...Okruh favoritů na mýtné se výrazně zúžil... Sněmovna oddaluje mýtné - k vládní předloze je množství připomínek... Poradce pro mýtné Michael Bibaritsch ze aspolečnost Prime Consulting Services: Mýtný systém by neměl být zbytečně drahý... čteme titulky o českých úvahách. U našeho nejbližšího a největšího souseda funguje technika jako po drátkách. Ale praxe?
Thomas Ring (44) žije v malé obci Denstorf. Když ho začaly budit ve čtyři hodiny ráno čtyřicetitunové kamiony pádící podle jeho ložnice, nechtěl věřit uším. To bylo letos v lednu. Deset měsíců později, je to přímo katastrofa: obcí teď projede gigant každých 45 vteřin, a to kvůli 5,50 eura, které by měl zaplatit na dálnici kamion těžší než dvanáct tun. Poněvadž se v jeho branži počítá každé euro, tak raději odbočí mezi Braunschweigem a Hildesheimem přes B 1. Ušetří, ale tamním obyvatelům ze dne na den zničil životní prostředí hlukem, otřesy a nedýchatelností vzduchu. A tak se celá obec - jako mnozí jiní - sjednotila a vyhlásila gigantům na silnici válku. Jenže v Denstorfu - alespoň ve dne - budou mít smůlu. Jejich úsek B 1 nepatří ke komunikacím, kde se mýtné bude napříště platit i na jejich výstupech z dálnice.
Konečně je neděle. Elisabeth Drewesová, stará paní z Lindenhofu, má u sebe už tři dny důležitý dopis adresovaný dceři. Opírá se o berle a nese psaní do schránky osm metrů přes ulici. "Proč zrovna dnes, když pošta nic nevybírá?" ptá se sousedka. "Neděle je jediný den, kdy se tudy odvážím jít," zní odpověď. Být převálcován kamionem je tu dnes každodenní hrozba na těch osmi metrech všude v obci...
To jsou jen dva případy ze stovek podobných kdekoli na B 1 v sousedství dálnice, když na ní bylo zavedeno mýtné. Tak třeba Salzkotten, slunné město ve Východním Westfálsku: 24 500 obyvatel, solné lázně, výborné stezky pro cyklisty, policejní muzeum, šest základních škol a bohužel nyní i jedna postižená Bundesstrasse 1. "V posledních 15 minutách jsem napočítal 50 kamionů," zlobí se Fritz Schrewentigges z tamní firmy s nemovitostmi. "Z toho 35 byli exoti z Maďarska, Polska nebo Ruska. Je to skandální situace."
Příčina je jasná: úhybné manévry mají stlačit cenu za dopravu na nejnižší možnou úroveň. Od zavedení mýtného mají nákladní vozy těžší než 12 tun platit na německých dálnicích v průměru 12,4 centu za kilometr - a tak se jede oklikami, kde to nestojí nic. Ale koho? Tisíce kamionů nyní jedou po okreskách, způsobují kilometrové zácpy, ničí svými zplodinami lesy i obce.
"Chronická onemocnění dýchacích cest drasticky přibývají," říká tamní lékař Elmar Kiko. "Na kašlání pacientů pomáhá jen Cortison. Jestli tohle má nějakou spojitost se současným vývojem dopravy? Jiné vysvětlení nemám." Nadává i Klaus Dörr, šéf restaurace na renomovaném Frauensteinu. "Naše parkoviště před restaurací je trvale obsazováno těmihle dopravními slony. Řidiči pocházejí ponejvíce ze Slovenska, Bulharska, Česka a Polska," říká. Jsou to drzouni, všechno počurají, odpad odhazují i z okna kamionu, umývají se na našem WC a všichni ti naháči děsí naše zákazníky."
"Řidiči těžkých nákladních vozů z východní Evropy jsou ideální obětní beránci," píše hamburský týdeník Der Spiegel. "Dřou za nejnižší mzdy, někdy ani ne za tři eura na hodinu a němečtí kolegové je považují za zrádce. Jejich zaměstnavatelé je tlačí, aby nedodržovali přestávky k odpočinku, a tak jsou jim teď v patách i němečtí policisté. A protože jsou považováni za typické útěkáře před mýtným, přejí si potrefení lidé, aby oni i ty jejich rachotiny šli k čertu."
Dosud k nejradikálnějšímu kroku se letos v květnu rozhodla rýnsko-falcká zemská vláda: na B 9 mezi Mainzem a Wormsem zakázala kamionovou dopravu. Dodržování zákazu sleduje speciální jednotka a je-li nějaký "útěkář" přistižen, musí nejen zaplatit pokutu ve výši 25 eur, ale musí se i vrátit zpět na dálnici, odkud odbočil. Od té doby mají místní klid.
SEDM V SRN OBLÍBENÝCH OMYLŮ
1. Zácpy způsobují převážně "sloni"
Omyl: Často je příčina kilometry vpředu, nejčastěji u vjezdů na dálnici, kde se pohybuje rychlost kolem 15 km/hod.
2. Dlouhodobé předjíždění nákladních vozů otravuje, ale mají na to právo.
Omyl. Podle rozhodnutí Spolkového vrchního soudu má mít nákladní vůz proti předjížděnému rychlost nejméně o 20 km/hod. větší. A to stěží má.
3. Nákladní vozy jsou hlavní brzdou provozu.
Omyl: Vědecký pokus na silně frekventované dálnici u Amsterodamu jednoznačně prokázal, že průměrná rychlost v pruhu vyhrazenén pro nákladní vozy byla vyšší než na ostatních pruzích.
4. Stále více lidí je zraněno nebo zabito při havárii s nákladním vozem.
Zčásti omyl: jsou výjimky, ale jinak počet obětí nehod s nákladním vozem klesá.
5. Při zácpě se nejrychleji dostanu dopředu skákáním z jednoho pruhu do druhého.
Omyl: Kanadští vědci dokázali, že skákání z pruhu do pruhu cestu neurychlí.
6. Mnoho zboží by mohlo být lépe dopravováno železnicí.
Omyl: Dvě třetiny nákladních vozů jezdí na krátké nebo střední tratě. Na vzdálenost více než 500 km by se doprava železnicí sice rentovala, ale infrastruktura, i kdyby se do ní investovalo celé mýtné, by nestačila. Za posledních deset let se dálniční síť v SRN rozrostla o třetinu na cca 12 000 km, naproti tomu železniční síť klesla o 6 %.
7. Cizinci, kteří nezaplatí clo, dostanou zákaz vstupu.
Omyl: Zákon to nedovoluje. Až do roku 2007 se nedají postihovat ani viníci z členských zemí EU, s výjimkou Rakouska.