Anketa |
Uvažuje váš kraj o zřízení samostatného zastoupení v Bruselu (podobně jako to v březnu učinil Středočeský kraj)? Pokud ne, jakým jiným způsobem chcete prosazovat své zájmy v sídle Evropské unie?
Zastupitelstvo Jihočeského kraje rozhodlo o zřízení stálé kanceláře Jihočeského kraje v Bruselu již na svém zasedání 16. prosince 2003. Reagovalo tím na nabídku Dolního Rakouska na dočasné umístění naší stálé kanceláře v prostorách Zastoupení Dolního Rakouska v Bruselu. Jihočeský kraj již uzavřel s Dolním Rakouskem smlouvu o bezplatném využívání této kanceláře po dobu jednoho roku s tím, že se bude podílet příslušným dílem na úhradě režijních nákladů těch služeb, které bude mimo vlastní kancelář společně využívat. Zastupitelstvo JK vyčlenilo v rozpočtu kraje pro rok 2004 na zřízení a provoz stálé kanceláře v Bruselu 4,2 milionu korun. Stálá kancelář začala fungovat v přípravném režimu pod vedením pověřeného pracovníka Krajského úřadu Jihočeského kraje od počátku dubna 2004, oficiálně bude otevřena z největší pravděpodobností v květnu, a to v závislosti na udělení potřebného konečného povolení příslušnými belgickými úřady. V současné době je zveřejněno oznámení o výběrovém řízení na místa vedoucího kanceláře a jeho asistenta. Vybraní uchazeči budou organizačně začleněni do oddělení vnějších a zahraničních vztahů odboru kancelář hejtmana krajského úřadu. Po uplynutí zkušební lhůty a potřebném zapracování se ujmou svých funkcí v Bruselu. Jihočeský kraj, jako jediný z českých krajů, sousedí se dvěma zeměmi Evropské unie, na rakouské hranici se dvěma spolkovými rakouskými zeměmi, tj. s Horním a s Dolním Rakouskem. Tato specifická pozice přinesla našemu regionu příležitost získávat již od roku 1990 mnohé zkušenosti, rozběhnout řadu kooperací, participovat na projektech programů Phare a Interreg a postupně se zapojovat do přeshraniční a mezinárodní regionální spolupráce a přispívat tak k integračnímu procesu při vstupu ČR do EU. Od spolupráce a denního styku s rakouskými kolegy v jednom společném zastoupení v Bruselu si slibujeme zejména dobrou informovanost, možnost využívání mnohaletých zkušeností rakouských kolegů v bruselském prostředí a tím i snazší a rychlejší orientaci našich pracovníků. Prioritou činnosti stálého zastoupení Jihočeského kraje v Bruselu bude úzká spolupráce s ostatními českými kraji i se zastoupeními dalších zahraničních regionů, které jsou partnery Jihočeského kraje, ve prospěch společných projektů a zájmů.
Rada Jihomoravského kraje přijala usnesení o záměru zřídit v Bruselu své zastoupení. Součástí tohoto usnesení je i úkol konzultovat se sousedními kraji možnosti společného postupu tak, aby došlo k rozložení nákladů a posílení mandátu tohoto zastoupení. Konzultace ukázaly, že některé ze sousedních krajů mají zájem o účast v takovém jednání. Současně jsme však obdrželi i nabídky některých našich zahraničních partnerů na umístění našeho zastoupení v jejich prostorách. Předpokládáme, že konečné rozhodnutí padne do konce prvního pololetí letošního roku.
Kraj zvažuje efektivitu podobného zastoupení, tedy jaké náklady by vyžadovalo jeho zřízení a provoz a co by kraji mohlo přinést. Co vlastně může takové zastoupení v Bruselu pro kraj zařídit, prosadit či zajistit? To je důležité, protože zřizovat nákladné instituce v zahraničí jenom proto, že je tam chceme mít, je pro náš kraj a jeho omezené prostředky nedostupné. Do budoucna bychom proto chtěli diskutovat se sousedními kraji České republiky o možnosti zřízení společného zastoupení pro dva či několik krajů.
