Měsíčník Policista

Novinky na cesty

Vyšlo v čísle 2/2006

K 1. červenci letošního roku nabývá účinnosti novela několika zákonů týkajících se provozu na pozemních komunikacích, přestupků, získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Na základě čeho došlo k rozhodnutí tyto zákony novelizovat?

Dopravně bezpečnostní situace v České republice není taková, jak bychom si všichni představovali. Bezpečnost silničního provozu je velmi špatná, je u nás vysoká nehodovost, vysoké těžké následky dopravních nehod a celou tuhle situaci, která se neustále zhoršovala, nevyřešil ani zákon 361/2000 Sb. V tomto zákoně došlo k celé řadě omezení policie a jejích pravomocí, a to se ukázalo jako ne šťastné řešení. Celá řada věcí byla i chybně formulována, například průjezdy křižovatkou a i další ustanovení. Na druhou stranu tam chyběla ustanovení, která v Evropské unii běžně existují, konkrétně mluvím o bodovém systému. Bodový systém je aktuální téměř ve všech státech Evropské unie kromě Slovenska a Lucemburska. Situaci bylo nutné řešit, a také otázku represivní úrovně, která byla velmi nízká. Jednak vůči nám, ale i vůči ostatním státům. To byl základ, proč se novelizace prováděla.

V čem tedy budou spočívat základní změny? Můžete je vyjmenovat a popsat?

Nejvíce veřejnost zajímají změny v oblasti pravidel silničního provozu. Ty hlavní jsou následující.

Zastavení a stání v obci je možné šikmo nebo kolmo, tak jak to bývalo dřív, před vznikem Zákona 361/2000 Sb. Podle té to bylo sice povoleno, ale jen tam, kde existovalo značení.

Další novinka se týká zastavení a stání. Podle novely je možné na vyhrazených parkovištích stát až tři minuty. To dřív nebylo. Občan, který si potřebuje třeba koupit jen rohlíky, poblíž prodejny je vyhrazené parkoviště a je volné, může zde zastavit. Samozřejmě platí zásada, že parkoviště musí opustit ihned v případě, že přijede vozidlo oprávněné zde stát.

Pokud jde o větší úpravy, tak se nově daleko přesněji vymezuje použití dětské autosedačky. Tu musí mít dítě do 36 kg a 150 cm, u vozidel vybavených pásy je nutné tyto vždy používat.

Novela také určuje, co musí mít řidič u sebe za doklady. Každý řidič musí mít u sebe řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla, osvědčení profesní způsobilosti řidiče (to se týká řidičů z povolání), doklad o zdravotní způsobilosti (podle $ 87/3). Policisté jsou oprávněni kontrolovat všechny doklady, obecní policie a celníci mají také oprávnění ke kontrole, ale pouze řidičského průkazu a osvědčení o registraci vozidla.

Mezi další významné změny patří nutnost používat přilbu, která je povinná pro cyklisty do 18 let.

Zajímavá je i změna, která dovoluje hasičům usměrňovat provoz na komunikacích, celníky opravňuje zastavovat vozidla.

Obecní policie může zastavovat vozidla při podezření z dopravního přestupku a v součinnosti s PČR může měřit rychlost.

Hodně se volalo po změně, která nastává. Podle novely každý provozovatel musí znát údaje osoby, které svěřil vozidlo a na výzvu PČR, KÚ a OÚ je sdělit.

Podstatná je i změna, která stanovuje, že na pozemních komunikacích o dvou a více jízdních pruzích platí pro vozidla nad 3,5 t a souprav přes 7m zákaz užít k jízdě levý jízdní pruh. Dále pro ně platí, že na dálnici a rychlostní komunikaci nesmějí předjíždět, pokud nemají dostatečnou rychlost a omezila by v jízdě ostatní vozidla. Platí také povinnost v případě vytvoření stojící kolony na dálnici a rychlostní komunikaci nechat průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3 m. Pro tato vozidla platí také změna doby zákazů jízdy. O nedělích a svátcích nesmějí vyjíždět po celý rok v době mezi 13.00 a 20.00 hod, v době velkých školních prázdnin nesmějí vyjíždět v pátek od 17.00 do 21.00 hod. a v sobotu od 7.00 do 13.00 hod.

Velmi důležitá a významná pro každého občana je nově povinnost svítit během jízdy vždy, tedy po celý rok, v létě i v zimě, ve dne i v noci.

Ke změně dochází také při vjezdu na kruhový objezd, kdy se nově nedává znamení, znamení se povinně dává až při jeho opuštění, při výjezdu. Také je nově povinné dávat při předjíždění cyklisty vždy znamení.

Mění se také výše škody při které se musí dopravní nehoda hlásit policii. Zvyšuje se z částky 20 000 Kč na 50 000 Kč. Dopravní nehoda se škodou na majetku třetí osoby se musí ohlásit vždy.

Samostatnou kapitolu musíme věnovat dopravně psychologickému vyšetření. Tomuto vyšetření a vyšetření neurologickému, včetně EEG, je povinen se podrobit:

a) držitel řidičského oprávnění skupin C, C+E a C1+E, který řídí nákladní automobil o největší povolené hmotnosti převyšující 7,5 t nebo speciální automobil o největší povolené hmotnosti převyšující 7,5 t nebo jízdní soupravu, která je složena z nákladního automobilu a přípojného vozidla nebo ze speciálního automobilu a přípojného vozidla a jejíž největší povolená hmotnost převyšuje 7,5t,

b) držitel řidičského oprávnění skupin D a D+E a podskupin D1 a D1+E, který řídí motorové vozidlo zařazené do příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění.

