VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 26
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

příloha

Michal Zálešák

M-government
Budou občané komunikovat s úřady přes SMS?

M-government je efektivní využití mobilních technologií (SMS, hlasové, datové služby) pro externí i interní komunikaci veřejné správy a pro administrativní úkony se stálou dostupností (24x7) potřebných informací na jakémkoliv místě. Na m-government nemusíme čekat až s příchodem nové generace telefonů, na uvedených příkladech lze snadno dokázat, že mobilní veřejná správa už může být běžně dostupná všem.

Proč m-government?

Na podporu m-governmentu lze uvést následující dva argumenty:

M-informace

Kvůli rychlosti, jakou si lidé mezi sebou vyměňují v současné době krátké textové zprávy, bude docházet k dalšímu fenoménu: občané budou od orgánů veřejné správy vyžadovat informace nejen kvalitní a s puncem oficiality, ale též informace aktuální a doručené co nejdříve. Právě zde má m-government důležitou roli ve dvou aspektech:

K zajímavým příkladům patří americký stát Kalifornie, kde místní administrativa zasílá svým občanům upozornění o akutních nedostatcích elektrické energie. I v České republice lze vyjmenovat mnoho případů obcí, které využívají (prozatímní) dostupnosti internetových SMS bran a rozesílají registrovaným občanům informace. Jedna z nejpokrokovějších zemí, co se m-governmentu týče, je Malta, jejímž úspěchům je věnována speciální kapitola.

Mobilní diskuse politiků s voliči

Mobilní diskuse s občany může oboustranně prospět obecné informovanosti – nejen občanů o aktivitách zastupitelstva, ale i zastupitelstva o názorech občanů:

  1. Občané mohou snadněji tlumočit své názory buď přímo parlamentu nebo vládě či konkrétním voleným zástupcům v místním zastupitelstvu prostřednictvím SMS (mobilní referendum, mobilní hlasování či pouhé zaslání vlastního názoru). Jít na internet a napsat reakci trvá déle a může být dražší, než zaslat SMS zprávu či hlasovat přes WAP.

  2. Občané jsou lépe informováni o tom, jak jimi volení zástupci hlasovali ve specifických otázkách. Jako jeden z příkladů lze uvést zasílání krátkých textových zpráv o hlasování daného zástupce v předem vybraných tématických oblastech. Díky tomuto modelu stálého zájmu a “dozoru” mají občané mnohem větší přehled o konkrétních aktivitách svého zástupce a mohou se snadněji a demokratičtěji rozhodovat v dalších volbách, zda je svou aktivitou přesvědčil či nikoliv. Tento proces lze aplikovat nejen na státní orgány, ale velice dobře i na místní zastupitele, kde je větší zájem občanů o komunální politiku, jež má mnohem rozsáhlejší vliv na jejich bezprostřední život.

  3. Jednotliví poslanci či senátoři, zvolení za určité území, konzultují se svými voliči konkrétní otázky a chtějí znát jejich názor. Každý registrovaný či neregistrovaný občan se tak snadno může účastnit konzultačních procesů.

Praktické rady pro zavedení m-governmentu

Každý úřad by měl mít vyhrazené určité oficiální číslo, na kterém by přijímal SMS dotazy od občanů a z kterého by zprávy odcházely (klíčový je punc oficiality, poslat anonymní zprávu z internetové SMS brány umí každý).

Doporučuje se použití speciální komunikační aplikace, která monitoruje komunikaci s občany (příchozí a odchozí zprávy) a zároveň lze jejím prostřednictvím snadno definovat ankety, včetně vyhodnocování (strukturované SMS dotazy občanů na rozdíl od dotazů vlastními slovy). Odpovědět občanovi je pak možné nejen přes SMS zprávu, ale pokud specifikuje svoji e-mailovou či klasickou adresu, tak i těmito metodami. Krátký dotaz si občas vyžádá mnohem delší odpověď. Využitím aplikace, která archivuje všechny odeslané zprávy, se pak zabraňuje zneužití služebního přístroje pro osobní účely.

