POLICISTA 1/2004 |
měsíčník Ministerstva vnitra otázky pro ... |
...I. náměstka ministra vnitra
Mgr. Miloslava Koudelného
Letošní rok je pro naši republiku především rokem vstupu do Evropské unie. Můžete nám pane náměstku přiblížit, jak je resort ministerstva vnitra a Policie ČR připraven na vstup do EU? Řekněte nám, zda splňujeme všechny požadavky ke vstupu, nebo zatím některé nesplňujeme, případně jestli máme ještě nějaké rezervy?
Pro resort MV, pro Policii ČR a pro celou Českou republiku je letošní 1. květen významné datum. Řekl bych, že možná jedno z nejvýznamnějších v celé historii, takže zcela určitě můžeme hovořit o tom, že resort MV, a budu tím myslet samozřejmě i policii, veškeré své kroky v posledních pěti šesti letech velmi intenzivně směřoval právě k tomuto datu. Dnes už se asi nedá hovořit o tom, co ještě resort MV k datu 1. 5. musí udělat, protože většina věcí souvisejících se vstupem do EU musela být už udělána. Museli jsme novelizovat náš právní řád a předpisy, které je v gesci MV nutně zharmonizovat s právem EU. To je legislativní stránka věci, ale samozřejmě se musela udělat spousta organizačních opatření, administrativních opatření, která také souvisí se vstupem do EU. Hovořit v tuto chvíli o tom, co ještě musíme udělat už asi není podstatné a není správné, protože co jsme neudělali doposud, to už asi během několika krátkých měsíců nestihneme. Faktem zůstává, že všechny podstatné věci jsme splnili, protože jinak by nám nebylo umožněno podepsat přístupovou smlouvu.
Já bych spíš hovořil o tom, jaké podstatné události nás v tomto roce čekají. Budu hovořit samozřejmě o úseku, který řídím, to znamená veřejný pořádek a bezpečnost. Už v loňském roce jsme započali práce na věcném záměru zákona týkajícího se regulace prostituce. Je to poměrně závažné téma, v poslední době hodně diskutované. V prvním pololetí letošního roku připravíme paragrafované znění této normy. Osobně to považuji za jeden z prioritních úkolů na tomto úseku.
Když jsem hovořil o přípravě na vstup do EU, tak jsme poměrně často kritizováni za naše, ne dost razantní kroky směřující k potlačení korupce. V loňském roce jsme předložili do vlády materiál, který se týká analýzy testů integrity a kontrol majetkových poměrů. V první polovině letošního roku předložíme návrh věcného záměru zákona, který by upravoval právě problematiku testů integrity a kontrol majetkových poměrů.
To jsou dva podstatné a prioritní legislativní úkoly v úseku, který mám možnost řídit.
Zanedlouho vejde v platnost nový služební zákon, který mimo jiné předpokládá další zkvalitnění vzdělávání policistů. Můžete k tomu říci něco bližšího?
Na úseku vzdělávání se musíme vypořádat se zákonem o služebním poměru, který má účinnost od 1. 1. 2005. V průběhu roku 2004 musíme celý vzdělávací systém v rámci policie přizpůsobit požadavkům, které vyplývají ze zmiňovaného zákona.
V prvé řadě policie musí předložit ministerstvu personální audit, abychom získali vstupní informace, kolik policistů v souvislosti se zařazením do nových platových tříd, resp. služebních míst, bude splňovat vzdělání, kolik jich případně splňovat nebude. Těm, kteří nesplní stupeň vzdělání, bychom měli v rámci našeho vzdělávacího systému a v rámci našich možností vytvořit prostor pro to, aby mohli začít studovat, pokud už tak neučinili, a vzdělání si doplnili. Tady mám na mysli především stupeň vysokoškolského vzdělání. Dále je zde soustava středních policejních škol, které připravují a vyučují studenty v rámci základní odborné přípravy. Dále policejní školy připravují, a to na základě požadavků policie, inovační kurzy, speciální kurzy a semináře zaměřené na konkrétní problematiku. Především zde se odehrává či prakticky realizuje systém celoživotního vzdělávání policistů. Pravda je, že v současné době základní odborné vzdělání a odborná příprava trvají 12 měsíců. Z těch 12 měsíců jich 9 tráví policista ve škole, 3 měsíce ve školním výcvikovém středisku, tedy praktickou výukou. V současnosti připravujeme základní odbornou přípravu na 18 měsíců, z toho 12 měsíců by měl policista trávit na střední odborné škole a 6 měsíců přímo v praxi v rámci školního střediska. Na podzim letošního roku bude připraven pilotní projekt, v jehož rámci zahájíme osmnáctiměsíční základní odbornou přípravu.
V souvislosti se vstupem do EU dojde k různým změnám v resortu i v policii. Jak se například změní činnost cizinecké a pohraniční policie v souvislosti se vstupem do EU?
Konkrétně s datem vstupu do EU se činnost cizinecké a pohraniční policie nijak výrazně nezmění. Cizinecká a pohraniční policie v žádném případě neopustí prostor státních hranic. Tady bývají totiž často směšovány dva termíny. Vstup do EU, a potom připojení se k schengenským dohodám. Výrazná změna činnosti cizinecké policie, se bude vztahovat právě až k úplnému zapojení do schengenského prostoru, protože pokud se Česká republika do schengenského prostoru zapojí společně s dalšími okolními přistupujícími zeměmi, mám na mysli Polsko a Slovensko, tak nebude mít vnější schengenskou hranici. A potom bude nutné celou strukturu cizinecké a pohraniční policie přizpůsobit těmto podmínkám, protože kontroly na vnitřních hranicích schengenského prostoru nebudou prováděny. Činnost cizinecké policie se v takovém případě zaměří na kontrolu dodržování pobytového režimu. My bychom vlastně měli potom jedinou vnější hranici, a to na mezinárodním letišti v Praze Ruzyni. To neznamená, že by cizinecká policie nebyla připravena na ochranu hranic. I když budeme součástí schengenského prostoru a nebudeme mít vnější hranici, náš stát musí být připraven reagovat na mimořádné okolnosti, kdy může být zavedena i na vnitřních hranicích kontrola. Říkám tedy, že do okamžiku, než se staneme součástí schengenského prostoru, nedojde k výrazné změně. Vhodné je zmínit, že se ale změní pojetí pohraniční kontroly, která bude orientována zejména na cizince mimo země EU, bude zahájen provoz národní kanceláře SIRENE, národního pracoviště VISION a bude zprovozněn systém EURODAC. K podstatným změnám však dojde až s naším plným zapojením se do schengenského prostoru.
Jedna z připomínek Evropské komise se týkala nedostatečných kontrol na pozemních komunikacích. Vytýkají nám především přetížená nákladní vozidla, přepravu nebezpečných látek a s tím vším související bezpečnost na našich silnicích. Problém nehodovosti a jejích katastrofických následků je u nás veliký. Jak ho chce do budoucna resort ministerstva vnitra řešit?
Řešení jmenovaného problému kladu jako jednu z priorit mého úseku pro rok 2004. V loňském roce ministerstvo dopravy ve spolupráci s námi, a ještě s dalšími subjekty, připravilo materiál do vlády, který se věnuje strategii zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Součástí materiálu jsou opatření jak legislativní, tak nelegislativní. Co se týče legislativní úrovně věřím, že se podaří upravit stávající právní normy tak, aby policisté měli více oprávnění, respektive aby se vrátil stav tři roky zpátky, kdy např. policisté mohli zadržovat řidičské průkazy. Věřím, že se podaří upravit i často zmiňovaný bodový systém. Těch opatření v legislativní úrovni bude mnohem víc. Já chci ale také hovořit o opatřeních v té druhé oblasti, a to jsou opatření preventivní. Chtěl bych, aby se náš resort tímto směrem zaměřil a připravil celou škálu preventivních aktivit. Podobných, jako je třeba Jablko nebo citron, rád bych dosáhl toho, aby se ve větší míře pořádaly semináře a besedy se školními dětmi. Velký kus této práce dělá např. Muzeum policie, a to bychom chtěli zintenzivnit. Je to samozřejmě o výchově řidičů a je nám jasné, že výsledky se nedostaví ihned, že se nehodovost v následných měsících výrazně nesníží, ale pokud naše preventivní aktivity budou trvat i v dalších letech, tak si myslím, že k tomu dospějeme. Za docela přínosné považuji různá opatření, jako jsou kamerové systémy, zařízení, která informují řidiče o rychlosti, kterou projíždějí apod. Vítáme každý dobrý nápad. Pokud v rámci prevence kriminality v letošním roce věnujeme část našich finančních prostředků do této oblasti, měli bychom být úspěšní. Jsme připraveni v roce 2004 předložit významné projekty směřující do oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Zaznamenala
Dagmar LINHARTOVÁ