Vyšetření se musí podrobit před zahájením výkonu činnosti a dále nejdříve 6 měsíců před dovršením 50 let a nejpozději v den dovršení 50 let a dále pak každých 5 let. Všechny náklady hradí řidič.

Hovoří se stále o problematice přecházení chodců po vyznačených přechodech. Dochází v této souvislosti k nějakým změnám v pravidlech?

Ano, je stanoven zákaz předjíždění vozidel před přechodem pro chodce. Musíme si ale uvědomit, že ale tam, kde se jedná o dva jízdní pruhy, nebo víc, nejde o předjíždění, ale o souběžnou jízdu. Na základě ustanovení zákazu předjíždění bohužel vypadla z 361 povinnost zastavit vozidlo, jestliže v jednom ze souběžných pruhů jiné vozidlo zastaví. Teď se tato povinnost vrátila.

Problematikou chodců jsem se zabýval už v několika článcích, tady je obrovský problém, protože nelze přesně stanovit, kdy má řidič vlastně zastavit. Vstupuje-li chodec z mé pravé strany, je to jasné, jakmile vstoupí, já zastavím. Vstupuje-li však z levé strany, zvláště je-li více jízdních pruhů, než chodec dojde k pruhu kterým jedu, jsem dávno daleko za přechodem. A toto je největší příčina nehod, protože řidiči vidí často chodce na poslední chvíli, dupnou na brzdu a v tu chvíli do nich narazí auto za ním jedoucí. To je samozřejmě nedodržení bezpečné vzdálenosti, ale bohužel je to bolavé místo velkých rušných měst. Problém se také týká faktu, že většina chodců sražených na přechodech jsou lidé přecházející v noci, za špatné viditelnosti, kdy řidič nemá často šanci chodce včas zahlédnout a on bezohledně vstoupí do vozovky těsně před motorovým vozidlem. Stále přetrvává pověra, že chodec má na přechodu absolutní přednost. To není pravda a takto zákon rozhodně nezní.

Novela se bude silně dotýkat práce policistů. Které významné změny policisty čekají a v čem spočívají?

Nově je opět zaveden institut zadržení řidičského průkazu a zabránění řidiči v jízdě. To může policista udělat, jestliže řidič zavinil dopravní nehodu s usmrcením nebo těžkou újmou na zdraví, jestliže ujel z místa dopravní nehody, kterou byl povinen ohlásit, dále jestliže řídil motorové vozidlo pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Policista také může řidičský průkaz odebrat řidiči, který se odmítl podrobit dechové zkoušce nebo pak lékařskému vyšetření, nebo vyšetření na drogy. Odebrat řidičský průkaz je možné i řidiči, který řídil motorové vozidlo bez příslušného řidičského oprávnění nebo když řídil vozidlo i když mu byl uložen zákaz řízení.

Podle novely existuje nové vymezení dopravních přestupků, přičemž většina přestupků nebude projednávána uložením blokové pokuty, ale na okresních úřadech. Nově je také stanovena minimální výše pokuty a výrazně se zvyšují sankce za přestupky, a to až do 50 000 Kč.

Policista v případě podezření, že se bude přestupce vyhýbat projednání přestupku, má možnost vybrat kauci 5 000 až 50 000 Kč, kterou předá OÚ. Nebyl-li přestupek prokázán, kauce se vrací, byl-li přestupek prokázán, kauce se započte na zaplacení pokuty. Kauce propadne, když je přestupce nedosažitelný, nebo mu nelze doručit rozhodnutí.

Myslím, že občany bude velmi zajímat nově zřizovaný bodový systém. Jaké jsou jeho hlavní zásady?

Za přestupky budou ukládány tzv. trestné body, kterých může občan dostat naráz od jednoho do maximálně sedmi bodů. Dosáhne- li celkově 12 trestných bodů, pozbývá řidičské oprávnění na 1 rok, pak může žádat o jeho vrácení. Podmínkou vrácení řidičského oprávnění je absolvování přezkoušení.

Pokud se bude řidič chovat vzorně a bude 12 měsíců bez přestupků, jsou mu odečteny 4 body, za dalších 12, tedy za 24 měsíců další 4 body. Po 36 měsících se odečtou všechny body zbývající.

Občané se hodně ptají, jak je to vlastně s výměnou řidičských průkazů. Do kdy které platí a kdy je nutné zajít na příslušný úřad?

Podle platného zákona řidičské průkazy vydané od 1. července 1964 do 31. prosince 1993 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2007. Řidičské průkazy vydané od 1. ledna 1994 do 31. prosince 2000 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2010, průkazy vydané od 1. ledna 2001 do 30. dubna 2004 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2013.

Novelizací zákonů týkajících se naší bezpečnosti při cestách, povinnostech a oprávněních, se budeme v dalších číslech našeho časopisu nadále zabývat.


Za poskytnuté informace děkuje
Dagmar LINHARTOVÁ