POLICISTA  9/2003


měsíčník Ministerstva vnitra

prevence a vzdělávání


Jedním z cílů MV je péče o rozvoj a zkvalitnění vzdělávání příslušníků Policie ČR. Za dílčí nedostatky v této oblasti byla Česká republika v minulosti kritizována Evropskou unií. Proto byl připraven a realizován twinningový projekt Phare, jehož součástí byl "Komplexní systém řízení lidských zdrojů v Policii ČR", který se mimo jiné věnoval oblasti vzdělávání policistů.

Navržený systém vzdělávání policistů je založen na novém pojetí policejní práce, které je charakterizováno těmito hlavními principy:

Policejní práce musí být službou občanovi (prioritou této služby tedy musí být uspokojení občanských potřeb), policista musí být vysoce profesionální, kvalifikovaný, motivovaný, disponující vysokým etickým standardem, který od něj společnost očekává a právem vyžaduje ("nová image policisty"), vzdělávání policistů musí být založeno na kompetenčním přístupu (odklon od encyklopedického shromažďování informací), ve vzdělávání je nutno, vedle odpovědností a povinností služebních funkcionářů, zdůraznit i osobní odpovědnost každého jednotlivce za odbornou připravenost k výkonu služby.

Vedení školy vítá nové studentyKvalita a efektivita vzdělávacích a výcvikových programů je zajištěna prostřednictvím moderního flexibilního systému jejich tvorby a modernizace. Programy jsou zpracovávány na základě požadavků výkonu služby formou profilu absolventa vzdělávacího programu. Prioritou je etický výcvik policistů a výchova v oblasti lidských práv. Velká pozornost je věnována pedagogickým pracovníkům. Mimo jiné byla vypracována "Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Středních policejních škol MV". Problematika vzdělávání policistů je začleněna do připravovaného automatizovaného informačního systému ministerstva vnitra v oblasti řízení lidských zdrojů (EKIS II). Do policejního vzdělávání je zaváděn model Evropské nadace pro řízení kvality (EFQM). Pozornost je věnována také zkvalitnění materiálních podmínek pro vzdělávání policistů.

Velkým přínosem pro zkvalitnění systému, obsahu i metodiky policejního vzdělávání je spolupráce se zahraničními partnery. Česká republika se účastní společných mezinárodních vzdělávacích aktivit (Středoevropská policejní akademie MEPA, Evropská policejní akademie CEPOL, Evropská asociace policejních akademií AEPC) a realizuje dvojstrannou spolupráci s řadou partnerů (Německo, Velká Británie, Kanada, Norsko, Spojené státy, Nizozemsko, Itálie, Francie atd.).

Závěry projektu byly schváleny řídícím výborem projektu v čele s ministrem vnitra v listopadu 2001 a Delegací Evropské komise a na jejich základě byla vypracována "Koncepce celoživotního povinného vzdělávání příslušníků a zaměstnanců Policie ČR a resortu vnitra" (schválena ministrem vnitra a následně vládou ČR v 12/01). Do této koncepce byly rovněž promítnuty hlavní principy Evropského etického kodexu policejní práce (Štrasburk, 2001). Zpráva z hodnotící mise expertů EU z roku 2002 vysoce ocenila pokrok ve vzdělávání policistů v ČR.

Zdroj:  
Tiskový servis OPK MV ČR  



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |