Máme za sebou I. čtvrtletí roku 2006, rozpočet na letošní rok je již čerpán, můžete tedy našim čtenářům vysvětlit, jaká je výše přidělených prostředků, koho se rozpočet týká, jak s ním je a bude nakládáno?
Rozpočet kapitoly 314 Ministerstvo vnitra je součástí Zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2006 č. 543/2005 Sb. Příjmy jsou stanoveny ve výši 7 143 milionů Kč a výdaje jsou ve výši 51 170 milionů Kč. Částka na výdaje není malá, ovšem musíme si uvědomit, co všechno je resort ministerstva vnitra a jakých výdajových oblastí se rozpočet týká. Je to nejen Policie ČR, ale i Hasičský záchranný sbor, archivy, resortní školství, uprchlická zařízení, Muzeum policie, příspěvkové organizace Zařízení služeb MV, Bytová správa, Tiskárna, Institut pro místní správu, Lázeňské a léčebné ústavy a v neposlední řadě i úřad ministerstva vnitra. Kromě výdajů výše uvedených organizací je nutno ještě pokrýt dotace nestátním neziskovým organizacím, občanským sdružením a obcím. Vezmeme-li v úvahu, že téměř 66 % výdajů, to je 33 545 milionů Kč, tvoří mzdové prostředky včetně souvisejícího pojistného a převodu do Fondu kulturních a sociálních potřeb, dále 11 % výdajů jsou důchody a ostatní sociální dávky pro příslušníky, tedy policisty a hasiče, zbývá na provoz a investice resortu jen 11 796 milionů Kč. I když celková částka výdajů rozpočtu každoročně významně stoupá, stoupají především výdaje na mzdové zabezpečení, související výdaje a sociální výdaje, částka na provoz a investice již několik let mírně klesá.
Vezmeme-li v úvahu velikost a různorodou činnost resortu a zejména nové úkoly, je nutno konstatovat, že by tato částka měla být vyšší, a to především vzhledem k dlouhodobému vnitřnímu dluhu v údržbě a opravách movitého a nemovitého majetku. Ovšem není tomu tak, a proto je nutné dobře hospodařit s tím, co máme v zákoně schváleno. Musíme si především stanovit priority výdajů.
Řekla jste, že si musíme stanovit priority výdajů. Jsou už stanoveny priority v investičních výdajích? A jaké? Za co jsou peníze nejvíc vydávány?
Většina investičních výdajů je realizována v oblasti prosté obnovy movitého a nemovitého majetku. Ale dnes již vím, že to jsou především rekonstrukce stávajících objektů sloužících policii a hasičům. Na nic nového velkého se těšit nemůžeme, protože na to nemáme prostředky. V současnosti se staví nový Moravský zemský archiv v Brně a obvodní a okresní ředitelství Policie ČR v Přerově. Dále se dokončuje rekonstrukce objektu pro okresní ředitelství Policie ČR Mělník. V oblasti obnovy movitého majetku resortu výdaje směřují na dopravní prostředky pro policii a hasiče, telekomunikační zařízení, výzbrojní a specielní techniku, apod.
Zaráží mě, že je neustálá snaha některých útvarů získávat další a další nemovitý majetek, a opravdu nevím, z jakých prostředků bude rekonstruován a provozován. Taktéž jsou zarážející neustále rostoucí požadavky na nové dopravní prostředky, přitom staré nejsou vyřazovány a částka na pohonné hmoty v resortu je již vyšší než 600 milionů Kč. Další značnou částkou jsou výdaje na znalečné, které se pohybují okolo 450 milionů Kč za rok. Výdaje na spojení a informatiku jsou podstatně vyšší než miliarda.
Jistě by se dalo hodně ušetřit, ale asi by měl začít každý u sebe. Kde si myslíte, že se nejvíc plýtvá?
Ušetřit by se dalo asi všude. Když budeme u práce přemýšlet a přestaneme si myslet, že na všechno musí být. Prostě nemusí a není. Šetřit bychom měli i na relativně malých výdajích, kterých je však velké množství například nerozmnožovat všechno, a když je to nutné, tak alespoň oboustranně, nenakupovat věci do zásoby, když dnes je již možné dohodnout s dodavatelskou firmou zavážení postupné a na místo, kam je potřeba. Neskladovat staré vyřazené a nepotřebné věci. Slyším neustálé stížnosti na nedostatek počítačů, a přitom jsou sklady plné vyřazených počítačů, které nikdo nechce. Já to chápu, ale nevím, zda ten, kdo používá počítač jako lepší psací stroj, musí mít právě ten nejmodernější a nejrychlejší. A tak bych mohla pokračovat.
Trochu problematická je spotřeba pohonných hmot. Jak jsou policisté, hasiči a pracovníci MV zainteresováni na šetření PH v rámci resortu?
Zainteresování je problematické u policistů a hasičů, neboť ti musí plnit své služební povinnosti a o četnosti jízd nemohou ve většině případů rozhodovat. U pracovníků ministerstva vnitra to částečně vyřešily elektronické knihy jízd. Ovšem má-li jet jeden referent na služební cestu, měl by zodpovědně zvážit použití hromadné dopravy, a už vůbec ne auto s dalším referentem - řidičem.
Ale jsou i jiné oblasti, nad kterými bychom se měli zamyslet. Například zda je rentabilní udržovat desítky starých rekreačních zařízení v resortu, zda by nebylo vhodnější z FKSP více zaměstnancům přispívat na rekreaci a některých provozně náročných zařízení se zbavit. Dále, uzavírají-li se exkluzivní smlouvy na opravy a údržbu, tak bychom neměli mít celá oddělení provozních pracovníků, kteří mají totéž v pracovní náplni.
Odrazí se v souvislosti s naším vstupem do Evropské unie spotřeba financí na některé nové úkoly?
Ano, jsou tady nové úkoly, jako například cestovní doklady s biometrickými prvky, Schengenský informační systém, vízový informační systém, nemalou částku tvoří výdaje na zvýšený počet služebních zahraničních cest atd. Je tady i hrozba terorismu a musí se brát zcela vážně integrovaný záchranný systém. Na to na všechno je nemalá potřeba finančních prostředků.
Vypadá to, že pracovníci resortu si dostatečně neuvědomují, na co jsou finance z rozpočtu určeny, a že na všechno být peníze nemohou. Také to tak vidíte?
Někdy si říkám, že to přece všichni vědí, že musíme vážit, na co peníze vydávat. A potom slyším: od toho tady jste, abyste peníze zajistili. Státní rozpočet je jeden balík, a který resort kolik dostane, nakonec rozhoduje vláda a poslanci. My se musíme v těchto stanovených finančních mantinelech pohybovat. Již jednou jsem řekla, že je to jako doma: Co mám, to mohu utratit. Proto žádám všechny pracovníky resortu, především vedoucí pracovníky na všech úrovních, aby přemýšleli, za co se peníze vydávají a jestli je to opravdu to nejpotřebnější, nejhospodárnější a nejefektivnější. Na všechno opravdu není a nikdy nebude.
V letošním roce jsou poprvé stanoveny v příloze č.2 zákona o státním rozpočtu nejen souhrnné a průřezové ukazatele, ale nově i tzv. specifické ukazatele, a to znamená, že jsou již v zákoně uvedeny výdaje pro Policii ČR celkem, pro Hasičský záchranný sbor celkem, archivnictví atd. Znamená to, že jednotlivé složky resortu musí hospodařit v rámci svých rozpočtů. Přesuny mezi jednotlivými ukazateli jsou sice možné, ale řídí se přesnými pravidly a některé podléhají i schválení vládou, případně rozpočtovým výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.