Státní služba  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

MMS i klikací rozpočet

Jednou z novinek, které zavedlo statutární město Hradec Králové, je elektronická úřední deska v podloubí. „Pro klienta to znamená, že může kdykoliv k desce přijít, snadno vyhledat potřebný dokument a ten si zvětšit pro pohodlné čtení,“ uvádí Markéta Bartušová, tajemnice úřadu.
 
Jak vnímáte proměnu „úřadování“ v dnešní elektronické době? Jakým způsobem se za poslední dobu změnila nabídka služeb magistrátu? Která z moderních služeb by podle vašeho názoru neměla chybět na stránkách samospráv?
Elektronizace „úřadování“ je mnohem vstřícnější nejen pro klienty, ale i pro úředníky. Mnoho procesů se díky tomu zrychlilo a svým způsobem s sebou nese tento způsob modernizace i úspory, například menší spotřebu papíru při použití elektronické úřední desky. Je však potřeba mít na mysli, že i elektronizace obnáší nutné náklady na údržbu i aktualizace, bez kterých se úřad, pokud chce být součástí moderní veřejné správy, neobejde. Nabídka služeb, které magistrát klientům poskytuje, se v posledních letech značně rozšířila. Kromě možnosti elektronického objednávání na odbor správní či na odbor dopravy jsme nabídku rozšířili i o možnost sledování aktuální fronty na webu města, což pro klienty znamená, že po vyzvednutí čísla z vyvolávacího systému má přehled, kdy zhruba přijde na řadu. Magistrát umožňuje rovněž snoubencům rezervovat si přes web termín svatebního obřadu. Novinek je za dobu elektronizace nespočet. Na webových stránkách samospráv by určitě kromě povinně zveřejňovaných informací a řešení životních situací neměly chybět formuláře, sekce s informacemi o veřejných zakázkách, rovněž data o hospodaření města. Neméně důležité a z našich zkušeností velmi žádané jsou i informace o orgánech města, složení a jejich práci.
 
Hradec Králové využívá multimédia a nově se objevil na sociálních sítích. Co si od této moderní komunikace s občany slibujete? Budete rozšiřovat multimédia na stránkách?
Koncem loňského roku město zřídilo oficiální facebookový a twitterový profil. Umožnilo tím zvláště u Facebooku i neregistrovaným uživatelům nahlížet do různých fotoalb. Registrovaní uživatelé mají výhodu v tom, že mohou načerpat čerstvé informace, které jsou umisťovány na web. Zobrazování informací je úzce provázáno s webem a probíhá zpravidla automaticky, takže nebylo potřeba najímat žádné personální posily. Zřízením oficiálních profilů na sociálních sítích poskytujeme možnost širší diskuse, avšak sociální sítě nenahrazují oficiální komunikaci s magistrátem. I nadále platí, že pokud má klient potřebu na cokoliv upozornit nebo má zájem o informace, je třeba využít oficiálního způsobu včetně mailové korespondence s kompetentním pracovníkem nebo podatelnou. Až na malé výjimky jsou aktualizace obou profilů totiž plně automatizovány. Web poskytuje v rámci multimédií i zhlédnutí natočených videoreportáží nebo online sledování zastupitelstva. Toho využívají kromě občanů i novináři.
 
Zajímavostí na webu je sekce Tipy odjinud. Uvítala veřejnost toto rozšíření nabídky akcí?
Pod názvem Česká inspirace se představuje osm historických měst: Hradec Králové, Cheb, Jindřichův Hradec, Kutná Hora, Litomyšl, Polička, Telč a Třeboň. Sdružení vydává tematické propagační materiály a každoročně také kulturní kalendář akcí v jednotlivých městech. Jako členové sdružení informujeme o zajímavých událostech, přestože mnohá města dělí stovky kilometrů. Jde o další zdroj informací, který veřejnost uvítala.
 
Jak se vyvíjí plánovaný projekt komunikačního centra města, kam by se lidé mohli obracet s dotazy? Lze již využívat inteligentní formuláře?
Projekt je v běhu a pomalu je vytvářena znalostní databáze, která umožní operátorkám zodpovědět jednoduché dotazy veřejnosti, ty odborné budou i nadále přepojovány na kompetentní odbory. Projekt inteligentních formulářů je ve fázi příprav.
 
Hradec Králové nabízí veřejnosti možnost nahlášení nedostatků ve městě prostřednictvím MMS. Jak se vám tato služba osvědčila?
Jedná se o podněty občanů zaslané dotazníkem umístěným na webových stránkách města nebo formou MMS, čímž mohou na nedostatek upozornit přímo z místa a v reálném čase. Tyto podněty přispívají ke zlepšení kvality života v našem městě, nenahrazují však standardní podání nebo stížnosti, které jsou vyřizovány podle správního řádu a vnitřních předpisů Magistrátu města Hradec Králové. To znamená, že občana už o řešení zpětně nevyrozumíme. Nedostatky, na které občané formou těchto podnětů upozorní, jsou v opodstatněných případech předávány přímo k řešení v rámci úřadu či jeho městských organizací. V roce 2013 bylo přijato sto dvacet šest podnětů, o rok dřív sto čtyřicet podnětů a v roce 2011, kdy byla služba v polovině srpna spuštěna, sto podnětů.
 
