, protože téma je natolik náročné a rozsáhlé, že dochází k různým výkladům, které musí “vyšší autorita” korigovat a upřesňovat.
Technologie použité v kurzu
Elektronické kurzy A2_1 i A2_2 byly koncipované jako Web based oriented. Tedy kurzy postavené na technologiích html, asp, java, atd. K jejich prohlížení postačuje Internet Explorer bez dalších rozšíření. Byla použita adaptační výuková šablona bez podpory tutora.
Lze tedy říci, že se jedná o skutečně jednoduché a obecné technologie, které bude možné v budoucnu využít na kterékoli elektronické vzdělávací platformě.
LMS – řídící systém vzdělávání
Pro studijní systém byl zvolen systém eDoceo společnosti Trask solutions, který využívá server www.ella.cz. Systém zajišťuje kvalitní zázemí pro studium asynchronních kurzů. Na pracovním workshopu byl studenty z pilotního běhu ohodnocen zejména pro svoji jednoduchost ovládání.
Pilotní běh programu
30.9. byl odstartován pilotní běh programu, kdy byl zpřístupněn studentům první kurz – A1.
Po 14 dnech k němu přibyla první část programu A2 tedy A2-1.
Za dalších 18 dnů byl zařazen třetí kurz – A2-2.
Studium programu bylo ukončeno po 49 dnech, kdy byl naplánován pracovní workshop. Pilotního studia se zúčastnilo celkem 50 studentů (to číslo zahrnuje i organizátory, autory, členy garanční komise atd.).
Workshop
Na závěrečném prezenčním pracovním setkaní se sešlo přibližně 15 z 50 studentů, autorů, členů garanční skupiny a projektových manažerů. Převážná část workshopu se podrobně zabývala rozvojem programu a jeho dopracováním do konečné podoby. Byla diskutována řada témat jak z oblasti vzdělávání distančního tak i z oblasti elektronického. Na diskuzi bylo vidět, že diskutující prošli vlastní program velmi pečlivě.
Hodnocení programu
Na závěrečném workshopu bylo provedeno vyhodnocení programu. S potěšením je nutné konstatovat, že v oficiální, ale de facto neformální debatě byl studijní program přijat kladně. A to jak po stránce obsahové, ke které bylo nejméně výhrad, přes stránku provozní až po stránku technického zpracování.
Stručná charakteristika
Na závěr krátké shrnutí v číslech:
Doba tvorby pilotní verze programu 4 měsíce
Typ programu kombinovaný
Skladba programu 3 elektronické + 1 prezenční
Výuková šablona adaptační - kaskádová
Studijní čas 49 dní
Zapojených studentů 50
Jednotlivé kurzy A1 78 souborů 1,17 MB
A2-1 129 souborů 1,67 MB
A2-2 198 souborů 2,33 MB
Ing. Martin Zdrůbek – vedoucí projektu
e-learning project manager
ELLA.CZ
www.ella.cz
Projekt integrační gramotnosti pro resort MZdČR
Systém LMS eDoceo na Misterstvu zdravotnictví ČR - e-learning řešení od společnosti Trask solutions s.r.o.
Ministerstvo zdravotnictví ČR (MZČR) obrázek č. 2 se v roce 2001 rozhodlo pro celoplošné zvýšení úrovně vzdělanosti svých zaměstnanců při používání výpočetní techniky a programových aplikací. Toto rozhodnutí bylo plně v souladu s usnesením vlády 624/2001 o proškolení všech zaměstnanců v práci s PC. Současně bylo potřeba zabezpečit, aby vzdělávací moduly splňovali nároky srovnatelné s požadavky při certifikaci ECDL (Europen Computer Driving Licence) a zároveň zabezpečit ověřitelné informování vedoucích pracovníků příslušných odborů o průběhu studia zaměstnanců.
Společnost Trask solutions implementovala na MZČR e-learningový systém LMS eDoceo, jako řešení pro řízení elektronického vzdělávání. Systém přináší v první řadě mnohem větší informovanost zodpovědných pracovníků ministerstva o tom, v jakém stádiu je příprava a na jaké úrovni je vzdělanost zaměstnanců MZČR v oblasti počítačové gramotnosti. Navíc díky aplikaci Autor, která je součástí produktu eDoceo, je možno snadno vytvářet a vkládat vlastní vzdělávací moduly z oblasti pracovních předpisů a norem. Pracovníci ministerstva mohou využívat systém pro vyhledávání řešení pracovních problémů ve znalostní databázi, využívat prostor pro diskuzi s lektory nebo ostatními studenty na vlastní či předdefinované téma.
Jaké problémy se řešily před systémem LMS eDoceo
Před nasazením systému LMS eDoceo se na ministerstvu vzdělávalo klasickou formou prezenčních školení. Vzhledem k termínům a objemu nutných znalostí definovaných v usnesení vlády 624/2001 se prezenční forma vzdělávání jevila jako problematická.
Ministerstvo tedy řešilo problém:
Co nejefektivněji zajistit proškolení příslušných pracovníků, v daném termínu a za dodržení stanovených podmínek.
Snížení objemu administrativní práce, související s prezenční formou školení.
Zajistit stejnou úroveň znalostí a stejné podmínky vzdělávání pro všechny zaměstnance.
Získat vypovídající a měřitelné výsledky vzdělávání.
