Měsíčník Policista

Právo zůstane sporem

Vyšlo v čísle 7/2005

Lázeňským městem jsou Karlovy Vary už po celá staletí. Městem vysokoškolským se ovšem staly teprve na prahu třetího tisíciletí. Karlovarský vzdělávací institut, který se zabývá nakladatelskou a vydavatelskou činností, organizuje jednoleté pomaturitní studium cizích jazyků a další kurzy, koncipované pro podniky "na klíč", se stal v roce 1999 zřizovatelem obecně prospěšné společnosti s názvem Vysoká škola Karlovy Vary.

Prof. JUDr. Josef Mečl, CSc.Po získání akreditace ministerstva školství zahájila karlovarská vysoká škola výuku roku 2000 - a ježto jde o studium bakalářské, její první absolventy už možno potkat v praktickém životě. Dnes už na mladou soukromou "vejšku" s právním zaměřením dochází (a dojíždí) přes sedm set posluchačů a škola se má čile k životu. A protože mezi studenty nechybějí ani četní policisté, chtěli jsme o ní vědět víc - a tak jsme navštívili prof. JUDr. Josefa Mečla, CSc., který je jednak jejím prorektorem pro řízení vědeckých ústavů, jednak je v současné době pověřen školu vést.

Můžete nám, pane profesore, Vysokou školu Karlovy Vary blíže představit?

Škola vyučuje od akademického roku 2000-2001. Má tedy už za sebou i promoce, letošní tedy už nebudou premiéra. Studuje na ní dnes více než 750 studentů, a to jednak ve studiu prezenčním, které je šestisemestrální, jednak v kombinovaném - nebo chcete-li dálkovém - jež trvá semestrů osm. Jde o vysokou školu se studijním programem právní specializace, který má obory právo v podnikání, právně-sociální čínnosti, veřejná správa a soudní a notářská administrativní činnost. V něm získávají absolventi kvalifikaci využitelnou v soudních, notářských i advokátních kancelářích.

Školu absolventi opuštějí s titulem bakaláře?

Ano. Sledujeme tak moderní trend v Evropské unii, postulovaný zejména v Boloňské deklaraci: podle ní má mít vysokoškolské studium několik fází. Fázi bakalářskou, fázi magisterskou a fázi doktorandskou. S tím, že tyto etapy studia mají být prostupné.

Což, jestli správně rozumím, znamená, že absolventi Vysoké školy Karlovy Vary mohou, pokud se nerozhodnou nastoupit hned do praktického života, ve svém vzdělání pokračovat třeba na fakultách veřejných vysokých škol a získat titul magistra?

Ano, je to právě tak. Nemusejí se rozhodnout ihned, mohou si dát třeba rok dva pauzu, ujasnit si, čeho v životě chtějí dosáhnout, třeba si na další roky studia i vydělat.

Zejména ti, co studují dálkově, už zastávají určitá místa a chtějí hlavně docílit stupeň vzdělání, jenž jim je předepsán. Ať už jde o lidi pracující ve veřejné správě, v soukromém podnikání, nebo u Policie České republiky. V prezenčním studiu je větší počet těch, kteří chtějí po absolutoriu studovat dál. Většinou pak pokračují v magisterském studiu na právnických fakultách.

Moderní vysokoškolské studium hledá sepětí s praxí...

Na karlovarské vysoké škole platí, že posluchači denního studia mají během tří let za povinnost absolvovat aspoň dvě několikaměsíční praxe v oboru, ze kterých podávají škole příslušnou zprávu, respektive hodnocení.

Ve výběru místa praxe jim nějak pomáhá škola?

Nikoli. Hledání vhodné praxe je na nich, škola se jim snaží jen poradit, pomáhat moc nemůže.

Ve Varech nemá vysoké školství tradici a třebaže je škola soukromý podnik, lze asi předpokládat podporu ze strany krajských a městských úřadů. Anebo musíte o existenci bojovat?

Ne, myslím, že nejde o boj. Spíš se jedná o rozumnou spolupráci mezi školou a místními institucemi.

Budova školy i kolej vyhlížejí zvláště zvenčí výstavně, nicméně počet studentů naznačuje, že vám asi bude brzy těsná. Anebo už je?

Nepochybně, podle výsledků přijímacího řízení všechno nasvědčuje tomu, že v příštím akademickém roce studentů opět přibude - a už naléhavě potřebujeme další prostory. Zejména posluchárny... Zdá se ale, že v tom ohledu nám dobré vztahy s městem a krajem pomohou: střední a základní školy se redukují, takže zřejmě budeme moci některé budovy využívat.

Zájemců o studium na vysokých školách je stále nemálo, daleko těžší je ale sestavit kvalitní pedagogický sbor. Jak se to podařilo vám? Podle internetových stránek učí v Karlových Varech mnoho kvalifikovaných odborníků, jejichž jména jsou zárukou kvality...

Dojíždět není pro pedagogy snadné. Perspektiva regionálních vysokých škol, a to nejen soukromých, ale i vysokých, je ve vytvoření vlastního jádra pedagogického sboru. Možná jsem optimista, ale myslím, že do pěti let by se měly školy postavit v tomto směru na vlastní nohy. Jde o mladší či střední generaci pedagogů. V Karlových Varech už základy takového sboru vidím. Zatím lze říci, že spolupráce mezi kamennými, veřejnými vysokými školami a školami soukromými v zásadě uspokojivě funguje a překonává prvotní averze, jež byly a patří už snad minulosti. Soukromé vysoké školy jsou u nás novota, ale už jich působí asi pětatřicet, v různých oborech, a vesměs už si vydobyly velmi solidní pověst. Jisté je, že dnešní časté kočování učitelů mezi školami by mělo být napříště spíš zpestřením pedagogického sboru, prohloubením výuky té které školy. Nemělo by mít větší význam, jak je tomu někdy dnes. Taková je i politika ministerstva školství a velkých a tradičních vysokých škol. Spolupráce škol je normální věc, vyučující hostují všude na světě. A velmi důležité bude, aby si školy, soukromé školy vytvářely i vlastní vědeckovýzkumné jádro.

Ve vědecké radě karlovarské Vysoké školy zasedá i Miroslav Borník, současný šéf Inspekce ministertsva vnitra. Naznačuje to dobré vztahy mezi školou a resortem?

Vysoká škola Karlovy VaryVždycky se v takových záležitostech prolíná odborný zájem se zájmem institucionálním. Škole se podařilo získat zájem mladší kategorie policistů, kteří na ní dnes studují, nejen v prvním ročníku, ale už i ve vyšších. A i když se studenti podle své profese nijak neevidují, vím, že jde o zhruba stovku lidí - a to není jistě zanedbatelná část. Převážně se jedná o studenty kombinovaného studia, protože jde o lidi zaměstnané. A další příliv zájemců z řad policistů v dalších letech předpokládáme. A možno se zmínit, že na karlovarské škole také učí někteří pedagogové z resortu vnitra. S tím třeba souvisí i vznik Ústavu prevence negativních společenských jevů, který jsme v Karlových Varech ve škole založili. Tým odborníků se ustavil velmi rychle a už předložil konkrétní výzkumný plán - s tím, že do konce letošního kalendářního roku lze čekat první výsledky.

Pro oblast specializace veřejné správy, ale i trestního práva či kriminalistiky může mít Ústav hodně co říct.

Je totiž ctižádostí školy, aby si postupně vytvářela vlastní vědeckou základnu. S tím souvisí také vytváření vlastních učebních pomůcek, jež by byly přínosem ve výuce.

Zapojí se do práce zmíněného ústavu také sami studenti?

Ano, předpokládáme, že zejména v souvislosti s praxemi, jež vykonávají, by dodávali především statistické údaje a sociologická data, jež se jinak získávají jen obtížně a nákladně.

Je jistě těžké paušalizovat, ale zajímalo by mě, jací jsou dnešní studenti? Jsou cílevědomější než dřív? Zodpovědnější?

Do určité míry ano. Neřekl bych, že změna je pronikavá, ale jisté prvky soutěžitosti a vědomí, že příští životní osud je v jejich vlastních rukou, se projevují. Není to převratné. Ale určité prvky uvědomění si konkurenčního prostředí ve společnosti u nich vnímáme.

Vedete je k větší samostatnosti?

Mají možnost sestavovat si osobní studijní plán a doplňovat ho volitelnými předměty. Studium práv či právních specializací vždycky bylo a bude převážně samostatným studiem.

Nemyslím si, že při výuce by se měly opakovaně přednášet studijní pomůcky a literatura, jichž je dostatek a každý si je může prostudovat. Přednášky by měly rozšiřovat studentův rozhled o takové poznatky, souvislosti a aplikace, jež běžně v knihách nenajde. Učitel by měl studenty dovádět k souvislostem, jež by sami stěží postřehli.

Mladí absolventi přicházejí do praxe - stávají se rychle platnou pomocí zkušených, anebo potřebují ještě léta zrání?

Teprve praxe udělá z právníků advokáty, soudce, státní zástupce. Ale ta praxe musí stát na pevných základech teoretických znalostí. Ale to neplatí jen pro právníky, ale i pro lékaře, učitele... A vlastně asi všude. Během studia není dost času a prostoru, aby si studenti nabyté znalosti prověřili prakticky. Výuka má vždy teoretický, akademický charakter, a s aplikací v právním prostředí se absolventi nutně setkávají až v praxi.

Je dobré, že si studenti mohou vzdělání koupit, že si uvědomují, že jeho nákup je nejlepší investice pro budoucnost. Nestavá se ale někdy, že si někdo z nich myslí, že když si už zaplatil, mohl by v ceně být i diplom?

Ne, tohle se nevyskytuje, já se s tím aspoň nesetkal. Studenti si váží možnosti vzdělání. Uvědomují se přitom cenu prostředků, které do něj dali, a mají zafixováno, že za svoje peníze by měli dostat kvalitní služby. Což je v pořádku. Na pedagogy na soukromých školách je vyvíjen tlak, aby byli nároční k sobě i druhým. Nesetkal jsem se s představou, že by vzdělání mohlo být ke koupi bez práce.

Naopak, očekávány jsou dobré podmínky a kvalitní výuka.

Existuje v Karlových Varech sen, že by časem tamní vysoká škola mohla nabízet i magisterský stupeň vzdělání?

Není to sen, je to zdravá ctižádost snad každé školy. Z těch asi pětatřiceti soukromých škol má magisterské studium akreditováno snad jen jediná - a ještě nikoli v právním oboru. Je tedy potřeba říct, že akreditační komise, jež rozhoduje o udělení, je možná Nadmíru přísná. Stejně tak mi připadá zvláštní, že naopak bakalářský stupeň právnického vzdělání se stal téměř doménou soukromých škol, zatímco na právnických fakultách neexistuje vůbec. V jiných oborech ho nabízejí.

Právní řád a právní vědomí se vyvíjejí, ale jsou pravdy, jež přetrvaly tisíciletí. Mater certa est, pater semper incertus - matka je jistá, otec vždy nejistý... Platilo to od starého Říma, a najednou tu máme profily DNA a všechno je jinak. Myslíte, že právo spěje a dospěje k exaktnosti? Anebo zůstane i v budoucnu soubojem několika intelektů, jenž je regulován pravidly zákonů, ale zůstává mu napínavost a jistá nepředpověditelnost výsledku?

Nemyslím, že exaktizace vyhraje docela. V dohledné době stěží. Právo zůstane sporem, hledáním správné interpretace.

V právu se řemeslo zčásti stává uměním. Svým způsobem. V anglosaském systému je to ještě mnohem zřetelnější.

Jak se tedy bude právo dál vyvíjet?

Vysoká škola Karlovy VaryStále větší význam bude mít specializace. Nejde o vytváření nových právních oborů, ale vzniká tolik institutů - v obchodním právu, ve správním právu - že právník, který chce v nich působit profesionálně, musí se velmi úzce specializovat. Například na Vysoké škole Karlovy Vary se už vytvářejí některé certifikované obory. Jedním z nich je třeba Podnikání a správa v oblasti loterií a her. Jde o významnou část ekonomiky, ať se nám to líbí, nebo nelíbí, a je důležité, aby v ní vládl řád a pořádek. A aby ten, kdo chce v takové branži podnikat, podnikal s rizikem, které je nějakým způsobem spočitatelné. Nebo aspoň odhadnutelné. Jiný certifikovaný program je z oblasti veřejné kontroly a finanční kontroly. Škola tím reaguje na objednávku praxe. Snažíme se, aby ji opouštěli absolventi, kteří už budou připravení pro konkrétní úkol.

Náš rozhovor vedeme v čase státnic. Stalo se už letos, že u nich někdo z vašich studentů neuspěl?

Průběh státních zkoušek je standardní - a stane se, že je posluchač nezvládne a musí opakovat. Státnice jsou ale náročné pro obě strany zkušebního stolu. Pro učitele, který vedl studenta od začátku studia, je přece státní zkouška zhodnocením toho, co jej naučil.

Mimochodem, kde má Vysoká škola Karlovy Vary své Karolinum? Aulu pro promoce?

V sále hotelu Pupp, který si pronajímá. Co do věku nelze srovnávat, ale co do noblesy jde o prostředí velmi důstojné.

Ptal se Jan J. VANĚK