VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 4 |
příloha |
Dnem 1. ledna 2003 (1) nabyl účinnosti zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů (dále jen zákon č. 312/2002 Sb.). Tímto zákonem se upravuje pracovní poměr úředníků samosprávných celků a jejich vzdělávání. Na pracovněprávní vztahy těchto úředníků se subsidiárně použije také zákoník práce, nestanoví-li zákon č. 312/2002 Sb. jinak.
Úředníkem se pro účely zákona č. 312/2002 Sb. rozumí zaměstnanec územního samosprávního celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu, do městského úřadu, do magistrátu statutárního města nebo do magistrátu územně členěného statutárního města, do úřadu městského obvodu nebo úřadu městské části územně členěného statutárního města, do krajského úřadu, do Magistrátu hlavního města Prahy nebo do úřadu městské části hlavního města Prahy. Zákon č. 312/2002 Sb. se vztahuje na veškeré zaměstnance územních samosprávných celků zařazené do vyjmenovaných úřadů s výjimkou zaměstnanců zařazených v jejich organizačních složkách (§ 24 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů), zaměstnanců zařazených jen v jeho zvláštních orgánech a zaměstnanců, kteří vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon takových prací řídí.
Tímto zákonem se zvyšuje rozsah povinného vzdělávání úředníků a stanoví se, které vzdělávací instituce mohou toto vzdělávání zajišťovat a jakým způsobem bude vykonávána státní správa v oblasti vzdělávání úředníků. Zákon v § 16 odst. 1 písm. e) ukládá úředníkům povinnost prohlubovat si kvalifikaci v rozsahu stanoveném tímto zákonem. S tímto na druhé straně koresponduje uvedená v §17 odst. 4 téhož zákona povinnost územního samosprávného celku zajistit úředníkovi prohlubování kvalifikace podle tohoto zákona, při tom postupuje podle plánu vzdělávání (§ 17 odst. 5). Náklady na prohlubování kvalifikace hradí územní samosprávný celek, jehož je úředník zaměstnancem, s výjimkou nákladů spojených s opakováním zkoušky zvláštní odborné způsobilosti. Tyto náklady hradí úředník. Pro opakování zkoušky poskytne územní samosprávný celek úředníkovi pracovní volno bez náhrady platu.
Právní úprava provedená zákonem č. 312/2002 Sb. nahradí dosavadní ustanovení § 113-116 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) (2), § 84-86 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze (3) a §72-75 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) (4).
1) Vzdělávací programy
a) Vstupní vzdělávání (§ 19)
Úředníkům územních samosprávných celků se nově stanoví povinnost absolvovat tzv. vstupní vzdělávání. Dle důvodové zprávy k zákonu č. 312/2002 Sb. je systém dosavadního vzdělávání úředníků neúplný, neboť chybí povinné všeobecné vzdělávání všech úředníků v oblasti veřejného sektoru, veřejné správy, veřejné ekonomiky a veřejných financí. Do systému vzdělávání nejsou zahrnuti zaměstnanci vykonávající samostatnou působnost územních samosprávných celků.
Vstupní vzdělávání dle §19 odst. 1 bude zahrnovat:
znalosti základů veřejné správy, zvláště obecných zásad organizace a činnosti veřejné správy a územního samosprávného celku, základy veřejného práva, veřejných financí, evropského správního práva, práv a povinností a pravidel etiky úředníka (písm.a))
základní dovednosti a návyky potřebné pro výkon správních činností (písm.b))
znalosti základů užívání informačních technologií (písm.c))
základní komunikační, organizační a další dovednosti vztahující se k jeho pracovnímu zařazení (písm.d)).
Obsah vstupního vzdělávání je podle mého názoru v § 19 odst. 1 písm.b) a d) stanoven bohužel poněkud vágně, a tak je možné, že při určení znalostí a dovedností uvedených v § 19 odst. 1 písm.b) a d) budou vznikat problémy s výkladem těchto ustanovení.
Někteří úředníci se vůbec nebudou muset vstupního vzdělávání účastnit (§ 33 a § 34), případně budou povinni se zúčastnit pouze jeho části (§ 34). Ukončení vstupního vzdělávání se bude prokazovat osvědčením vydaným vzdělávací institucí, která vstupní vzdělávání pořádala.
