POLICISTA 9/2003 |
měsíčník Ministerstva vnitra slovo policejního prezidenta |
SETKÁNÍ S REPREZENTANTY ZASTUPITELSKÝCH ÚŘADŮ | ![]() |
Na pravidelném setkání se zástupci jednotlivých zastupitelských úřadů cizích zemí na našem území shrnul pan policejní prezident genpor. JUDr. Jiří Kolář situaci v Policii České republiky za půlroční období od posledního mítinku s přítomnými styčnými důstojníky. |
Dámy a pánové, dovolte abych vás přivítal na policejním prezidiu. Připravili jsme vám v elektronické podobě, který se zabývá strukturou, organizací a organizačním členěním policejního prezidia po všech změnách, které proběhly. Materiál také obsahuje podrobnou informaci o bezpečnostní situaci v ČR za rok 2002 včetně účinnosti policejní práce v boji s organozovaným zločinem a dalšími typy kriminality. Rovněž dostáváte přehled o informačních systémech a databázích, se kterými policie disponuje. Materiál Obsahuje také kontaktní adresy na policejní funkcionáře se kterými přicházíte do kontaktu nebo se kterými spolupracujete, součástí je také obrazové zpracování a písemná zpráva.
Nyní se vracím k tomu co jsem slíbil na posledním setkání, a to je vyhodnocení opatření v rámci summitu NATO. Zdůraznil bych především to, že policejní, logistická, organizační a technická příprava trvala zhruba jeden a půl roku. Při přípravách jsme využili všech zkušeností, které jsme měli z předchozího summitu finančníků v roce 2000 a také zkušeností zahraničních kolegů ze zemí, kde se podobná jednání uskutečnila.
Z policejního hlediska byla opatření prakticky bezproblémová. Osvědčila se nám zejména důsledná opatření na státní hranici v souvislosti s nájezdem účastníků. Minimální účast ze zahraničí a shromáždění kolem pouhých 2 000 lidí naší domácí extremistické scény bylo výsledkem těchto opatření.Osvědčila se nám úzká spolupráce s kolegy ze sousedních zemí a s kolegy ze zemí z hlediska extremismu zdrojových. Za využití právních podmínek domácího, ale i národního právního řádu došlo k výraznému omezení vycestování do naší republiky ze strany problémových osob. Výsledkem je, že ke kolizi mezi shromážděnými osobami a policejními silami vůbec nedošlo, v Praze nedošlo ani k žádným hmotným škodám. Když to řeknu ilustrativně, nedošlo k rozbití ani jediné výlohy. Jedniný incident, který se odehrál, to byla záležitost verbální. Došlo k tomu na tiskové konferenci, kde byli ovšem pouze akreditovaní novináři. Na takový projev nemohla mít policie žádný vliv. Chtěl bych poděkovat vám všem styčným důstojníkům, které jsme před akcí požádali o součinnost. Byla velice dobrá, byla podstatou zdárného průběhu akce pořádané za všudypřítomné hrozbě terorismu, při shromáždění a koncentraci vysoce postavených osob, zejména významných politiků a hlav států.
Nyní bych rád směřoval informace do oblasti aktuálních koncepčních změn. Máme za sebou první necelý rok po nabytí účinnosti novely trestního řádu, která byla velice významná z hlediska dopadů do policie. Rok 2002 můžeme hodnotit jako celek v novém právním prostředí pokud jde o reakci orgánů činných v trestním řízení nebo celého trestně právního mechanismu v této zemi, zejména policie, státních zástupců, soudců v oblasti kriminality.
Za prvé musím říci, že nedošlo k dramatickémů scénáři, který byl signalizován některými pesimisty těsně před účinností novely. Tvrdili, že státní aparát nebude schopen reagovat na vývoj, dynamiku kriminality. Žádný kolaps se nekonal.
Za druhé se nám velmi dobře osvědčil institut tzv. zkráceného přípravného řízení, tedy zvláštní forma trestního řízení, jejímž důsledkem je, že pachatelé méně závažné kriminality jsou krátce po té, kdy se jí dopustili, postaveni před soud, v podstatě do 14 dnů. V této formě řízení je velmi dobře motivována zejména policie, protože policistzé vidí na konec svého snažení, své práce, a tomu tak v minulosti nebylo. Na straně druhé nelze po roce působnosti novely konstatovat, že by došlo k tomu zásadnímu co sledovala, to znamená ke zkrácení časového prodlevu, lhůty mezi okamžikem kdy dojde k trestnému činu a postavením pachatele před soud. To se týká klasických řízení. Naše soudnictví se nadále potýká s dlouhými lhůtami a efekt lze asi očekávat v dlouhodobějším horizontu. Není to v rozporu s tím co jsem řekl před chvílí, protože zkrácené příporavné řízení se týká pouze asi 20 % celkové kriminality.
Vznik nové společné služby kriminální policie a vyšetřování je také důsledkem novely.Organizačně byla tato záležitost v policii zvládnuta dobře, nicméně to faktické propojení, integrování v jednolitý celek se za ten jeden rok nepodařilo.
K 15. březnu došlo také k významné organizační změně v rámci centrálních útvarů, v rámci policejního prezidia. Jedná se o integraci do té doby dvou samostatných složek, které se zabývaly v obecné poloze ochranou ekonomiky. Tento problém byl velice mediálně prezentován a politizován, při tom jeho podstata spočívá v tom, že tyto dva útvary měly v podstatě stejnou působnost a kompetenci, rozdíl byl pouze v tom, že jeden byl výlučně procesualistický a druhý měl schopnost jak procesně zpracovávat případy, tak měl operativní složku. Cílem propojení těchto dvou útvarů je především zvýšení účinnosti policejní práce na tomto velice citlivém poli. Znamená to ochranu ekonomiky, řešení závažné hospodářské a finanční kriminality a korupce. Zejména poslední jmenovaný fenomén se v této zemi nedaří řešit.
