5.1.1. Ochrana utajovaných skutečností
Dosavadní platná právní úprava ochrany informací, resp. ochrany utajovaných skutečností, současným vnitrostátním potřebám nevyhovovala a nebyla kompatibilní s právní úpravou Evropského společenství a NATO. Změny v právní úpravě provedené po roce 1989 měly pouze dílčí charakter. Návrh nového zákona o ochraně utajovaných skutečností byl v průběhu roku 1997 zpracováván v gesci Ministerstva vnitra. Návrh zákona, který byl schválen vládou usnesením č. 31 ze dne 21.ledna 1998, je nezbytnou podmínkou a základem nového systému ochrany utajovaných skutečností v České republice. Vychází z přeměny politického systému, hospodářství, státní správy, změny vlastnických vztahů, rozvoje mezinárodní spolupráce a úsilí České republiky o zapojování do mezinárodních struktur.
Účelem nového zákona je definovat a klasifikovat utajované skutečnosti a stanovit způsob prověřování osob, které s nimi přicházejí do styku. Zákon uvádí demonstrativně, nikoli taxativně, výčet oblastí, v nichž se mohou nebo budou vyskytovat utajované skutečnosti. Co bude touto skutečností, budou definovat vyhlášky ministra vnitra, které budou procházet připomínkovým řízením. Přijetí normy o utajovaných skutečnostech bude doprovázeno zvýšením trestních sazeb za porušení zákona o nakládání s utajovanými skutečnostmi.
Zákon počítá se zřízením Národního bezpečnostního úřadu, jehož ředitele jmenuje vláda. K 1.3.1998 byl Národní bezpečnostní úřad zřízen jako součást Ministerstva vnitra.
Na Ministerstvu obrany byla novelizována “Směrnice pro evidenci a manipulaci s písemnostmi NATO v resortu MO” a začala výstavba resortního subregistru pro příjem a evidenci dokumentů NATO. Po nabytí účinnosti zákona o ochraně utajovaných skutečností přepracuje Ministerstvo obrany interní normy pro ochranu utajovaných skutečností, šifrovou a archivní službu.