I úředníci mohou mít povolání jako koníčka. Přísně vzato, JUDr. Helena Tomková, ředitelka Odboru vzdělávání a správy policejního školství přece vysokou státní úřednicí nepochybně je. A přitom, když se rozpovídá o své práci, rozzáří se jí očí - a jak sama říká, neví kdy přestat. Není divu, pod jejím vedením udělalo resortní školství před pěti lety zásadní reformu a získalo respekt na mezinárodním poli.
Nikdo ovšem nebývá prorokem doma. Uvědomuje si vzestup vašeho oboru i vedení ministerstva vnitra a policie?
Zástupci MV doufám, že ano, policie až na osobnostní výjimky obávám se nikoli. Je poněkud smutné, že v zahraničí jsme získali respekt a uznání a doma se vlastně reforma ignoruje. Byť jsme malá země, vycházíme ze světových a evropských trendů. Již v roce 2001 se v příručce "Czech On It´s Way To EU" pozitivně hovořilo o rychlé a úspěšné reformě v ČR a byli jsme dáváni za vzor. Přestože reformu schválil top management MV, policie, dokonce i vláda, dnes, čtyři roky po reformě, je to stále velká neznámá - pro policii i pro politiky, a přesto, nebo právě proto vzdělávání je často předmětem nepodložené kritiky. Porovnáme-li evropské trendy ve vzdělávání obecně, zásadním přelomem je lisabonská strategie, která definuje jako první v roce 2000 nutnost vzdělávání postaveného na klíčových kompetencích, na vzdělávání učitelů, zvýšení atraktivnosti učení, podpoře mobility, důraz je položen na získávání kompetencí.Dovolte mi podotknout, že již v té době jsme dokončovali reformu vzdělávání založenou právě na klíčových kompetencích (profesních, sociálních, postojích atd.) vydefinovaných v profilu absolventa, tedy na základě přesné zakázky policejní služby. Nebyli jsme až tací vizionáři, ale měli jsme řadu materiálu z Kanady, jejichž RCMP (tedy kanadská královská jízdní policie) patří z hlediska etiky a profesionality k elitním policejním službám ve světě. A právě tyto materiály nás ovlivnily zásadním způsobem, byť poté na reformě s námi spolupracovali přední odborníci z SRN, Nizozemska a Velké Británie, jimž patří rovněž velký dík.
Další rozhodující milník v evropském školství obecném představuje Barcelona 2002, hovořící o nutnosti zvýšení kvality vzdělávacích systémů, což bylo nyní potvrzeno na konferenci v Bergenu (květen 2005). Důraz je nejen na dosažení systému kvality, dokonce i na vytvoření evropských standardů pro vnitřní a vnější zabezpečení kvality, vytvoření evropského registru kvality, Evropského konzultačního fora atd. Totéž si stanoví za cíl politika OECD - tj. dosažení kompetencí a dovedností ve vzdělávání, dosažení systému kvality. V ČR jsme systém kvality založili již v r. 2000 v rámci zmíněné reformy a od září 2004 je povinná implementace modelu EFQM do vzdělávání a policejní služby obecně.
Mohu se za čtenáře zeptat, co se pod zkratkou EFQM ve vzdělávacím procesu skrývá?
EFQM je autorizovaná metoda užívaná ve 20 000 špičkových podniků (Philips, Toyota, T-mob, atd., v USA, Nizozemsku je uzákoněna) jádrem metody je rentgen celé organizace, SWOT analýza a návod k řešení. Tato metoda má 9 kritérií a 32 subkritérií, přičemž procenta definují váhu hlavních kritérií, představuje komplexní řešení a možnou účast v Evropské ceně kvality. Velmi si vážím pana plukovníka Martinů, náměstka policejního prezidenta, že se zasloužil o zavedení této metody do služby policie.
Dobře, vraťme se k pilířům naší školské reformy...
Kromě zásadních směrů vytyčených lisabonskou strategií a na ni navazující konferencí v Bologni, Berlíně, Bergenu, sledujeme pochopitelně i trendy v ČR, Strasbourgh European Code of Ethic 2001, trendy MEPA a zejména CEPOL.
A zase vás přeruším a požádám, abyste laikům připomněla, co znamená zkratka CEPOL?
CEPOL znamená European Police College (síť národních vrcholných institucí odpovědných za policejní vzdělávání v zemích EU) a vznikla v r. 2000 z rozhodnutí Rady Evropy, dnes již má stálé sídlo v GB, právní subjektivitu a je otázkou dní, kdy se stane orgánem EU. CEPOL je vysoce prestižní platforma evropského policejního vzdělávání, která má za cíl harmonizovat evropské výcvikové programy v souladu s nejnovějšími výcvikovými trendy.
