Vedle plnění prioritních úkolů a opatření vyplývajících zejména z Harmonogramu aktivit vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku přijalo v roce 1997 Ministerstvo vnitra a Policie ČR, jako hlavní garant za oblast vnitřního pořádku a bezpečnosti řadu dalších opatření. Zejména se jednalo o cílené bezpečnostní akce zaměřené na určité druhy kriminality a do krizových lokalit, metodickou pomoc, zvýšený důraz byl kladen na koordinační a kontrolní činnost, proběhla řada instrukčně metodických školení pro policisty atd. Další kroky přijalo Ministerstvo vnitra v rovině personální, ekonomické a organizační.
Personální práce a vzdělávání MV
V roce 1997 přetrvával nepoměr mezi počty policistů, kteří ukončili služební poměr (2.887) a nově přijatých (2.489) a neobsazenými tabulkovými místy v resortu Ministerstva vnitra. K 31.12.1997 bylo neobsazeno celkem 4.670 tabulkových míst, z toho 2.110 policistů (na úřadech vyšetřování 321 a na správách krajů 1.789). Nejvíce neobsazených systemizovaných míst policistů vykazuje hl. m. Praha (619).
Na úřadech vyšetřování došlo k mírnému nárůstu počtu vysokoškoláků (144 nově přijatých, 90 odešlo), poněkud se však snížil počet vyšetřovatelů s ukončeným právnickým vzděláním (35 nastoupilo, 39 odešlo). Z celkového počtu 2.622 vyšetřovatelů v celé republice mělo 40,24% úplné střední a 59,69% vysokoškolské vzdělání (z toho právnické 23,76%). Na útvarech krajských správ PČR se dále prohlubuje nepříznivá situace z pohledu vzdělanostní struktury. Stanovený požadavek vzdělání nesplňuje celkem 9.500 policistů. Odešlo 232 vysokoškolsky vzdělaných policistů, přijato bylo pouze 130 vysokoškoláků. Nejhorší poměr vykazují PČR správy Západočeského kraje (7:26) a hl. m. Prahy (11 : 28).
Pokud jde o nábor přetrvávala tíživá situace v Praze16 a v některých okresech bývalého Středočeského kraje. (Počátkem září vstoupilo v platnost nařízení vlády č. 222/1997 Sb., kterým se stanoví zvláštní jednorázová peněžní náležitost pro příslušníky Policie České republiky).
V oblasti vzdělávání policistů bylo schváleno zkrácení základní odborné přípravy policistů z dosavadních patnácti na dvanáct měsíců. Cílem bylo zejména celkové zefektivnění výukového procesu. Byl připraven čtyřiadvacetiměsíční vzdělávací program pro policisty, kteří nedosáhli před vstupem do PČR úplného středního vzdělání. Zpracován byl rovněž učební plán redukované základní odborné přípravy pro uchazeče s delší praxí v civilních povoláních a pro vysokoškolsky vzdělané odborníky, jejichž funkce vyžaduje specializaci.
Vedle dosavadní využívané nabídky vzdělávacích programů Středoevropské policejní akademie (MEPA), došlo k podstatnému rozšíření spolupráce s Akademií FBI (ILEA). Ve spolupráci se špičkovými zahraničními odborníky (vládní agentury U.S.A., Rada Evropy, Královská kanadská jízdní policie) byla organizována řada seminářů k tématům reflektujících aktuální trendy při monitorování a objasňování nových typů kriminality (např. v oblasti bankovnictví, kapitálového trhu, ochrany duševního vlastnictví apod.).
V roce 1997 byla provedena racionalizace provozu škol. Vzdělávací soustava resortu aktuálně zahrnuje 6 středních policejních škol, Policejní akademii a 10 školních policejních středisek pro realizaci praktické odborné části přípravy.
Pozornost je nadále věnována psychologickému servisu pro práci PČR. Ve spolupráci se švýcarskou policejní psychologickou službou byla realizována experimentální aplikace metody řešení konfliktů pomocí tzv. analýzy transakcí v podmínkách PČR, které se postupně stane také součástí služebních příprav a základní odborné přípravy nastupujících policistů.
Jednou z nejproblematičtějších oblastí zůstává hodnocení pracovního výkonu. Setrvačnost zažitého systému vycházejícího z kvantitativních kritérií (objasněnost trestné činnosti, počet udělených pokut apod.) je značná. Systém hodnocení u zahraničních policejních sborů je postupně zprostředkováván policejním funkcionářům a personalistům. V roce 1997 byl uspořádán seminář za účasti předních odborníků Královské kanadské jízdní policie, také spolupráce s britským ministerstvem vnitra přinesla prezentaci způsobů hodnocení policistů u nejvytíženější z britských policejních organizací.
Ekonomická oblast
V roce 1997 byla vyhlášena Ministerstvem financí regulační opatření, která postavila resort Ministerstva vnitra před úkol zajistit se značně omezenými zdroji pouze základní činnosti útvarů Policie ČR a ministerstva. Byla přijata celá řada úsporných opatření, mnohé výdaje původně zařazené do Programu rekondice bylo nutno odsunout do dalších let. Přesto je nutno konstatovat, že ekonomické podmínky, zejména pro běžný provoz Policie ČR, byly kritické.
Kapitálové výdaje byly vynakládány především pro zabezpečení činnosti Policie ČR. Pokračovalo se i ve výstavbě systémů HELIOS a projektu PEGAS.
Nad rámec vlastního rozpočtu byly přiděleny rozpočtové prostředky z kapitoly Všeobecné pokladní správy a ostatních kapitol státního rozpočtu (zejména se jednalo o finanční prostředky na zabezpečení uprchlíků a přesídlenců, o prostředky související s návštěvou papeže, k zabezpečení provozu Letecké záchranné služby, účelové prostředky na úhradu škod způsobených povodňovou katastrofou).
Oblast organizace a řízení
V roce 1997 rozhodl ministr vnitra uplatnit v organizační struktuře Ministerstva vnitra třístupňovou řídící úroveň (zrušení stupňů sekce a skupina); realizace změny organizační struktury byla rozložena do tří etap (prosinec 1997 - březen 1998).
K 31.12.1997 byl dokončen sjednocovací proces Ministerstva vnitra (bez vnitřního členění na bezpečnostní a civilněsprávní úsek).
K řadě změn došlo ve struktuře rozpočtových a příspěvkových organizací (sloučení příspěvkových organizací Nemocnice MV a Polikliniky MV a následnému sloučení tohoto subjektu s Fakultní nemocnicí Královské Vinohrady; zrušení Střední policejní školy MV v Balkové; sloučení Jazykového institutu MV se Střední policejní školou MV v Praze) a nově byla zřízena příspěvková organizace Zařízení služeb pro MV.
Změny v Policii ČR se týkaly útvarů služby železniční policie, kde byly zrušeny útvary s celorepublikovou a územně vymezenou působností s tím, že základní útvary byly strukturovány do teritoriálních policejních útvarů. Proběhly přípravné aktivity ke zřízení záchytného vyhošťovacího zařízení pro cizince (zřízené ke dni 1.1.1998) v objektu bývalé SPŠ MV v Balkové.
Byla sjednocena celková struktura v rámci Policie ČR (restrukturalizace útvarů Policie ČR byla schválena s účinností od 1.3.1998) a na základě analýz a vyhodnocení počtu řídících stupňů a jednotlivých činností v organizačních článcích byla stanovena nová kritéria pro vnitřní členění útvarů. V rámci reorganizace bylo uspořeno na úkor správ, republikových útvarů Policie ČR a v Policejním prezidiu celkem 485 funkčních míst. Z tohoto počtu bylo pokryto posílení nových pracovišť a pro další potřeby přímého výkonu bylo převedeno do zálohy ministra vnitra 424 míst.