Povinnost absolvovat vstupní vzdělávání dle nového zákona nebude mít úředník, u kterého byla uznána rovnocennost vzdělání podle § 33 nebo § 34 zákona č. 312/2002 Sb., a úředník, který má zvláštní odbornou způsobilost (5). Vstupního vzdělávání se však (na rozdíl od prokázání zvláštní odborné způsobilosti a vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů - § 43 odst. 10) musí účastnit také úředníci, kterým do 31. prosince 2007 vznikne nárok na starobní důchod. Úředník, na kterého se povinnost absolvovat vstupní vzdělávání bude vztahovat, bude povinen je ukončit do tří měsíců ode dne vzniku pracovního poměru u územního samosprávného celku. Zákon neobsahuje žádná přechodná ustanovení týkající se povinnosti úředníka absolvovat vstupní vzdělávání. Za úředníky dle zákona č. 312/2002 se považují úředníci, kteří budou k 1.1.2003 zaměstnanci územního samosprávného celku, budou vykonávat správní činnosti a budou zároveň splňovat předpoklady dle § 4 tohoto zákona.
b) Zvláštní odborná způsobilost (§ 21)
Také za účinnosti zákona č. 312/2002 Sb. budou úředníci povinni prokázat zkouškou zvláštní odbornou způsobilost k vykonávání některých správních činností. Výčet těchto činností má podle § 42 stanovit vyhláška Ministerstva vnitra (6).
Zkouška se i nadále bude skládat z obecné a zvláštní části. Obecná část bude zahrnovat znalost základů veřejné správy, zvláště obecných principů organizace a činnosti veřejné správy, znalost zákona o obcích, zákona o krajích, zákona o hlavním městě Praze a zákona o správním řízení, a schopnost aplikace těchto znalostí. Zvláštní část bude zahrnovat znalosti nezbytné k výkonu správních činností stanovených prováděcím právním předpisem.
Správní činnosti stanovené vyhláškou bude územní samosprávný celek moci vykonávat pouze prostřednictvím
úředníků, kteří prokázali zkouškou zvláštní odbornou způsobilost pro tuto činnost
úředníků, kterým byla uznána rovnocennost vzdělání dle § 33 a § 34
úředníků, kterým do 31.prosince 2007 vznikne nárok na starobní důchod
úředníků, kteří prokázali zkouškou zvláštní odbornou způsobilost pro danou správní činnost podle právních předpisů účinných do 31.prosince 2002
jiných úředníků, a to pouze po dobu osmnácti měsíců od vzniku pracovního poměru k územnímu samosprávnému celku nebo ode dne, kdy začal vykonávat činnost, u níž se požaduje prokázání zvláštní odborné způsobilosti (§ 21 odst. 1 písm.a)). Zákon stanoví, že takto lze postupovat pouze výjimečně.
Zvláštní odbornou způsobilost bude úředník muset prokázat do 18 měsíců od vzniku pracovního poměru k územnímu samosprávnému celku nebo ode dne, kdy začal vykonávat správní činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní odborné způsobilosti předpokladem (§ 21 odst. 2).
Zásadně bude úředník povinen složit zkoušku z obecné části a dále ze zvláštní části pro všechny správní činnosti, které vykonává. Zákon v tomto směru stanoví některé výjimky.
Jestliže úředník vykonává dvě nebo více správních činností stanovených prováděcím právním předpisem v obci, kde nejsou zřízeny alespoň dva odbory obecního úřadu nebo kde není zřízen pověřený obecní úřad, je povinen prokázat zvláštní odbornou způsobilost jen pro jednu správní činnost, kterou určí vedoucí úřadu.
Vedoucí úředník, který řídí úředníky vykonávající správní činnosti stanovené prováděcím právním předpisem, prokazuje zvláštní odbornou způsobilost z obecné části a ze zvláštní části alespoň pro jednu ze správních činností stanovených prováděcím právním předpisem, vykonávaných jím řízenými úředníky. Správní činnost, pro kterou bude vedoucí úředník prokazovat odbornou způsobilost, určí vedoucí úřadu. Tato výjimka platí pro všechny úřady územních samosprávných celků.
Vedoucí úřadu je povinen prokázat zvláštní odbornou způsobilost jen z obecné části. Také tato výjimka platí pro všechny úřady územních samosprávných celků.
