VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 12 |
konzultace |
Ing. Martin Macenauer,
macenauer@mubph.cz
Stojíme na prahu jednadvacátého století. Kdybyste se ještě před dvaceti lety zeptali školáka co je Internet, asi by jen pokrčil rameny. Uplynulo pár let a situace je zcela jiná. Internet se stal jedním z nejskloňovanějších pojmů ve slovníku všech generací. Tento fenomén nevynechal ani státní správu a tak si dnes lze “zasurfovat” po obecním webu i té nejmenší obce. Ano, většina obcí skutečně splnila vládní nařízení a své internetové prezentace zveřejnila v síti všech sítí. Být online ovšem nestačí...
KDO?
Zvláštní otázka, nicméně v případě malých obcí celkem dost podstatná. Jen málo z nich najde ve svém rozpočtu peníze na to, aby si platily vlastního tvůrce i správce internetových stránek (webmastra) a tak to řeší po svém. Jsou dvě cesty. Ta méně klikatá vede k nejbližší firmě zabývající se tvorbou webů. Profesionálové skutečně za (hezkých) pár tisícovek ušijí líbivý web na míru, ale co dál? Lidi z druhé strany internetových prohlížečů sice na první pohled zaujme pěkná úvodní stránka, ale pokud zjistí, že web je mrtvý, je to naposledy, co probudili vaše počítadlo přístupů. Ovšem je tu i jiná cesta. Možná klikatější, ale zato na jejím konci čeká místo mrtvého webu prezentace, ke které se návštěvníci budou vracet. Co to pro vás znamená? Jisté je, že budete muset zřejmě oželet pár hodin a zkusit se sblížit s programováním internetových stránek sami, nebo najít někoho ze spolupracovníků, kdo si najde čas za vás. Chcete-li mít funkční - a hlavně aktuální - web, je třeba starat se o něj vlastními silami. Jen tak budou novinky z obce novinkami a ne historií.
JAK?
Základem úspěchu je postavit web aktuální, obsažný, přehledný a hlavně srozumitelný pro každého. To se hezky řekne, ale hůř udělá. Obzvlášť, když nemáte ani potuchy o programování. Ne, nebojte se, není to tak složité, jak to vypadá. Výrobci programů naštěstí už dávno pochopili, že ne všichni tvůrci internetových prezentací jazyk HTML ovládají a vytvořili editory s tajemným označením WYSIWYG. Zkratka WYSIWYG pochází z anglického “What You See Is What You Get” (co vidíte, to dostanete) a přesně vystihuje, jak tyto editory pracují. Práce s nimi je stejně jednoduchá jako se standardním textovým editorem – píšete text, vkládáte obrázky a editor se sám postará o vkládání korektních příkazů jazyka HTML (tzv. tagů). Ne, zas tak úplně triviální to také není, ale dobrý nástroj v podobě editoru je při tvorbě webu skutečně nepostradatelný. Proto je volba vhodného editoru stěžejním rozhodnutím. Ano, samozřejmě, za kvalitu je třeba zaplatit, ale pokud vyberete dobře, investice se vám rychle vrátí v podobě zrychlení a zjednodušení práce.
AKTUÁLNOST A OBSAŽNOST
Asi největším lákadlem pro potenciální návštěvníky jsou bezesporu novinky. Co, kde, kdo, s kým … prostě cokoliv, co lidi zajímá. Člověk prahne po vědění a pokud může pro tento svůj “pud” něco učinit prostřednictvím vašeho webu, pak máte vyhráno. Kde máte novinky získávat? I když jde v případě obcí o věci veřejné, není důvod, proč tak trošku neutéct od formalit a dát prostor i obyčejným věcem. Internet není stará panna a myslím si, že i oznámení typu “U Bartáků v kovomatě zlevnili mlýnky na maso” si najde své čtenáře. Jistě se také najde mnoho fanoušků, kteří nestihli nedělní fotbal a teď nutně potřebují zjistit, jak hráli domácí. Pokud výsledky najdou na vašem webu a budou aktuální, věřte, že se k vám budou vracet častěji.