Královéhradecký kraj si samozřejmě svůj vztah k Bruselu jako k centru všeho důležitého, co se v Evropě odehrává, postupně vytváří. Uvědomujeme si, že je to právě Brusel, kde se začíná tvořit evropská legislativa a kde se rozhoduje o evropských penězích, a je to tedy to správné místo pro prosazování našich zájmů. Brusel však postupem času získal i další důležitou úlohu. Díky přítomnosti evropských institucí zřídilo mnoho evropských regionů v Bruselu svá regionální zastoupení. Dnes vytváří zvláštní společenství spolupráce nabité nápady a podněty, které vedou k realizaci zajímavých mezinárodních projektů. Společně s ostatními členy Rady Královéhradeckého kraje jsem měl možnost se o tom přesvědčit během pětidenní studijní cesty do evropské metropole na začátku tohoto roku. Část jejího programu byla zaměřena i na působení regionálních kanceláří evropských regionů. Navštívili jsme tzv. Dům holandských provincií, který je zatím jediným zastoupením svého druhu, kde všechny regiony jedné země spolu úzce spolupracují. Při návštěvě zastoupení West Midlands jsme naopak měli možnost vidět výhody sdíleného zastoupení více regionů z různých zemí. West Midlands totiž nabídlo část svých prostor k zastoupení našeho partnerského Dolnoslezského vojvodství. Součástí studijní cesty byla i recepce, na kterou byla pozvána řada českých občanů, kteří již dnes pracují na nejrůznějších postech v evropských institucích. Od nich jsme se dozvěděli jejich názory a zkušenosti týkající se míry otevřenosti evropských úředníků a reálných možností, jak ovlivnit evropskou legislativu při její tvorbě. Naše cesta nás přesvědčila o tom, že je dobré být v Bruselu přítomen. Zastoupení se však podle našeho názoru může stát úspěšným pouze tehdy, budeme-li mít pracovníky, kteří budou schopni v Bruselu za naše zájmy bojovat, vyhledávat relevantní informace či navazovat zajímavé kontakty. Zároveň ale musí být u nás doma, v regionu, připraveny mechanismy pro správné řízení našich bruselských pracovníků, pro vyhodnocování získaných informací, pro vytváření našich stanovisek k připravované legislativě. Královéhradecký kraj si začal takové zaměstnance pomalu vychovávat. V loňském roce jsme vyslali pracovnici našeho kraje na pětiměsíční stáž k Evropské komisi. Na konci letošního února ji vystřídal další pracovník kraje, který nyní působí v Českém centru. Zhruba od září bychom do Bruselu chtěli vyslat dalšího pracovníka, pravděpodobně na některé z regionálních zastoupení našich zahraničních partnerů, aby se seznámil s tím, jak takové zastoupení reálně funguje. Finanční náklady na vysílání stážistů jsou výrazně nižší než zřízení stálé kanceláře. Navíc naši pracovníci získávají zkušenosti od svých hostitelských organizací. Zároveň jsme si uvědomili, že jeden kraj se zhruba 500 tisíci obyvateli se v moři všech regionálních zastoupení v Bruselu lehce ztratí. Proto se budeme při prosazování svých zájmů v Bruselu vždy snažit volit cestu spolupráce. Ať už v tuto chvíli při vysílání našich stážistů k různým českým i zahraničním partnerům, tak především později, až uvidíme, že doba pro zřízení vlastního zastoupení v Bruselu dozrála.
Protože chceme Liberecký kraj, jeho programové dokumenty a projekty prezentovat v Unii, otevřeli jsme rovněž v Bruselu, konkrétně v prostorách Scotland House, koncem minulého roku svou kancelář. Ta bude prozatím otevřena čtyři dny v měsíci a bude k dispozici jak zástupcům Libereckého kraje, krajského úřadu, tak i všem starostům obcí našeho kraje. Dne 14. dubna 2004 se uskutečnila úvodní prezentace Libereckého kraje právě v konferenčních prostorách Scotland House, R. Point Schuman 6 v Bruselu. Tato společenská událost proběhla za účasti významných osobností našeho kraje, byl přítomen i pan Pavel Telička, český zástupce v Evropské komisi, a zástupci institucí Evropské unie. Program měl i svou neformální část v tradičním stylu Libereckého kraje. Během tohoto dne se ve Scotland House podávalo české pivo Svijany, které se na území kraje vyrábí, a v průběhu prezentace představili svá díla zástupci dvou uměleckoprůmyslových škol. I když je Liberecký kraj s výjimkou hlavního města Prahy nejmenším krajem v České republice, nabízí nepřeberné množství rozmanitého vyžití. Věřím, že se naše země spolu s Libereckým krajem stane platným členem EU a že bude mít co nabídnout.
