POLICISTA 9/2003 |
měsíčník Ministerstva vnitra film |
Dětská žertovná říkanka napadne diváka leda předtím, než film začne: pak už ne, pak už je všechno hodně vážné. Dobře půl století naplňují filmaři své nejsvětější přesvědčení, že diváka nejsnáz uchvátí rychlým spádem děje a střídáním prostředí, zeměpisných šířek a délek. Takže populární trháky se chvíli odehrávají na Sibiři, aby vzápětí přeskočily na Riviéru, pak nás přenesly do Ria a jen minutku nato k Velké čínské zdi...
Americký film Telefonní budka je dočista jiný, jeho název je přesný. Děj snímku se odehrává v jediné telefonní budce - a v jejím bezprostředním okolí. A přece ho sledují diváci jak přilepení do sedadel a odcházejí s pocitem mimořádného zážitku...
Mimochodem, s prvotním nápadem na příběh, jenž by se celý odehrál v telefonní budce, se prý jeho autor Larry Cohen kdysi svěřil velmistru filmového napětí Hitchcockovi, jenž ho pochválil: a asi dvacet let se pak nedělo nic, protože Cohen pořád nevěděl, jak doopravdy na to. Až scénář konečně napsal a vyvolal v branži takový zájem, že se o natáčení přetahovali režiséři i herci. Vyhrál zkušený Joel Schumacher, jenž do hlavní role obsadil vycházející mužskou hollywoodskou hvězdu Colina Farrela - a na úspěch bylo zaděláno. Sebevědomý, úspěšný a cynický "mediální poradce" Stuart Shepard, jenž se umí v šíleném světě dneška parádně otáčet, si chodí pravidelně zavolat do jedné budky na Manhattanu: prostě proto, že je lepší některá volaná čísla nemít na výpisu mobilu, jejž by mohla najít manželka... Jenže když jednou vstoupí do budky, přístroj zazvoní: Stuart automaticky zvedne sluchtko a uslyší šokující sdělení: "Jestli zavěsíš, zabiju tě!"
Červené světélko laserového zaměřovače, jež vzápětí spatří na své hrudi, přesvědčí mladého, leč zkušeného muže, že neznámý ve sluchátku nežertuje. A když o chvíli později bez milosti "na ukázku" zemře před budkou pasák, zkoušející vymoci pro své ovečky právo na veřejný telefon, děj nabývá obrátky: přijíždí policie, novináři, televize... Nešťastník v budce se paradoxně stává hlavním podezřelým z vraždy, jen pomalu detektivům dochází, že všechno bude asi trochu jinak - a zatím se Stuart v úsporně skvělém podání Colina Farrella dusí ve vlastní šťávě. Zkrátka, je to opravdu nervák: a kupodivu, ani o minutu delší, než bylo nezbytné. No, kdy jste naposledy v kině viděli příběh, který by měl jen 81 minut - ale za to jedna každá stála za vidění?
(jjv)