POLICISTA  8/2003


měsíčník Ministerstva vnitra

jak to chodí jinde


V procesech obchodu s bílým masem mají výpovědi oběti rozhodující význam pro efektivní trestní stíhání. Takovýto delikt se jinak bez přímého osobního důkazu, jak napsal německý odborný časopis Der Kriminalist, těžce dokazuje. V zájmu trestního řízení je tedy nutné zajistit (dočasně) legální pobyt oběti-svědka, ale pro ženy prodané k nucené prostituci znamená každá výpověď enormní psychické zatížení. Je ovlivněno nejen strachem z represe ze strany obviněných, kteří se snaží ze všech sil výpovědi zabránit, často také strachem o příbuzné ve "své" zemi, ale také z německých úřadů a z agresivních taktik obhájců. Bez stabilizující psychosociální péče, bezpečného ubytování, osobní ochrany a finančních prostředků nemůže žádná žena postižená touto trestnou činností odolávat její zátěži.

V Německu je v této souvislosti nejznámější program SOLWODI Solidarity with Women in Distress - Solidarita se ženami v nouzi. Program, který pečuje od konce osmdesátých let o oběti obchodu s bílým masem. Zahrnuje psychologické poradenství, umístění v chráněných domech, zprostředkování právní pomoci, zdravotní péči, přípravu a doprovod k soudnímu jednání, dále podporu při hledání vzdělávacích a pracovních možností a při reintegraci v zemích původu.

Od té doby doprovázela SOLWODI desítky a desítky žen během soudních procesů, z nichž většina skončila úspěšně odsouzením pachatelů a zřídka jim byl uložen trest odnětí svobody pod hranici deseti let. Pokud se nakonec žena bojí vypovídat, je zvolen spíše nižší trest, nebo dokonce zastaveno trestní stíhání pro nedostatek důkazů.

Předpokladem efektivního stíhání pachatelů a co největší ochrany oběti je spolupráce všech orgánů činnýchh v trestním řízení - policie, komunálních úřadů, sociálních zařízení, odborných poradenských pracovišť. Například ve spolkové zemi Porýní-Falcko byly ve spolupráci se SOLWODI financovány pilotní programy a směrnice "Součinnost a dělba práce mezi jednotlivými pracovišti". V roce 1997 tam byla vytvořena pracovní skupina "Frauenhandel", která vypracovala koncepci spolupráce mezi odbornými poradenskými pracovišti, policií a jinými institucemi zabývajícími se touto problematikou. Podobné návrhy vytvořili i v jiných spolkových zemích.

Oběti-ženy prodané k nucené prostituci mají za sebou zpravidla traumatizující zkušenosti s násilím a vykořisťováním. Proto je ideální, když je poradenské pracoviště jako SOLWODI zahrnuto již v "předpolí" vyšetřování, již při raziích v nočních klubech, kdy může vysvětlit potenciálním svědkyním jejich situaci a nabídnout jim pomoc, dřív než bude proveden první výslech. Ženy tak mohou lépe posoudit svou vlastní situaci a svou připravenost podat výpověď. Účast pracovnic SOLWODI na následujících výsleších by měla být policií umožněna, protože je to nutné pro tvorbu důvěryhodného vztahu.

Důležité je také bezpečné ubytování. SOLWODI disponuje vlastními ženskými domovy, existují i další sociální ústavy, přičemž je nutné brát v úvahu i zvláštní psychické postavení těchto žen a jejich ochranu.

Důležité je i rozdělení rolí odbornými poradenskými pracovišti a ženskými domovy, často je nutné zajistit lékařské a psychologické ošetření, kontaktovat soud, do zahájení procesu nalézt pro svědky plnohodnotné využití času: vzdělávací programy nebo rekvalifikaci. Pracovnice programu SOLWODI mezitím fungují jako kontakt/partner s orgány činnými v trestním řízení a ostatními úřady a vzájemně s nimi slaďují nutná opatření.

