POLICISTA  11/2003


měsíčník Ministerstva vnitra

jak to chodí jinde


Společné hlídky různých bezpečnostních složek nejsou výjimkouPolice Nationale (národní policie) je další policejní složkou státní moci Francouzské republiky, která si - i když v menší míře než francouzské četnictvo - zachovává jisté vojenské prvky. Stejně jako četnictvo má i tato služba své historicky opodstatněné podmínky vzniku, i když jde o složku podstatně mladší než Gendarmerie Nationale.

Police Nationale v souladu s ústavou plní úkoly vesměs totožné jako Gendarmerie, hlavní dělítko je teritoriální a objektové. Tato informace se proto omezuje na základní údaje a na funkční členění příslušníků Police Nationale.

U Police Nationale se od roku 1995 policisté v aktivní službě rozdělují do tří základních skupin podle jejich povinností:

1. oblast řízení a koncepce - kolem 90 osob s funkcemi generální inspektor (nejvyšší), generální kontrolor a komisaři tří stupňů. 60 procent funkcí se obsazuje kandidáty s vysokoškolským vzděláním (vyšším než bakalářským), 30 % kandidáty z řad policejních důstojníků s předepsanou praxí a bakalářským vzděláním a 10 % z policejních důstojníků, kteří jsou registrováni a navrženi zvláštní výběrovou komisí. Všichni bez rozdílu se však musejí podrobit dvěma druhům zkoušek. Po splnění podmínek musí absolvovat dvouletý výcvik v oblasti teorie a praxe. Do funkcí jsou jmenováni ministrem vnitra.

2. oblast velení a managementu - asi 16 700 osob; tito policisté (v hodnostech major, kapitán a poručík) mohou velet v nepřítomnosti komisaře. Skupinu tvoří ze 60 procent policisté, kteří vykonali přijímací zkoušku, mají vysokoškolské vzdělání a nejméně dvouletou praxi, z 30 % policisté, kteří složili interní zkoušky a mají nejméně čtyřletou praxi, a z 10 % policisté s hodností alespoň brigadier-majora s výsluhou nejméně dva roky, s významnými zásluhami z praxe a na základě doporučení. Tito policisté absolvují 17měsíční speciální výcvik v oblasti teorie a praxe.

3. oblast praktického výkonu - asi 95 000 osob ve čtyřech hodnostních stupních od "Gardien de la Paix" po brigadier-majora. Uchazeči absolvují přijímací řízení po splnění podmínky středoškolského vzdělání. Výcvik, který představuje osm měsíců výuky teorie a tři měsíce praxe na policejních stanicích, provádí 15 národních akademií a 13 policejních výcvikových center.

Francouzský systém umožňuje vykonávat národní (vojenskou) službu u policie pro ženy a muže ve věku od 16 do 26 let. Doba služby je 10 měsíců, po dvouměsíčním základním výcviku policisté v národní službě slouží v uniformě společně s ostatními policisty na policejních stanicích.

Policisté jsou vyzbrojeni i výkonnými zbraněmi...Oblast vyšetřování zahrnuje mj. prevenci kriminality, stejně jako potlačování závažné a organizované kriminality. Vyšetřovatelé s právnickým vzděláním (celkem 6475) konají úkony jako policie, nebo s pověřením státních zástupců. Jejich kompetence pokrývá celé území státu. V zemi je 19 regionálních vyšetřovacích úřadů. Do této služby patří také pět národních forenzních laboratoří, dále vede kriminalistické evidence a provádí pátrání.

Služba veřejného pořádku (Service d´Ordre Public) zahrnuje i řízení provozu a bezpečnost na dálnicích, odhalování ilegálního zaměstnávání cizinců, bezpečnost VIP osob aj. Takto široce pojatá pořádková služba je rozdělena do 458 policejních oblastí, decentralizovaných do 680 útvarů (z toho 125 podřízených stanic, 376 policejních úřadoven a 179 policejních základen, počet policistů 70 000). Služba disponuje vlastními silami a zdroji v oblastech citlivých městských předměstí, odhalování narkotik a výbušnin, útvary rychlého zásahu, týmy kriminalistických techniků, útvary k zajištění veřejného pořádku v noční době ve městech, stejně jako útvary určenými k pátrání a odhalování násilné trestné činnosti ve městech.

