Státní správa
na území ČR v roce 1997

5.2.3. Hospodářská a finanční kriminalita

Počet zjištěných trestných činů hospodářské kriminality v roce 1997 se výrazně oproti roku 1996 zvýšil. Celkem bylo zjištěno 30.156 (+18,1%, +4.617 tr.č.) trestných činů hospodářské kriminality, zároveň došlo k růstu objasněných trestných činů (+20,6%) i objasněnosti (+2,0%), která dosáhla 94,2 %. Dynamika růstu této kriminality se v roce 1997 opět zvýšila, od roku 1992 došlo téměř k 39,3 % nárůstu hospodářské kriminality. Rostoucí počet zjištěných a objasněných trestných činů hospodářské kriminality koresponduje se zvýšeným úsilím příslušných útvarů Policie ČR. 79,9% trestných činů hospodářské kriminality bylo vyhledáno a objasněno službou kriminální policie a 14,2% bylo objasněno službou pořádkové policie. Způsobené škody dosáhly částky 17.260.826 tis.Kč (-11.1%), jejich podíl na všech způsobených škodách činí 58,3%.

K nejvyššímu růstu hospodářské trestné činnosti, a to procentnímu i v absolutních číslech, došlo v Jihomoravském kraji (+42,4%, +1.383 tr.č.), výrazný růst byl dále zaznamenán v hl.m.Praze (40,6%, +1.376 tr.č.) a v kraji Severočeském (40,4%, +1.102 tr.č.). Pokles byl zaznamenán pouze v Severomoravském kraji (-11,9%, -462 tr.č.).

Ve fiskální oblasti byly v průběhu roku 1997 získávány poznatky a prověřované a dále rozpracované informace. Při řešení závažné hospodářské trestné činnosti v bankovním a finančním sektoru je citelná neexistence týmů specialistů, problémem je i neexistence jednotného informačního systému. Také změna zákona o státním zastupitelství by umožnila účinnější postup proti závažné hospodářské trestné činnosti (výkon dozoru státního zástupce v přípravném řízení). V současné době zástupci zainteresovaných resortů projednávají přijetí konkrétních kroků zaměřených na vypořádání se s nejzávažnějšími problémy spojených s bojem s finanční a hospodářskou kriminalitou.

Růst finanční kriminality, ve spojení zejména s procesem transformace a privatizace, je podle SPOK ovlivňován řadou faktorů. Převážně se jedná o zneužívání státních intervencí do hospodářské sféry, trestnou činnost v souvislosti s poškozováním věřitelů, střet zájmu vedoucích pracovníků státních organizací, trestnou činnost spojenou s organizovaným zločinem a o daňové a celní delikty.

Jednou z nejzávažnějších problematik je legalizace finančních prostředkůkriminální trestné činnostifinanční podvody (vztahující se k oblasti finančních operací, realizované v souvislosti s poskytováním subvence, spojené s ukládáním kapitálu, spojené s realizací úvěrové činnosti apod.). Závažný je trvalý růst informací a poznatků o zvyšující se snaze zahraničního organizovaného zločinu (dochází i k úzkému propojení s domácími organizovanými strukturami) proniknout a následně ovládat stěžejní finanční sektor na našem území.

V roce 1997 vzrostl počet zjištěných trestných činů podvodů (+17,4%, +1.978 tr.č.), kterých bylo evidováno 13.357, a které vykazují největší podíl (44,3%) na zjištěných trestných činech hospodářské kriminality. Škody způsobené podvody činily 6.964.331tis. Kč (+13,9%). V souvislosti s podvody přetrvávají fakturační podvody, přičemž jednání pachatelů spočívá ve stále více kvalifikovanějších způsobech zakrývání subjektivní stránky. Převládají podvodné aktivity s využitím padělaných či odcizených dokladů. Klasická forma podvodů se přesunuje do oblasti tzv. úpadkových deliktů, poškozování či zvýhodňování věřitele. Rizikovou oblastí zůstávají pojišťovací podvody (osobní automobily, nadhodnocování vzniklých škod při dopravních nehodách, vloupání). U fingovaných krádeží motorových vozidel se pachatelé často orientují na vozidla užívaná na základě leasingu. Závažnou trestnou činností jsou podvody ve finanční a bankovní sféře. Častým prostředkem trestné činnosti je zneužívání platebních a bankomatových karet, které souvisejí zejména s kapesními krádežemi s vyšším stupněm organizovanosti (síť pachatelů kapesních krádeží a překupníků platebních karet a obchodníků). Byly zaznamenány případy podvodných výběrů hotovostí odcizenými platebními kartami pomocí elektronického platebního terminálu. Trestných činů zpronevěry, které se podílejí na hospodářské kriminalitě 22,1%, bylo zjištěno 6.675 (+29,2%, +1.510 tr.č.), zjištěná škoda vzrostla na částku 3.280.801 tis. Kč (+ 182,8%).

Daňové úniky (dle §148), kterých bylo evidováno 911 (+139), patří dlouhodobě mezi bezpečnostní rizika, jejichž nebezpečnost je spojena s vysokými škodami (dosáhly 2.008.874 tis. Kč). U spotřební daně patří mezi nejzávažnější případy fingované dovozy lihu a jeho distribuce, podvodné odběry syntetického lihu a daňové úniky při machinacích s ropnými produkty. V rámci daňových úniků je další trestnou činností neodvádění plateb na sociální a zdravotní pojištění.

Na kapitálovém trhu jsou nejrozšířenější formou trestné činnosti machinace s cennými papíry a akciemi, vykrádání fondů, zneužívání důvěrných informací (následně mohou ovlivnit kursy cenných papírů), krádeže a prodej databází investičních fondů apod. Základem machinací na kapitálovém trhu je personální a finanční propojení firem, které mezi sebou obchodují s cennými papíry. Největší počet trestných činů spojených s hospodářskou kázní a hospodářskou soutěží se týkal v převážné míře zkreslování údajů vedených v účetnictví (§125 tr. z.), kterých bylo evidováno 56 (+10 tr.č.) s celkovou škodou ve výši 301.212 tis. Kč. Celkem 17 (+8 tr.č.) trestných činů se škodou ve výši 98.835 tis. Kč bylo zaznamenáno v souvislosti se zneužíváním informací v obchodním styku (§128 tr. z.). Na úseku telekomunikací jsou nejčastějšími formami trestné činnosti zneužívání kartových stimulátorů, nelegální napojování se na vedení jednotné telekomunikační sítě atd. V oblasti neoprávněného podnikání, ve které bylo evidováno 229 (+21) trestných činů se škodou 39.400 tis. Kč, přetrvávají případy neoprávněného zprostředkování práce či studijních pobytů v zahraničí a neoprávněné provozování černých kasin a výherních hracích přístrojů. Trvalým a vysoce latentním problémem v oblasti životního prostředí zůstává trestná činnost související se skladováním a likvidací odpadů. (Pro oblast životního prostředí byla vytvořena databáze všech chráněných druhů flóry a fauny, která by měla přispět ke snížení nezákonných transakcí. Při rekodifikaci trestního práva bude využito zpracované memorandum k trestní politice ochrany životního prostředí, podnikatelských, chovatelských a pěstitelských subjektů.)

V průběhu roku 1997 byla přijata další opatření pro účinné potírání legalizace výnosů z trestné činnosti. Finanční analytický útvar MF a Česká národní banka pracují na legislativní úpravě k vypuštění výjimky z povinnosti identifikace u vkladu vztahujícího se na vkladní knížku na doručitele. K novele zákona č.337/1992 Sb., o správě daní a poplatků byla iniciována změna, která odstraní nesoulad, kdy FAÚ MF je oprávněn požadovat od správce daně údaje nezbytné pro šetření ve věci, ale ten vůči FAÚ MF nemá prolomenu mlčenlivost.

Ministerstvo financí upozorňuje, že s finančními machinacemi souvisejí i problémy v oblasti zadávání veřejných zakázek. V rámci kontrol hospodaření s prostředky státního rozpočtu je zjišťováno, že organizace platí dodavateli veřejné zakázky (č.zák. 199/1994 Sb, ve znění zák. č. 148/1996 Sb.) vyšší cenu, než byla nabídková cena uchazeče. Jedná se o rozdíly desítek miliónů Kč. Zmíněný zákon neobsahuje odkaz na rozpočtová pravidla ani nestanoví pravomoc kontroly pro MF a územní finanční orgány. Dohled nad jeho dodržováním přešel na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Dalším problémem je zneužívání pravomoci obecních rad příp. starostů při hospodaření s majetkem obcí.

Nebezpečnost korupce plyne zejména z toho, že její jednotlivé formy zasahují v podstatě všechny oblasti společenského života.13 Potvrzují se poznatky o zvyšujícím se podílu mezinárodních organizovaných zločineckých struktur na jednotlivých formách korupčního jednání a o propojenosti těchto struktur s domácími organizovanými zločineckými strukturami. Neřešení této problematiky by mohlo mít, podle SPOK, dopad i na “určitou” radikalizaci společnosti v České republice. Hlavními oblastmi zájmu korupčního jednání bylo ovlivnění státního orgánu při získávání státních zakázek, v souvislosti se získáním výhod v návaznosti na vyhlášenou veřejnou soutěž a s jednorázovými požadavky.

V roce 1997 řešila SPOK celkem 11 případů korupčního jednání, k trestnímu postihu bylo předáno 9 případů (§158 TZ - zneužívání pravomoci veřejného činitele).

V současné době probíhá proces přístupu České republiky k “Úmluvě o boji proti podplácení zahraničních veřejných činitelů v mezinárodních podnikatelských transakcí”. Důsledkem bude novelizace trestního zákona, zákona o daních z příjmů, zákona o účetnictví a dalších právních norem.

Kriminalita na úseku duševního vlastnictví zahrnuje oblast práv k ochranným známkám, obchodnímu jménu a chráněnému označení původu, práv průmyslových a práv autorských i  oblast počítačové kriminality. Z pohledu mezinárodně právního a mezinárodně obchodního souvisí ochrana duševního vlastnictví s realizací závazků České republiky vyplývajících z dohody TRIPS (Dohoda o obchodních aspektech k právům duševního vlastnictví) a z negociačních jednání v souvislosti s přípravou vstupu ČR do EU. Podstatnou část této trestné činnosti tvořily trestné činy porušování autorského práva (650 tr.č., +410 tr.č.) se škodou dosahující výše téměř 7.900 tis. Kč a porušování práv k ochranné známce, obchodnímu jménu a  chráněnému označení původu (511 tr.č., -236 tr.č.), se škodou ve výši 1.900 tis. Kč. U trestných činů porušení práv k ochranné známce se jednalo zejména o případy prodeje výrobků nelegálně označených ochrannými známkami především zahraničních výrobců. Z hlediska porušování autorských práv převažovaly případy v oblasti výroby a distribuce audio a video nosičů, v malé míře případy softwarového pirátství. Ke stagnaci došlo u trestného činu porušování průmyslových práv, kterých bylo evidováno 4 tr.č. Z hlediska trestně právního jde o návaznost na další trestnou činnost, zejména daňové a celní delikty. Rizikovým faktorem zůstává počítačová kriminalita, která se mimo klasické případy poškození a zneužití záznamů na nosiči informací (§257a tr.z.) projevuje i formou zneužívání platebních karet a zůstává skryta zejména pod trestnými činy podvodů ve finanční a bankovní sféře, zpronevěrami či daňovými trestnými činy, kde útok na počítač či jeho programové vybavení je prostředkem k dokonání jiného trestného činu.