POLICISTA 1/2000 |
měsíčník Ministerstva vnitra slovo policejního prezidenta |
Jak nás vidí
|
![]() |
Evropská komise zdůrazňuje absenci zákona o státní službě, na kterém se již řadu let pracuje a jehož termín nabytí účinnosti byl opět posunut až na rok 2002. Je kritika oprávněná?
Příprava zákona o státní službě, jehož absence je nejsilněji a opakovaně kritizovaná, je v kompetenci Ministerstva práce a sociálních věcí. Ve vztahu ke kritice "oddálení" termínu nabytí účinnosti tohoto zákona konstatuji, že naopak na základě požadavku Ministerstva vnitra byl tento termín oproti původnímu termínu o rok zkrácen.
Zpráva Evropské komise uvádí, že závažným problémem v naší republice je korupce. Boj proti ní je prioritou současné vlády. Dle odhadů vzrostl počet hospodářských trestných činů v první polovině loňského roku o 35 %, z čehož většina souvisí s korupcí. Jak vidíte vy tento problém?
V oblasti korupce popisuje Zpráva situaci v ČR celkem věrohodně. Co se týče údaje o nárůstu hospodářské kriminality, uvádím následující. Tento údaj dokumentuje zvýšenou aktivitu Policie ČR při odhalování této kriminality. Samotná hospodářská kriminalita je skrytý společenský jev, který musí dlouhodobě aktivně odhalovat orgány činné v trestním řízení, nejedná se o problém, který lze vyřešit v řádu několika let. To, že došlo k výraznému růstu odhalování tohoto druhu trestné činnosti, je třeba chápat jako pozitivní jev hovořící o zvýšených schopnostech policie a ne o tom, že hospodářská kriminalita u nás tak výrazně narostla.
V roce 1998 zřídila vláda za účelem koordinace protikorupční politiky Výbor na ochranu ekonomických zájmů. Součástí Výboru je Analytická komise, která je informována přímo inspekčními orgány příslušných ministerstev. Komise a policie mají však rozdílný názor na to, zda většina případů předložených Komisi může být trestně stíhána. Aktivita Komise je také omezována skutečností, že nemá dostatečnou podporu a že realizace jejích doporučení závisí na spolupráci dalších ministrů. V únoru 1999 přijala vláda Vládní program boje proti korupci, který stanoví řadu úkolů s termínem plnění na konec roku 1999 a na rok 2000. V dubnu 1999 schválil Senát novelu trestního zákona, která zvýšila sazbu za poskytnutí nebo přijetí úplatku z pěti na osm let vězení. Vládní politika v této oblasti je vážně omezována nedostatkem pracovníků a vybavení, nedostatečnou spoluprácí zainteresovaných subjektů a nedostatečnou legislativou.
Souhlasíte s tímto názorem?
Cílem zřízení Výboru na ochranu ekonomických zájmů bylo zesílení boje proti korupci a závažné hospodářské trestné činnosti a zlepšení koordinace mezi jednotlivými složkami státu působícími v této oblasti. Obecný problém zmiňovaný ve Zprávě, tedy nedostatečné vybavení lidskými zdroji a technikou, lze bohužel pouze potvrdit, neboť vyplývá z celkové ekonomické situace našeho státu. Ale i přes finanční problémy došlo již v průběhu minulého roku k navýšení policistů ve Službě policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti (SPOK) a od ledna letošního roku o navýšení personálního obsazení o dalších 35 tabulkových míst policistů. Tím je zdůrazněna úloha této policejní služby v boji proti korupci a závažné hospodářské kriminalitě. Současně je také nutné připomenout, že SPOK se podílí na odhalování těch nejzávažnějších případů a značná část této trestné činnosti je odhalována běžnými útvary kriminální policie. Pokud jde o zajišťování koordinace mezi jednotlivými orgány činnými v trestním řízení, tu by měla zlepšit vládou schválená velká novela trestního práva procesního. Změny by měly umožnit policii snadnější a účinnější odhalování a vyšetřování korupce.
Je třeba také připomenout, že v rámci resortu MV jsou v současnosti zřizována kontaktní místa a bezplatné telefonní linky pro osoby postižené korupcí, připravuje se vydání příručky pro občany s návodem, jak se bránit korupčnímu jednání a jsou připravovány další preventivně vzdělávací programy.
Zpráva EK se také zabývá lidskými právy. Kladně hodnotí, že Parlament přijal novelu zákona o státním občanství, která usnadňuje získání českého občanství bývalými občany Československa. Z této novely byla vypuštěna podmínka čistého trestního rejstříku, která měla diskriminační dopad. Novela umožňuje českým občanům žijícím na Slovensku dvojí státní občanství. Dále však také konstatuje, že podmínky v řadě policejních cel jsou nevyhovující, osoby zbavené policií svobody často nemohou kontaktovat třetí osobu, kterou by o své situaci informovaly, a zůstávají v policejních celách mnoho hodin bez možnosti kontaktovat právníka.