V rámci tohoto útvaru jsme také posílili jednu jeho součást. Ta má za úkol řešit otázky odčerpávání zisků pocházejících z trestné činnosti. Vznikl tak silný organizační celek, který bude poskytovat servis všem útvarům s celorepublikovou působností, ale i teritoriální. Na minulých setkáních jsem vždy informoval o tom, že se nám příliš nedařilo v oblasti zajištění hodnot ze škod způsobených kriminalitou. Poslední dva roky a zvláště za působnosti tohoto útvaru se situace lepší, dostali jsme se z řádu milionů zajištěných hodnot do řádu miliard.
Dalším velice důležitým krokem o kterém musím hovořit je snížení rozpočtových prostředků na rok 2003 - 2006. V praxi to pro nás znamená, že na přechodné období budeme mít omezené prostředky bez jakékoliv možnosti podchycení inflačních trendů a nárústu cen energií. Budeme také snižovat personální stavy, zejména v oblasti servisní. Zmiňuji to především proto, že že to je pro policii krok velmi bolestný. Už v současné době je pro policii obtížné zajistit všechny úkoly vyplývající ze zákona nebo z nových právních předpisů. Za daného stavu jsou obtížně zvladatelné a ještě budeme muset kapacity redukovat.
V současné době běží také svým legislativním životem zákon, který je pro nás velmi významný, a to je Zákon o služebním poměru bezpečnostních sborů. Na toto téma se v naší zemi vede velice ostrá diskuse, protože náš zákon je dáván do protikladu s reformou veřejných financí. Jeho prezentace je redukována pouze na nárokové finanční položky, nikoliv na moderní prvky, které přináší. Je to např. karierní řád, stabilizace, perspektivnost povolání pro mladou policejní generaci apod. V souvislosti se zákonem jsou v poslední době vyzvedávána i určitá pochybení jednotlivých policistů, individuálních selhání, excesů a jsou dávána do protikladu se zněním tohoto zákona, byť nedopadá jen na policii, ale na všechny čtyři bezpečnostní sbory naší republiky.
Registrovaná kriminalita z hlediska jejího objemu se vyvíjí celkem pozitivně. Zaznamenali jsme mírný pokles, asi o 10 %, nicméně z hlediska struktury kriminality je největším problémem majetková kriminalita, která tvoří asi 70 % celkové kriminality. Ta žádný výrazný pokles nezaznamenává. Drobná majetková kriminalita velice obtěžuje populaci a samozřejmě obtěžuje turisty, zejména v Praze. Jsme si toho plně vědomi a sřediteli jednotlivých správ přijímáme systémová opatření k tomu, abychom tento problém elimilovali. Abych uvedl několik příkladů z poslední doby. V historické části Prahy, kde se pohybuje nejvíce cizinců, se nám začali vyskytovat falešní policisté, kteří pod záminkou kontroly falešných peněz nebo držení drog turisty okrádají. Jednu takovou skupinu pachatelů se podařilo dopadnout, byli to pachatelé ze zahraničí a my víme, že v nepravidelných intervalech nám tady operuje takových skupin víc.
Od začátku roku jsme se také potýkali s fenoménem, který jsem nazval terorismus po Česku. Jedná se o výhružné telefonáty, výhružné texty eventuálně vyděračské kriminální praktiky. KOncem února jsme byli v situaci, kdy takových telefonátů bylo v průměru deset za den, samozřejmě nejvíc v Praze.Trend již poklesl zejména proto, že jsme kolem 80 % vyděračských a výhružných akcí objasnili, pomohla také ostrá diskuse s médii. Je třeba si uvědomit, že tyto aktivity způsobují také národohospodářské škody, například při pravidelných výlukách na litišti Ruzyně, odstavování metra, evakuování supermarketů apod. Společnými opatřeními navazujícími na orgány činné v trestním řízení byla přijata dostatečná opatření tak, že se tyto aktivity omezily. Naštěstí k naplnění výhružek ani vyděračských aktivit, jejímž cílem bylo získat státní peníze v řádu desítek i sta milionů korun nedošlo. Problém nám zůstává na železnici, kde pachatel žádné prostředky nepožaduje, ale útočí na železnici s cílem vykolejit vlaky.
Poslední informace se týká vývoje nelegální migrace na našem území, která doznává za poslední dva roky určitou anomálii. Nelegální migrace ve formě překračování státní hranice neustále řádově o 20 až 30 % klesá, z kulminačního bnodu 44 000 osob za rok na loňských 14 000 osob. Naopak nám výrazně narůstá nelegální migrace formou narušování pobytového režimu. Ta nemá v pozadí cíl dostat se ze země původu do země cílové, ale má zastřený cíl, a to jsou ekonomické aktivity na našem území jen po omezenou dobu. Týká se zejména cizinců ze zemí bývalého Sovětského svazu. Přijíždějí k nám na klasická třicetidenní turistická víza, pobyt po této době neukončí a provozují zde různé aktivity. Podle standadů EU patří tato problematika do oblasti nelegální migrace, i když je to záležitost více ekonomická. Silná invaze na naše území je také z Polska, to jsou ovšem občané z Ruska, Ukrajiny nebo Čečenska, a je jich denně kolem třiceti.
Rád bych vám závěrem poděkoval za spolupráci a pozornost, kterou věnujete problematice policie a těším se na další setkání s vámi na půdě policejního prezidia.
Dagmar LINHARTOVÁ