Součástí této služby je ochrana VIP osob. Za tím účelem pořádková služba disponuje 547 uniformovanými policisty. Výkon služby u tohoto útvaru se sídlem ve Štrasburku je vymezen na pět let po předchozím vykonání přísné přijímací zkoušky.

Služba pohraniční policie a ochrany vzdušného prostoru (ochrana hranic a vzdušného prostoru, železnic, imigrační agenda) zahrnuje 46 mobilních útvarů (6 na národní úrovni, 28 regionálních, 10 lokálních), zajišťuje ochranu 67 letišť, 27 přístavů, 65 pohraničních přechodů. Počet policistů je 7140.

CRS je speciální mobilní policejní sbor k podpoře veřejného pořádku na dálnicích, stejně jako záchranných akcí na horách a na moři. Na vyšší úrovni plní úkoly v oblastech veřejného pořádku, ochrany VIP osob, ochrany letišť, přístavů, hranic apod. Celkem CRS zahrnuje 13 000 policistů, začleněných v 9 regionálních sborech a 67 skupinách na území státu. Služba má tři specializovaná výcviková střediska (například lyžování, parašutismus, potápění apod.).

Obecně prověřené předpoklady úspěchu policejních sborů v západní Evropě:

Gendarmerie Nationale a Police Nationale - stejně jako další policejní sbory v západní Evropě - svou činnost, strukturu a pravomoc odvozují (stručně vyjádřeno) od tří základních principů:

1. Filozofický a politický statut. Policie je odrazem stavu státu - stupně demokracie, historického vývoje, ekonomického a politického prostředí. Stav kriminality je odrazem stavu společnosti a schopnosti státu a všech jeho orgánů a organizací. Občan je vždy v pozici "zákazníka" a ochrana zájmů státu a služba veřejnosti jsou totožné.

Policie se uvědomuje, že důvěra veřejnosti se rychle vytrácí, jestliže policie nejedná či neposkytne pomoc rychle. Obyvatelstvo nesmí vnímat policii jako nepřítele, ale nevylučuje se přechodně takové vnímání od jednotlivců či skupin, pak však policie musí být vnímána jako "férový nepřítel".

...na druhé straně však upřednostňují zbraně „méně než smrtící“. Policista na snímku má tzv. flash-ball ráže 44 mm.2. Pevné, jasné a neměnné atributy požadované od zájemců o policejní službu - oddannost státu a jeho ústavě, bezvýhradná stavovská hrdost a úcta, maximální flexibilita, naprostá profesinalita a (ve Francii i jinde) systém vojenské organizovanosti ozbrojeného sboru.

3. Činnost policistů na základních organizačních článcích není zatížena vlastními ambicemi na povýšení či funkční růst, jsou si vědomi, že jsou základem systému. Tito policisté očekávají možnost (a povinnost) soustavného a plánovitého rozvíjení svých schopností aplikace teorie do praxe, ochotu a splnění slibů svých nadřízených, slušnou mzdu a penzi na konci služby, která jim zajistí všechny jejich rozumné požadavky do budoucna. Výkonní policisté mají morální a technickou podporu. Obvykle se nevyžaduje vyšší úroveň vzdělání, a proto mohou dělat chyby v interpretaci komplikovaných zákonů a nařízení. Jakýkoli disciplinární proces nesmí být "trestající", ale v zásadě se poskytuje porozumění a podpora, pokud se však nejedná o závažný úmyslný trestný čin nebo jakýkoli stupeň korupce. Policista musí být za všech okolností přesvědčen o tom, že jestliže jedná v dobré víře, dostane se mu podpory nadřízených. Dalšími faktory jsou kvalitní uniforma a výstroj, ze strany policisty pak vstřícnost, sebeovládání a schopnost komunikace.

To vše ale vyplývá i z dlouhé a úspěšné historie policejních sborů a systému trvajícího po staletí.

Pplk. JUDr. Miroslav VOKÁČ,  
PČR OŘ Domažlice  
Foto z archivu redakce  



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |