POLICISTA 8/2003 |
měsíčník Ministerstva vnitra zahraničí |
ZDARMA A JAKO VZOR |
Belgické město Hasselt (69 000 obyvatel) má díky starostovi k dispozici 85 autobusových linek - a to zcela zdarma. Od roku 1985 tam vzrostl počet aut o plnou čtvrtinu, všude byly na silnicích zácpy, za miliony franků se měl budovat třetí dopravní okruh, a přitom městské autobusy jezdily prázdné. Prodej lístků vynesl sotva 9 %, 90 % šlo z městského rozpočtu. Až v roce 1997 přišel starosta s nápadem: co kdyby hasselští jezdili autobusem zdarma a město by nemuselo budovat další okruh. A stalo se. Teď místo někdejšího jednoho tisíce lidí jezdí denně dvanáct tisíc a město ušetřilo miliony, teď už ne franky, ale euro. Automobilová doprava ovšem klesla jen lehce, protože podobně by tomu muselo být v celém regionu, ale Hasselt je tam dosud ostrov. O podobném projektu teď uvažují i v dalších belgických městech - jak alespoň v určitých denních dobách, pro určité linky a určité skupiny obyvatel - vymyslet něco podobného. Mezi tím si ve vlámském Hasseltu podávají dveře dopravní experti z Japonska, Izraele, Brazílie, Švédska, nejnověji i z Nového Zélandu a Bangladéše. A starosta Steve Stevaert (49), předseda vlámských socialistů - jak píše mnichovský FOCUS, při nedávných volbách opět slavil triumf.
JAK BEZPEČNĚ |
Dr. Robert Hervé, francouzský odborník na zdravou výživu a autor řady prací na toto téma, radí: před jízdou se dobře, ale zdravě najíst. Vločky nebo chleba, trochu zavařeniny, jogurt, ovoce, plátek libové šunky, raději čaj než kávu se smetanou a už vůbec ne kakao. Čemu se má řidič vyhnout? Jet s prázdným žaludkem. Jinak nebude jeho mozek dostatečně vyživován, bude trpět hypoglykemií a nebude dostatečně bdělý. Na delší cestu vlétě je třeba mít s sebou dostatek tekutin - l,5 litru na 6-8 hodin pro každou jedoucí osobu, ovoce nebo sušené ovoce a sladké pečivo. Nedostatek tekutin zhoršuje vidění a zpomaluje reflexy.Čemu se vyhnout? Nechroupat neomezené množství sladkých bonbonů, dětem stejně kazí zuby a místo příjemného pocitu způsobují žaludeční potíže. Když bonbony, tak bez cukru.
Při delší zastávce jíst skromně, ať už v restauraci nebo v přírodě sendvič se šunkou. Zapít kávou, ale nikdo z dospělých nepít alkohol. Co když někdo jiný bude muset jít za volant.
A během noci? Každé dvě až tři hodiny si odpočinout a něco lehkého zakousnout. Zvýšená konzumace kávy neudělá řidiče bdělejším, ale nervóznějším.
Švédské pojišťovny se jako první v Evropě sjednotily na bodovém systému (stupnice má 100 bodů), kterým chtějí ztížit krádeže automobilů a zvýhodnit výrobbce s co nejlepší ochranou proti zlodějům. Vlastníci takovýchto vozidel mají platit nižší pojistné, což má motivovat zákazníky i výrobce. Například dveře opatřené alarmem nebo vyleptání čísla vozidla na všech oknech je hodnoceno deseti body. Podobně jsou hodnoceny imobilizéry. Ačkoli jsou dnes auta zabezpečována lépe než kdykoli dříve, dochází ve Švédsku k vloupání do automobilu každou třetí minutu a vzácností nejsou ani krádeže aut. Jednotný bodovací systém má platit příštích deset let, kdy by se měl stát běžným kritériem. Jak ale říká Krister Langerquist, tajemník Sdružení švédských pojišťoven, lépe zabezpečené modely budou asi dražší a zákazníci možná nebudou ochotni za takové přednosti platit. Pak se ovšem budou muset smířit s vyšší pojistkou.
DOBROTIVÝ DŮM |
V Portugalsku pracuje charitativní organizace provozující internáty pro sirotky a polosirotky. Jmenují se Casa pia, zbožný, dobrotivý dům. Administrátor lisabonského internátu Carlos Silvino (49) je teď v maléru. Je podezírán, že ne léta, ale více než desítku let osobně zprostředkovával své svěřence zámožným a prominentním klientům-pedofilům a chlapce také sám zneužíval. Mezi zákazníky (a na listině je už 250 jmen) byli i lékaři. Portugalsko je zděšeno a ptá se, jak je možné, že to nebylo odhaleno už dávno dříve. Jednak oběti mlčely, jednak pedofilie je jedno z nemnoha tabu, které se v katolické zemi nepřetřásávají. Až nyní, jak píše mnichovský FOCUS, s viníky se zřejmě povezou i neviní, protože hon na čarodějnice je už v plném proudu.
|
Připravila
Sylvie KUČEROVÁ