8.1.1. Priority vnější (směřující vůči veřejnosti)
Úkol č. l
Zvýšit důvěru občanů v Policii ČR a její image především
ad a) Důslednou kontrolou ze strany nadřízených jsou policisté trvale vedeni k adekvátnímu a vstřícnému jednání s poškozenými i s ostatními občany. Před nástupem do běžného výkonu služby jsou policisté instruováni jednak k samotnému průběhu služby, jednak k tomu, jak mají vystupovat při styku s občany. Jsou jim neustále vštěpovány zásady slušného, ale rozhodného jednání. O mírném zlepšení v jednání policistů k občanům v roce 1997 svědčí i snížení počtu oprávněných stížností na policisty.
ad b) Včasné příjezdy na místo činu jsou závislé na mnoha okolnostech. Zejména se negativně projevuje vysoká zatíženost útvarů, nenaplněnost početních stavů, stav a technická úroveň materiálně technického vybavení útvarů. Z těchto důvodů záleží i na četnosti oznámených událostí, přičemž hlídky jsou vysílány na místo činu na základě posouzení naléhavosti oznámených událostí. Profesionalita zákroků závisí zejména na odborných znalostech a praktických zkušenostech policistů. Ze strany nadřízených je vyvíjen tlak na zvyšování právního vědomí policistů na všech útvarech, ale získání profesionálních návyků je dlouhodobou záležitostí. Občané posuzují činnost policie zejména podle osobních zkušeností při styku s policisty. Hodnotí jejich upravenost, způsob vystupování, vyjadřovací schopnosti a zejména schopnost občanovi poradit ve složitých osobních situacích. Těmto otázkám vedení Policie ČR věnuje stálou pozornost.
ad c) Prohlubování důvěry občanů k Policii ČR úzce souvisí s prezentací jejich činností ve sdělovacích prostředcích. Na tomto úseku se projevilo zkvalitnění práce tiskových mluvčí a policistů pověřených stykem s veřejností. Sdělovací prostředky jsou využívány k prezentaci práce policistů, ale i k preventivnímu působení na občany k ochraně jejich zdraví a majetku.
Úkol č. 2
Důsledně postupovat proti nekázni v dopravě a při zajišťování plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.
Službou dopravní police byly organizovány celostátní a krajské dopravně bezpečnostní akce za účelem ovlivnění negativního stavu dopravní nehodovosti v rámci ČR. Úspěšně se začínají provádět společné akce se službou kriminální policie, službou pořádkové policie. Policisté věnují i nadále velkou pozornost preventivně-výchovnému působení. Pořádají přednášky na školách, besedy s řidiči motorových vozidel, zveřejňují články v tisku i příspěvky v rozhlasovém i televizním vysílání.
Úkol č. 3
Razantně postupovat proti veřejným projevům rasové nesnášenlivosti a extremistickým vystoupením.
Problematika extremismu byla svěřena do gesce ředitelství služby kriminální policie PČR, kde bylo zřízeno specializované pracoviště, které v rámci celé republiky získává a vyhodnocuje poznatky a vede příslušné evidence o této trestné činnosti a metodicky řídí územní útvary služby kriminální policie v této oblasti. Na základě vyhodnocení poznatků jsou přijímána příslušná opatření k zajištění klidu a veřejného pořádku.
Veřejným projevům rasové nesnášenlivosti a extremistickým vystoupením je ze strany Policie ČR věnována trvalá pozornost. Policie ČR v boji proti pachatelům trestných činů s rasovým podtextem a proti extremistickým vystoupením postupovala v roce l997 v mezích zákona a plnila úkoly na tomto úseku v souladu se závazným pokynem policejního prezidenta, který stanoví postup policie při zabezpečování ochrany veřejného pořádku v případech jeho hromadného narušování a při páchání trestné činnosti s rasovým či národnostním motivem.