Policejní letecká služba letos oslaví své sedmdesátiny. Z historického hlediska nepatří tato složka v rámci resortu k nejstarším, avšak technický vývoj uhání v této oblasti takovou rychlostí, že ohlédne-li se člověk pouhé jedno desetiletí zpět, musí se takřka usmát. Nechme proto historii stranou a podívejme se na policejní vrtulníky a lidi kolem nich pohledem dnešním.
Které úkoly Letecká služba PČR v současné době přednostně zajišťuje?
Základem stávající akceschopnosti je 24hodinová pohotovost na hlavní základně Praha. Posádky zde mají k dispozici leteckou techniku (Bell 412, EC 135 a Bo 105) s vybavením k nasazení do jakékoliv záchranné či zásahové akce. Po celých 24 hodin je v pohotovosti vrtulník pro policii, HZS i LZS.
Další pohotovostní pracoviště je zřízeno v Brně, umístěno je nyní provizorně v bývalém hangáru Aeroklubu Černovice. V denní době je zde zajištěna pohotovost vrtulníku EC 135 pro LZS Jihomoravského kraje a podle kapacity též vrtulník Bell 412 pro úkoly Policie ČR a HZS na území Moravy. Po dokončení výstavby nového provozního zázemí na letišti Brno Tuřany zde bude zajištěn 24hodinový provoz.
V současnosti je v denní době zajišťován vrtulníkem EC 135 provoz LZS pro LZS Královéhradeckého kraje. Zázemí na okraji Fakultní nemocnice Hradec Králové vytváří dále opěrný technický bod a umožňuje zde krátkodobý provoz i dalšího středního vrtulníku Policie ČR.
V návaznosti na dodávky nových vrtulníků EC 135 dojde k jejich následnému a plánovanému rozmístění po území státu. V režimu denní pohotovosti budou operovat pro posílení úkolů útvarů Policie ČR a HZS při Českých Budějovicích, Ostravě a Karlových Varech.
Celý projekt je realizován podle usnesení vlády č. 1029/2001 s názvem Organizační a materiální zajištění leteckých činností v IZS a má být dokončen v roce 2008. Je potřebné uvést, že projekt je nadresortním řešením vedoucím k podstatnému zkvalitnění akceschopnosti všech složek IZS po celém území státu. Částečně přibližně z jedné třetiny (včetně Armády ČR) se trvale velmi úspěšně podílí na zabezpečení funkčnosti systému LZS.
Pohotovostní nasazení policejních a záchranných vrtulníků bezprostředně po vzniku situace ohrožující bezpečnost, zdraví a životy občanů, majetek a ekologii je trvalým a prioritním úkolem. Naše letecká jednotka se stále více zapojuje do činností státu, kterou lze nazvat služba občanům.
Kde se můžeme s policejními vrtulníky ještě setkat?
S činností policejních vrtulníků, ať jde o bezpečností akci, pátrání po pohřešovaných osobách, monitorování dopravní situace, případně policejní zásah proti nebezpečnému pachateli nebo preventivně zaměřenou akci, se můžete setkat prakticky všude. Asi nejvíce patrná činnost v očích občanů je zabezpečení leteckého provozu na některých vybraných pracovištích LZS. V rámci letecké hasičské služby provádíme požární prevenci a letecké hašení lesních požárů. V mimořádných situacích a případech ohrožení životů zasahujeme s vycvičenými záchranáři HZS nebo v horském prostřední se záchranáři HS. Naše letecké služby využívají BIS a orgány celní správy. V případě potřeby provádíme lety se členy vlády nebo lety požadované vládou. Sem patří i mezinárodní humanitární a záchranná pomoc. Obecně lze říci, že vláda, ministr vnitra nebo policejní prezident může naší jednotce zadat další činnost v celospolečenském i státním zájmu. Naše využití je velmi široké a různorodé. Je nutno přiznat že to není organizačně, materiálně ani personálně jednoduché. Být akceschopným a plně integrovaným leteckým provozovatelem v oblasti vnitřní bezpečnosti a záchranného systému je náš úkol. Vyžaduje náročnou, tvrdou a bezesporu dlouhodobou přípravu personálu i velmi dobré univerzální stroje se speciálními doplňky.
Piloti policejních vrtulníků jsou špičkově připravení odborníci - můžete přiblížit, jak výcvik a získávání nových dovedností probíhá?
Výcvik pilotů je velmi dlouhodobá a nákladná záležitost. V současné době máme velký problém s výběrem vhodných uchazečů. Udržet maximální odbornost je nutností, provádíme především speciální lety, které se vyznačují vysokými nároky na letové posádky, zejména na velitele vrtulníků. Jedním ze základních úkolů je zajistit maximální bezpečnost letového provozu. Z tohoto důvodu aplikujeme do naší praxe civilní letecké předpisy.
Musím konstatovat, i když mi to není zrovna příjemné, neboť jsem též člen létajícího personálu, že v současnosti nemáme adekvátní možnosti, jak si udržet a stabilizovat ty nejkvalitnější letecké odborníky a vzbudit trvalý zájem nastupující letecké generace o práci ve státním sektoru. Je a není to jen o měsíčním příjmu. Domnívám se, že státní správa ve své síle a velikosti nevytvořila pro tuto mizivou skupinku leteckých odborníků potřebné mzdové, sociální a právní postavení. Mladý technik po získání letecké kvalifikace odchází k vlajkovému dopravci, nebo k jiné letecké společnosti. U pilotů je situace ještě vážnější. Rozdíl platového ohodnocení velitele vrtulníku, který plně odpovídá za řešení nestandardních letových úkolů, což je běžná praxe, v porovnání s druhým pilotem malého vrtulového letounu, který létá stejné krátké standardní tratě, je absolutně rozdílný. Lze jej snad vyjádřit v poměru 1 : 3. Náročnost je ale zcela opačná, dovoluji si ji drze označit jako 3 : 1 (a to jsem velmi při zemi).
Pro uplatnění u Policie ČR letecké služby musí pilot vrtulníku získat minimálně licenci - průkaz obchodního pilota vrtulníku (velitelé jsou držiteli průkazu dopravního pilota) s kvalifikací letů za podmínek IFR (lety podle přístrojů) a jazykovou doložkou. Výcvik nového pilota vrtulníku tak, aby mohl plnit letové úkoly a pohotovostní služby bez omezení, v našich podmínkách trvá většinou více než pět let.
Máme zájem o dobré zkušené i nadějné začínající piloty. Naší předností je velmi zajímavá práce, která většinou naplňuje vnitřní uspokojení a přináší vznik subjektivních pocitů potřebnosti a pomoci jiným, a tím i radost z důležité a dobře vykonané práce. Někdy jsou ale pocity a zkušenosti opačné. Protistresová odolnost je nutností a nutnou součástí profesionality. Letové posádky se velmi často setkávají, tak jako policisté na místě činu, hasiči nebo zdravotníci se vším co přináší život a na co se nerado vzpomíná. Nemá cenu si něco namlouvat, stresující zážitky se vracejí po službě.
Zkusme na chvíli zamířit do zahraničí - jak je na tom naše policejní letecká služba ve srovnání se sousedními zeměmi?
V současné době máme personální problémy, nábor nových pilotů a především jejich výcvik jde velmi pomalu. Někteří zkušení odešli k jinému provozovateli, někteří odešli do starobního důchodu a další museli ukončit svou leteckou kariéru ze zdravotních důvodů. Doplnění a vyškolení letových posádek je prioritou.
Pokud se podaří realizovat "vládní projekt IZS" octne se letecká služba ale i pohotovostní systém na standardu v porovnání se zeměmi EU, možná i na předním místě ve vybavenosti policejních leteckých jednotek. Úplné technologické, kapacitní, systémové a koncepční vybavenosti leteckých jednotek ministerstev vnitra nejvyspělejších států EU (SRN a Francie) nejsme podle mého názoru v nejbližších deseti letech schopni dosáhnout. Důvod je především ve finančních možnostech.
A podíváme-li se dál, lze srovnávat činnost "vašeho" útvaru s ostatními evropskými anebo i zámořskými zeměmi?
Máme dostatek informací ze zahraničí i ze zámoří. Má odpověď je jednoznačná - nemáme se za co stydět. Naše zabezpečení má své problémy, naše výsledky a možnosti jsou však zcela porovnatelné. Zahraniční kolegové nás berou jako velmi dobrého partnera. Je pravda, že ostatní státy bývalého východního bloku nám náš rozvoj závidí a obdivují naši rychlou transformaci.
Co jim můžeme "závidět" - a co naopak oni nám?
Odpověď, každý podle svých zkušeností. Mne nejvíce zajímá společenský kredit daného útvaru a podpora veřejnosti policejní práce - služby. Od počátku (již 10 let) zastávám pojetí policejní práce především jako služby veřejnosti. Letecká služba má v tomto směru velkou výhodu - služba veřejnosti je její každodenní praxí. Domnívám se, že chápání důležitosti policie veřejností by mělo být silnějším měřítkem jejího hodnocení. Bohužel to, co předvedli naši politici v posledních letech, se zaměřením na dopady v leteckých profesích fungujících ve státní správě, je těmi, kterých se to týká, hodnoceno jako degradace jinak prestižního a velmi náročného povolání.
Domnívám se, že největší problém, který musí řešit každá složka, jsou i pro vás investice, bez kterých se neobejdete.
Investice a programové financování - Letka v tomto směru problém nemá. Řádně plánuje a jedná, plní a vyhodnocuje vládní program, včetně offsetových povinností zahraničního partnera. V současné době je tato výroční zpráva předložena ministerstvu průmyslu a obchodu. Naší prioritou je provést přestavbu jednoho vrtulníku Bell 412 HP na jeho výkonnější verzi Bell 412 EP v zásahové výbavě.
Důležitost stavebních investic je v zajištění odpovídajícího zázemí pro letový provoz a údržbu. Vládní projekt řeší zřízení odloučených pracovišť. Stav hlavní letecké základny v Praze na letišti Ruzyně je z finančních důvodů dlouhodobě neřešen a plán postupných oprav je oddalován.
Pokud by bylo - což se zjevně nestane - "na kontě" více financí, než které má letecká služba k dispozici, kam byste je jako ředitel tohoto útvaru přednostně vložil?
Případné investice bych vložil do dostavby a komplexní generální opravy naší hlavní letecké základny, kterou je hangár "D" na Letišti Ruzyně v Praze. Tato velmi náročná a složitá rekonstrukce je neustále oddalována a tím se pracovní podmínky velmi rychle vzdalují předepsaným standardům pro výkon činnosti leteckého provozovatele.
Čím by byla právě tato investice výhodná?
Výrazné zlepšení pracovního prostředí pro všechny profese a seskupení všech pracovníků do jednoho místa (objektu) by vneslo větší klid pro každodenní náročnou práci.
Jaká je z Vašeho pohledu prognóza - současné a velmi blízké priority - Letecké služby PČR?
Letecká služba a především vedoucí pracovníci musí využít všech možností a sladit svoji činnost k totálnímu zintenzivnění výcviku nových pilotů a dalších letových profesí. Mimořádné situace postihují kteroukoliv část planety, stejným způsobem se šíří mezinárodní terorismus. Naše role v mimořádných situacích bude proto s největší pravděpodobností nadále stoupat...