Na základě Zákona o policii může zajištění osoby trvat nejdéle 24 hodin od okamžiku omezení svobody. Policie je povinna při zajištění osoby vyrozumět na její žádost o této skutečnosti některou z osob jí blízkých, popřípadě jinou jí určenou osobu, tedy i právníka. Nelze tedy s tímto tvrzením souhlasit. Zajištěná osoba má taktéž právo podat stížnost na postup policejního orgánu, která musí být zaznamenána a postoupena příslušným kontrolním a inspekčním útvarům policie. V novém Zákoně o policii, který má být vládě předložen v březnu letošního roku, bude výslovně uvedena možnost zajištěné osoby kontaktovat právníka.
Jaké je vaše stanovisko ke konstatování EK, že ačkoli zákon zakazuje obchodování s dětmi a se ženami je ČR tranzitní a cílovou zemí pro obchodníky se ženami?
Pokud jde o obchod s lidmi je Česká republika v současnosti především zemí určení v oblasti obchodu se ženami. Ženy, které jsou k nám dováženy ze zemí bývalého socialistického tábora, jsou nuceny k prostituci. Podle našeho trestního zákona se v České republice postihuje obchodování se ženami trestem až osmi let odnětí svobody. V rámci Útvaru policie pro odhalování organizovaného zločinu je vytvořeno specializované pracoviště, které se zabývá bojem proti obchodu se ženami a dětmi. To úzce spolupracuje s policejními službami sousedních států a ostatních zemí EU. Dobrá spolupráce je navázána také s nevládními organizacemi (např. La Strada) poskytujícími pomoc obětem této trestné činnosti. Z hlediska prevence obchodu se ženami může výraznou úlohu sehrát připravovaný zákon o prostituci. Zároveň v současné době probíhá v ČR preventivní kampaň proti obchodu se ženami připravená a realizovaná mezinárodními organizacemi pro migraci v úzké spolupráci s MV a dalšími resorty.
Podle EK nebylo dosaženo žádného pokroku v oblasti kontroly držení střelných zbraní. Jaké změny se připravují v této oblasti?
Zákon č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu, ve znění pozdějších předpisů, není plně kompatibilní s právem ES. Česká republika zavádí za účelem odstranění nekompatibility s účinností od konce roku 1999 do zákona o střelných zbraních a střelivu novou kategorii střelných zbraní na povolení a související povolovací systém na tyto zbraně. Do konce roku 2001 přijme ČR právní úpravu v oblasti zbraní a střeliva tak, aby byla plně kompatibilní s právem ES, tedy ještě před vstupem do EU. Česká republika nebude žádat v této oblasti o přechodné období.
Česká republika intenzivně připravuje návrh nového zákona o střelných zbraních a střelivu, který bude plně kompatibilní s požadavky Evropské unie. Návrh věcného záměru nového zákona o zbraních a střelivu byl vládou schválen již dne 1.9.1999.
Svého času velmi diskutovaný zákon z oblasti boje proti obchodu s drogami je jedním z mála zjevně pozitivně hodnocených oblastí v působnosti MV. Jak se k této problematice postavila policie?
Zpráva EK konstatuje, že zákon o psychotropních látkách, který nabyl účinnosti v lednu 1999, podrobně řeší problematiku psychotropních látek a prekurzorů, jejich dovozu a vývozu, řeší také obchodování s těmito látkami. Kladně také hodnotí, že podle novel trestního zákona, které nabyly účinnosti zároveň se zákonem, je trestným činem držení drogy pro osobní potřebu v množství větším než malém. Policie začala ihned aktivně aplikovat novelizovaný trestní zákon v oblasti boje proti obchodu s drogami. Byl přijat vnitroresortní předpis upravující postup policistů při aplikaci tohoto zákona. V rámci Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu - Národní protidrogové centrály byla zřízena zvláštní skupina zabývající se pouliční drogovou kriminalitou. Z údajů a analytických zpráv poskytnutých policií a ministerstvem spravedlnosti vyplývá, že nedošlo k represi běžných konzumentů tak, jak předpokládali odpůrci zákona, ale novelizovaný trestní zákon naopak umožnil policii snáze odhalovat a postihovat drogové dealery. Proto lze dosavadní aplikaci zákona hodnotit pozitivně.
Evropská komise hodnotila ještě mnohé další oblasti týkající se resortu MV ČR, ke kterým se vrátíme v dalším čísle našeho časopisu.
Dagmar Linhartová
Foto archiv