VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 4 |
Vládnutí po Evropsku (XII) |
Ing. Daniel Trnka,
Úřad vlády ČR
Vlády členských zemí
Pokud se týče zástupců vlád členských zemí, probíhaly konzultace především s pracovníky stálých misí odpovědnými za oblast legislativy a se členy tzv. Mandelkernovy skupiny. Značně se v procesu konzultací angažovala také britská vláda. Z těchto konzultací vyšly dva hlavní signály:
Know-how vlád členských zemí v oblasti zlepšování vládnutí často převyšuje bázi znalostí evropských institucí. Klasickým příkladem budiž otázka zlepšování procesu tvorby regulace. Jako ukázky mohou sloužit např. hodnocení dopadu regulace ve Spojeném království, kodifikace regulace ve Francii, konzultace s veřejností v Dánsku, používání tzv. agentur ve Švédsku a význam přikládaný hierarchizaci norem v Itálii. Ostatně tyto zkušenosti jsou shrnuty v množství materiálů vzešlých z projektu OECD k řízení a reformě regulace (1).
Decentralizace mající za cíl přiblížení správy věcí veřejných občanům nemusí nutně znamenat oslabení úlohy státní správy. Některé kritiky naznačují, že vyjádření vůle občanů pomocí voleb do zastupitelstev neodráží dostatečně mnohost zájmů, které je nutno brát v úvahu při rozhodování v evropských záležitostech. Je pak na státní správě, aby podporovala účast jednotlivců nebo skupin občanů, kteří jsou z nějakého důvodu znevýhodněni či marginalizováni, na rozhodování.
V rámci konzultací došlo také k neformální dohodě mezi členskými zeměmi a Komisí, že bude nadále docházet k vzájemné výměně zkušeností, které budou využity Komisí ke zlepšení procesu monitorování implementace komunitárního práva (acquis).