Jaké město u nás či v zahraničí vás inspiruje svými projekty elektronizace?
Aplikací klikacího rozpočtu jsme se inspirovali na stránkách Nového Města na Moravě. Rovněž například u nás už nově fungující elektronická deska v podloubí radnice je nápadem úřadu Městské části Praha 6.

Jaké výhody spatřujete v zavedení zmíněné elektronické úřední desky v podloubí magistrátu?
Klientům před instalací této elektronické úřední desky v podloubí sloužila klasická vývěska, na kterou bylo potřeba dokumenty složitě špendlit a hlídat lhůty. Nová úřední deska hlídá lhůty sama a je navíc úzce propojena s interním systémem e-spis. Výhodou této nové elektronické úřední desky v podloubí je to, že úředníkům odpadne časově náročné špendlení a hlídání lhůt. Pro klienta to znamená, že může k desce přijít kdykoliv, vyhledat snadno potřebný dokument a ten si zvětšit pro pohodlné čtení. Elektronická deska je prozatím ve zkušebním provozu, jakmile bude sloužit v tom ostrém, ušetříme zhruba třicet čtyři tisíc kusů papíru, které úřad ročně na provoz klasické úřední desky musel použít. Pokud bychom vyskládali toto množství papíru jako jednotlivé listy vedle sebe, utvořil by se tím pás dlouhý deset kilometrů.
 
Magistrát se snaží i o transparentnost. Zveřejňujete zvukový záznam ze zasedání zastupitelstva, výsledky hlasování, klikací rozpočet a dáváte prostor pro vyjádření zastupitelů. Jakou máte na tyto kroky odezvu?
Na výše uvedené služby dostáváme zpět vcelku kladné odezvy a to nejen od klientů a občanů, pro které byly tyto služby prioritně zřízeny, ale i od médií. Zvukové záznamy z jednání zastupitelstva spolu s výsledky hlasování zveřejňujeme už dlouho. Klikací rozpočet funguje od loňského roku a v České republice jde o jednu z nejpropracovanějších aplikací svého druhu. Prostor na webu pro vyjádření zastupitelů, klikací rozpočet a další elektronické aplikace úřad v posledních zhruba třech letech zavedl po dohodě s volenými představiteli města.
 
Budete přidávat nějakou jinou službu tohoto charakteru? Jak je to s chystanou nemoderovanou diskusí zastupitelů na aktuální témata?
Myšlenka nemoderované diskuse byla úspěšně nahrazena zmíněnou možností zastupitelů umístit na web města komentáře, které bez jakýchkoliv úprav zveřejňujeme, dá se říci obratem. Zastupitelé mezi sebou diskutují i formou těchto komentářů. Nově jsme založili rovněž zmíněný oficiální facebookový a twiterový profil města, kde může kdokoliv, nejenom zastupitelé, komentovat cokoliv.

Hradec Králové nabízí také řadu mapových podkladů a některé z nich jste přihlásili i do soutěže Zlatý erb. Můžete uvést, v čem by tyto projekty mohly být pro další města a obce inspirativní?
Mapové podklady jsou určeny především veřejnosti, a to nejenom místním občanům, ale například i lidem, kteří do města přijedou jako turisté. Jedná se o dokumenty zpracované a „ušité na míru“ Hradci Králové. Poslední spuštěnou mapou je Bezbariérový Hradec, městu ji pomáhali tvořit nevidomí a vozíčkář. Mohla vzniknout z finančních prostředků Ministerstva práce a sociálních věcí, jež Hradec Králové získal za vítězství v soutěži Obec přátelská rodině. Na městském webu je více než dvacet pět mapových podkladů, a pokud by kterýkoliv z nich zaujal jiné město, nabídneme rady a zkušenosti. I my se inspirujeme, koneckonců, jak už jsem řekla, zaujala nás třeba elektronická úřední deska v Praze 6.

Ve Zlatém erbu získalo město za různé elektronické projekty v minulých letech už řadu ocenění. Jaké chystáte novinky či rozšíření na webu do budoucna?
Webové stránky města prochází neustále změnami a vylepšeními. Reagujeme jak na opodstatněné připomínky veřejnosti, komisí místních samospráv a snažíme se sami přicházet s novinkami, které by mohly být užitečné. Letos máme v plánu zahájit migraci, tedy převedení některých mapových projektů ze stávající technologie T-MapServeru na modernější ArcGIS Server, který umožní komfortnější práci s rozsáhlými datovými sadami, například územně analytickými podklady, či s daty Územního plánu města. Co se týká webových stránek, tak se zahájením veletrhu Infotour a cykloturistika jsme zprovoznili novou webovou záložku Cyklohradec a s ní úzce provázaný nový a pro cyklisty zajímavý web.


Ivana Jungová


Mgr. Markéta Bartušová (*1971) vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, působila pak jako advokátní koncipientka (1994–1998), právnička statutárního města Hradec Králové (2001–2004). Poté se stala vedoucí právního oddělení statutárního města Hradec Králové, nyní je (od roku 2007) tajemnicí jeho magistrátního úřadu.

 

vytisknout  e-mailem