VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 17 |
téma |
Projekt Phare CZ 00-02-03, jehož cílem je splnit tzv. Kodaňská kritéria, vznikl na základě potřeby postupně proměňovat postoje společnosti k odlišnostem vyplývajícím z různorodých etnických a multikulturních kořenů jejích členů. Zaměřen je na plošné vzdělávání učitelů, ředitelů škol a pedagogických asistentů základních škol a přípravných tříd v multikulturní tématice a vytváření specifických podmínek pro vzdělávání romských žáků. Je tedy určen pedagogickým pracovníkům, ale v konečném důsledku bude ovlivňovat jejich žáky. Projekt byl rozdělen na dvě části Support to Roma Integration a Multi–Cultural Education Reform, které jsou řešeny samostatně, i když spolu velmi souvisí a v praktickém důsledku naplňují stejný cíl – napomoci plnohodnotnému vzdělávání dětí z minoritních etnických skupin a dětí romských a napomoci vytváření multikulturní společnosti.
Obě části realizují mezinárodní řešitelské týmy složené z českých a zahraničních odborníků v dané problematice. Mezinárodní spolupráce napomáhá prolínání zkušeností s řešením problematiky v České republice s pozitivními zkušenostmi a úspěšným řešením těchto otázek v zahraničí. Přitom projekty jsou řešeny v rámci českých konkrétních potřeb a podmínek.
Celkový rozpočet zmíněného projektu činí 1,6 milionu EUR (950 tisíc EUR je určeno na projekt Podpora integrace Romů, zbytek na projekt Reforma multikulturního vzdělávání), přičemž milion EUR je financován Evropskou komisí z programu Phare a 600 tisíc EUR Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze státního rozpočtu.
Podpora Integrace Romů
Projekt Podpora Integrace Romů se zaměřuje na zajištění respektu a ochrany Romů především tím, že bude dětem umožněno získat odpovídající vzdělání, a tím i odpovídající postavení ve společnosti. Na rozdíl od ostatních aktivit, které mají zlepšit postavení Romů ve společnosti pomocí jednotlivých, na určitou problematiku zaměřených činností, je úkolem tohoto projektu vytvořit ucelený systém základního vzdělávání Romů, který by měl nejmenším dětem pomoci zahájit úspěšně školní docházku a dalšími aktivitami rozvíjet odbornou pomoc na prvním i druhém stupni základní školy. Rozpočet projektu činí 950 tisíc EUR, z toho je Evropskou komisí z programu Phare hrazeno 450 tisíc EUR a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze státního rozpočtu 500 tisíc EUR.
Projekt Phare Support to Roma Integration je realizován v období od 2. prosince 2002 do 2. ledna 2004 týmem, jehož členy jsou Focus Consultancy Ltd. jako kontraktor, European Dialogue, Nová škola, o.p.s., Step by Step Česká republika a Multikulturní centrum Praha jako realizační partneři projektu.
Projekt bude realizován ve třech oblastech:
Zmapování situace ve vzdělávání Romů v základním školství
V každé z pilotních škol budou dotazováni učitelé, pedagogičtí asistenti i žáci. Získané údaje budou vyhodnoceny a na základě takto získaných poznatků budou upraveny hlavní výstupy projektu, tj. metodologie práce ve třídě a škole a materiály pro učitele spolu s manuálem pro školení učitelů.
Vytvoření učebních materiálů a plánů zaměřených na zlepšení vzdělávání romských žáků
Výstup této části projektu bude hlavním nástrojem, který bude sloužit učitelům při adaptaci jejich způsobu výuky tak, aby se zlepšily studijní výsledky romských žáků. Tyto informace budou součástí tzv. “Romského učebního balíčku”, který bude obsahovat materiály zaměřené na vzdělávání žáků v 1.- 5. třídě, 6.- 9. třídě a Standardní učební plán pro přípravné třídy pro děti ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí.
Školení učitelů a pedagogických asistentů, kteří vzdělávají romské žáky
Na základě předchozích dvou realizačních částí projektu bude připraven Manuál pro školení učitelů škol, které vzdělávají romské žáky. Tento manuál bude obsahovat úvod k metodologii výuky a materiálům obsaženým v romských učebních balíčcích, rady k jejich implementaci, společně s praktickými cvičeními pro učitele a vychovatele-asistenty učitelů během školení. Manuál bude obsahovat také nástroje monitoringu, které učitelům umožní sledovat efektivitu těchto metod a materiálů. Manuál pro školení bude základem kurzů pro učitele a učitelky, kteří se podíleli na přípravě romských učebních balíčků a po pilotní realizaci bude dál v rámci projektu využit. Jednotlivá školení učitelů budou probíhat v regionálních pedagogických centrech a bude vyškoleno celkem 500 učitelů a 100 vychovatelů-asistentů učitelů.
V rámci projektu Podpora Integrace Romů začalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy realizovat koncem roku 2002 projekt Podpora vybavení přípravných tříd, který je zaměřen na vytvoření příznivých materiálních podmínek pro jejich činnost. Projekt je financován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a od začátku jeho realizace do konce roku 2002 bylo na projekt vynaloženo 7, 206 milionu Kč s tím, že projekt bude nadále pokračovat i v roce 2003. Cílem je dosažení stavu, aby ve všech přípravných třídách při mateřských, základních i zvláštních školách bylo vytvořeno takové materiální prostředí, které umožní naplňovat cíle dané Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání. Jde tedy o zajištění jedné ze tří klíčových podmínek pro efektivitu vzdělávání: prostředí, pedagogové, kurikula.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 17/2003.