CEPOL spolupracuje úzce s Europolem, Eurojustem, jeho programy jsou zaměřeny převážně na členské země, ale i na Balkán (CARD) a Afriku (MEDA). Každého zasedání Governing Boardu, správní rady, se zúčastní zástupce Evropské Komise i Europolu, CEPOL sleduje závěry Police Chiefs Tasks Force. Cíle CEPOL jsou: vytvoření evropského prostoru policejního vzdělávání, vytvoření společného profilu vyšších důstojníků (kompetenční přístup), zavést systém řízení kvality do vzdělávání, stanovit kompetence učitelů. Prioritami jsou boj proti organizovanému zločinu, výcvik v oblasti lidských práv, etický výcvik, antikorupční výcvik, community policing.
CEPOL má řadu pracovních komisí, které nyní pracují na společných osnovách v oblasti Europol, Ethic and Corruption, Terrorism, European Police Cooperation. Jako členka Governig Board a Training and Research Committee jsme měla tu čest spolupracovat s odborníky z Nizozemska a SRN na prvním společném profilu "A Competency Profile for Senior Police Officers in the field of international co-operation esp. involved in combating crime and related public order issues". Záběr CEPOL je obrovský, kromě práce řady komisí a cca 50 seminářů ročně, plnění Akčního plánu je zde EPLN (European Police Learning Network) a e.Doc Database. Problematice CEPOL bychom mohli věnovat samostatnou kapitolu.
Můžete shrnout, v čem spočívají změny u nás doma?
Cíle proklamované jako výsledek Management and Learning Commitee CEPOL v ll/2004 (dnes transformované do Training and Learnig Commitee) v "Essentials for Police Policy of CEPOL" naplňuje ČR již od r. 2001. Což znamená, veškeré vzdělávací programy jsou restrukturalizovány na bázi kompetenčního přístupu, na základě přesného profilu absolventu zpracovaného specializovanou policejní službou. Pochopitelně při zpracování profilu spolupracujeme a vkládáme obecné trendy společenské zakázky. Jedině tímto způsobem lze vytvořit vzdělávací programy "na míru" dle potřeb služby. Každý program má svou zpětnou vazbu, pochopitelně. Zásadní změna je rovněž v integraci výuky s velkým využitím modelových situací. Tím se mění i úloha studenta a postavení učitele jako fasilitátora (požadavek Lisabonu). Kromě toho jsme vytvořili moderní Koncepci vzdělávání učitelů v r. 2003, postavenou na klíčových standardech (pilotní ověření běží od r. 2004), rovněž tak Koncepci vzdělávání instruktorů. Dále pracujeme se všemi prioritními oblastmi CEPOL (máme je definovány jako priority rovněž od r.2001). Pane redaktore, ráda bych zdůraznila, že si velmi vážíme spolupráce s vedoucím Skupiny policejního vzdělávání a služební přípravy, plk. dr. Šaškem. I díky jemu, neboť se zúčastnil celé práce na reformě, a jeho týmu se podařilo nastartovat efektivní spolupráci a zrušit dvojkolejnost v oblasti vzdělávání.
Nepochybný význam má i spolupráce s Nadací Hanse Seidela, že?
NHS financuje Spolková vláda a má své pobočky v 66 zemích světa. Pořádáme díky Nadaci cca 30-40 akcí ročně, a je pro nás velkorysým partnerem zcela neodmyslitelným. Pak jsou tu mezinárodní vztahy dvoustranné. Máme tradičně vynikající spolupráci s Kanadou (SATTD výcvik, ITC výcvik, community policing atd.), USA (FBI, US Marshalls, State Department) - zejména společné semináře s policisty, soudci, st.zástupci, zaměřené na různé formy organizovaného zločinu), s Velkou Británií - mnohaleté kurzy v oblasti přípravy romského etnika na práci k policii, s Nizozemskem - zejména oblast lidských práv. Vynikající spolupráce je též s Norskem, zejména v oblasti Schengenu, jazykového výcviku, mírových misí, v oblasti drog, atd., spolupracujeme rovněž se Saskem.
Nesmíme zapomenout na MEPA...
MEPA představuje společenství v rámci osmi středoevpropských zemí. Máme vynikající spolupráci již řadu let. Zcela konkrétním výsledkem tříměsíčního kurzu boje proti organizovanému zločinu jsou případové studie zahrnující zkušenosti všech 8 zemí, překládáme je do češtiny a dáváme k dispozici pro výcvik SPŠ, ŠPS a KS. Kromě toho pořádáme měsíční kurz pohraniční policie, rovněž tak cca 10 seminářů ročně a jazykové kurzy.
Slyšel jsem o pohraničním Ad-hoc centru ve škole v Holešově. Oč se vlastně jedná?
SPŠ v Holešově je zaměřena na cizineckou a pohraniční policii, takže toto Ad-hoc centrum požadované na základě rozhodnutí Evropské Komise v Seville z r.2002, funguje v této škole.
V rámci tohoto projektu je připraven E-Training Day, což je osmihodinové zaměstnání pro všechny evropské příslušníky cizinecké a pohraniční policie, jsou připravovány společné osnovy, předpokládá se vytvoření společného výukového materiálu, rovněž se pracuje na výcvikovém katalogu, katalogu učitelů/expertů.