Kromě toho lze nasadit SMS zprávy i jako administrativní nástroj nejen pro komunikaci s občany, ale i s vlastními zaměstnanci:

  1. Komunikace s občany (příklady: Chybí potvrzení XY, Zastavte se pro vaše oprávnění, vaše licence již vypršela, je třeba ji obnovit…)

  2. Komunikace se zaměstnanci (příklady: Posunula se plánovaná schůze, Náměstek potřebuje zařídit ještě …, Okamžitá přítomnost nutná…)

V porovnání s voláním za cenu několika korun, v případě spojení pevná linka – mobil i několik desítek korun, je jednotková cena za SMS zprávy ve výši 1 až 2 Kč velice výhodná a 160 znaků pořád umožňuje zadání klíčového sdělení.

Mobilní platby za informace a služby

Kromě volně dostupných informací, jejichž existence je garantována speciální legislativou o svobodném přístupu k informacím, vydává veřejná správa mnoho potvrzení, za která se platí (výpis z katastru nemovitostí, výpis z obchodního rejstříku, výpis z trestního rejstříku) či jsou bezplatně poskytovaná (potvrzení finančního úřadu o bezdlužnosti). V případě plateb se jedná o minimální částky v řádu desítek korun, s kterými jsou ovšem spojeny dlouhé čekací doby na daných úřadech. Na Maltě chtějí procesy mobilních žádostí a plateb přímo aplikovat na žádosti o rodný list, úmrtní list a oddací list. V několika městech severských zemí, ve Vídni a v Dublinu fungují další zajímavé aplikace: mobilní platby jako způsob uhrazení parkovného či platby za odvoz odpadu. Toto je pouze jednoduchý výběr z opravdu širokých možností, které mobilní platby skýtají pro využití i na regionální úrovni.

Kromě obvyklých příkladů mobilní komunikace mezi občany a veřejnou správou se totiž nabízí celá řada modelových příkladů i v jiných oblastech: doprava (na podporu zvýšení bezpečnosti na silnicích, dálnicích a snadnější komunikace v případě nehody, hlášení nevhodného chování určitých řidičů), zdravotnictví (komunikace mezi lékařem a pacientem, sebe-diagnóza, spojení existujících měřících nástrojů a datových přenosů, informace pro dárce krve), školství (užší komunikace a dialog mezi školami/učiteli jako nositeli vzdělání a rodiči), záchranné práce (informace o hrozících nebezpečích, krizová komunikace, vyhledávání ztracených osob na horách) a mnoho dalších.

Překážky rozvoje

Vzájemným propojením meziresortních informačních systémů podmiňuje několik odborníků úspěch e-governmentu, resp. m-governmentu. V lokálních podmínkách tomu brání legislativní podmínky zákona o ochraně osobních údajů a je důležité si uvědomit i jeden klíčový aspekt.

Na rozdíl od neosobních počítačů mnoho uživatelů považuje mobilní telefon za nedílnou část svého soukromí, což ve svém důsledku znamená i větší obavu o citlivost dat. V současné době mobilní telefon slouží nejen jako komunikační, ale i platební nástroj. Ve spojení s citlivými daty o poloze uživatele v reálném čase je tato obava skutečně oprávněná. V brzké době budou mít mobilní zařízení výkonové parametry stávajících počítačů a ze soukromí se stane jedna z největších priorit každého jednotlivce.

Z pohledu zákonodárců m-government přináší zatím netušené příležitosti, plynoucí z mnohem užšího kontaktu s občany, včetně zprostředkované diskuse. Žádná technologie není imunní vůči zneužití jednotlivci či skupinami, pokud nejsou dodržovány základní principy, včetně respektování soukromí.

Malta: úspěšný příklad ze zahraničí

Maltská vláda provedla zajímavý průzkum s cílem zjistit, zda by byli její občané ochotni používat i mobilní telefon v kontaktu s veřejnou správou. Výsledné “ano” v případě 43 procent dotázaných mohlo mít za následek jediné: rozsáhlý projekt m-Governmentu www.justice.gov.mt/mgov.asp za účasti několika ministerstev, státních orgánů a především všech mobilních operátorů.

Všem uživatelům operátorů Vodafone a go Mobile by tak měly být zpřístupněny následující služby:



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |