Měsíčník Policista

Myška smrtonosná

Vyšlo v čísle 9/2005

Vloni v květnovém dni (se šťastným pořadovým číslem 17) ujížděla po silnici od obce Žebrák k sousední vsi celkem nová Škoda Fabia combi.

Za volantem seděl jedenasedmdesátiletý pan Novák (jméno jsme pozměnili), vedle něj jeho paní (67). Řidič má oprávnění pětačtyřicet let, posledních pětatřicet let řídí osobní automobil pravidelně. Nikdy nezpůsobil žádnou silniční nehodu. Brýle k ovládání motorového vozidla nepotřebuje, nijaké léky, které by snižovaly jeho pilotní schopnosti, neužívá. Osobní vozidlo patřící dceři víceméně důvěrně zná a jeho řízení bez problémů zvládá.

Podvečerní čas (krátce po 17. hodině) sice právě charakterizovala polojasná obloha, ale viditelnost byla dobrá. Na suché vozovce rovného úseku nedaleko od Bavoryně panovala zcela zřejmá přehlednost pro dopravní situaci. Oba Novákovi - pečlivě připoutaní bezpečnostními pásy - včas zahlédli, že před nimi v protisměru stojí nějaké auto. Jejich pruh byl prokazatelně volný, přesto starší muž u řízení postupně snižoval rychlost svého automobilu na šedesát, nejvýše pětašedesát kilometrů v hodině.

Když byla fabia nějakých třicet metrů před překážkou pro vozidla jedoucí z opačné strany, vynořil se naprosto nečekaně zpoza zaparkovaného dopravního prostředku další automobil (se zařazeným třetím rychlostním stupněm se mohl pohybovat okamžitou až padesátikilometrovou rychlostí).

Karoserie Opelu se během zlomku vteřiny změnila ve zmuchlanou kupku plechu...Následoval čelný střet motorových vozidel. Cosi jako rána do zdi, přinejmenším v sečtené rychlosti jednoho sta kilometrů za hodinu, pro oba zúčastněné stroje rovným dílem.

Podíváme-li se na snímek druhého vozidla pečlivěji, musí nás napadnout, že se řidiči - nebo alespoň jeden z nich - pokoušeli srážce vyhnout. Ať se starší z vodičů snažil zmizet vpravo ze silnice do polí, nebo jeho kolega zkusil bleskově dokončit předjížděcí manévr, času měli katastrofálně málo - nedostatečně. Vozy do sebe - v náznaku levými předními rohy - třeskly.

A následky rány byly tragické. Zvláště pro chybující automobil značky Opel Ascona (z roku 1984). Během zlomků vteřin se jeho karoserie změnila ve zmuchlanou kupku plechu. Palubní deska, podlaha s pedály, řídící kolo vystřelily - vytrčily se - proti tělu pětadvacetiletého řidiče.

Těžce zraněného mladého muže dobývali hasiči z vraku s velkými obtížemi. Zdravotníci z posádky rychlé záchranné služby potom všemi silami bojovali na místě o mladíkův život. Přiletěl vrtulník dalších záchranářů - s další zdravotnickou technikou. Leč ještě před jeho odletem řidič poraněním (oficiálně, úředně obvykle označovaným jako neslučitelná s přežitím) podlehl...

Z policejních záznamů se navíc můžeme dozvědět, že starší manželský pár vyvázl z vážného karambolu - zřejmě díky modernímu vozu s řadou účinných prvků pasivní bezpečnosti - s poměrně lehkými úrazy. I s ohledem na vyšší věk manželů. Oba se podrobili v nejbližší nemocnici bezprostřednímu vyšetření na chirurgické ambulanci. Paní Nováková cestovala domů, její manžel byl na několik dní hospitalizován kvůli zlomeninám žeber na pravé straně hrudníku, měl pohmožděniny po celém těle, otékaly mu nohy. Také v následném domácím ošetřování musel brát léky na bolesti. Dlouhé dny se cítil omezený v běžném životě. Nemohl pořádně chodit, v noci se budil pro rozbolavělé paže.

Mladý člověk doplatil (absolutní cenou) především na vlastní způsob jízdy, na snahu tzv. myškou objet překážku na vozovce, dále mu nepomohla konstrukce a současný stav jedenadvacetiletého osobního motorového vozidla - veterána. Do nejkrásnějších let nazrávající život skončil doslova za humny domova. Osobní věci řidiče a to, co zbylo z vozidla, si převzal přímo na místě nehody jeho otec z nedaleké dědiny...

Škodu na vozidlech odborníci odhadli na zhruba 100 000 korun.

/ki/