Nebojte se dát na Internet otvírací doby místních obchodů. Zveřejněte adresy a kontaktní údaje místních firem, škol, knihoven a ostatních institucí, prostě vše, co by mohlo kohokoliv zajímat. Foťte a pořizujte obrazovou dokumentaci všeho, co se v obci děje. Každý zúčastněný se jistě rád pozná na fotografiích z plesů, či pálení čarodějnic. Nejlepší fotografie pravidelně umisťujte do fotogalerií a ukažte náhodným “přespolním” návštěvníkům, že vaše obec skutečně žije! Zjistěte a zveřejněte zajímavosti z historie obce. Nejen že ušetříte místním dětem práci při hledání podkladů pro referáty, ale rozšíříte mnohým lidem obzory. Každý z nás by měl o historii svého města či obce něco vědět, tak není důvod, proč to lidem neumožnit. Na internetu obecně platí, že jeden vhodný obrázek nahradí tisíce slov. Nezapomínejte na místní pověsti a dejte je také k lepšímu. Místní rodáci, slavné osobnosti, to vše se dá s trochou dobré vůle zjistit a dát na web.
Módním trendem současnosti je cykloturistika. Na kole jezdí už nejen blázniví puberťáci, ale cestu do sedel si našla i starší generace. Křižují celou republiku a možná touží zavítat i k vám. A tady se naskýtá vaše šance. Tito “bajkeři” (a nejen oni) už nemusí mít těla stavěná na spaní pod širákem jako jejich mladí kolegové. Nabídněte jim možnosti ubytování ve vaší obci a okolí prostřednictvím Internetu. Obvolejte místní ubytovací zařízení, hotely, restaurace, zjistěte potřebné informace a následně je zveřejněte. Ušetříte mnoha lidem spoustu času.
Jistě se u vás nebo ve vašem okolí nalézá spousta zajímavých míst, která stojí za návštěvu. Vyfoťte je, popište a dejte je tam, kde se o nich dozví i ostatní - na Internet. Velice důležitou a vyhledávanou věcí jsou též mapy. Nesnažte se je zmenšit natolik, že z nich nebude patrno nic. Jsem-li návštěvník lačný po informacích tohoto typu, myslím, že mi ani nebude tolik vadit čekání na těch i několik set kilobajtů, zvlášť budu-li s výsledkem spokojen.
Tohle všechno jsou věci, které obecní web obsahovat může, ale jsou i takové, které obsahovat musí. Na tomto místě bych chtěl připomenout fakt, že internetové stránky obcí a měst by měly v první řadě obsahovat informace, které jim ukládá zákon. Zákon č. 106/1999 Sb. mluví jasnou řečí, ale i tak je mnohdy opomíjen. Splňte svoji povinnost a zveřejněte skutečně vše, co po vás žádá. Prezentaci by bylo též velmi vhodné obohatit o elektronickou podobu úřední desky a zveřejnit zde důležité dokumenty. Občané by jistě přivítali i elektronickou podobu vyhlášek a usnesení z jednání obecního zastupitelstva, které se jich dotýkají.
PŘEHLEDNOST
Když se všechny tyto cihličky správně poskládají, může vzniknout obsahově velice pestrá prezentace, která si najde mnoho čtenářů. Ovšem nesmíme zapomínat, že všechno musí mít systém. Tak jak nelze míchat jablka s hruškami, nelze ani web stavět bez jistých pravidel. Vytvořte si vhodnou adresářovou strukturu. Nenechávejte soubory ležet jen tak na hromadě, nebo se v nich časem ztratíte. Častou chybou je snažit se na úvodní stránku dostat úžasnou fotografii západu slunce nad obcí. Myšlenka je to sice pěkná, ovšem těch několik minut, co návštěvník stráví natahováním oné fotografie, by jistě raději věnoval vyhledání informace, pro kterou na vaši stránku vstoupil. A navíc, ne každý je připojen pevnou linkou, u níž na čase tolik nezáleží, takže i finanční stránka věci hraje svoji roli. Co tedy dát na úvodní stranu? Odkazy. Odkazy na vše důležité, co váš web obsahuje. Úvodní stránka by měla sloužit jako rozcestí, na kterém se člověk zastaví a zvolí si jednu z cest, kterou hodlá pokračovat dál. Tak nebuďte zlomyslní a neskrývejte důležité stránky v temných zákoutích svých webů!
DESIGN
Jak už bylo řečeno na začátku, je i grafická úprava stránek důležitá. Je to právě kabát vaší prezentace, kterého si lidé všimnou ještě dříve, než si stačí přečíst první řádku. Na vás je, aby byl slušivý a svému krejčímu dělal dobré jméno. Snažte se sladit barvy a vyvarujte se pestrobarevného guláše, z kterého “vyskakují” pohyblivé, nic neříkající obrázky. Pokud možno se vyvarujte používání rámců. Jsou nemoderní a ke všemu i nepraktické. Najděte si na internetu obce či města, jejichž prezentace se vám líbí a pokuste se přiblížit jejich vzhledu. Inspirujte se také v zahraničí. Zkuste si stáhnout stránky, které vás něčím zaujaly a nahlédněte jim pod pokličku. Snažte se přijít na to, jak udělali to či ono. Nejde o to něco kopírovat, ale spíše zjistit možnosti a pochopit základní pravidla. Takto nabyté zkušenosti vám jistě pomohou postavit váš vlastní originální web. Vaše představy převeďte nejprve do grafické podoby v nějakém grafickém editoru typu Photoshop a pak se pokuste přenést je do podoby html dokumentu. S grafikou to zbytečně nepřehánějte. Pamatujte na to, že velikost html dokumentu by neměla (včetně obrázků) přesáhnout 100 Kb (kilobajtů). Čím méně bude grafiky, tím rychleji se dokument zobrazí.
Nikdo učený z nebe nespadl. Určitě jsou si toho vědomi i návštěvníci a omluví vaše ne příliš povedené prvotiny. Ale jsem si jist, že jen co dokončíte první verzi, vrhnete se ihned na výrobu další o mnoho lepší, protože již nad tou první zjistíte, co by šlo udělat jinak a lépe. I když je to smutné, budete se muset smířit s faktem, že s designem vaší prezentace nebudete prakticky nikdy spokojeni. To je prokletí webdesignerů, ale také motor, který vás žene a nedá vám spát.
ZÁVĚR
Internet je snad jediným médiem, které umožňuje opravdovou svobodu projevu. Je to medium bez hranic, které snese prakticky všechno. Bylo by asi profesionální sebevraždou pokoušet se v oblasti Internetu vytvářet nějaké normy a snažit se poučovat, jak má to či ono vypadat. O to tady vůbec nejde. Doufám, že vám článek pomůže zbavit se strachu z nepoznaného, nebo alespoň nastíní možnosti a poradí těm, co radu potřebují. V žádném případě vás pár řádků nenaučí tvořit internetové stránky. To už je jen a jen na vás.
Omlouvám se všem, jimž tento článek připadal jen jako ztráta času a nošení dříví do lesa. Pokud mé názory někoho pobouřily, omlouvám se též a dávám k dispozici svůj e-mail k vašim reakcím. A to je vše. Nezbývá než procvičit prsty, zaostřit pozornost a vydat se na nekonečnou a obohacující cestu za českým webem lepším a zajímavějším.
Poznámka redakce:
Ing. Martin Macenauer je tvůrcem a webmastrem pozoruhodné prezentace města Bystřice pod Hostýnem. Týdeník Veřejná správa ho vybral za Osobnost roku 2002.
WYSIWYG HTML Editory:
Macromedia Dreamweaver |
12 000 Kč (orientačně) |
|
Adobe GoLive |
12 000 Kč (orientačně) |
|
2000 Kč (orientačně) |
||
Netscape Composer |
součást Netscape Navigatoru |
|
FrontPage 2000 |
|
součást MS Office |
Vzorové prezentace obcí a měst
Obec Veverská Bítýška |
Tak nějak bych si to představoval. Obsahuje vše co obsahovat má, přehledné, graficky pěkné a střídmé, rychlé |
|
Obec Chudčice |
Velice pěkné a vkusné. Dobře zpracovaná historie. Turistické zajímavosti. Spousta fotografií - píšu za jedna! |
|
Obec Pozlovice |
Obsažné, výborně technicky zvládnuté a graficky příjemné. |
|
Obec Dolní Loučky |
Přehledné, obsažné, srozumitelné, graficky sjednocené. |
|
Obec Pohoří |
Opět přehlednost, dobře zvládnutá grafika, trochu postrádám turistické informace, ale jinak poměrně dobré |
|
Praha – město |
Přehledné, uživatelsky vstřícné |
|
Jihlava |
Dokonale srukturované |