Měsíčník Policista

Eco driving - nová filozofie, technika a styl jízdy

Vyšlo v čísle 8/2005

Ačkoli se v poslední době výrazně zlepšila technologie motorů a konstrukce aut, nákladních vozidel a autobusů, většina řidičů těmto faktům nepřizpůsobila styl své jízdy. Eco-driving, takzvané ekologické řízení, je přizpůsobeno moderním technologiím v oblasti motorů a prostředkům usilujícím o provoz s nižšími otáčkami motoru. Je snadné naučit se jezdit ekologicky, protože, jak ukazují poznatky plynoucí z vědeckého sledování této problematiky, program Eco-driving příznivě ovlivňuje řidiče, resp. jejich chování, bezpečnou jízdu a spotřebu paliva, aniž by se výrazně zvýšil čas potřebný pro cestování.

V roce 2001 se začal objevovat nový přístup k výuce stylu jízdy v silniční dopravě: program Eco-driving Europe je zaměřen na zavedení ekologické dopravy do Evropy. Do té doby to byly spíše národní iniciativy, která vznikly a uplatňovaly se v Nizozemsku, Německu, Finsku a Švýcarsku. Poté se stal systém Eco-driving prioritou ve většině zemí Evropské unie i v Evropské komisi, která má v jednotlivých programech obsažena témata spotřeby energie, ochrany životního prostředí i bezpečnosti na silnicích. Přesvědčivé důkazy o prospěchu filozofie Eco-driving zviditelnily ekologickou dopravu v národních i evropských politických stranách a vedly ke zvýšení počtu ustanovení z Evropské komise, které obsahují otázky týkající se ekologické dopravy.

PRŮVODCE K PROPAGACI CHYTRÉHO STYLU JÍZDY - ZLATÁ PRAVIDLA - HLAVNÍ DOPORUČENÍ

DODATEČNÁ DOPORUČENÍ

SPOTŘEBA PALIV A OCHRANA KLIMATU

Nacvičení programu Eco-driving vede k redukci spotřeby paliva až o 20 % bezprostředně a o dalších asi 5 % v dlouhodobé perspektivě. Evropský klimatický program kalkuluje s redukčním potenciálem Eco-drivingu o nejméně 50 milionů tun emisí CO2 v Evropě do roku 2010 a s úsporami 20 bilionů eur.

Eco driving zredukuje hluk a znečištění. Hluk motoru auta běžícího na 4000 otáčkách za minutu se rovná hluku 32 aut jedoucích na 2000 otáčkách. Eco-driving by měl tedy minimalizovat jeden z hlavních problémů dopravy v urbanistické oblasti.

Ekologická doprava sníží náklady nejen na spotřebu, ale i náklady na údržbu, opravy po haváriích.

Bezpečnější chování "ekologických" řidičů je dáno

Účinným způsobem šíření Eco-drivingu je jeho plné začlenění do vzdělávání začínajících řidičů. Eco-driving by se měl stát standardním stylem řízení pro vyučující v autoškolách. Instruktory můžeme snadněji přesvědčit, jestliže už se setkali s průkopníky tohoto stylu jízdy. Spojený výcvik pro instruktory a zkoušející by mohl instruktory motivovat, protože budou vědět, že nový styl řízení jejich studentů bude příznivě ohodnocen zkoušejícími. V některých zemích se zavádějí certifikáty o absolvování "ekologického" kurzu pro instruktory i žáky autoškol. Ve druhé etapě by Eco-driving měl být použit jako nástroj pro další vzdělávání řidičů. V zahraničí se uvažuje o tom, že program může být vylepšen finančními nástroji a například daňovými úlevami. Ve Švédsku zaplatili pro všechny řidiče kurz Eco-drivingu.

Eco-driving by měl označen být jako chytrý způsob jízdy a svými přednostmi by měl zajistit především bezpečnost provozu. Ačkoli je rozpočet národního programu omezený, je důležité přesvědčit ostatní partnery ke spolupráci. Například v Německu začaly Eco- driving podporovat automobilové společnosti. Německý a švýcarský program ukazuje, že podpora Eco-drivingu je relativně levná a že v důsledku skutečně dochází ke snížení obsahu kysličníků uhlíku v antroposféře.

Speciálně zaměřené simulátory a počítačové hry usnadní start programu Eco-driving, zejména pro mladou generaci. Více informací o Eco-drivingu najdete na www.ecodrive.org.

Zkušení a uvědomělí řidiči podporují Eco driving každodenním chováním v silničním provozu, zájem o kurzy Eco-drivingu je ale zatím omezený. Jen malé procento řidičů je ochotno za kurz zaplatit. Širší zavádění měřičů spotřeby paliva by v tom mohlo pomoci.

(Připraveno podle materiálu,
který redakci poskytl
doc. Ing. arch. PhDr. Karel SCHMEIDLER, CSc.)