Policie je odpovědn za bezpečnost obětí-svědků při výsleších, soudních návštěvách, ale také při vyřizování všech formalit s komunálními úřady. Z bezpečnostních důvodů zajišťuje také blokaci všech osobních údajů. Policie by se měla snažit také získat legální pobyt svědka během řízení podáním příslušné žádosti na cizineckém úřadě.

Náklady za pobyt svědkyně by měly být hrazeny příslušným sociálním úřadem podle zákona o sociální pomoci nebo azylového zákona. Obětem-svědkyním, které se v Německu nacházejí ilegálně, je třeba nejprve zajistit legální pobyt, tzn. se všemi výhodami azylantů. Ten je však vydáván pouze na dobu trestního řízení. Často je však nutné řešit spory o příslušnost, což vede k narušení součinnosti. Velkou roli hrají i náklady na ochranu, které jsou mnohdy nadřazeny zájmům ochrany osoby. To pak vede k zákazu pobytu a vyhoštění do země původu i přes existující hrozbu dramatických následků.

Cizinecké úřady jsou v případě ilegálního pobytu povinny tento pobyt ukončit. Na druhé straně by ale měly vzhledem k boji proti nucené prostituci a obchodu s lidmi v rámci existujích právních možností ženy ochotné vypovídat jako svědek v procesu s bílým masem podporovat, a tak jim bývá udělován tzv. toleranční pobyt na dobu trestního řízení. Na tuto dobu používají stejných výhod jako azylanti, nelze jim však přiznat jejich statut, protože jejich pobyt byl na území SRN ilegální, což je pro udělování statutu azylanta nepřípustné. Na některých cizineckých úřadech proto vzniká problém, na jakém základě danou osobu nevyhostit. Jejich rozhodnutí je také často ovlivněno rostoucími náklady. Zvláště složité jsou případy zasahující více spolkových zemí. V takovém případě pečuje SOLWODI o ženu, která byla zajištěna v určité spolkové zemi, tak že ji umístí z bezpečnostních důvodů v jiné spolkové zemi.

Tyto ženy mnohdy trpí panickými záchvaty, a proto bývají umístěny do uzavřené psychiatrické kliniky. Mnohdy však není sociální úřad v místě spáchání trestného činu schopen hradit pobyt v klinice a SOLWODI hradí tuto péči z vlastních prostředků. Také Spolkový kriminální úřad ve své zprávě o obchodu s bílým masem upozoňuje, že financování pobytu oběti-svědkyně je v jednotlivých spolkových zemích velice rozdílné a z pohhledu policie neuspokojující.

V zájmu úspěšného trestního stíhání a také z humanitárních důvodů musí být zajištěno, aby odborné poradenské pracoviště, jako např. SOLWODI, bylo při podezření trestného činu obchodu s bílým masem co nejdříve zapojeno. K vyhoštění potenciálních obětí-svědkyň by nemělo docházet a měl by jim být zajištěn legální pobyt nejen z bezpečnostních důvodů, ale i pro vybudování perspektivního zázemí do budoucna. Pokud některé ženy trpí určitými traumaty, je třeba jim zajistit psychoterapeutickou péči, která je hrazena státními orgány, spory o právní a finanční příslušnost by měly být řešeny co nejrychleji s ohledem na stav obětí-svědkyň.

Kvalitní trestní řízení v oblasti obchodu s bílým masem vyžaduje nasazení kvalitního personálu a finančního vybavení odborných poradenských pracovišť. Po psychosociální péči nastupují i další problémy, jako je živobytí, ubytování obětí-svědkyň atd. Řešením by bylo vytvoření fondu, ze kterého by byl financován pobyt obětí-svědkyň i práce odborných poradenských pracovišť.

Od 1. 12. 2001 začal ve Spolkové republice Německo fungovat tzv. Daphne-Projekt, který je financován z fondu EU. Projekt zahrnuje "ochranu, poradenství a péči o oběti násilí a oběti-svědkyně obchodu s lidmi".Cílem projektu, jak uzavírá Der Kriminalist, je získání mezioborové spolupráce v oblasti trestního stíhání obchodu s bílým masem. Má toho být dosaženo i různými školeními členů dotčených organizací.

Bc. Marek FOGLAR  



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |