VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 26
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

rozhovor

s PhDr. Hanou Fantovou
vedoucí odboru školství Magistrátu města Olomouc

Integrace handicapovaných dětí do škol

Kolik bezbariérových úprav škol či školek plánujete uskutečňovat ročně?

Školy mohou být k bezbariérovým úpravám vytipovány po dvou letech, někdy po roce. Úpravy se snažíme realizovat jednak podle potřeb škol (pokud víme, že školu již děti s určitým druhem postižení navštěvují nebo do školy nastoupí v novém školním roce), tak i podle finančních prostředků. Projekty, které se uskutečňují v relativně nových, sídlištních školách, jsou méně náročné, než ve starých budovách. Přitom řada škol je právě ve starších objektech, kde se snažíme udělat alespoň minimální úpravy, které by pohyb dítěte ve škole nebo ve školce usnadnily.

Jak se k tomu staví ředitelé škol?

Musím říct, že velmi vstřícně. Nespolupracují s námi pouze při přípravě konkrétních úprav, ale vytvářejí i podmínky pro příchod handicapovaného dítěte. Hovoří na toto téma s rodiči, žáky i pedagogickým sborem. Ne všichni učitelé totiž mají zkušenosti s prací s postiženými dětmi – nejen co se týká výuky, ale i chování se k postiženým dětem.

Mají zájem rodiče umístit své dítě do integrované třídy?

Ano, rodiče zájem mají, je však nutno vždy individuálně posoudit vhodnost umístění dítěte do běžné školy s ohledem na typ postižení. V Olomouci jsou kromě základních škol i školy speciální, takže rodiče si mohou vybrat variantu, která by jejich dítěti lépe vyhovovala. V rámci projektu Bezbariérová Olomouc jsme s občanským sdružením SPOLU a Střediskem rané péče připravili pro rodiče obrázkové letáčky o integraci dětí do škol. Letáček obsahoval prvotní informace, které měly sloužit rodičům pro lepší orientaci v oblasti zapojení jejich postiženého dítěte do kolektivu vrstevníků. Distribuovali jsme je do škol, do čekáren lékařských ordinací, speciálně pedagogických center apod. Informace byly doplněny obrázky, které namalovaly děti ze Studia Experiment v Olomouci.

K seznámení se s možnostmi integrace se konaly i semináře…

Ve spolupráci s občanským sdružením SPOLU, Střediskem rané péče a paní doktorkou Smékalovou jsme uspořádali v loňském roce jeden seminář pro ředitele a učitele škol a jeden seminář pro rodiče. Opakování podobného semináře v nejbližší době neplánujeme, ale na jaře letošního roku se staly prostory radnice místem setkání účastníků semináře “Nejen o integraci”, jehož pořadatelem byla Speciálně pedagogická centra. Chtěli jsme alespoň nabídnutím prostor přispět organizátorům k uskutečnění akce a tím podpořit jejich práci.

Jak je to se zajišťováním asistentů?

Zda je zapotřebí asistenta nebo ne, záleží na stupni postižení dítěte, na tom, zda rodiče chtějí u dítěte asistenta mít, případně zda je přítomnost asistenta nutná ve třídě z důvodu skloubení výuky všech žáků. Neustále však zůstává nedořešena otázka financování asistentů, přestože příslušná ministerstva hledají cestu k nápravě.

Můžete uvést příklad toho, co se vám ohledně integrace podařilo?

V loňském roce jsme začali mimořádné bezbariérové úpravy v mateřské školce v Herrmannově ulici. Podnětem k jejich realizaci bylo opět občanské sdružení SPOLU, které se zabývá mimo jiné pomocí při hledání zaměstnání lidem s postižením. Východiskem k získání pracovního místa může být absolvování praxe v nějaké firmě, podniku. V tomto konkrétním případě se jednalo o žákyni praktické školy, jejíž postižení jí dovoluje pohybovat se pouze na vozíku. Část praxe absolvovala v knihovně, ale vzhledem k tomu, že je dívka velmi komunikativní, pokusili se pracovníci občanského sdružení SPOLU zajistit jí praxi v kolektivu dětí.

Po domluvě s paní ředitelkou mateřské školy jsme v první fázi upravili bezbariérový vstup a v letošním roce by mělo dojít k dalším úpravám. Paní ředitelka, u níž oceňuji vstřícný přístup při zajištění praxe, připravila pro dívku pracovní program a podle mého názoru je její přítomnost v mateřské škole velkým přínosem jak pro ni samotnou, tak i pro děti a pracovní kolektiv školky.

Ivana Jungová



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |