V roce 1997 bylo na území ČR evidováno 198.431 (-1,6%, -3.266) dopravních nehod, při kterých bylo 1.411 (+1,8%, +25) osob usmrceno, 6.632 (+0,2%, +11) těžce a 30.155 (-3,6%, -1.141) lehce zraněno. Hmotné škody byly odhadnuty na 5.980.000 tis. Kč (-1,2%); k jejich poklesu došlo poprvé po 10 letech.
92,5% dopravních nehod zavinili řidiči motorových vozidel, z toho 75% nehod připadá na řidiče osobních automobilů. Hlavní příčinou nehod zůstává nesprávný způsob jízdy (59,9%) a nepřiměřená rychlost (17,2%), na kterou připadá nejvíce usmrcených (575, tj. 48,5%). Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno 9.771 nehod (+1,1%), s podílem 5,1% na celkovém počtu všech dopravních nehod a více než 12% na počtu usmrcených. Přesto, že u nehod chodců jich nejvíce zavinili děti (40,5%), je pozitivní pokles všech základních ukazatelů u nehod zaviněných dětmi (zejm. -8,0% u počtu nehod, -36,4% u počtu usmrcených).
Téměř 77% dopravních nehod připadá na obce, nejvíce usmrcených stále na silnice I. třídy (544, +3,2%). V posledních třech měsících roku 1997 (oproti stejnému období roku 1996), kdy nabyla účinnosti novela pravidel silničního provozu (zejména snížení povolené maximální rychlosti jízdy na 50 km/hod.), došlo k poklesu všech základních ukazatelů v obcích: dopravních nehod (-9,5%), počtu usmrcených (-18,5%), těžce (-24,7%) a lehce (-27,2%) zraněných a odhadnutých hmotných škod (-26,9%).14
Z hlediska územního členění bylo nejvíce nehod na území hl.m. Prahy (39.473), kde však byl v následcích nejnižší počet usmrcených osob (90). Nejvíce usmrcených bylo na území Severomoravského kraje (264, + 39 osob).
Koncepce prevence nehodovosti v silničním provozu bude vycházet z Akčního programu bezpečnosti silničního provozu, připravovaného Sekretariátem Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu (předložen bude vládě ve III.čtvrtletí 1998).