Moravskoslezský kraj v tuto chvíli se zřízením samostatného zastoupení v Bruselu nepočítá. Využíváme kontaktů s jednotlivými zahraničními regiony, především s partnerskými - např. francouzským Regionem Lotrinsko či spolkovou zemí Severní Porýní-Vestfálsko. Zástupci Moravskoslezského kraje absolvují v Bruselu studijní stáže, stejně tak chceme využít spolupráci na konkrétních akcích s profesionálními firmami působícími v Bruselu.
Myslím si, že umět se pohybovat v Bruselu je velmi nutné a proto připravujeme lidi, kteří to budou umět. Využíváme nabídek partnerských regionů na stáže v Bruselu, kde se naši úředníci pravidelně účastní např. měsíčních stáží. Nechceme se ocitnout v situaci, kdy budeme mít pronajaté prostory, a nebudeme vědět, co s nimi a jak je využívat. Nicméně “opěrný bod” je asi nutno v intervalu dvou let zřídit. Uvažujeme o tom zda sami, nebo s partnerem (partnery).
V současné době Pardubický kraj o zřízení zastoupení v Bruselu z důvodů finanční náročnosti neuvažuje. Dáváme přednost prezentaci prostřednictvím svých partnerských regionů, které již svá zastoupení mají, nebo prostřednictvím oficiálních úřadů České republiky v Bruselu. Pardubický kraj se již v listopadu loňského roku prezentoval v Bruselu na zastoupení regionu North West z Velké Británie. Podobnou akci připravujeme i na 17. června 2004, kdy bychom se měli prezentovat na zastoupení německé spolkové země Badensko-Württembersko společně s dalšími partnerskými regiony Pardubického kraje.
Zatím vyhodnocujeme možné přínosy a náklady a zvažujeme vhodnou formu zajišťování kontaktů a komunikace s orgány EU. Definitivní závěr přijat nebyl.
Ústecký kraj o takovém zastoupení pochopitelně uvažuje a prezentaci našeho regionu v Bruselu přisuzuje velký význam. Zároveň se ale chce vyvarovat unáhlených a finančně náročných řešení. Proto kraj v současné době zkoumá různé možnosti zahraniční prezentace. Rádi bychom využili například možností, které se nám nabízejí v souvislosti s naší spoluprací s partnerskou provincií Jižní Holandsko nebo možností prezentace prostřednictvím stávajících zastoupení.
V této chvíli o samostatném zastoupení neuvažujeme. Již nyní však využíváme několika zastoupení evropských střešních organizací, se kterými velmi úzce spolupracujeme v některých oblastech. Je to dáno tím, že máme už několikaletou zkušenost s projekty, na kterých se podílí vždy celá síť partnerů ze zemí EU. Náklady na zřízení a provoz samostatného zastoupení se nám v této chvíli nezdají adekvátní k případné rychlejší výměně informací. Na konkrétní záležitosti budeme využívat stávajících lobbystických organizací.
Problematikou zastoupení Zlínského kraje v Bruselu se zabýváme dlouhodobě. V zásadě existují dvě možnosti. Tou první je spolupráce s některým zahraničním partnerským regionem, například italským Piemonte, nebo s některým ze sousedních krajů a otevření společného zastoupení v Bruselu. Druhou alternativou je zastoupení prostřednictvím externího subjektu, který na tomto poli působí. Kterou z těchto možností zvolíme však bude ještě předmětem rozhodování a to také v návaznosti na upřesňování dalších podmínek po našem vstupu do Unie.