Vývoj projektu
Implementací systému LMS eDoceo se proces vzdělávání pracovníků MZČR zjednodušil, stejně tak i zpracování přehledů a výsledků studia. Odpadla celá řada činností souvisejících s klasickou formou vzdělávání a zároveň se zvýšila možnost kontroly nad celým procesem vzdělávání.
LMS eDoceo se v provozu osvědčil jako plně vyhovující požadavkům státní instituce. Všichni zaměstnanci mají k této aplikaci zajištěn přístup, a to bez složité instalace programových doplňků (použitím standardního internetového prohlížeče), což oceňují především pracovníci úseku informačních technologií. Systém poskytuje intuitivní formu ovládání a při jeho nasazení do standardního prostředí MZČR nebylo prakticky nutné uživatele zaškolovat. Byl odbourán často zmiňovaný paradox, že prostřednictvím počítače jsou získávány znalosti související s počítačovou problematikou.
Pro převážnou část zaměstnanců MZČR je dnes využití LMS eDoceo již standardní vzdělávací technikou. Pro ty zaměstnance, kteří nezvládnou samostatné studium, je zde možnost domluvit
si konzultaci s lektorem. To odpovídá obecnému konceptu e-learningu, který je jako moderní forma vzdělávání budován, jako efektivní pomocník, šetřící čas a náklady všech subjektů školícího procesu (studujících i lektorů).
Dnes připravovaná školení pro vzdělávání resortu MZČR úzce navazují na předchozí absolvované kurzy ECDL. Tento progresivní přístup je dán právě možnostmi, které poskytuje LMS eDoceo v těsné návaznosti na logiku kurzů.
Projekt pokračuje dále
Je potěšitelné, že pracovníci MZČR stále přicházejí na nové možnosti využití LMS eDoceo, a to jak v oblasti technologické, tak především v oblasti práce s lidmi. V roce 2002 byl systém rozšířen o další možnosti, které zaměstnancům dovolily lepší komunikaci v rámci studijních skupin, podporu motivačních prvků, možnosti zpětné vazby a další. V současné době systém LMS eDoceo nabízí ucelenou řadu funkčností, které jsou bezpodmínečně nutné pro nasazení a provoz e-learningu
ve společnosti a v rámci státní instituce.
Více informací a možnost testovacího přístupu najdete na www.edoceo.cz a www.trask.cz.
Tomáš Hrdonka,
Ředitel divize Vzdělávání,
Trask solutions, s.r.o.
www.trask.cz
Projekt integrační gramotnosti pro resort MZVČR
Elektronické vzdělávání na Ministerstvu zemědělství ČR: e-learning - elektronické kurzy od společnosti Computer Help spol. s r.o. a LMS eDoceo od společnosti Trask solutions s.r.o.
Ministerstvo zemědělství ČR se v roce 2002 rozhodlo vyřešit vzdělávání svých zaměstnanců efektivní formou elektronického vzdělávání. Důvodem tohoto rozhodnutí byla snaha sjednotit způsob výuky v celém resortu ministerstva. Zaměstnanci ministerstva nesídlí pouze v Praze. Pro začátek byla zvolena výuka počítačových programů rodiny MS Office. Možnost elektronické komunikace jednotlivých účastníků kurzu mezi sebou i s odpovědnými pracovníky pomohla vyřešit i počáteční nedůvěru k tomuto typu vzdělávání.
Společnost Computer Help spol. s r.o. ve spolupráci se společností Trask solutions implementovala na Ministerstvo zemědělství e-learningový systém LMS eDoceo. Tento vzdělávací systém umožňuje implementovat jednotlivé kurzy, které mají být přiděleny jednotlivým studentům. Díky nástrojům správy v systému LMS eDoceo je možné snadno obsloužit velký počet studentů i studijních skupin. Systém eDoceo splňuje normy AICC a další pro využití elektronických kurzů. Proto bylo snadné začlenit do tohoto systému i kurzy vytvořené společností Computer Help spol. s r.o. v nástroji Macromedia Authorware. Kurzy jsou interaktivní a výsledky studia jsou předávány do systému. Lze tak snadno zjistit, jak je který student pilný, jak se komu daří zvládat cvičení, testy, případně kolik času v které lekci student strávil. Statistiku je možné zobrazit ve vzdělávacím systému nebo exportovat ke zpracování dále.
Implementace systému a elektronických kurzů
Před implementací elektronického vzdělávání se systémem LMS eDoceo se muselo projít několika fázemi příprav. Nejdříve proběhlo postupné seznámení jednotlivých pracovníků s tímto novým trendem ve vzdělávání. K všeobecnému překvapení se ohlas na tuto přípravnou akci (k chystanému typu vzdělávání) projevil velkým zájmem pracovníků. Naštěstí harmonogram implementace byl připraven a mohlo se začít studovat. Nejprve studovala menší skupina pracovníků v tzv. pilotním běhu. Připomínek mnoho nebylo, takže se mohlo začít studovat ve velkém. Pohyb v systému eDoceo i ovládání kurzů je intuitivní. S tím nikdo žádné problémy neměl. A to, že studenti nebyli dáni na pospas své vůli nebo nevůli studovat, o tom svědčí živý dialog mezi administrátorkou kurzů a jednotlivými studenty pomocí elektronické komunikace. Znalosti získané v jednotlivých kurzech jsou průběžně hodnoceny testováním. Hlasy, že ministerský úředník nemá čas na experimenty, se neozývají. Naopak je hlad po dalších kurzech.
Tomáš Hrdonka
Ředitel divize Vzdělávání
Trask solutions, s.r.o.
www.trask.cz