Hlavní menu

Krása akcí v reportáži

Krása akcí v reportáži

Karel Schön je jedním z tvůrců videa Guláš párty 2014 v Modlanech. Podělil se s námi o své zkušenosti z natáčení obecních videí.

Karel Secký, tvůrce videí. Foto: Radoslav Bernat. Karel Schön, tvůrce videí. Foto: Radoslav Bernat.
Jaká je optimální délka videa?
Pro webovou televizi Ústeckého kraje (pozn. redakce: www.u-tv.cz) připravujeme reportáže o stopáži minuta třicet až dvě minuty třicet. U klasické reportáže bych doporučoval nepřesáhnout tři minuty. Výjimkou jsou videa pořizovaná pro obec či spolek, která mohou být delší. Místní se totiž na záznamu rádi uvidí!

Obce dělají zbytečně dlouhé záznamy.
Kdo se podívá na dvacetiminutovou reportáž? Téma by muselo být hodně zajímavé a je opravdu kumšt takové video vytvořit. Takovou výzvou je pro nás dvacetiminutový dokument o zdravotnictví v Ústeckém kraji, který nyní připravujeme a v němž bude zachyceno devět nemocnic.

Co může pomoci reportážím, aby byly ještě atraktivnější?
Někdy stačí využít archiv. Ani video z jednání zastupitelstva nemusí být pouhým záznamem lidí sedících v lavicích. Lze přidat záběry z města, třeba stavba, o níž se mluvilo. K oživení přispějí krátké rozhovory. Dalším ozvláštňujícím prvkem může být i gerojš (pozn. redakce: ruchový záběr). Když jsme natáčeli například reportáže, kde něco bouchne, nebo se ozve zajímavý zvuk, tak necháme dát prostor určitému zvuku. Vždy je dobrá určitá asynchronie, zkombinovat se dá i mluvené slovo se zvukem z ulice.

Jste zastáncem dodatečně přidané hudby?
Problém vidím hlavně v tom, že tvůrci mnohdy nerespektují autorský zákon. Přitom na internetu je možné najít volnou hudbu k použití. Také ji zapomínají uvést v titulcích. Další možností je připravit si vlastní hudbu na mixovacím programu. Při střihu je dobré si pohlídat, aby se k muzice připojily správné obrázky. Když se ozve rána bicích, nemůže být zařazen dlouhý, nudný švenk, ale úderný, rychlý střih. Vždy záleží na typu reportáže. Nehodí se k záznamu zastupitelstva, ale u propagačního videa proč ne. Třeba jsme s kolegou Otou Schneiderem natáčeli dokument o památkách Ústeckého kraje a byl zde požadavek na doplnění o barokní a gotickou hudbu. Někdy muzika videu vysloveně prospěje. Pokud umístíte tří- čtyřvteřinovou pauzu, kdy se nemluví, v níž zazní na chvíli hudba, divák si odpočine od mluvené řeči a snáze udrží pozornost.

Jaké vnímáte současné trendy v multimédiích?
Sociální sítě jsou dnes velmi důležité. Obecní úřady si mohou na YouTube snadno zřídit vlastní kanál, video je možné dále sdílet přes Facebook. Na druhou stranu každý si myslí, že umí točit, a je to znát na kvalitě.

Máte návod na tvorbu vizitky obce?
Základem je kvalitní scénář, ať už textový či technický. Ušetří se tak hodně práce i materiálu. Scénář sice zabere šedesát až sedmdesát procent samotného natáčení, ale vyplatí se to. Osvědčilo se nám také točit ve dvou lidech, jeden se soustředí na kameru, druhý si zapisuje poznámky. Vedení obce by si mělo ujasnit, co ve videozáznamu chce mít. Pokud součástí vizitky bude i pohled do historie, je třeba vybrat archivní fotografie, případně historický videozáznam. Je možné kamerou zabrat třeba staré rukopisy. Důležité je nepodcenit přípravu.

Jak se při natáčení videí vyhnout rutině?
Pořizování videozáznamů nemůžete brát jako práci, ale spíše jako koníčka. Video musí být lidské, ne strojené. Krása akcí, které jsou pořádané od srdce, se pak ukáže i v reportáži. Vyplatí se také zaimprovizovat a reagovat na to, co se právě děje.

Ivana Jungová

vytisknout  e-mailem