Státní služba  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Turčianské Teplice: Digitální město

Turčianské Teplice na západním úbočí Velké Fatry jsou známé především svými léčivými prameny. Věděli jste ale, že obyvatelé tohoto slovenského města mohou komunikovat s úřadem elektronicky? Díky projektu Digitální město si tak mohou některé žádosti vyřídit přímo z domova.
 
Obyvatel tohoto města má možnost přes aplikaci na www.turciansketeplice.sk například přihlásit psa do evidence. Elektronicky podá žádost, uhradí stanovenou částku, může sledovat, zda je jeho záležitost již vyřízena, a pokud místo osobní návštěvy úřadu zvolí doručení poštou, úřad mu po kontrole platby známku pro psa zašle. Ukázku, jak Digitální město funguje, můžete zhlédnout na demo.turciansketeplice.sk. Primátor Michal Sygút, který projekt představil na dubnové konferenci V4DIS v Hradci Králové, právě v takové komunikaci spatřuje tu správnou elektronickou službu: „Mnoho měst se domnívá, že digitalizace spočívá v zavedení bezplatného internetu nebo umožnění stahování formulářů z webových stránek. Naším cílem je, aby podání proběhlo téměř bezkontaktně. Když jsem před čtyřmi roky nastoupil na úřad a oslovila mě společnost, se kterou aplikaci provozujeme, ani chvilku jsem neváhal.“
 
Město spustilo projekt před rokem a z množství vytipovaných podání, kterých je mezi 100 až 120, je zatím zprovozněno patnáct základních služeb (výčet naleznete na konci textu). Primátor města doplňuje: „Okruh služeb není možné dále rozšiřovat, protože na Slovensku není uzákoněn elektronický podpis. Navíc by se ze zavedení digitálního podpisu neměl dělat byznys, ale měl by být poskytnut lidem zadarmo, například jako součást občanského průkazu nebo grid karty.“ Zatím se tedy jedná o služby a poplatky, které stanovuje město, jako například u pronájmu veřejného prostranství. Náležitosti podání jsou tak v kompetenci samosprávy a digitální podpis k němu není zapotřebí. Problém nastává tehdy, když je rozhodující vyšší právní norma , jako je tomu u stavebního zákona. Správní řád totiž vyžaduje do tří dnů podat žádost písemnou. Pokud tedy občan učiní podání faxem, do tří dnů musí stejně předložit originál. Na úřadě v Turčianských Teplicích to řeší tak, že občan podání podepíše, až když se dostaví do tří dnů pro rozhodnutí. „Ze strany samosprávy jsme pro digitální řešení projektů udělali maximum. Na řadě je státní správa a zákonodárná moc, která by měla zpřístupnit elektronizaci a elektronický podpis občanům,“ říká Michal Sygút.
 
A kolik obyvatel ze sedmitisícového města službu Digitálního města zatím využilo? Zájem projevilo až 150 uživatelů, kteří již mají přiděleny přístupové údaje – přihlašovací jméno a heslo. K letošnímu dubnu město eviduje stovku podání elektronickou formou. Primátor města k tomu podotýká, že „se jedná o obvyklý počet lidí, kteří by si své záležitosti vyřizovali v tomto období i před digitalizací . Rozdíl je v tom, že dříve bylo zapotřebí dostavit se na úřad třikrát až pětkrát. Dnes to znamená jednu návštěvu úřadu, respektive vše je vyřízeno prostřednictvím pošty.“ Projekt byl minulý rok vyhodnocen jako nejlepší elektronická služba ve slovenském Zlatém erbu.
 
Další městský projekt, který byl oceněn jako nejlepší inovace Žilinského kraje za rok 2008, je městský poukázkový systém. O co se jedná? Občan, který má ve městě trvalé bydliště a nemá  vůči městu žádné dluhy, má nárok na poukázky, u kterých si pak sám určí, za co je promění. „Dají se využít například v kině, na koupališti, v zimě je možné jimi zaplatit vstup na ledovou plochu. Mohou sloužit i pro návštěvu galerie či zhlédnutí sportovního utkání. Senioři si jimi mohou připlatit na úhradu pečovatelské služby, respektive doplacení částky za komunální odpad,“ upřesňuje primátor města. Místním obyvatelům tak bylo ve formě poukázek rozděleno nazpět více než padesát procent místních daní a poplatků.
 
Pro lázeňské město je jednou z priorit také cestovní ruch. Proto byly minulý rok zavedeny také ubytovací poukázky. Ubytovací zařízení, která se do projektu zapojí, obdrží od města kupóny, jež pak může rozdávat svým klientům. Ubytovaní pak mají bezplatný vstup do městské galerie a třicetiprocentní slevu při návštěvě termálního koupaliště. Michal Sygút dodává, že „ubytovací průkazy dostane pouze ten, kdo klienta zaeviduje do knihy ubytovaných. Hoteliér tak díky aktivitě města získává příležitost dále zatraktivnit zařízení a nabízet návštěvníkovi něco navíc“.
 
Město pro své projekty využívá i finanční prostředky z evropských fondů. Ať už jde o rekonstrukci základní školy (987 tisíc eur), dlouhodobý vzdělávací program pro zaměstnance (139 tisíc eur) – pozn.:více o projektu se dozvíte na konci textu, separovaný sběr komunálního odpadu (710 tisíc eur) nebo nejnověji o rekonstrukci veřejného osvětlení. U posledně zmiňovaného projektu město uspělo s žádostí do operačního programu Konkurenceschopnost a hospodářský růst, z opatření Budování a modernizace veřejného osvětlení pro města a obce a poskytování poradenství v oblasti energetiky. Celkové náklady na modernizaci osvětlení činí 286,5 tisíce eur, přičemž z fondů Evropské unie bude poskytnuto téměř 250 tisíc. A jaké jsou další plány města do budoucna? Primátor to shrnuje následovně: „Chceme i nadále pokračovat v digitalizaci a chtěli bychom například umožnit on-line rezervaci ubytování přes naše internetové stránky.“
 
text Ivana Jungová
foto archiv Turčianské Teplice
 

 
Agenda, kterou si může občan a podnikatel vyřídit prostřednictvím projektu Digitální město:
 
Doprava
- Žádost o vydání povolení o vjezd do pěší zóny
Stavba
- ohlášení drobné stavby
- ohlášení stavebních úprav
Kultura
- Žádost o poskytnutí finanční dotace na kulturní oblast
- Oznámení o konaní veřejného shromáždění
Podnikání
- Ohlášení začátku podnikání
- Výkaz daně za ubytování
Samospráva, volby
- Žádost o poskytnutí informací
- Oznámení o veřejném shromáždění občanů
Zvíře
- Žádost o přihlášení psa do evidence
- Žádost o odhlášení psa z evidence
Životní prostředí
– Žádost o pronájmu veřejného prostranství
– Ohlášení černé skládky
 
Vzdělávací projekt
Projekt Rozvoj kvalifikačních dovedností zaměstnanců – město Turčianské Teplice je rozvržen na dvouleté období 2009–2010. Město na základě průzkumu zaměstnanců zvolilo konkrétní oblasti vzdělávání a proběhne tak 37 kurzů pro 78 zaměstnanců. Z celkového počtu 65 zaměstnanců Městského úřadu Turčianské Teplice se vzdělávání zúčastní 62 a bude vyškoleno i 16 zaměstnanců partnerských subjektů. Čtyři tématické moduly obsahují kurzy speciálně vytvořené pro potřeby cílových skupin. Jedná se o vzdělávací kurzy jazykové, informačních a komunikačních technologií, takzvaných jemných dovedností (soft skills), případně manažerských dovedností a specifické vzdělávání podle pracovního zaměření. Účastníci kurzu obdrží certifikát o absolvování školení.
 
Na městském úřadě se v rámci projektu už téměř půl roku konají kurzy anglického a ruského jazyka, zaměstnanci také již absolvovali některé kurzy informačních a komunikačních technologií a jemných dovedností. V květnu se dále uskuteční manažerské kurzy pro vedoucí zaměstnance radnice a škol. O vzdělávání je ze strany zaměstnanců zájem, nemusí si totiž například jazykové kurzy sami hradit. Školení budou probíhat ještě do konce tohoto roku.
 
Absolvováním vzdělávacích kurzů získají zaměstnanci nejen potřebné znalosti a dovednosti pro svůj osobnostní rozvoj, ale zároveň se zvýší i jejich adaptabilita a schopnost si udržet zaměstnání, také získají možnost kariérního postupu. Vzdělávání bude mít dopad nejen na samotnou cílovou skupinu, ale zprostředkovaně i na obyvatele Turčianských Teplic díky očekávanému zlepšení práce městských institucí, K zefektivnění činnosti veřejné správy přispěje také zvýšená elektronická komunikace a možnost elektronického propojení jednotlivých úřadů.

vytisknout  e-mailem