Co projekty Phare, tedy s podporou EU?
První projekt, který jsme realizovali, Phare 1998 "Komplexní systém řízení lidských zdrojů/nový systém vzdělávání a výcviku policistů" proběhl v r.1999-2000. Výsledky jsme implementovali do nové Koncepce vzdělávání policistů, kterou svým usnesením schválila vláda ČR v 12/2000. V rámci Phare 2002 "Schengenský akční plán a Schengenský informační systém II. fáze" realizujeme Komponent 4 Vzdělávání a školení, dále v rámci Phare 2003 participujeme na projektu OBP "Posilování boje proti obchodování s lidmi", rovněž se zúčastňujeme projektu OSN International Centre for Migration Policy Development, jehož výstupem bude manuál pro obalst boje proti obchodování s lidmi a projektu Phare 200O "Podpora posílení prevence a metody community policing v práci P ČR", Komponent 6, Vzdělávání managementu.
A jaký projekt se chystá?
V říjnu 2004 jsme podali návrh na projekt "Antikorupční strategie v principech integrity a etiky v policejní práci pro program Transition Facility 2005. Forma projektu byla zvolena jako twinning-light. Etické výcviky provádíme již 4 roky, například úspěšný byl výcvik prováděný americkou lektorkou paní Haberfeldovou, profesorkou na americké univerzitě, která sloužila 10 let v izraelské armádě. Jsou to však finančně náročné akce, například tento výcvik byl realizován díky Transparency International.
A jsme zase u těch peněz, že?
Ráda bych zdůraznila, že náš odbor má na položce školení řadu let cca 100 000 Kč ročně. Pro vaši informaci, náklady na jeden pětidenní seminář, který pořádáme s lektory z FBI, pro zhruba 50 policistů, stojí včetně simultánního tlumočení a překladů pracovních materiálu do češtiny cca 140 000 Kč, v to nepočítaje letenky a odměny sedmi trenérů. Takže celoroční příděl by nám nestačil na jeden jediný seminář. Náš odbor jich pořádá celou řadu jen díky našim dobrým kontaktům se zahraničními partnery.
Jsme členskou zemí EU, takže se od nás očekává, že začneme vracet pomoc, kterou jsme dostávali v uplynulých letech, je to tak?
Na základě žádosti prezidenta Demokratické republiky Kongo jsme ve spolupráci s PP PČR zajistili výcvik 7 nejvyšších policejních důstojníků v minulém roce. Na žádost Černé Hory jsme zajistili výcvik týmu policejních důstojníků z policejní školy v Podgorici v ČR, seznámili jsme je s novou tvorbou vzdělávacích programů. I tuto akci jsme mohli zajistit díky velkorysé pomoci Nadace Hanse Seidela. Jen letenky pro ně a tlumočení stálo přes čtvrt milionu.
Černohorci velmi ocenili zkušenosti zde získané, dali nám přednost před vyspělejšími státy EU a doufají v další spolupráci. Dle posledních zpráv z MZV je zde určitá možnost pokračovat díky Paktu stability. Rovněž na základě žádosti OSCE (Organization for Security and Cooperation in Europe) budeme zajišťovat výcvik v Ázerbájdžánu.
Alespoň závěrem se vraťme k problematice tuzemské, veškeré investiční akce na školách jsou zastaveny, také s penězi na provoz mají policejní školy velké starosti. Co bude dál?
Úsporná opatření zasáhla i školy, pochopitelně. Obdivuji naše ředitele škol, jak umí zvládat situaci. Byť počty studentů ZOP nyní poklesly, situace se může změnit obratem, jestliže se nepodaří zastavit avizované odchody z policejního sboru. Kromě toho, kdyby služební funkcionáři plnili důsledně pokyn policejního prezidenta 1/2003 o povinném absolvování kurzů v rámci celoživotního vzdělání, což se neděje, neboť stále více než 7500 policistů neabsolvovalo povinné školení, které je předpokladem pro výkon jejich funkce, jsou školy vytíženy i při poklesu ZOP na několik let dopředu v rámci celoživotního vzdělávání. Např. SPŠ v Pardubicích je plně vytížena v průměru na šest let dopředu, bereme-li v úvahu rozdíly mezi typy kurzů, pohybuje se vytíženost od 3 do 13 let! Tolik vzkaz těm, kteří navrhovali zrušit nějakou školu. Pane redaktore, dovolte mi na závěr poznámku. Během 7 let v resortu jsem poznala řadu skvělých a zapálených odborníků, kterých si vážím. Přestože veškeré podrobné informace o reformě a nastavených změnách jsou k dispozici již čtyři roky, přesto se opakovaně šíří nepravdivé informace o policejním školství, plynoucí z neznalosti těchto materiálů. Velmi nás to mrzí, protože jsme obětovali mnoho času (nejen pracovního), abychom systém nastavili tímto moderním způsobem. Věříme, že 6.10. na velkém setkání s top managementem policie a MV se nám podaří jednou provždy tento informační nedostatek odstranit.