Územní samosprávný celek je povinen přihlásit úředníka, který vykonává správní činnosti stanovené prováděcím právním předpisem, k vykonání zkoušky do 6 měsíců od vzniku pracovního poměru úředníka k územnímu samosprávnému celku nebo do 3 měsíců ode dne, kdy úředník začal vykonávat správní činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní odborné způsobilosti předpokladem (§21 odst. 5). U úředníka, který ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona vykonává správní činnost, na niž se vztahuje předpoklad zvláštní odborné způsobilosti a tento předpoklad nesplňuje, počínají lhůty podle § 21 odst. 1 písm. a) a 2 běžet ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona a činí 30 měsíců. Není-li tento úředník ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona přihlášen ke zkoušce zvláštní odborné způsobilosti, územní samosprávný celek je povinen jej ke zkoušce přihlásit do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. U úředníka, u kterého by lhůty podle § 21 odst. 1 a 2 jinak skončily před uplynutím 30 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se tyto lhůty prodlužují o 12 měsíců. Prováděcí právní předpis upraví způsob přihlašování ke zkoušce, náležitosti přihlášky, způsob a průběh zkoušky a náležitosti osvědčení (nestanoví se, který orgán má právní předpis vydat).
Do lhůty podle § 21 odst. 1,2,5 zákona č. 312/2002 Sb. se nezapočítávají doby mateřské dovolené, rodičovské dovolené, pracovní neschopnosti, vojenské základní (náhradní) služby, civilní služby, ani doba uvolnění pro výkon veřejné funkce, doba nepřítomnosti v práci pro výkon nepodmíněného trestu odnětí svobody a vazby, došlo-li k pravomocnému odsouzení, nejde-li o trestný čin, který je v rozporu s § 4 odst. 2 téhož zákona.
c) Vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů (§ 27)
Všichni vedoucí úředníci a vedoucí úřadů budou navíc povinni účastnit se vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů. Vedoucím úředníkem je úředník, který je vedoucím zaměstnancem ve smyslu zákoníku práce. Vedoucím úřadu se pro účely zákona č. 312/2002 Sb. rozumí vedoucí úředník, který vykonává funkci tajemníka obecního úřadu, tajemníka magistrátu statutárního města, tajemníka úřadu městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, ředitele krajského úřadu, ředitele Magistrátu hlavního města Prahy nebo tajemníka úřadu městské části hlavního města Prahy.
Řízení úředníků musí územní samosprávný celek zajišťovat vždy pouze prostřednictvím
úředníků, kteří dokončili vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů
úředníků, kterým byla uznána rovnocennost vzdělání vzhledem k vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů (§ 33 a § 34 zákona č. 312/2002 Sb.)
úředníků, kterým do 31. prosince 2007 vznikne nárok na starobní důchod
jiných úředníků, ale pouze po dobu nejvýše dvou let ode dne, kdy začali vykonávat funkci vedoucího úředníka či vedoucího úřadu (u vedoucích úřadů musí být dále splněny předpoklady podle § 5 zákona č. 312/2002 Sb.). Zákon stanoví, že takto lze postupovat pouze výjimečně. Vedoucí úředníci jsou podle § 27 odst. 1 zákona č. 312/2002 Sb. povinni dokončit kurz do dvou let ode dne, kdy začali vykonávat funkci vedoucího úředníka. Pro přechodné období a vedoucí zaměstnance úřadů územních samosprávných celků, kteří jimi k 1.1.2003 již jsou, platí jiné pravidlo: tito vedoucí zaměstnanci jsou povinni dokončit vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů do čtyř let od nabytí účinnosti zákona (do 1.1.2007) a do této doby mohou vykonávat svou funkci, aniž by absolvovali vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů.
V případě, že vedoucí úředník nebo vedoucí úřadu nesplní povinnost dokončit ve lhůtě vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů, může být podle § 12 odst. 1 písm.c) odvolán z funkce.
Vzdělávání podle § 27 zahrnuje obecnou část a zvláštní část. Obecná část zahrnuje znalosti a dovednosti v oblasti řízení úředníků. Zvláštní část zahrnuje přehled o činnostech stanovených prováděcím právním předpisem vykonávaných podřízenými úředníky (půjde o správní činnosti, pro jejichž výkon musí úředníci prokázat zvláštní odbornou způsobilost, pokud prováděcí právní předpis nestanoví další činnosti).
Účast na vzdělávání se prokazuje formou osvědčení, které vydává vzdělávací instituce, která kurz pořádala.
Vedoucí úředník a vedoucí úřadu, který se účastnil vzdělávání podle § 27 a jehož náklady hradil územní samosprávný celek, bude podle § 27 odst. 3 zákona č. 312/2002 Sb. povinen setrvat po ukončení tohoto vzdělávání v pracovním poměru k tomuto územnímu samosprávnému celku po dobu tří let. Pokud úředník tuto svou povinnost nesplní a rozváže svůj pracovní poměr u tohoto územního samosprávného celku, je povinen uhradit zaměstnavateli náklady se vzděláváním spojené. Pokud splní svou povinnost jen částečně, je povinen hradit náklady v poměrné výši. Pro povinnost úředníka hradit náklady na vzdělávání platí přiměřeně ust. § 143 odst. 7 a 8 zákoníku práce (7). Toto omezení bylo dle důvodové zprávy zavedeno pro vyšší stabilizaci vedoucích úředníků, což je předpokladem pro zvýšení kvality výkonu veřejné správy.
Do lhůty podle § 27 odst. 1 a 3 zákona č. 312/2002 Sb. se nezapočítávají doby mateřské dovolené, rodičovské dovolené, pracovní neschopnosti, vojenské základní (náhradní) služby, civilní služby ani doba uvolnění pro výkon veřejné funkce, doba nepřítomnosti v práci pro výkon nepodmíněného trestu odnětí svobody a vazby, došlo-li k pravomocnému odsouzení, nejde-li o trestný čin, který je v rozporu s § 4 odst. 2 téhož zákona.
Vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů se podle § 43 odst. 10 nemusí účastnit ti vedoucí úředníci (8), kterým vznikne do 31. prosince 2007 nárok na starobní důchod. Tito úředníci se budou vzdělávání účastnit, jenom pokud o to sami požádají. Vzdělávání dle § 27 se také nemusí účastnit ti vedoucí úředníci a vedoucí úřadů, kterým byla uznána rovnocennost vzdělání podle § 33 nebo § 34 zákona č. 312/2002 Sb. ve vztahu k vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 4/2003.
Poznámky:
S výjimkou ustanovení § 29-32, 35 odst. 1 písm.k), l) a n) a § 41, která nabyla účinnosti dne 12.července 2002.
Ust.§ 113-116 byla zrušena zákonem č. 313/2000 Sb. s účinností od 1.1.2003.
Zrušena přímo zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů.
Ust. § 72-75 byla zrušena zákonem č. 231/2002 s účinností od 1.1.2003.
Zvláštní odborná způsobilost ověřená zkouškou podle zvláštních právních předpisů v době od 24.listopadu 1990 do 1. ledna 2003 se považuje za zvláštní odbornou způsobilost podle zákona č. 312/2002 Sb.
V současné době toto stanoví vyhláška Ministerstva vnitra ČR č. 345/2000 Sb.
Podle § 143 odst. 7 a 8 zákoníku práce povinnost zaměstnance k úhradě nákladů nevzniká, jestliže
zaměstnavatel v průběhu zvyšování kvalifikace zastavil poskytování hmotného zabezpečení, protože zaměstnanec se bez svého zavinění stal dlouhodobě nezpůsobilým pro výkon práce, pro kterou si zvyšoval kvalifikaci,
pracovní poměr skončil výpovědí danou zaměstnavatelem, pokud nejde o výpověď z důvodů, pro které lze zrušit okamžitě pracovní poměr, nebo z důvodu závažného porušení pracovní kázně, popřípadě dohodou z důvodů uvedených v § 46 odst. 1 písm. a) až c),
zaměstnanec nemůže vykonávat podle lékařského posudku nebo rozhodnutí orgánu státní zdravotní správy nebo sociálního zabezpečení práci, pro kterou si zvyšoval kvalifikaci, popřípadě pozbyl dlouhodobě způsobilosti konat dále dosavadní práci z důvodů uvedených v § 46 odst. 1 písm. d),
zaměstnavatel nevyužíval v posledních 12 měsících po dobu nejméně šesti měsíců kvalifikace, kterou si zaměstnanec zvýšil.
V kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu lze vymezit další případy, kdy nevzniká povinnost zaměstnance k úhradě nákladů; přitom je rozhodná kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis, které byly účinné v době uzavření dohody podle odstavce 1. To platí i pro zaměstnavatele, kteří neprovozují podnikatelskou činnost.
Zákon zde výslovně nemluví o vedoucích úřadů. Nicméně § 27 odst. 1 se podle § 27 odst. 4 vztahuje i na vedoucí úřadů, přičemž se v § 27 odst. 1 výslovně odkazuje přímo v textu zákona na § 43 odst. 10, takže vedoucí úřadů, kterým do 31.prosince 2007 vznikne nárok na starobní důchod, nejsou povinni se účastnit vzdělávání dle § 27, ale mohou se jej zúčastnit na svou žádost. Kromě toho je dle § 2 odst. 6 vedoucí úřadu zároveň považován za vedoucího úředníka.
JUDr. Hana Neumannová, Krajský úřad Olomouckého kraje