Měsíčník Policista

Panter zcela bezzubý

Vyšlo v čísle 5/2006

Mrtví se nemohou bránit - a to platí i o hercích a o jejich filmových postavách. Série komedií o Růžovém panterovi se dlouho zdála být definitivně uzavřena úmrtím hlavního představitele, herce Petera Sellerse. I když její světový úspěch přiměl producenty k poněkud krkolomné "resuscitaci", v níž se nezapomenutelný inspektor Clouzeau vyskytoval pouze jako jako svůj vlastní stín: na archivních záběrech. Nyní se však postava velkého poplety znovu vrací na plátno, nejde však o obvyklý remake původního příběhu, nýbrž o nový film. Jen autoři, režisér a pochopitelně i všichni herci jsou jiní.

Steve MartinPřísloví, že dvakrát do stejné řeky vstoupiti nelze, platí i tentokrát. Kdyby noví herci byli lepší původních, diváci by dozajista jásali radostí. Jenže lepší nejsou, a nejsou bohužel ani stejně dobří. Přitom se tu sešly hvězdy - Steve Martin, Kevina Kline, Jeana Reno... I příběhu ledacos chybí oproti původní sérii. Ale především postrádá esprit a eleganci, jíž se původní snímky z let šedesátých a sedmdesátých - pří vší nevyrovnanosti těch pozdějších - honosily. Novinka s názvem Růžový panter využívá nápad animovaných titulků i hudební motiv originálu - a připomene i dějovou zápletku prvního dílu, tedy loupež drahocenného diamantu Růžový panter. Mazaný šéfinspektor pověří pátráním největšího packala v blahé naději, že sám nakonec vstoupí do hry jako spasitel a získá uznání a slávu. Leč inspektor Clouzeau svou nešikovností překoná všechny představy...

Režisér Shawn Lewy natočil scénář docela spolehlivě, leč zcela bez vzletu. Gagy jsou načasované správně, ale podle jednoho mustru, navíc se tu operuje i s humorem dosti pokleslým, úspěšným snad ještě tak v buranských komediích nejnižší intelektuální úrovně. Steve Martin má dobrou pověst, ale tentokrát zrovna nezáří, Jean Reno působí dojmem, že mu až před kamerou došlo, jakou kaši si podpisem smlouvy navařil, a tak vystačí na celou roli s jednou somnambulní grimasou.

V čase globalizace je možné všechno a u filmu zvláště. Ve filmu Gejša se japonská tradice snoubí s americkým snem, v hororu Hostel se na Slovensku odehrává příběh jak z ruské gubernie (a v exteriérech pozná tuzemec Český Krumlov) - a v Růžovém panterovi se dozvíme, jak si dnešní Hollywood představuje francouzský vtip. Běda, přeběda! Horší už jen bude, až ho Francouzi vezmou za svůj. Koneckonců, hamburgry už jim prý zachutnaly!

(-ěk)