VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 3 |
informace |
Občanské informační centrum (OIC) je novodobý fenomén, kterým prozatím žijí vedoucí pracovníci Městského úřadu v Moravské Třebové, nizozemští odborníci z partnerského města Vlaardingen a zástupci organizace Agora Central Europe zabývající se občanskou participací. Během několika měsíců se s tímto ojedinělým projektem seznámila široká veřejnost v Moravské Třebové a postupně se podílela na jeho formování. Občané v červnu 2002 obdrželi dotazník a jejich odpovědi pomohly vytipovat služby a produkty, které by mělo Občanské informační centrum poskytovat. Občanské informační centrum se stává součástí zdejšího pověřeného úřadu.
Soustředění služeb
Občanské informační centrum je pracovní název pro místo, kde si občan bude moci vyřídit většinu záležitostí, jež pro něho zajišťuje Městský úřad: pasy, občanské průkazy, ověřování listin, vyřizování rodných listů. Zároveň lze získat informace o dění ve městě nebo podat stížnost. Nosnou myšlenkou je soustředit většinu poskytovaných produktů a služeb do jednoho centra tak, aby občané již nebyli nuceni obíhat spoustu kanceláří umístěných v různých objektech. Nevytváří se nová instituce, centrum bude součástí městského úřadu v prostorách bývalé střední zemědělské školy. Bude sem přesunuta část agendy společně s úředníky ze stávajících budov městského úřadu. Vytvoření Občanského informačního centra je samo o sobě velkou změnou, která navíc v podobě, v jaké je plánována, je unikátní v celé České republice. Zásadní je zjednodušení kontaktu mezi radnicí a občanem, které OIC přinese, což následně povede k úspoře času a větší efektivitě. Důležitým aspektem je rovněž reforma veřejné správy, jež nyní v České republice probíhá. Moravská Třebová je od 1.1.2003 pověřenou obcí s rozšířenou působností, což znamená získání dalších kompetencí z Okresního úřadu ve Svitavách. I u těchto dalších služeb se do budoucna počítá, že budou občanům poskytovány v OIC.
Vývoj projektu Občanského informačního centra
V květnu loňského roku navštívili Moravskou Třebovou odborníci z radnice ve Vlaardingenu: projektový manažer Jan Hecker a Clemence Verbraaken. Společná práce na projektu je logickým vyústěním součinnosti, jejíž začátek se datuje do poloviny roku 2000. Nizozemští pracovníci společně s odborníky z Agora CE s přípravou projektu nejen pomáhají, ale navíc se na něm i finančně podílejí, neboť jejich účast je financována Sdružením nizozemských obcí (VNG). Projekt Občanského informačního centra má dva hlavní rozměry - organizační spočívá zejména ve
výběru a vyškolení pracovníků, uspořádání OIC a rozměr obsahový postihuje, jaké služby a produkty budou v OIC poskytovány a jakou formou se tak stane. Zejména v této druhé části je cílem využít metod občanské participace, zapojit občany do rozhodovacích procesů. Proto se projektu účastní
pracovníci Agora CE, nevládní organizace, která má se zapojováním občanů bohaté zkušenosti.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 3/2003.
Libuše Scholzová,
tisková mluvčí města Moravská Třebová