Měsíčník Policista

Němci mají problémy s mýtným

Vyšlo v čísle 11/2005

...Okruh favoritů na mýtné se výrazně zúžil... Sněmovna oddaluje mýtné - k vládní předloze je množství připomínek... Poradce pro mýtné Michael Bibaritsch ze aspolečnost Prime Consulting Services: Mýtný systém by neměl být zbytečně drahý... čteme titulky o českých úvahách. U našeho nejbližšího a největšího souseda funguje technika jako po drátkách. Ale praxe?

To jsou jen dva případy ze stovek podobných kdekoli na B 1 v sousedství dálnice, když na ní bylo zavedeno mýtné. Tak třeba Salzkotten, slunné město ve Východním Westfálsku: 24 500 obyvatel, solné lázně, výborné stezky pro cyklisty, policejní muzeum, šest základních škol a bohužel nyní i jedna postižená Bundesstrasse 1. "V posledních 15 minutách jsem napočítal 50 kamionů," zlobí se Fritz Schrewentigges z tamní firmy s nemovitostmi. "Z toho 35 byli exoti z Maďarska, Polska nebo Ruska. Je to skandální situace."

Příčina je jasná: úhybné manévry mají stlačit cenu za dopravu na nejnižší možnou úroveň. Od zavedení mýtného mají nákladní vozy těžší než 12 tun platit na německých dálnicích v průměru 12,4 centu za kilometr - a tak se jede oklikami, kde to nestojí nic. Ale koho? Tisíce kamionů nyní jedou po okreskách, způsobují kilometrové zácpy, ničí svými zplodinami lesy i obce.

"Chronická onemocnění dýchacích cest drasticky přibývají," říká tamní lékař Elmar Kiko. "Na kašlání pacientů pomáhá jen Cortison. Jestli tohle má nějakou spojitost se současným vývojem dopravy? Jiné vysvětlení nemám." Nadává i Klaus Dörr, šéf restaurace na renomovaném Frauensteinu. "Naše parkoviště před restaurací je trvale obsazováno těmihle dopravními slony. Řidiči pocházejí ponejvíce ze Slovenska, Bulharska, Česka a Polska," říká. Jsou to drzouni, všechno počurají, odpad odhazují i z okna kamionu, umývají se na našem WC a všichni ti naháči děsí naše zákazníky."

"Řidiči těžkých nákladních vozů z východní Evropy jsou ideální obětní beránci," píše hamburský týdeník Der Spiegel. "Dřou za nejnižší mzdy, někdy ani ne za tři eura na hodinu a němečtí kolegové je považují za zrádce. Jejich zaměstnavatelé je tlačí, aby nedodržovali přestávky k odpočinku, a tak jsou jim teď v patách i němečtí policisté. A protože jsou považováni za typické útěkáře před mýtným, přejí si potrefení lidé, aby oni i ty jejich rachotiny šli k čertu."

Dosud k nejradikálnějšímu kroku se letos v květnu rozhodla rýnsko-falcká zemská vláda: na B 9 mezi Mainzem a Wormsem zakázala kamionovou dopravu. Dodržování zákazu sleduje speciální jednotka a je-li nějaký "útěkář" přistižen, musí nejen zaplatit pokutu ve výši 25 eur, ale musí se i vrátit zpět na dálnici, odkud odbočil. Od té doby mají místní klid.


SEDM V SRN OBLÍBENÝCH OMYLŮ

1. Zácpy způsobují převážně "sloni"

Omyl: Často je příčina kilometry vpředu, nejčastěji u vjezdů na dálnici, kde se pohybuje rychlost kolem 15 km/hod.

2. Dlouhodobé předjíždění nákladních vozů otravuje, ale mají na to právo.

Omyl. Podle rozhodnutí Spolkového vrchního soudu má mít nákladní vůz proti předjížděnému rychlost nejméně o 20 km/hod. větší. A to stěží má.

3. Nákladní vozy jsou hlavní brzdou provozu.

Omyl: Vědecký pokus na silně frekventované dálnici u Amsterodamu jednoznačně prokázal, že průměrná rychlost v pruhu vyhrazenén pro nákladní vozy byla vyšší než na ostatních pruzích.

4. Stále více lidí je zraněno nebo zabito při havárii s nákladním vozem.

Zčásti omyl: jsou výjimky, ale jinak počet obětí nehod s nákladním vozem klesá.

5. Při zácpě se nejrychleji dostanu dopředu skákáním z jednoho pruhu do druhého.

Omyl: Kanadští vědci dokázali, že skákání z pruhu do pruhu cestu neurychlí.

6. Mnoho zboží by mohlo být lépe dopravováno železnicí.

Omyl: Dvě třetiny nákladních vozů jezdí na krátké nebo střední tratě. Na vzdálenost více než 500 km by se doprava železnicí sice rentovala, ale infrastruktura, i kdyby se do ní investovalo celé mýtné, by nestačila. Za posledních deset let se dálniční síť v SRN rozrostla o třetinu na cca 12 000 km, naproti tomu železniční síť klesla o 6 %.

7. Cizinci, kteří nezaplatí clo, dostanou zákaz vstupu.

Omyl: Zákon to nedovoluje. Až do roku 2007 se nedají postihovat ani viníci z členských zemí EU, s výjimkou Rakouska.

Sylvie KUČEROVÁ